Gå til innhold

Utlendinger i familien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
7 minutter siden, frosken skrev:

Så du mener at alle tospråklige forhold innebærer kun overfladisk kommunikasjon? Det er en merkelig påstand. Jeg synes du ser ut til å anta at dine egne begrensninger også gjelder alle andre. 

Nei, ikke alle. Men DETTE forholdet. 

Anonymkode: 20176...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
9 minutter siden, stjernestøv skrev:

Min bror har jobb og kunne hatt veldig god økonomi men har ikke det, og det er mange faktorer som spiller inn. Tror ikke han hadde fått seg thai dame. 

Kanskje han hadde vunnet mest på å rette opp ryggen, få orden på livet sitt og bli med i hobbyklubber.

Anonymkode: 20176...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje han hadde vunnet mest på å rette opp ryggen, få orden på livet sitt og bli med i hobbyklubber.

Anonymkode: 20176...5de

Han burde absolutt få orden på livet sitt, dessverre tror jeg aldri han får det. Det hele er tragisk å se på. Han fantaserer jo om norske jenter og damer noe så voldsomt og tror han har funnet kjærligheten, men det går bare en vei. Til stadighet, det er da han kommer med at han skal få seg thai dame. Bare tull det og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare uttrykket "få seg thai-dame" gir meg grøsninger, det sier noe om synet på disse damene. De er liksom ikke menneskelige individer, men bare en del en gruppe som alle har meninger om. Stigmatisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Xtra skrev:

Bare uttrykket "få seg thai-dame" gir meg grøsninger, det sier noe om synet på disse damene. De er liksom ikke menneskelige individer, men bare en del en gruppe som alle har meninger om. Stigmatisering.

Ja det er jeg enig i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg vet da om eksempler fra Øst-Europa som har bodd her i 15 år og ikke snakker et kløyva ord norsk også.

Når det gjelder thailandske damer fikk jeg en gang fortalt av en som jobbet i Thailand (og etterhvert fikk seg thailandsk kone) at damer fra Thailand har et helt annet syn på dette med kjærlighet enn norske damer. I Thailand er det mye mer sånn at damene ser an mannen økonomisk og dersom han kan forsørge dem rimelig bra så er det greit, da kan de elske ham. Det gjelder nok ikke alle, men helt uvanlig er det tydeligvis ikke.

Ikke så mange år siden fornuftsekteskap var vanlig her i landet også. Dette med den stor kjærligheten som forutsetning for ekteskap er en nymotens ting.

10 timer siden, Lillemus skrev:

Om dersom de øyner muligheten til et tryggere (økonomisk) liv i Norge enn å leve i fattigdom og utrygghet i Thailand så er kanskje ikke valget så vanskelig. Men det er påfallende mange menn som tydeligvis har problemer med å skaffe seg norske / vestlige damer, som kommer hjem med en kone fra østen ja.

Ikke så rart hvis ingen norske  damer vil ha dem?

Anonymkode: 718bc...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så rart hvis ingen norske  damer vil ha dem?

Anonymkode: 718bc...917

Jeg tenker at når det gjelder en del av disse så hadde de hatt en fair sjanse om de hadde tatt bedre vare på seg selv. Vasket seg daglig, kledd seg litt ordentligere, klippet håret jevnlig og slike ting. Ikke latt kroppen forfalle. Ja, jeg har sett flere skrekkeksempler på slike forhold hvor mannen er som jeg beskriver her og gjerne 20-30 år eldre enn den nydelige unge kvinnen. Jeg får helt vondt av dem! Jeg hadde ikke hælt å ta i mange av disse gubbene engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ofte  at det kan virke så lett for noen dette med familie og venner. Mange av oss andre har mye andre realiteter å forholde oss til.

Anonymkode: a1eaa...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er tydeligvis godt oppi årene..  Med smart-telefoner og den tekniske teknologien vi har i dag så kan man faktisk fint kommunisere på hvert deres språk med en app hvis man skal ha slike «dype» samtaler. Du snakker til appen/Google og appen/Google oversetter til ditt språk😉 Anbefaler deg å se på 90 Day fiancé på TLC😊

Anonymkode: 075c6...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 28.6.2019 den 12.01, Xtra skrev:

Bare uttrykket "få seg thai-dame" gir meg grøsninger, det sier noe om synet på disse damene. De er liksom ikke menneskelige individer, men bare en del en gruppe som alle har meninger om. Stigmatisering.

Hæ? Hvor tar du det fra egentlig? 

Det er jo bare en måte å snakke på. Man kunne kanskje ordlagt seg annerledes og skrevet: "Bli sammen med en dame fra Thailand", det hadde vært fullstendig likeverdig og nøyaktig det samme.

Anonymkode: 20176...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 28.6.2019 den 17.36, AnonymBruker skrev:

Ikke så mange år siden fornuftsekteskap var vanlig her i landet også. Dette med den stor kjærligheten som forutsetning for ekteskap er en nymotens ting.

Ikke så rart hvis ingen norske  damer vil ha dem?

Anonymkode: 718bc...917

Det har du forsåvidt rett i. Og det er greit nok det - om man er ærlig om det og ikke bare later som det er noe annet enn det det er? Mange menn er jo åpne om det også.

Dessverre så er det endel som spekulerer i det, og skiller seg etter et visst antall år fordi målet egentlig kun var å komme seg til Norge, så fornuftsekteskap kan vel egentlig bare fungere i samfunn der det er uglesett og tabu å skille seg.

