Gå til innhold

Hva er forskjellen på innleggelse på DPS VS psykiatrisk sykehus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan velger fagpersoner hvilke pasienter som trenger innleggelse ved sykehus, og hvem som skal legges inn på DPS døgnseksjon?

Hva er forskjellene og likhetene på slike institusjoner, egentlig? 

Hvorfor blir en noen ganger lagt inn på sykehus, mens andre ganger på DPS, selv om diagnosen er den samme?

Mvh. 

Anonymkode: a8272...aac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har vel med alvorlighetsgrad. En suicidal eller en veldig psykotisk person havner vel på lukket avdeling. 

Anonymkode: 0bc15...5dd

Skrevet

Før var alle døgnavdelinger på psykiatriske sykehus.  Så fant noen ut at de "allmennpsykiatriske" og åpne avdelinger skulle flyttes ut av sykehusene og få navnet DPS. Så der er riktig som det er beskrevet i forrige innlegg.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, kupton skrev:

Før var alle døgnavdelinger på psykiatriske sykehus.  Så fant noen ut at de "allmennpsykiatriske" og åpne avdelinger skulle flyttes ut av sykehusene og få navnet DPS. Så der er riktig som det er beskrevet i forrige innlegg.

Det er vanskelig å helt skjønne dette systemet. For eksempel i Oslo, så er de ulike døgnavdelingene på DPS (Vindern, Nydalen osv) underlagt sykehus organisatorisk. Vindern psykiatriske er nå en del av Diakonhjemmet sykehus, og Nydalen sin døgnavdeling en del av Oslo universitetssykehus. 

Anonymkode: 4406f...433

FjellOgDalar
Skrevet

Alle disse omorganiseringene er til å bli temmelig forvirret av, siden en del har blitt skaltet og valtet rundt på. Avdeliger har i seg selv gjennomgått omorganiseringer. Likeledes har personale flyttet hit og dit - mer eller mindre etter ønske. Her og der har dette dessverre medført at de "flinke" har sluttet. Tilbudene har vært i overgangsfaser med proviesorieløsninger. Avdelinger som har vært åpne, er blitt lukket. I regelen er det nok slik nå at de psykiatriske sykehusene er forbeholdt de som av en eller annen grunn er så utafor at en åpen avdeling med lavere personaldekning og sikkerhet ikke er trygt. DPS er underlagt sykehusvesenet, altså staten. Man ønsker at kommunene har tilbud til de som bare trenger noen dager "timeout" uten større behandlingstiltak. KAD-plasser er navnet jeg kjenner til, = Kommunale Akutte Døgnplasser. 

Praksisen der jeg holder til nå er f.eks. at man først legges inn på lukka og skrives videre til enten DPS-poliklinikk eller døgnavdeling. Eller man legges direkte inn på DPS ved behov for innleggelse uten større sikkerhetstiltak.

Det virker som brikkene begynner å falle litt mer på plass i mitt  område, men en del andre steder i landet tror jeg det fortsatt er relativt kaotisk.     

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

men en del andre steder i landet tror jeg det fortsatt er relativt kaotisk.     

Det er nesten sånn noen ganger at en bare kunne ønsket å drite i alt. Så får det gå som det går. 

En venn jeg har, mener at staten vil eliminere psykisk syke. At den nye praksisen skal føre til så mange selvmord at "problemet" derved blir løst. At de psykisk syke skal utslette seg selv. Lignende så man i rustbehandlingen tidligere, som nærmest var ikke-eksisterende. Det ble mange dødsfall knyttet til overdoser og sykdom, og system bare så på det og tidde stille. Men det lyktes ikke heeelt å bli kvitt dem, siden de jo fortsatt eksisterer i dag. Kanskje de er mer heldige med de psykisk syke.

Anonymkode: ac6ea...59a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er litt rart fordi tidligere har jeg blitt lagt inn på psykiatrisk sykehus på skjerming i flere uker (mani med psykosesymptomer). Denne gangen blir det DPS jeg blir lagt inn på. Ikke på skjerming. Selv om diagnosen er den samme. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er litt rart fordi tidligere har jeg blitt lagt inn på psykiatrisk sykehus på skjerming i flere uker (mani med psykosesymptomer). Denne gangen blir det DPS jeg blir lagt inn på. Ikke på skjerming. Selv om diagnosen er den samme. 

Da jeg hadde manisk psykose klikket jeg mongo og angrep personale og ødela en dør og ble beltelagt så DPS hadde ikke funka. Du har nok en mildere grad akkurat nå:)

Anonymkode: 9906b...587

Gjest Surrehuggu
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

klikket jeg mongo 

Klikket mongo, faktisk... Ikke særlig heldig valg av ord, synes jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Surrehuggu skrev:

Klikket mongo, faktisk... Ikke særlig heldig valg av ord, synes jeg. 

Beklager da!

Gjest Surrehuggu
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager da!

Du trenger ikke å beklage for min skyld. Jeg bruker da mange ganger ord selv som ikke er godt nok gjennomtenkte. Men ordet "mongo"  er vel like drøyt som ordet "neger". Ikke pent noen av delene. ;)

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Du trenger ikke å beklage for min skyld. Jeg bruker da mange ganger ord selv som ikke er godt nok gjennomtenkte. Men ordet "mongo"  er vel like drøyt som ordet "neger". Ikke pent noen av delene. ;)

Aldri tenkt på det på den måten! 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne gangen blir det DPS jeg blir lagt inn på. Ikke på skjerming. Selv om diagnosen er den samme. 

Alle diagnoser jeg kjenner til har et bredt spekter av alvorlighetsgrader.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...