Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er så vanlig, men noen bruker det. Type psykoanalyse. Min behandler tar videreutdanning innenfor denne retningen og jeg er en av «casene» hans, og ligger da på benken. 

Anonymkode: b80e8...fb2

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Villanda skrev:

Er de i bruk fremdeles??

Ja, ikea har hatt noen litt oppdaterte versjoner husker jeg

Anonymkode: c3b5f...5a5

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, ikea har hatt noen litt oppdaterte versjoner husker jeg

så ikke du var på psykforumet, trodde du skulle kjøpe deg divan 😕 

Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er så vanlig, men noen bruker det. Type psykoanalyse. Min behandler tar videreutdanning innenfor denne retningen og jeg er en av «casene» hans, og ligger da på benken. 

Hvordan er det? Min har en sånn på kontoret. Fint hvis jeg kommer så deprimert at det er tungt å sitte oppreist 😂

Endret av Villanda
AnonymBruker
Skrevet

Første gang var grusom. Følte meg veldig eksponert rent kroppslig og ganske så hjelpeløs; «hva gjør jeg nå», liksom. Den vante settingen jeg var trygg på i terapirommet var plutselig forandret, og jeg var ikke forberedt på det. En psykodynamiker/-analytiker hjelper ikke akkurat til heller, for å si det sånn. 

Nå går det stort sett bedre, og om jeg kunne, hadde jeg nok valgt benken. Føler meg friere til å uttrykke meg når jeg ikke blir sett direkte. Samtidig mister man jo kanskje noe ved nettopp å ikke være ansikt til ansikt. Det som blir tydeligere er at terapien er nettopp min prosess, og at jeg må gå veien på egen hånd, om det gir mening. 

Benk funker nok ikke særlig bra i andre former for psykoterapi, hvor interaksjon mellom behandler og pasient er mer tradisjonell. Mener å ha lest at Freud innførte benken også for å slippe å ha øyekontakt med pasientene hele tiden. Mulig behandler også er mer fokusert når vedkommende slipper å se/bli sett på vanlig måte? 

Jeg er takknemlig for å ha fått muligheten til å prøve ut, i hvert fall. Og jeg har fremgang, så noe funker, benk eller ei! ;) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...