Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Psykosen hos min far blir bare verre. Nå har det tilkommet symptomer som gjør meg langt mer bekymret, og jeg er av den formening at dette nå må tas tak i før det får alvorlige konsekvenser.

Paranoide vrangforestillinger har jo vedvart lenge, men hallusinasjonene kommer oftere og oftere. Nytt nå er to ting:

- Han har ytret ønske om å bære kniv, for å "ta de" - særlig om natten.

- Han begynner å mene at familien hans er med i konspirasjonen mot han.

Som regel oppfører han seg greit, men jeg har snakket med han om han kanskje kunne tenkt seg en innleggelse. Dette er han, ikke overraskende, fullstendig imot.

Han responderer svært dårlig på Sobril (blir bare trøtt, men symptomene er de samme) og AP er også forsøkt, med stort sett bare bivirkninger som resultat. Skal dette bare skure og gå til han en gang dreper noen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere bør døke sykehjemsplass til han på hjem for eldre med psykriatiske problemer Er noe som heter psykriatisk post på sykehjem.Dit bør dere få ham selv om han ikke vil selv. En psykotisk person har ikke samtykkekompetanse derfor kan dere ikke la han bestemme det. En annen ting er hensynet til dere som etterhvert blir helt utslitte av å passe på han hjemme.Er det noe bedre? En gang må dere bare kaste inn hånkle og la naturen gå sin gsng enda så fælt det kan høres ut

Anonymkode: 50887...3e9

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere bør døke sykehjemsplass til han på hjem for eldre med psykriatiske problemer Er noe som heter psykriatisk post på sykehjem.Dit bør dere få ham selv om han ikke vil selv. En psykotisk person har ikke samtykkekompetanse derfor kan dere ikke la han bestemme det. En annen ting er hensynet til dere som etterhvert blir helt utslitte av å passe på han hjemme.Er det noe bedre? En gang må dere bare kaste inn hånkle og la naturen gå sin gsng enda så fælt det kan høres ut

Anonymkode: 50887...3e9

Hei,

Jeg tenker at han i det daglige kanskje er for frisk for fast sykehjemsplass, i og med at han fungerer ganske greit (klarer å lage mat, vaske seg, gå på do, kle på seg, handle i butikk og gå turer). Men jeg tenker at han trenger en innleggelse for å få gjort noe med de psykotiske symptomene, som jeg begynner å bli engstelig for, spesielt siden han nå er paranoid mot oss, og ønsker å bevæpne seg.

Vil det ha noe for seg med en tidsavgrenset innleggelse?

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hei,

Jeg tenker at han i det daglige kanskje er for frisk for fast sykehjemsplass, i og med at han fungerer ganske greit (klarer å lage mat, vaske seg, gå på do, kle på seg, handle i butikk og gå turer). Men jeg tenker at han trenger en innleggelse for å få gjort noe med de psykotiske symptomene, som jeg begynner å bli engstelig for, spesielt siden han nå er paranoid mot oss, og ønsker å bevæpne seg.

Vil det ha noe for seg med en tidsavgrenset innleggelse?

Her jeg bor skal de etter hvert åpne en alderspsykiatrisk sengepost i tillegg til de andre psykiatriske sengeposter. 

Anonymkode: bdd7c...878

Skrevet
57 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Psykosen hos min far blir bare verre. Nå har det tilkommet symptomer som gjør meg langt mer bekymret, og jeg er av den formening at dette nå må tas tak i før det får alvorlige konsekvenser.

Paranoide vrangforestillinger har jo vedvart lenge, men hallusinasjonene kommer oftere og oftere. Nytt nå er to ting:

Som regel oppfører han seg greit, men jeg har snakket med han om han kanskje kunne tenkt seg en innleggelse. Dette er han, ikke overraskende, fullstendig imot.

Han responderer svært dårlig på Sobril (blir bare trøtt, men symptomene er de samme) og AP er også forsøkt, med stort sett bare bivirkninger som resultat. Skal dette bare skure og gå til han en gang dreper noen?

Har han blitt vurdert av spesialist i alderspsykiatri?

Skrevet
8 minutter siden, frosken skrev:

Har han blitt vurdert av spesialist i alderspsykiatri?

Ja, for to år siden. Han virket ikke veldig flink, og snakket dårlig norsk. Han seponerte Risperdal på dagen og mente at det var tilstrekkelig med Exelon. AP virket fullstendig uaktuelt.

