Gå til innhold

Hvordan forholde seg til bipolar samboer med kraftige humørsvingninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Han har ikke fått diagnosen, men mistenker en spesiell form for bipolar med kraftige humørsvingninger istedenfor langvarig hypomani og depresjon.

 Det blir mye sint brøling og utskjelling mot meg, ofte daglig. Gjerne like etter at vi har hatt det fantastisk fint sammen.

Hvordan skal jeg svare eller forholde meg til dette? Skal jeg forsøke å bare la det prelle av meg. Og bare la være svare ham når det bli urimelig? Skygge banen og ikke snakke til ham? Dette er nemlig strategien jeg forsøker nå, men vet ikke om det er det rette.

Han klarer ikke å styre disse tingene selv. Men beklager seg alltid etterpå og sier han vil jobbe med saken. Han syns det er vondt å være slik.

Jeg synes dette det er ekstra vanskelig siden vi har barn sammen.

Søker gode råd.

Anonymkode: 3dba1...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke fått diagnosen, men mistenker en spesiell form for bipolar med kraftige humørsvingninger istedenfor langvarig hypomani og depresjon.

 Det blir mye sint brøling og utskjelling mot meg, ofte daglig. Gjerne like etter at vi har hatt det fantastisk fint sammen.

Hvordan skal jeg svare eller forholde meg til dette? Skal jeg forsøke å bare la det prelle av meg. Og bare la være svare ham når det bli urimelig? Skygge banen og ikke snakke til ham? Dette er nemlig strategien jeg forsøker nå, men vet ikke om det er det rette.

Han klarer ikke å styre disse tingene selv. Men beklager seg alltid etterpå og sier han vil jobbe med saken. Han syns det er vondt å være slik.

Jeg synes dette det er ekstra vanskelig siden vi har barn sammen.

Søker gode råd.

Anonymkode: 3dba1...075

Er han i kontakt med hjelpeapparat? Hvis ikke, be han gå til fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres langt mer ut som en personlighetsforstyrrelse (eupf med dyssosiale trekk) enn bipolar. Bipolare er typisk ikke aggressive og slemme. Dette er manipulerende adferd og ganske klart personlighetsmessige avvik.

Mitt beste råd er å gå fra han.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
10 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Dette høres langt mer ut som en personlighetsforstyrrelse (eupf med dyssosiale trekk) enn bipolar. Bipolare er typisk ikke aggressive og slemme. Dette er manipulerende adferd og ganske klart personlighetsmessige avvik.

Mitt beste råd er å gå fra han.

Det er jeg enig i. Frekkhet er en del av personligheten, man kan ikke skylde det på BP. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke fått diagnosen, men mistenker en spesiell form for bipolar med kraftige humørsvingninger istedenfor langvarig hypomani og depresjon.

 Det blir mye sint brøling og utskjelling mot meg, ofte daglig. Gjerne like etter at vi har hatt det fantastisk fint sammen.

Hvordan skal jeg svare eller forholde meg til dette? Skal jeg forsøke å bare la det prelle av meg. Og bare la være svare ham når det bli urimelig? Skygge banen og ikke snakke til ham? Dette er nemlig strategien jeg forsøker nå, men vet ikke om det er det rette.

Han klarer ikke å styre disse tingene selv. Men beklager seg alltid etterpå og sier han vil jobbe med saken. Han syns det er vondt å være slik.

Jeg synes dette det er ekstra vanskelig siden vi har barn sammen.

Søker gode råd.

Anonymkode: 3dba1...075

Du kan kreve at han går i terapi. Han kan lære seg teknikker for å redusere slike situasjoner

Anonymkode: 125c3...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er fælt å lese det dere skriver om eupf.. at man er slem.. 

Anonymkode: 39142...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at alle med eupf er slemme. Hvis du ble krenket av det beklager jeg det.

Men man kan være slem når man har eupf, og spesielt hvis man har dyssosiale trekk (som var det jeg beskrev). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fælt å lese det dere skriver om eupf.. at man er slem.. 

Anonymkode: 39142...765

Uakseptabel atferd er en bedre beskrivelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med ISW i at dette høres ut som en personlighetsforstyrrelse, og jeg tenker også eufp (impulsiv type).

Krev at han oppsøker fastlege med tanke på utredning og behandling, men vit at også med behandling vil han være mer utagerende enn andre gjennom hele livet.  

Om han nekter å oppsøke lege og å gå i behandling ville også jeg anbefalt deg å avslutte forholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4.7.2019 den 9.54, elina777 skrev:

Hvilken type «bipolar» er dette?

 

Usikker, finnes jo så mange;) Men har tenkt det siden det svinger mellom det helt mørke. Han har dager der han er i kjelleren og helt ‘utmattet’. Men både på disse dagene og ellers svinger humøret veldig og han har problemer med å mestre sinne sitt. Men kun i den grad at han brøler og roper når han lett blir sint. Aldri fysisk.

Anonymkode: 3dba1...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 5.7.2019 den 19.01, Kayia skrev:

Jeg er enig med ISW i at dette høres ut som en personlighetsforstyrrelse, og jeg tenker også eufp (impulsiv type).

Krev at han oppsøker fastlege med tanke på utredning og behandling, men vit at også med behandling vil han være mer utagerende enn andre gjennom hele livet.  

