Gå til innhold

Det er vondt å være så lett krenkbar.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det ikke alltid selv, og når jeg ser det er det for sent. 

Hvordan skal jeg i fremtiden klare å stoppe meg selv? 

Det er jo så ille at andre må skjerme seg fra meg. 

Jeg tenker at enten må jeg nå ta konsekvensene av at jeg er som jeg er og skjerme alle mot meg. Eller så må jeg finne måter å gjenkjenne det på.

Ett av mine tiltak fremover er å ikke utagere mer på dol. 

Jeg vil ikke være sånn, og jeg ønsker å ta ansvar for at jeg er det. 

Anonymkode: 0140a...1c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det lov å spørre hva som ligger i bunn her? Du trenger selvsagt ikke fortelle om du ikke vil, jeg synes bare innlegget ditt fortjener et godt svar og jeg lurer på om det vil være enklere dersom du sier noe om hva utgangspunktet ditt er.

AnonymBruker
Skrevet

Det ligger ikke noe annet til grunn for innlegget mltt enn at jeg er sånn helt generelt. Jeg er nærmest født sånn/krenkbar, og jeg prøver å endre det, men det er ikke lett når en er midt oppe i det og ikke ser det selv.

Som sagt er det ofte for sent når jeg ser det selv, så jeg må jobbe enda hardere enn jeg har gjort. Jeg har dog kommet et stykke på vei. For jeg vil ikke være «sånn». Det er så vondt, og så rammer jeg andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er så omfattende. En av mine nærmeste er også lett krenkbar. Når jeg ser vedkommedes adferd tenker jeg mitt, jeg reagerer på det inni meg og tenker at sånn ville ikke jeg oppført meg. Og plutselig er jeg midt oppe i noe selv fordi jeg har fått en eller annen motbør, og så oppfører jeg meg nærmest likedan - bare på en noe annen måte. Jeg ser det ikke selv. 

Skrevet

Når det gjelder utagering så er det mange som har nytte av å ta en time out. Fjerne seg helt fra situasjonen (i dette tilfellet pcen) og nekte seg selv å skrive de neste 2 timene. Det er lite dol kan bidra med når det herjer, kanskje du kunne skrevet litt mer utfyllende om hva som er vanskelig og bedt om råd/innspill  i perioder hvor følelsene ikke kriger som verst? Det er gjerne så mye enklere å få til en konstruktiv dialog som kanskje/forhåpentligvis kan være ørlitegrann til hjelp for deg når du ikke har kaos inni deg og holder på å drukne av følelser.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, XbellaX skrev:

Når det gjelder utagering så er det mange som har nytte av å ta en time out. Fjerne seg helt fra situasjonen (i dette tilfellet pcen) og nekte seg selv å skrive de neste 2 timene. Det er lite dol kan bidra med når det herjer, kanskje du kunne skrevet litt mer utfyllende om hva som er vanskelig og bedt om råd/innspill  i perioder hvor følelsene ikke kriger som verst? Det er gjerne så mye enklere å få til en konstruktiv dialog som kanskje/forhåpentligvis kan være ørlitegrann til hjelp for deg når du ikke har kaos inni deg og holder på å drukne av følelser.

Ja, det er som sagt ett av mine tiltak.

Skrevet

Hva er det som trigger deg til å utagere? Du nevnte noe om å møte motbør?

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, XbellaX skrev:

Hva er det som trigger deg til å utagere? Du nevnte noe om å møte motbør?

Jeg lurte på hva jeg skulle svare. Så kom jeg på: Når jeg ikke får det som jeg vil, feks. Eller når jeg føler noen tråkker meg på tærne. 

Samtidig vil jeg ikke være sånn. Jeg hater å være så hårsår. Det er egentlig ikke «meg». Men så er det følelsene da, som lever sitt eget liv (sånn sett er det «meg»...).

Jeg prøver å kvitte meg med det, men det er ikke lett å gjenkjenne. 

AnonymBruker
Skrevet

Min far var svært krenkbar. Mye verre enn meg, og det skremmer meg at jeg også er det. For han var absolutt ikke noe forbilde. 

Et annet eks: en tråd om pedofili ble slettet idag, og det ble nevnt noe om at den ble slettet pga noen som ble krenket (eller noe slikt). Da kjente jeg på den; «er det ikke plass til oss som lett blir krenket her inne». Jeg ble såret og lei meg på andres vegne. Så tenkte jeg litt over tanken min, og da igjenkjente jeg det: jeg ble på nytt krenket. 