Skrevet
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Ja, for to år siden. Han virket ikke veldig flink, og snakket dårlig norsk. Han seponerte Risperdal på dagen og mente at det var tilstrekkelig med Exelon. AP virket fullstendig uaktuelt.

To år er lang tid i denne sammenhengen. Han bør vurderes på nytt av spesialist, noen steder har de egne alderspsykiatriske team som kommer hjem til pasienten for å vurdere situasjonen i pasientens kjente omgivelser. Jeg har lest en del om demens og psykose, og det ser ut som om antipsykotiske medikamenter ofte har svært begrenset effekt. Viktig at også andre typer tiltak vurderes. 

Skrevet
13 minutter siden, frosken skrev:

To år er lang tid i denne sammenhengen. Han bør vurderes på nytt av spesialist, noen steder har de egne alderspsykiatriske team som kommer hjem til pasienten for å vurdere situasjonen i pasientens kjente omgivelser. Jeg har lest en del om demens og psykose, og det ser ut som om antipsykotiske medikamenter ofte har svært begrenset effekt. Viktig at også andre typer tiltak vurderes. 

Ja, enig i at det er en stund siden og at det trengs en ny vurdering. Men selv er jeg litt fortvilet, for hva kan egentlig gjøres, hvis AP virker dårlig og gir mye bivirkninger og benzo virker enda dårligere. Jeg har tenkt litt på det Kupton en gang nevnte med lav dose Zyprexa. Og kognitiv terapi hjelper vel lite mot vrangforestillinger? Jeg har foreslått psykolog for fastlegen, men han var skeptisk og ville ikke henvise, men sa at vi kunne gå privat om ønskelig. 

Nicklusheletida
Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Dette må være fælt for dere og ikke minst for han selv. 

Dette går vel inn under « fare for seg selv eller andre » , slik at han kan tvangsinnlegges ?

Sikkert ikke noe gøy for dere å måtte gå til det skritt, men tror det er nødvendig. 

Skrevet (endret)
50 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Ja, enig i at det er en stund siden og at det trengs en ny vurdering. Men selv er jeg litt fortvilet, for hva kan egentlig gjøres, hvis AP virker dårlig og gir mye bivirkninger og benzo virker enda dårligere. Jeg har tenkt litt på det Kupton en gang nevnte med lav dose Zyprexa. Og kognitiv terapi hjelper vel lite mot vrangforestillinger? Jeg har foreslått psykolog for fastlegen, men han var skeptisk og ville ikke henvise, men sa at vi kunne gå privat om ønskelig. 

Jeg tror ikke det er noe poeng med psykolog eller samtaleterapi. Derimot kan det være at han bør aktiviseres på ulike måter, være mer sammen med mennesker, slik at vrangforestillingene ikke får fullt så fritt spillerom. Det du beskriver er dessverre svært vanlig, så folk som jobber med demente har erfaring med hvilke tiltak som kan være relevante. 

Det kan selvfølgelig også være fornuftig å prøve medisiner, men kanskje viktig at det ikke er eneste tiltak. 

Siden du mener han kan være til fare for sine omgivelser, så synes jeg du skal formidle til fastlegen at han bør henvises til alderspsykiatri umiddelbart. 

Denne gjelder for Bergen, men har ganske konkret informasjon: http://sykehjemshandboka.no/kognitiv-svikt-og-psykisk-sykdom/adferdsforstyrrelser-og-psykiske-symptomer-ved-demens-apsd

Endret av frosken
Skrevet

Din far bør absolutt vurderes av en spesialist i alderspsykiatri (som snakker norsk). Små doser AP kan ha meget god effekt, men det kan ta litt tid før effekten kommer. Stadig gjentagende i gode anbefalinger er at en må ha tålmodighet til å se effekten an. Alt for mange seponerer raskt pga manglende effekt  - eller det motsatte en doserer opp alt for raskt av samme grunn.

Skrevet
10 timer siden, frosken skrev:

Jeg tror ikke det er noe poeng med psykolog eller samtaleterapi. Derimot kan det være at han bør aktiviseres på ulike måter, være mer sammen med mennesker, slik at vrangforestillingene ikke får fullt så fritt spillerom. Det du beskriver er dessverre svært vanlig, så folk som jobber med demente har erfaring med hvilke tiltak som kan være relevante. 

Det kan selvfølgelig også være fornuftig å prøve medisiner, men kanskje viktig at det ikke er eneste tiltak. 