Om han nekter å oppsøke lege og å gå i behandling ville også jeg anbefalt deg å avslutte forholdet. 

Trodde en gikk mer og mer vekk i fra pf i dag. Han har egentlig en ganske stabil psyke sånn ellers. Det er bare disse daglige humørsvingningene og problemer med ‘å telle til ti’. Og så er han tung og ‘utmattet /nedfor enkelte dager. Gjerne etter mye jobbing Og overtid.

Anonymkode: 3dba1...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 4.7.2019 den 16.40, AnonymBruker skrev:

Du kan kreve at han går i terapi. Han kan lære seg teknikker for å redusere slike situasjoner

Anonymkode: 125c3...0df

Ja. Og vurderer også familievernkontoret siden vi har to små barn sammen.

Anonymkode: 3dba1...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4.7.2019 den 20.39, Janus30 skrev:

Uakseptabel atferd er en bedre beskrivelse. 

Ja det er vel den beste beskrivelsen.

Anonymkode: 3dba1...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4.7.2019 den 6.08, AnonymBruker skrev:

Er nok ikke bipolar, men eupf.

Anonymkode: 3cc14...2ff

Trodde knapt menn fikk den diagnosen, nesten bare kvinner🙈😜

Men han har beina ganske godt plantet på jorda altså. Bare disse humørsvingningene...og sliter med temperamentet.

Anonymkode: 3dba1...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde en gikk mer og mer vekk i fra pf i dag. Han har egentlig en ganske stabil psyke sånn ellers. Det er bare disse daglige humørsvingningene og problemer med ‘å telle til ti’. Og så er han tung og ‘utmattet /nedfor enkelte dager. Gjerne etter mye jobbing Og overtid.

Anonymkode: 3dba1...075

Nei på ingen måte, hvor har du fått det inntrykket fra?

Har du forresten googlet eupf og bipolar lidelse? Det du beskriver høres jo overhodet ikke ut som maniske og hypomane episoder, men problem med å styre impuls? Eller tenker du ikke det? 

Stusser ellers over din forståelse av hva «stabil psyke» innebærer. Å sprekke daglig sånn som du beskriver er ikke et kjennetegn på stabil psyke, snarere tvert om. Å bli sliten etter periode med mye jobb er vanlig, men å bli veldig utmattet, tung og nedfor av ekstra jobb er heller ikke tegn på stek psyke. 

Opprettholder mitt tidligere råd om å kreve utredning/behandling. Slik dere har det nå er det ikke bra å ha det, hverken for han, deg eller barna. Å lukke øynene for problemet får ikke problemet til å forsvinne. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men han har beina ganske godt plantet på jorda altså. Bare disse humørsvingningene...og sliter med temperamentet.

Det er en stor motsigelse dette. Er man stabil har man ikke slike hyppige humørsvingninger slik du beskriver. Alle kan bli sure, ha en dårlig dag etc, men er man stabil er man ikke slik du beskriver han. Det oppleves utenfra som at du nesten forsvareren han, men hadde dette vært levelig og innenfor normalen hadde du vel ikke sendt inn dette problemet? Du har jo til og med postet på «psykiatri»?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2019 den 4.31, AnonymBruker skrev:

Han har ikke fått diagnosen, men mistenker en spesiell form for bipolar med kraftige humørsvingninger istedenfor langvarig hypomani og depresjon.

 Det blir mye sint brøling og utskjelling mot meg, ofte daglig. Gjerne like etter at vi har hatt det fantastisk fint sammen.

Hvordan skal jeg svare eller forholde meg til dette? Skal jeg forsøke å bare la det prelle av meg. Og bare la være svare ham når det bli urimelig? Skygge banen og ikke snakke til ham? Dette er nemlig strategien jeg forsøker nå, men vet ikke om det er det rette.

Han klarer ikke å styre disse tingene selv. Men beklager seg alltid etterpå og sier han vil jobbe med saken. Han syns det er vondt å være slik.

Jeg synes dette det er ekstra vanskelig siden vi har barn sammen.

Søker gode råd.

Anonymkode: 3dba1...075

Har det vært på samme måten hele den tiden du har vært sammen med ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, Kayia skrev:

Det er en stor motsigelse dette. Er man stabil har man ikke slike hyppige humørsvingninger slik du beskriver. Alle kan bli sure, ha en dårlig dag etc, men er man stabil er man ikke slik du beskriver han. Det oppleves utenfra som at du nesten forsvareren han, men hadde dette vært levelig og innenfor normalen hadde du vel ikke sendt inn dette problemet? Du har jo til og med postet på «psykiatri»?

Ja ser hvor motsigende jeg kunne virke her. Beklager det. Men jeg skrev innlegget i psykiatri først og fremst for å øke sjans til å få svar på spørsmålet mitt. Men det fikk jeg jo ikke🙈

Vil jo egentlig bare ha råd om hvordan best mulig leve sammen med en med sterke humørsvingninger. Og skrev bipolar fordi jeg tenkte det lettest kunne sammenlignes. Har lest om type bipolar der svingningene er hyppigere nemlig. Og tenkte kanskje noen her hadde kunnskap eller erfaring

Men var altså Ikke ute etter støtte eller å diskutere hvilken diagnose min samboer kanskje kan ha..og hvorvidt han trenger hjelp.

 

Anonymkode: 3dba1...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...