Gå til innhold

Antihistamin og bivirkninger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen anbefaler Zyrtec i tillegg til langsom opptrapping av Lamictal. Noen sier man ikke skal bruke det fordi antihistamin vil kunne maskere symptomer på SJS. Er det umulig å skille harmløst utslett som bivirkning fra SJS/TEN/EM?  Må jeg si fra om og stoppe behandling pga et par små papler?

Jeg blir forvirra. Hvordan kan jeg vite hva som er riktig?? 

Begynner bli litt trett og lei av å skulle finne utav ting, kjempe for det jeg selv (og noen psykiatere) mener er riktig. Burde jeg bare overgi meg, stole fullt og helt på at min behandler vet best? Det kan virke innlysende at svaret er ja, men jeg synes det er så vanskelig når jeg vet hvor forskjellige meninger ulike psykiatere  har. Kanskje det er hudlege jeg burde spørre, men de strides sikkert de også. Eller senter for osykofarmakoligi, kanskje de vet? Men et anna aspekt, det kan kanskje skade relasjonen til behandler å hilde på slik?

Anonymkode: c6194...fef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ehm...hæ? Kan du prøve uten forkortelser og starte med å beskrive HVORFOR du ønsker å gå på antihistaminer? 

Hele meningen med antihistaminer er at de skal maskere allergiske symptomer. Noen bruker det som innsovningsmedisin.

Anonymkode: 7f06e...ed9

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehm...hæ? Kan du prøve uten forkortelser og starte med å beskrive HVORFOR du ønsker å gå på antihistaminer? 

Hele meningen med antihistaminer er at de skal maskere allergiske symptomer. Noen bruker det som innsovningsmedisin.

Anonymkode: 7f06e...ed9

Ønsker å gå på antihistaminer fordi jeg har hatt milde hudforandringer under opptrapping av Lamictal. En psykiater har uttalt at det da er lurt å redusere dosen, starte på Zyrtec og trappe opp langsommere. 

Lamictal fører i sjeldne tilfeller til alvorlige hudreaksjoner, slik som (dette betyr forkortelsene:) Steven Johnsons Syndrom og Toksisk Epidermal (tror jeg) Nekrolyse. Med EM mente jeg Erythema Multiforme, men usikker på om det er en vanlig forkortelse eller noe jeg fant på. Også usikker på hvor farlig sistnevnte er.  Finnes i to former, men innbiller meg at også type Major som også omfatter slimhinner er mindre alvorlig enn TEN og SJS. 

Altså: Noen anbefaler Zyrtec, andre fraråder det med den berunnelse at det vil kunne maskere symptomer på de alvorlige reaksjonene. Vet ikke om de som anbefaler Zyrtec tenker at det kan forebygge de mindre alvorlige hudreaksjoner, at det kan hjelpe til å skille mellom alvorlige og ufarlige reaksjoner eller at det også kan forebygge SJS og TEN. 

Jeg vet jeg nok ikke er så anonym her, bare paranoid  overfor folk jeg møter i rl (Real life)

Anonymkode: c6194...fef

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...