Gå til innhold

Hvordan forholde seg til bipolar samboer med kraftige humørsvingninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
10 timer siden, frosken skrev:

Har det vært på samme måten hele den tiden du har vært sammen med ham?

Ja

Anonymkode: 3dba1...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja ser hvor motsigende jeg kunne virke her. Beklager det. Men jeg skrev innlegget i psykiatri først og fremst for å øke sjans til å få svar på spørsmålet mitt. Men det fikk jeg jo ikke🙈

Vil jo egentlig bare ha råd om hvordan best mulig leve sammen med en med sterke humørsvingninger. Og skrev bipolar fordi jeg tenkte det lettest kunne sammenlignes. Har lest om type bipolar der svingningene er hyppigere nemlig. Og tenkte kanskje noen her hadde kunnskap eller erfaring

Men var altså Ikke ute etter støtte eller å diskutere hvilken diagnose min samboer kanskje kan ha..og hvorvidt han trenger hjelp.

 

Anonymkode: 3dba1...075

Jeg tenker at ideen din om å henvende dere til familievernkontoret, er god. Det viktigste på kort sikt er vel å forhindre at barna blir skadelidende som følge av hans kjappe humørsvingninger, og ut i fra det du sier, så får jeg inntrykk av at også han vil være motivert for det. Kanskje vil også økt forståelse for hvor skadelig det kan være for barn å ha foreldre som er lite forutsigbare, kunne motivere kraftig for endring av hans reaksjonsmønster. En ting er at han fort skifter humør, en annen ting er å tillate seg å gi uttrykk for dårlig humør i tide og utide på måter som er plagsomme for andre. 

Når det gjelder hvordan forholde seg til dette i hverdagen, så tror jeg det kan være en ok strategi å bare gå unna når han kjefter - og så ta opp situasjoner i etterkant når han ikke lenger er opprørt. Vi er alle best på å forstå andre og oss selv, når vi ikke er altfor opprørte. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja ser hvor motsigende jeg kunne virke her. Beklager det. Men jeg skrev innlegget i psykiatri først og fremst for å øke sjans til å få svar på spørsmålet mitt. Men det fikk jeg jo ikke🙈

Vil jo egentlig bare ha råd om hvordan best mulig leve sammen med en med sterke humørsvingninger. Og skrev bipolar fordi jeg tenkte det lettest kunne sammenlignes. Har lest om type bipolar der svingningene er hyppigere nemlig. Og tenkte kanskje noen her hadde kunnskap eller erfaring

Men var altså Ikke ute etter støtte eller å diskutere hvilken diagnose min samboer kanskje kan ha..og hvorvidt han trenger hjelp.

 

Anonymkode: 3dba1...075

Jeg har hyppige svingninger bipolar, men ville aldri vært slik. Tenker du ikke på hvor krenkende det er for oss bipolare og bli satt i bås med noe som han?

Anonymkode: b4911...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hyppige svingninger bipolar, men ville aldri vært slik. Tenker du ikke på hvor krenkende det er for oss bipolare og bli satt i bås med noe som han?

Anonymkode: b4911...890

Du har helt rett. Dette er ikke typisk for personer med bipolar lidelse.

Men ikke la deg krenke av at en person uten diagnostisk kompetanse har vært litt på bærtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg skrev innlegget i psykiatri først og fremst for å øke sjans til å få svar på spørsmålet mitt. Men det fikk jeg jo ikke🙈

 

Anonymkode: 3dba1...075

Du har faktisk fått gode svar... Det er tøft men nødvendig å innse de faktiske forhold. Han vil ikke endre seg så lenge han ikke innser at han har et problem og gjør noe med det. At du ikke innser hvor alvorlig det er er også synd - pga barna og deg selv. Barn tar også skade av sånt, og du sliter deg ut. 

Jeg har smertelig erfart det samme som deg. Jeg var så blind, og jeg forsvarte han i mange år.. 

Våkn opp.. les svarene du har fått nøye.. 

Anonymkode: 39142...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hyppige svingninger bipolar, men ville aldri vært slik. Tenker du ikke på hvor krenkende det er for oss bipolare og bli satt i bås med noe som han?

Anonymkode: b4911...890

Oida... Du tuller nå, vel? Er jo ikke noe å la seg krenke av, dette. Og så hårsår som du later til å være (hvis ikke du tuller, da) er  vel heller ikke vanlig hos bipolare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 10.7.2019 den 1.05, frosken skrev:

Jeg tenker at ideen din om å henvende dere til familievernkontoret, er god. Det viktigste på kort sikt er vel å forhindre at barna blir skadelidende som følge av hans kjappe humørsvingninger, og ut i fra det du sier, så får jeg inntrykk av at også han vil være motivert for det. Kanskje vil også økt forståelse for hvor skadelig det kan være for barn å ha foreldre som er lite forutsigbare, kunne motivere kraftig for endring av hans reaksjonsmønster. En ting er at han fort skifter humør, en annen ting er å tillate seg å gi uttrykk for dårlig humør i tide og utide på måter som er plagsomme for andre. 

