Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som med enkle og forståelige ord kan forklare hvordan atypisk depresjon skiller seg fra vanlig depresjon?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble fortalt at jeg hadde en atypisk depresjon. Jeg sov veldig mye (kontra det typiske insomni), overspiste (kontra dårlig matlyst), var mest preget av mangel på energi og motivasjon. Jeg var ikke trist, irritabel, gråtlabil eller preget av skyld. Jeg bare simpelthen maktet ikke hverdagen. 

Anonymkode: 7cd40...643

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble fortalt at jeg hadde en atypisk depresjon. Jeg sov veldig mye (kontra det typiske insomni), overspiste (kontra dårlig matlyst), var mest preget av mangel på energi og motivasjon. Jeg var ikke trist, irritabel, gråtlabil eller preget av skyld. Jeg bare simpelthen maktet ikke hverdagen. 

Jeg kjenner meg igjen i det mest bortsett fra at jeg ikke har matlyst, i tillegg så er jeg tiltaksløs og sliter med hukommelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Atypisk høres ut som depresjon uten nevneverdig funksjonsnedsettelse. At en selv om en er dønn deppa og nede fortsatt klarer å gjøre sine vanlige oppgaver? 🤔

Anonymkode: e3b30...1d9

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Atypisk høres ut som depresjon uten nevneverdig funksjonsnedsettelse. At en selv om en er dønn deppa og nede fortsatt klarer å gjøre sine vanlige oppgaver? 🤔

Jeg klarer ikke å gjøre mine oppgaver, klarer ikke å arbeide lenger og det begrenser seg hva jeg klarer å få gjort i løpet av dagen. Jeg prioriterer å holde orden på det som angår barna. Konsentrasjon er dårlig slik at jeg kan bruke 2-3 timer på å brette en maskin med klær. Jeg må sove 2-5 timer hver dag for i det hele tatt å fungere. 

Jeg er ikke trist utover det som er normalt, men jeg er sliten og lei over å ha det slik dag ut og dag inn uten å bli noe særlig bedre. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Fionys skrev:

Jeg klarer ikke å gjøre mine oppgaver, klarer ikke å arbeide lenger og det begrenser seg hva jeg klarer å få gjort i løpet av dagen. Jeg prioriterer å holde orden på det som angår barna. Konsentrasjon er dårlig slik at jeg kan bruke 2-3 timer på å brette en maskin med klær. Jeg må sove 2-5 timer hver dag for i det hele tatt å fungere. 

Jeg er ikke trist utover det som er normalt, men jeg er sliten og lei over å ha det slik dag ut og dag inn uten å bli noe særlig bedre. 

Da er du jo deprimert, men er det atypisk

Skrevet

Jeg har ofte tenkt at de med atypisk depresjon bør utredes for bipolar lidelse. 

Drømmeautomat
Skrevet (endret)

^ Det står så mye forskjellig om hvordan depresjonene ved bipolar arter seg. Noen sier det er typisk med tidlige oppvåkninger og minsket matlyst, andre sier det motsatte. Selv har jeg en tendens til å sove mer og spise noe mer/usunt. Samt skyldfølelse og selvanklager. Så ikke likegyldighet, men direkte følelse av fortvilelse og smerte.

Men hva er det som er typisk ved bipolar, er det tidlig oppvåkning eller er det mer søvn?

Endret av Drømmeautomat
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, kupton skrev:

Kan man ha bipolar lidelse med "skjult" (hypo)mani? Feks veksler jeg mellom insomni og å sove for mye. For det meste sover jeg mye. De nettene jeg ikke får sove så ender det opp med at jeg får mer energi, begynner jeg å vandre rundt , får munndiare (snakker mye med meg selv), ler av alt og føler at alt er rart. Har alltid bare tenkt at jeg er overtrøtt. Jeg blir jo normal (dvs deprimert) igjen når jeg til slutt får sove. 

Gjest Surrehuggu
Skrevet
24 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Men hva er det som er typisk ved bipolar, er det tidlig oppvåkning eller er det mer søvn?

I bipolar depressive perioder tror jeg det er vanlig med mer søvn, ikke mindre. 

Gjest elina777
Skrevet

Da jeg sluttet med zyprexa i 2004 eller 2005 ble jeg deprimert og gikk fra å gå på skolen og sangglad gjøre husarbeid til å ikke klare stå opp og gå på skolen for jeg måtte bare sove

så jeg sluttet

har bipolar

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg kjenner meg godt igjen i de atypiske symptomene. Bl.a. får jeg gjerne sterke fysiske symptomer (tung, lysømfintlig, sterk svimmelhet, sterkt nedsatt utholdenhet så jeg føler meg svimeferdig av å gå opp en trapp. Kan bli ekstremt urolig når jeg ikke sover, mer agitert enn trist, økt matlyst... Og jeg fungerer absolutt ikke i denne tilstanden, det kan fort eskalere i en sånn grad at jeg ender opp innlagt. 

Om det skyldes bp eller ei stusser jeg noen ganger på, fordi mine første depresjonsepisoder ikke var fullt så atypiske. Det snudde liksom litt etter hvert

Skrevet
1 time siden, kupton skrev:

Jeg har fått diagnosen bipolar lidelse, mens mine nåværende behandlere stiller seg tvilende og er meget usikker på om jeg har bipolar lidelse. Har brukt Lithionit i snart 2 år uten noe spesiell virkning, konsentrasjon har vært oppe i 0,9. Har hatt 5 behandlere på 4 år, 2 psykolger som jeg har gått til i 2 år hos hver av dem, 3 psykiatere som jeg har vært hos i løpet av de 4 årene, alle litt uenige. Skal nå til min 3 psykiatere så det kan bli interessant å se hva hun finner ut. 

Etter som jeg har forstått så sliter de med å finne ut hvilken diagnose jeg passer under hvis man kan si det på den måten, men jeg har i hvertfall kompleks ptsd, det er noe som er sikkert.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er du jo deprimert, men er det atypisk

Ja jeg er deprimert, om det er atypisk eller ikke kan jeg ikke svare på. Det viktigste for meg er å få riktig hjelp for det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...