Det kan være slike små ting i hverdagen som jeg ikke tenker over.    

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min far var svært krenkbar. Mye verre enn meg, og det skremmer meg at jeg også er det. For han var absolutt ikke noe forbilde. 

Et annet eks: en tråd om pedofili ble slettet idag, og det ble nevnt noe om at den ble slettet pga noen som ble krenket (eller noe slikt). Da kjente jeg på den; «er det ikke plass til oss som lett blir krenket her inne». Jeg ble såret og lei meg på andres vegne. Så tenkte jeg litt over tanken min, og da igjenkjente jeg det: jeg ble på nytt krenket. 

Det kan være slike små ting i hverdagen som jeg ikke tenker over.    

Den ble vel ikke slettet fordi noen ble krenket selv om en antydet det. Den ble slettet fordi DOL har som kg ekstremt lav terskel for å slette visse temaer. 

Anonymkode: 30a25...629

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ofte sånne følelser har med vonde opplevelser i tidlig barndom å gjøre. At man har et svakere forsvar enn de fleste andre i livet videre på grunn av dette. Ofte ikke bare en hendelse så dessverre.

Anonymkode: 63a58...b67

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. 

Gjest Surrehuggu
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ofte sånne følelser har med vonde opplevelser i tidlig barndom å gjøre. At man har et svakere forsvar enn de fleste andre i livet videre på grunn av dette. Ofte ikke bare en hendelse så dessverre.

Anonymkode: 63a58...b67

Ja, eller kanskje også eupf. 

Bare sånn for ordens skyld vil jeg si at selv om jeg nevner denne diagnosen som forklaring på hvorfor noen blir så lett krenket, så er det ikke for å hetse eller henge ut denne diagnosegruppa. Jeg nevner det fordi det rett og slett er vanlig ved eupf. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke eksponere meg mer for dette temaet. Det var tøft å gjøre det, og innrømme hvordan jeg er. 

Gjest Surrehuggu
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke eksponere meg mer for dette temaet. Det var tøft å gjøre det, og innrømme hvordan jeg er. 

Jeg synes du var tøff som turde å fortelle om hvordan du har det, og hva du sliter med. Håper ikke at det er mitt innlegg som fikk deg til å føle det sånn at du ikke lenger vil eksponere deg om dette temaet, for jeg mente ingenting vondt med det. :)

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Jeg synes du var tøff som turde å fortelle om hvordan du har det, og hva du sliter med. Håper ikke at det er mitt innlegg som fikk deg til å føle det sånn at du ikke lenger vil eksponere deg om dette temaet, for jeg mente ingenting vondt med det. :)

Nei, det er ingens skyld. 

Men ja, jeg syntes også at jeg var tøff. Jeg tvang meg selv til å gå langt inn i meg selv og bryte opp låsen på stengte dører og i tillegg fortelle andre/dere om hva som befant seg bak disse. Det var veldig vanskelig, men for min del nødvendig - jeg har så mye å lære når det gjelder dette. Det er veldig vanskelig å legge merke til at og når det skjer når det er så inngrodd i min personlighet. Men ja, jeg prøver, og jeg vil så inderlig gjerne ikke ha det sånn.. 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser det ikke alltid selv, og når jeg ser det er det for sent. 

Hvordan skal jeg i fremtiden klare å stoppe meg selv? 

Det er jo så ille at andre må skjerme seg fra meg. 

Jeg tenker at enten må jeg nå ta konsekvensene av at jeg er som jeg er og skjerme alle mot meg. Eller så må jeg finne måter å gjenkjenne det på.

Ett av mine tiltak fremover er å ikke utagere mer på dol. 

Jeg vil ikke være sånn, og jeg ønsker å ta ansvar for at jeg er det. 

Jeg tror det er en god start å slutte med utagering på dol 🙂

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tror det er en god start å slutte med utagering på dol 🙂

Ja, det bare ødelegger for meg. Det blir ingen endring hvis jeg ikke tar tak i det. 

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg googler krenkbare personer, kommer det opp psykopati, narsissister.. det skremmer meg.. er det virkelig sånn? 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg googler krenkbare personer, kommer det opp psykopati, narsissister.. det skremmer meg.. er det virkelig sånn? 

Nei det stemmer ikke, slike personlighetsforstyrrelser som du nevner her ville aldri bekymret seg for at de var krenkbare, iallefall aldri aldri kunne skrevet eller sagt noe om det. 

Anonymkode: 20d63...160

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...