Når det gjelder hvordan forholde seg til dette i hverdagen, så tror jeg det kan være en ok strategi å bare gå unna når han kjefter - og så ta opp situasjoner i etterkant når han ikke lenger er opprørt. Vi er alle best på å forstå andre og oss selv, når vi ikke er altfor opprørte. 

 

 

Takk for gode råd❤️

Ja prøver å styre unna så godt det lar seg gjøre. Og ofte går det veldig bra å ta det opp i rolige stunder. Men ikke alltid. Kan liksom aldri helt vite om det vil ødelegge en ellers god stemning eller om han tar det kjempefint og legger seg langflat for oppførselen sin og beklager sterkt. Så det vil alltid være litt ‘risky å ta det opp. Men det er jo også,nettopp dette hele problemet handler om. 

Av og til skriver jeg frustrasjonene mine i rolig lang mail til ham samme kveld feks. Og det tror jeg er smart. Sjeldent han svarer skriftlig, men føler det jeg sier synker inn bedre da.

Tror ellers ikke vi har noen vei utenom familievernet. Ikke minst av hensyn til barna. Ønsker virkelig ikke at de skal vokse opp med en far som kjefter høylytt på moren sin omtrent hver eneste dag. Så vi trenger nok tips begge to for hvordan vi skal klare å leve sammen som gode partnere og foreldre for barna våre, etter slik forholdene er nå..

Anonymkode: 3dba1...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hyppige svingninger bipolar, men ville aldri vært slik. Tenker du ikke på hvor krenkende det er for oss bipolare og bli satt i bås med noe som han?

Anonymkode: b4911...890

Ikke mer krenkende enn hvordan du her indirekte her beskriver min samboer pga hans problem med sine hissige væremåte og humørsvingninger. Om det er en pf samboeren min har, så krenker du både ham og alle her med lignende pf.. Det er uansett ikke mer krenkende enn at det å leve med og sammen med en med psykisk sykdom er en utfordring. 

Og det kan vær svært utfordrende å leve med både daglige humørsvingninger og personer med bipolar diagnose. Det er en kjent sak og slik er det bare. Jeg har flere familiemedlemmer som er bipolare. Og det er store variasjoner hvordan de oppfører seg og lever ut dette på. En av dem blir ofte svært hissig og temperamentsfull både i hypomane og depressive perioder. Om han ikke tar medisinene sine riktignok. Og det er denne personen det har hendt jeg har sett likheter i hos samboeren min.

Anonymkode: 3dba1...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, Surrehuggu skrev:

Oida... Du tuller nå, vel? Er jo ikke noe å la seg krenke av, dette. Og så hårsår som du later til å være (hvis ikke du tuller, da) er  vel heller ikke vanlig hos bipolare?

Hehe, takk for støtten;) Angrer nesten på at jeg gadd å diskutere dette videre med vedkommende🙈 Ts

Anonymkode: 3dba1...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, kupton skrev:

Du har helt rett. Dette er ikke typisk for personer med bipolar lidelse.

Men ikke la deg krenke av at en person uten diagnostisk kompetanse har vært litt på bærtur.

Poenget mitt var at det er store variasjoner hos mennesker som har fått en bipolar diagnose. Som med alle andre diagnoser. Det er ikke svart-hvitt. En trenger ikke ha ‘diagnostisk kompetanse for å vite dette. Men ei heller være ‘på bærtur for å ikke vite det...

Anonymkode: 3dba1...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt var at det er store variasjoner hos mennesker som har fått en bipolar diagnose. Som med alle andre diagnoser. Det er ikke svart-hvitt. En trenger ikke ha ‘diagnostisk kompetanse for å vite dette. Men ei heller være ‘på bærtur for å ikke vite det...

Anonymkode: 3dba1...075

Det er korrekt. Det er store variasjoner. Men det skyldes ikke den bipolare lidelsen, men deres personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, kupton skrev:

Det er korrekt. Det er store variasjoner. Men det skyldes ikke den bipolare lidelsen, men deres personlighet.

Nettopp. Diagnosen og personligheten sammen utgjør væremåten. Dermed blir det jo helt feil å si at en person IKKE kan være bipolar fordi de har individuelle karaktertrekk i tillegg som ikke er typisk for diagnosen etter ‘boka.

Anonymkode: 3dba1...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Diagnosen og personligheten sammen utgjør væremåten. Dermed blir det jo helt feil å si at en person IKKE kan være bipolar fordi de har individuelle karaktertrekk i tillegg som ikke er typisk for diagnosen etter ‘boka.

Anonymkode: 3dba1...075

Men har han fått diagnosen bipolar av noen fagperson? Det er ingenting i det du skriver om hans symptomer som tyder på at han er bipolar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...