Gå til innhold

Kraftig vektnedgang og økt energi - hypomani eller traumereaksjon? Noens tanker?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal til legen på mandag pga. kraftig vektnedgang de siste månedene uten å ha et direkte ønske om å slanke meg, men er usikker på hva han egentlig kan gjøre for meg. Jeg har gått ned 16 kg siden februar (i snitt 1 kg i uken med noen unntak). Jeg veier nå under 50 kg. Det kan gå både to og tre dager uten at jeg får i meg fast føde og når jeg først spiser, er det ikke store porsjonene og maks én porsjon til dagen. Makter ikke mer. Det er vanskelig å få i meg mat pga. konsistens og brekninger. Flashbacks fra overgrep. Jeg har jobbet mye med dette i terapi det siste halve året, men det ser ut til å ta tid. Har PTSD og DID. Psykologen min er nå på ferie frem til august, men han tilbudte telefonsamtale i løpet av sommeren om ting ble for vanskelig fordi han var bekymret for meg. Jeg vil helst ikke benytte meg av det da jeg synes han fortjener ferie.

Man skulle jo tro jeg fikk lite energi og ble sliten når jeg får i meg så lite mat, men det ser ut til å være tvert om. Jeg har bra med energi. Får gjort mye. Jeg har kanskje litt i meste laget med energi. I denne uken var jeg våken i 55 timer i strekk og slappet ikke av ett minutt på de 55 timene. Jeg kunne nok holdt det gående lenger, men tok da Truxal og sov i 6 timer, men så var det på'n igjen, men da bare i 24 timer. Jeg har ikke typiske tegn på hypomani slik jeg utenfra kjenner den, som økt pengebruk, økt seksuell lyst, økt fysisk aktivitet, økt kreativitet, mindre/færre hemninger, er mer utålmodig eller krangler lettere. Jeg vet ikke, men tenker kanskje at jeg blir "aktivert"/trigget av flashbacks for tiden rundt dette med maten og spisingen. Kan kanskje også nevne at jeg for to uker siden lå ett døgn på badegulvet og sov etter å ha tatt en solid overdose. Ifølge Giftsentralen 8 ganger dødelig dose, men jeg lever fortsatt.

Medisiner jeg bruker er Topimax og Vimpat mot epilepsi + Stesolid som akuttmedisin. Emselex og Betmiga mot urinblærekramper. Brintellix mot depresjon. Truxal mot søvn. Nobligan, Ketorax og OxyContin mot smerter ved behov.

Er det noen som har noen tanker å dele? Hva kan hjelpe meg? Hva bør jeg si til legen på mandag? Har jeg tegn på hypomani eller er dette enda en reaksjon på å ha vært utsatt for traumer i oppveksten?

Endret av Eva Sofie
Gjest franklyscarlet
Skrevet

Kan det være at Topimax har bidratt til vektreduksjonen?

Skrevet (endret)
5 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Kan det være at Topimax har bidratt til vektreduksjonen?

Jeg har tenkt tanken, men synes det da er rart at det skal knyttes så tett opp til akkurat konsistens og svelging (flashbacks). Jeg har jo lyst på mat. Jeg startet på Topimax i oktober 2018 og vektnedgangen begynte i februar. Takk for innspill :)

Endret av Eva Sofie
AnonymBruker
Skrevet

Ville absolutt snakket med legen min om å finne en annen medisin å prøve enn topimax. Selv ble jeg så underernært når jeg gikk på den at jeg måtte slutte. jeg hadde ikke etter hvert sultfølelse i det hele tatt, men utviklet mer eller minde anoreksi. Etter et par uker begynte det å stabilisere seg med matlysten. Kjenner også en annen som fikk samme problemet som meg og kuttet. Selv brukte jeg det mot migrene så det var surt å kutte, men næring må en ha. Selv om ikke alle reagerer så sterkt på topimax, er jeg et eksempel på at det kan bli slik for noen. Synes det er noe rart at legen din ikke har tatt opp dette. jeg klarte heller ikke svelge i perioder. 

Husk at det kan utarte seg ulikt hos ulike mennesker, men finnes det ikke et alternativ du kunne diskutert med legen din om å prøve ut i stedet. Topimax er kjent for vektnedgang som bivirkning. Greit om en har noen kilo for mye, men ikke om det tipper for langt.

Anonymkode: 278d5...411

Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville absolutt snakket med legen min om å finne en annen medisin å prøve enn topimax. Selv ble jeg så underernært når jeg gikk på den at jeg måtte slutte. jeg hadde ikke etter hvert sultfølelse i det hele tatt, men utviklet mer eller minde anoreksi. Etter et par uker begynte det å stabilisere seg med matlysten. Kjenner også en annen som fikk samme problemet som meg og kuttet. Selv brukte jeg det mot migrene så det var surt å kutte, men næring må en ha. Selv om ikke alle reagerer så sterkt på topimax, er jeg et eksempel på at det kan bli slik for noen. Synes det er noe rart at legen din ikke har tatt opp dette. jeg klarte heller ikke svelge i perioder. 

Husk at det kan utarte seg ulikt hos ulike mennesker, men finnes det ikke et alternativ du kunne diskutert med legen din om å prøve ut i stedet. Topimax er kjent for vektnedgang som bivirkning. Greit om en har noen kilo for mye, men ikke om det tipper for langt.

Anonymkode: 278d5...411

Takk for svar :)

Jeg har forsøkt 6-7 ulike medisiner mot epilepsi og Topimax er den første medisinen som har stabilisert anfallene sånn noenlunde. I hvert fall forbedret anfallssituasjonen fra GTK til fokale anfall. I tillegg har Topimax hatt en ekstremt god effekt på mine mareritt og stabilisert humøret mitt med tanke på irritasjon (fra PTSD-en). Jeg har med andre ord fått et helt nytt liv både fysisk og psykisk med Topimax, så det å skulle slutte med Topimax vil være svært synd på flere måter, men du har rett i at næring må man jo ha... Men jeg har fremdeles sultfølelse på Topimax. Det er flashbacks som gjør det vanskelig for meg å få i meg fast føde.

Jeg har nevnt vektnedgangen for nevrologen for noen uker siden, men han virket til å være fornøyd bare jeg var innenfor normalverdiene innen BMI-en. Det er jeg snart ikke lenger om et par uker hvis vektnedgangen fortsetter som den har gjort...

Endret av Eva Sofie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...