Gå til innhold

Nedtrapping, og er det mulig å..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan trapper man best ned på Lamictal? Vet ikke hvorvidt nedtrappung er nødvendig,  men liker ikke tanken på å slutte brått med noen medisiner som virker i hjernen.

Lurer på om får starte med litium hvis jeg ringer og tilstår mine synder før behandler går på ferie. Sikkert ikke. 

Ja, vet det er dumt, og jeg plager meg selv. Rart at en skal være like redd for å slutte unødig på medisinen  som for farlige bivirkninger. Lite rasjonekt, men det føles så bortkasta å bruke to år på å nærme meg virksom dose, for så å finne ut at jeg ikke tåler det. Og nå er det ferie med barna. Passer særs dårlig å bli syk værken fysisk eller psykisk.

Er det mulig å ha mildt, atypisk SJS som går over selv uten å stoppe medisinbruk?.

Det heter kanskje ikke SJS om det ikke er alvorlig, men kan man ha milde reaksjoner med samme etiologi eller sykdomsmekanisme eller hva jeg skal si, akkurat som en kan ha ulik grad av allergi? som går over uten seponering?

Jeg leser jeg har skrevet om lignende etter doseøkning før: det med øye og muskelsnerter, vondt i tannkjøttet, forkjølelsessymotomer. .  Trodde det var periodontitt, det med tannkjøttet, men tannlegen sa det så ut som der hadde vært blemmer. Og noen grusomme og litt rare halsbetennelser med lite som tyda på streptokokker. Så ut som blemmer først faktisk. Søkte og søkte, fant aldri utav det. Men det har gått over. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke slik at omtrent alle som starter med Lamictal får milde hudreaksjoner?

Jeg tror forskjellen på milde hudreaksjoner og SJS/TEN er som på nysing og anafylaktisk sjokk ved allergi. Det ene er helt vanlig og det andre og alvorlige er ekstremt sjeldent. 

Synes jeg ser mange her som begynner på Lamictal, får litt utslett og blir livredde for SJS.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke noen får "mild versjon av SJS". Jeg har sett sykdommen på nært hold, og det var ikke ett vakkert syn. Heldigvis er det veldig sjeldent. Mitt familiemedlem som hadde Stevens Johnsons syndrom, fikk det pga Ibux. Så når en så vanlig medisin kan gi tilstanden, og den vanlige medisinen selges fritt over alt, så er det ikke akuratt store risikoen.

Anonymkode: 0d1c5...034

Skrevet (endret)
3 timer siden, issomethingwrong skrev:

Er det ikke slik at omtrent alle som starter med Lamictal får milde hudreaksjoner?

Jeg tror forskjellen på milde hudreaksjoner og SJS/TEN er som på nysing og anafylaktisk sjokk ved allergi. Det ene er helt vanlig og det andre og alvorlige er ekstremt sjeldent. 

Synes jeg ser mange her som begynner på Lamictal, får litt utslett og blir livredde for SJS.

Delvis med på den, men allergi som fører til nysing og anafylakaksi har vel samme reaksjon i kroppen som årsak, bare i ulik grad? Og så har jeg ikke hørt en lege forby en pasient å utsette seg for allergener han reagerer med nysing på. Jeg lurte på om samme mekanisme som fører til SJS også kan føre til mildere symptomer på samme måte som allergi kan flre til både snue og anafylakaksi. Mener du med sammemligningen at "litt utslett" har samme årsaksmekanisme som SJS?

Jeg vil ikke påstå jeg er livredd. Har 3gentlig en del symptomer,  bare at de er milde. Med smerter i øye,  muskelsmerter, prikker, symptom fra hals, hoste, svie når jeg sitter på prikkene, trolig blemmer i tannkjøtt, såre lepper, ved en opptrapping hud som føltes solbrent, ved en annen influensafølelse og feber, og mulig disse rare halsbetennelsene. Iulike kombinasjoner.. Det med øye skremmer meg kanskje mest, lite lyst å bli blind. Noen ganger gått over selv, andre ganger først etter dosereduksjon. Hvis jeg var livredd hadde jeg både løpt til lege  slutta for lenge siden. 

Ja, trodde også litt utslett var vanlig. 