Det er det absolutt ikke i Norge, så da utsetter man jo seg selv da..

Anonymkode: 20176...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 28.6.2019 den 19.29, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ofte  at det kan virke så lett for noen dette med familie og venner. Mange av oss andre har mye andre realiteter å forholde oss til.

Anonymkode: a1eaa...b72

Så klart. Men hvordan kan noen virkelig trives i et slikt forhold? Jeg mener, nå snakker jeg om de gamle mennene som er åpne om at de skal få seg "thaidame", og all stereotypien som følger med der. Som reiser ned der kun med det i tankene. 

Da er det åpenbart ikke snakk om at man forelsker seg vilt, og at den du forelsket deg i tilfeldigvis var fra et annet land liksom. Da er det jo noe helt annet.

Men å kjøpe og betale en brud? Det kunne vært russisk dame for den saks skyld. Eller en afrikansk dame. Etnisiteten spiller ingen rolle. Ja, kunne vært en helt norsk dame og, som ikke hadde penger og bare skulle henge seg på en gammal, rik mann. Ikke noe bedre det, blir det samme.

Anonymkode: 20176...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 28.6.2019 den 18.10, Lillemus skrev:

Jeg tenker at når det gjelder en del av disse så hadde de hatt en fair sjanse om de hadde tatt bedre vare på seg selv. Vasket seg daglig, kledd seg litt ordentligere, klippet håret jevnlig og slike ting. Ikke latt kroppen forfalle. Ja, jeg har sett flere skrekkeksempler på slike forhold hvor mannen er som jeg beskriver her og gjerne 20-30 år eldre enn den nydelige unge kvinnen. Jeg får helt vondt av dem! Jeg hadde ikke hælt å ta i mange av disse gubbene engang.

Nei, og det er sant. Ofte er de aggressive og, i alle fall de jeg har sett. Det er i det hele tatt mye "galt med dem". 

Men jeg vil ikke si det i denne situasjonen her, er velstelt etc., bare litt sjenert og sær. Så det er mange som velger å dra ned og hente seg en kone, som ikke er urenslige eller ekle bare så det er sagt. 

Og husk at dette velger de damene helt selv, de er jo voksne kvinner som kan ta egne valg og de har det nok mye bedre i Norge uansett. Ellers hadde de jo skilt seg og reist tilbake.

Anonymkode: 20176...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty

Dette er ett fenomen blant damer også, men i mindre grad. Damer godt oppe i åra som drar til Tyrkia eller Ghana for å få seg ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg synes ikke det er noe feil i å si han har fått seg Thai Dame. Slik vokabularet er de stedene jeg har bodd, så har vi alltid sagt hun har fått seg type, eller han har fått seg dame, når noen vi kjenner blir kjærester. Det er bare sjargongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2019 den 1.28, Worrysome plenty skrev:

Dette er ett fenomen blant damer også, men i mindre grad. Damer godt oppe i åra som drar til Tyrkia eller Ghana for å få seg ....

Det er et fenomen hos damer i LANGT MINDRE GRAD enn hos menn.

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2019 den 14.41, Worrysome plenty skrev:

Jeg synes ikke det er noe feil i å si han har fått seg Thai Dame. Slik vokabularet er de stedene jeg har bodd, så har vi alltid sagt hun har fått seg type, eller han har fått seg dame, når noen vi kjenner blir kjærester. Det er bare sjargongen.

Ja, det sier vi forsåvidt her og... thaidame og russisk dame, eller afrikansk dame, eller japansk dame, samme det vel. Thaidame klinger bare bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 28.6.2019 den 11.36, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg glemmer ikke det. 

Men i DETTE tilfellet er det ganske klassisk, dessverre, og det er det som får meg til å lure. Hun ene han var med før hun her hadde t.o.m flere menn på én gang, måtte vel ha noen å velge mellom, vel? Hun tok åpenbart ikke han her. Så han ble dumpa, gikk noen uker, så var det påan igjen med ny dame :P

Det handler ikke om rasisme, i det hele tatt faktisk. Det handler om realisme, og anerkjennelse av kulturforskjeller. Man kommer ingen vei ved å lukke øynene, da snubler man bare. 

Jeg ser overhodet ikke at man kan ha et nært forhold når man allerede i kommunikasjonen har en stor svikt. 

Anonymkode: 20176...5de

Jeg forstår godt hva du mener og er helt på linje med deg. Du kan ikke ta ansvar for hvordan tråden utvikler seg. Det finnes ikke noe rasistisk over hovedinnlegget. 

Kjemi handler veldig mye om kommunikasjon. Man kan kommunisere godt sammen om begge er flinke i engelsk, men jeg tror likevel ikke det blir helt det samme som når begge snakker sitt morsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
18 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg forstår godt hva du mener og er helt på linje med deg. Du kan ikke ta ansvar for hvordan tråden utvikler seg. Det finnes ikke noe rasistisk over hovedinnlegget. 

Kjemi handler veldig mye om kommunikasjon. Man kan kommunisere godt sammen om begge er flinke i engelsk, men jeg tror likevel ikke det blir helt det samme som når begge snakker sitt morsmål. 

Dette ble feil. Når begge snakker SAMME morsmål, skulle det stå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er sammen med en utlending. Jeg har etterhvert merket en del store forskjeller på norsk og min partners kultur. Noe er likt også men noe er ganske annerledes. Jeg savner iblant noe av det norske men ikke alt. Jeg ville uansett aldri byttet partneren min ut med en annen tross at noe er litt annerledes. 

Anonymkode: 07160...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...