Gå til innhold

Føler meg som en byrde.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier, føler jeg meg som en byrde.

Både fra familie, samboer og leger/helsepersonell.

Har kroniske smerter og bruker sterke smertestillende for dette, på blåresept. 

Når jeg har det som værst, føler jeg at jeg ødelegger dagen til mine nære, fordi jeg klarer ikke og gjøre annet enn og ha vondt og være irritert til smertestillende funker.

Jeg har mistet venner som følge av dette, er redd for og miste min forlovede og. Hun sier at jeg ikke er noe "byrde", og at jeg må slutte og tenke slikt. Men det er vanskelig. Føler legen ikke vil hjelpe meg heller. Får ikke øke dose på medisin og har stått på samme dose siden Februar. 30 mg oxycontin. Helfo mener jeg kan bruke intill 100mg morfin i døgnet, men legen bryr seg ikke. 

Kjæresten min synes og jeg har forandret meg mtp psyken, har mindre energi, orker lite, vil ikke ut, vil ikke prate med folk og hun syntes jeg var mye bedre når jeg brukte Valium. Men det kan jeg ikke bruke mener legen og jeg har ingenting jeg skulle sagt. Føler jeg maser etter medisiner og blir stemplet deretter. Har brukt høyere doser før, men trappet ned uten hjelp før og det gikk bra helt til jeg nådde denne dosen.

Vet ikke hva jeg skal gjøre snart, familie er det mindre kontakt med og. Butikken er det eneste jeg gjør ute nesten.

Hvordan skal jeg få en bedre livskvalitet med alle disse problemene? Vil jo være en god kjæreste og savner den gamle meg.

Anonymkode: b37f3...86f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvilke smerter det er du har og hva det er som gjør at du har disse smertene? Er det noe som vil bedre seg/bli bra på sikt eller er det noe du er forespeilet å måtte leve med?

Har du en behandler i psykiatrien? Jeg tenker at det kan være fornuftig av deg å ta opp det du tenker på med han/hun.

Ellers kan du jo prøve å finne en aktivitet eller hobby du kan bruke tid på som kan få tankene dine over på andre ting? Strikke, sy, male, se på serier/filmer, lese bøker, brodere, skrive tekster/dagbok/dikt er et par forslag.

Også kan du jo sette av tid til å finne på ting sammen med kjæresten din også. Dere trenger ikke nødvendigvis gå ut på date dersom du ikke føler for det, men kanskje sette på en fin film, sette frem noe sjokolade og potetgull og god drikke og bare være sammen. 

Anonymkode: bbbff...3ec

Skrevet

Jeg bruker også OxyContin og har vedtak på blå resept fra Helfo, men jeg vil komme med noen kommentarer til det du skriver:

Det at Helfo sier at du kan bruke en morfindose på inntil 100 mg i døgnet er et generelt vedtak som vi alle må forholde oss til. Det betyr ikke at en dose inntil 100 mg morfin (dvs. inntil 50 mg OxyContin) i døgnet er OK og at Helfo derfor gir grønt lys for den dosen. De sier bare at de gir dekning for opiater på blå resept på inntil 100 mg i døgnet. I mitt vedtak fra Helfo står det bl.a.: "Du får dekket utgifter inntil denne doseringen:100 mg orale morfinekvivalenter per døgn".

Dosen smertestillende er helt individuelt fra person til person ut fra smerter og livssituasjon. Hva som er riktig dose for deg må du og legen din komme frem til sammen. Jeg synes du bare skal være glad jo mindre dose du kan klare deg på den typen medisiner - det er i hvert fall jeg. Det bør ikke være en målsetning i seg å skulle øke dosen opp mot det maksimale bare fordi du har fått vedtak om mulighet for blå resept-forskrivelse inntil en gitt dose.

Du skriver: "Kjæresten min synes og jeg har forandret meg mtp psyken, har mindre energi, orker lite, vil ikke ut, vil ikke prate med folk og hun syntes jeg var mye bedre når jeg brukte Valium."

Har du tenkt over at dette faktisk kan være en følgetilstand, dvs. bivirkning, av OxyContin? Som vanlig bivirkning står det oppført depresjon, og siden du nevner Valium, er angst og nervøsitet sett. Aggresjon er også en bivirkning. Det er i hvert fall et tankekors at du nevner disse symptomene opptre etter å ha brukt OxyContin siden februar.

Jeg håper du finner ut av dette. Jeg ga deg kanskje ikke de svarene du ønsket å høre, men du fikk ærlige svar fra en som selv bruker OxyContin :)

PS: Forsøk å stole på de rundt deg som sier at du ikke er noen byrde. Noe av det mest slitsomme jeg vet er folk som sier meg imot samme hva jeg forsøker å si de når jeg sier noe positivt til eller om de. Derfor: Stol på at det er sant :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...