Hva med nedtrapping da, hvis jeg feiger ut. tilstår og får beskjed om å slutte (sikkert tvert, men det vet jeg ikke om jeg kommer til å gjøre om ikke mer symptomer)

Endret av Villanda
Skrevet
23 timer siden, Villanda skrev:

Hvordan trapper man best ned på Lamictal? Vet ikke hvorvidt nedtrappung er nødvendig,  men liker ikke tanken på å slutte brått med noen medisiner som virker i hjernen.

Lurer på om får starte med litium hvis jeg ringer og tilstår mine synder før behandler går på ferie. Sikkert ikke. 

Ja, vet det er dumt, og jeg plager meg selv. Rart at en skal være like redd for å slutte unødig på medisinen  som for farlige bivirkninger. Lite rasjonekt, men det føles så bortkasta å bruke to år på å nærme meg virksom dose, for så å finne ut at jeg ikke tåler det. Og nå er det ferie med barna. Passer særs dårlig å bli syk værken fysisk eller psykisk.

Er det mulig å ha mildt, atypisk SJS som går over selv uten å stoppe medisinbruk?.

Det heter kanskje ikke SJS om det ikke er alvorlig, men kan man ha milde reaksjoner med samme etiologi eller sykdomsmekanisme eller hva jeg skal si, akkurat som en kan ha ulik grad av allergi? som går over uten seponering?

Jeg leser jeg har skrevet om lignende etter doseøkning før: det med øye og muskelsnerter, vondt i tannkjøttet, forkjølelsessymotomer. .  Trodde det var periodontitt, det med tannkjøttet, men tannlegen sa det så ut som der hadde vært blemmer. Og noen grusomme og litt rare halsbetennelser med lite som tyda på streptokokker. Så ut som blemmer først faktisk. Søkte og søkte, fant aldri utav det. Men det har gått over. 

Jeg syns du skal snakke med legen din, og slutte å eksperimentere på egenhånd. Har du ikke ganske bra oppfølging? 

Skrevet
1 time siden, cathlin skrev:

Jeg syns du skal snakke med legen din, og slutte å eksperimentere på egenhånd. Har du ikke ganske bra oppfølging?

1 time siden, cathlin skrev:

Ja, vet jeg burde.  Bare vet jeg må bråseponere da. Og nå er det ferietid. Nettopp bytta behandler, men sikkert bra oppfølging videre også. Har noen jeg kan kontakte, men vil ikke det unødig.  Love meg selv å høre på behandler etter ferien. 

Skrevet
På ‎01‎.‎07‎.‎2019 den 21.43, Villanda skrev:

Jeg synes det er uansvarlig at du ikke konfererer med fastlege eller psykiater i en slik situasjon. Du er jo selv helsepersonell og i stand til å lese felleskatalogen. 

Skrevet
13 timer siden, frosken skrev:

Jeg synes det er uansvarlig at du ikke konfererer med fastlege eller psykiater i en slik situasjon. Du er jo selv helsepersonell og i stand til å lese felleskatalogen. 

Ok, jeg skjønner at du tenker det. Hadde jeg skulle gitt råd til en annen, hadde jeg bedt ham kontakte lege. Har sendt melding (Helserespons) til fastlege med spørsmål om å få ta de blodprøvene jeg skulle tatt under eksamen. Hun ville jeg skulle komme til time først, men det kan jeg ikke nå, og når jeg kan, har hun ferie. Ja, jeg har lest felleskatalogen. Kan jo hende noen av symptomene er innbilte av den grunn. Jeg vegrer meg også for å kontakte annet helsepersonell,  for greier ikke stole på at de ikke unødig bråseponerer medisinen. De lærde kan jo ha like delte meninger som når det gjelder dosetitrering.  Uansett, jeg gikk litt ned igjen i dose, og har ingen eller veldig lite  symptomer akkurat nå.

Skrevet
16 timer siden, frosken skrev:

Innser det er dumt å skrive om det her. Jeg bare vingler sånn. Klar til å følge råd i ene øyeblikket,  og i neste ikke. 

Skrevet

Ok. Jeg har informert lege. 

Skrevet

Og må jobbe med meg selv for å greie stole på at behandler vet best, prøve å tenke at det med Lamictaldosering er et unntak. For de fleste psykiatere kan sine ting ellers..., eller..., @kupton, andre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...