Gå til innhold

Kupton og andre: Alltid innleggelse ved mani?

Anbefalte innlegg

Gjest Surrehuggu
Skrevet (endret)

Jeg går ofte og lurer på om jeg har bp type 1 eller 2. Men siden jeg aldri har vært innlagt når jeg har vært unormalt høy, så har jeg nok aldri vært manisk, og derfor har jeg nok type 2. Er det riktig resonnert? 

Under forutsetning av at det er nødvendig med innleggelse ved mani, da. Jeg lurer fordi jeg leste to motstridende meninger om dette. Den ene mente det var nødvendig med innleggelse ved mani, den andre ikke. Så da lurer jeg på hva som er riktig. Det har å gjøre med min forståelse av egen sykdom, om jeg har type 1 eller 2.

Endret av Surrehuggu
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Personen du tenker på har uttalt at man ikke trenger innleggelse ved mani for da er man jo bare glad, noe som vitner om at personen ikke vet hva mani er. Jeg har alltid blitt innlagt ved mani for jeg har jo klikket

Anonymkode: 74207...e9b

AnonymBruker
Skrevet

Det står i epikrisene mine at jeg har bp1, sjekk epikrisen din

men ja hadde vært rart om du var bp1 om du ille ble tvangsinnlagt ved mani

AnonymBruker
Skrevet

Ikke*

Gjest Surrehuggu
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personen du tenker på har uttalt at man ikke trenger innleggelse ved mani for da er man jo bare glad, noe som vitner om at personen ikke vet hva mani er. Jeg har alltid blitt innlagt ved mani for jeg har jo klikket

Ja, men er det alltid sånn at man må ha innleggelse ved mani?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Surrehuggu skrev:

Ja, men er det alltid sånn at man må ha innleggelse ved mani?

Kupton har skrevet at man alltid bør ha det

Gjest Surrehuggu
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det står i epikrisene mine at jeg har bp1, sjekk epikrisen din

men ja hadde vært rart om du var bp1 om du ille ble tvangsinnlagt ved mani

Hvis det stemmer da har jeg ikke bp 1, og er i grunnen veldig glad for det! :) Men vil gjerne høre hva @kupton sier om dette.

Gjest Surrehuggu
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kupton har skrevet at man alltid bør ha det

Ok :)

AnonymBruker
Skrevet

Uten innleggelse kan jo manien vare og vare i mange måneder og tenk på hvor stor skade det gjør på livet og hjernen

Gjest Surrehuggu
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Uten innleggelse kan jo manien vare og vare i mange måneder og tenk på hvor stor skade det gjør på livet og hjernen

Ja, du sier noe der. Jeg har nok aldri hatt mani da, og da har jeg heldigvis ikke bp 1. Har vært høy uker i strekk, og selv om jeg i ettertid synes at jeg oppførte meg som en gal, så har det nok "bare" vært hypomani. 

Jeg er diagnostisert med bp2, men har vært litt i tvil likevel på om det stemmer. 

Gjest Surrehuggu
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men samtidig kan vel medisiner dempe mani, sånn at det ikke trenger å utvikle seg? Sånn at det som egentlig skulle ha vært mani blir til hypomani fordi man går på medisiner? Men jeg aner ikke. Derfor jeg spør.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Surrehuggu skrev:

Men samtidig kan vel medisiner dempe mani, sånn at det ikke trenger å utvikle seg? Sånn at det som egentlig skulle ha vært mani blir til hypomani fordi man går på medisiner? Men jeg aner ikke. Derfor jeg spør.

Er jo derfor en får medisiner

Gjest Surrehuggu
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er jo derfor en får medisiner

Ja, men da er jeg jo like langt i min undring. For da kan jeg jo ha bp 1 likevel, bare at hypomanier ikke har utviklet seg til mani fordi jeg har stått på medisiner? 

Isj, jeg blir litt gal av å kverne på dette. Nå logger jeg av og tar en pause. Håper kupton kan komme med et endelig og oppklarende svar til jeg kommer tilbake. Ha en fin dag! :)

Gjest elina777
Skrevet
1 minutt siden, Surrehuggu skrev:

Ja, men da er jeg jo like langt i min undring. For da kan jeg jo ha bp 1 likevel, bare at hypomanier ikke har utviklet seg til mani fordi jeg har stått på medisiner? 

Isj, jeg blir litt gal av å kverne på dette. Nå logger jeg av og tar en pause. Håper kupton kan komme med et endelig og oppklarende svar til jeg kommer tilbake. Ha en fin dag! :)

Hadde du hatt bp1 ville du blitt tvangsinnlagt og SÅ fått medisiner

AnonymBruker
Skrevet

Åssen medisiner står du på da?

Skrevet

En kan ikke bruke innleggelse eller ikke diagnostisk. Jeg har skrevet at jeg mener alle med mani bør innlegges. Det står jeg for.

Men det finnes mange unnvikende og usikre behandlere som ikke tar ansvar. Derfor vil det være mange med mani som ikke blir innlagt, og som går alt for lenge med mani med de skader det medfører.

Gjest Surrehuggu
Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

En kan ikke bruke innleggelse eller ikke diagnostisk. Jeg har skrevet at jeg mener alle med mani bør innlegges. Det står jeg for.

Men det finnes mange unnvikende og usikre behandlere som ikke tar ansvar. Derfor vil det være mange med mani som ikke blir innlagt, og som går alt for lenge med mani med de skader det medfører.

Min "mani" gikk over av seg selv etter noen uker. Taler det for at det ikke var mani, men hypomani? 

Skrevet

Mani vs hypomani er en av de vanligste og vanskeligste diagnostiske utfordringer når de ligger i grenseland. Jeg verken kan eller vil uttale meg om tvilstilfeller hos personer jeg bare har noen få opplysninger om, og der opplysningene kun kommer fra pasienten selv. Hvordan verden ser ut endres nemlig vesentlig om en har på vanlige briller, manibriller eller depresjonsbriller.

Gjest Surrehuggu
Skrevet

Skjønner. Men det er nok ett fett hva jeg har og ikke har. Det spiller jo ingen rolle hva det kalles. :)

Skrevet

Det er ikke et fett. Personer med BP1 skal medisineres forebyggende mot mani - ikke bare depresjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...