Siden du mener han kan være til fare for sine omgivelser, så synes jeg du skal formidle til fastlegen at han bør henvises til alderspsykiatri umiddelbart. 

Denne gjelder for Bergen, men har ganske konkret informasjon: http://sykehjemshandboka.no/kognitiv-svikt-og-psykisk-sykdom/adferdsforstyrrelser-og-psykiske-symptomer-ved-demens-apsd

Hei,

Jeg har lest gjennom all informasjon på denne siden. Jeg er spesielt enig i at det trengs noe for å avlede han og ikke lage sin egen psykotiske verden. 

Det varierer så veldig. En dag kan han være helt fin i formen og neste dag er «helvete» løs med paranoide forestillinger. Hvis det tilspisser seg, kan legevakten da være hensiktsmessig? Det er typisk om sommeren det blir verre, trolig siden det er mer som skjer ute da som han tolker på sin måte.

Skrevet

Igjen har jeg langt mer tro på fastlegen enn på legevakten.

Skrevet
10 timer siden, kupton skrev:

Din far bør absolutt vurderes av en spesialist i alderspsykiatri (som snakker norsk). Små doser AP kan ha meget god effekt, men det kan ta litt tid før effekten kommer. Stadig gjentagende i gode anbefalinger er at en må ha tålmodighet til å se effekten an. Alt for mange seponerer raskt pga manglende effekt  - eller det motsatte en doserer opp alt for raskt av samme grunn.

Han forsøkte for 2 år siden Risperdal. Han fikk 0,5 mg 3 ganger om dagen. Resultatet var enorm sløvhet, treg tale, sikling, skjelvinger og fullstendig avflatethet. Om det hjalp på plagene er vanskelig å si, siden han var helt «borte». 

Men hvis jeg forstår det riktig er Risperdal en ganske «tøff» medisin hva gjelder dette. Zyprexa er kanskje «snillere» hva gjelder denne typen bivirkninger. Og 1,5 mg Risperdal var kanskje uansett i meste laget? Dette ble seponert av psykiater umiddelbart etter at han kom til behandling. 

Mistenkt diagnose er LBD.

Skrevet
1 minutt siden, kupton skrev:

Igjen har jeg langt mer tro på fastlegen enn på legevakten.

Nå er fastlegen på ferie, jeg skal ta dette videre med fastlegen over sommeren. Jeg blir bare litt bekymret når det tilspisser seg veldig. 

Skrevet
14 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hei,

Jeg har lest gjennom all informasjon på denne siden. Jeg er spesielt enig i at det trengs noe for å avlede han og ikke lage sin egen psykotiske verden. 

Det varierer så veldig. En dag kan han være helt fin i formen og neste dag er «helvete» løs med paranoide forestillinger. Hvis det tilspisser seg, kan legevakten da være hensiktsmessig? Det er typisk om sommeren det blir verre, trolig siden det er mer som skjer ute da som han tolker på sin måte.

Ser at du skriver et annet sted i tråd at han muligens har LBD. Det er utarbeidet en egen faglig retningslinje for LBD: https://www.helsebiblioteket.no/fagprosedyrer/ferdige/demens-med-lewylegmer-utredning-og-behandling#Medikamentell-behandling

Har du sjekket om det er en egen demenskoordinator i kommunen de bor i? Eller om de har etablert eget dagtilbud til mennesker med demens?

Blir det helt akutt, så ville jeg ringt legevakt - men jeg ville ikke dratt ham med på legevakten fordi jeg tror det fort vil medføre økt forvirring. Hvis det overhodet er mulig, så ville jeg forsøkt å gjøre kniver vanskelig tilgjengelig. 

Skrevet

Demens er så utrolig vanskelig, har selv hatt en mor som hadde demens. For pårørende så blir det på en måte en lang sorgprosess for den personen du kjente blir borte litt etter litt, så husk å ta vare på deg selv også. 

Her i kommunen er det flere oppegående demente som har støttekontakt noen timer i uka, kanskje det kan være aktuelt for dere? Hjemmehjelp kan også være fint. 

Siden han fremdeles lager mat så anbefaler jeg på det sterkeste å anskaffe en komfyrvakt hvis han ikke allerede har det. 

Har ingen gode råd for demens utarter seg så forskjellig fra person til person.

Skrevet (endret)
18 timer siden, issomethingwrong skrev:

Han responderer svært dårlig på Sobril (blir bare trøtt, men symptomene er de samme)

Jeg aner ikke om slike preparater kan hjelpe, men vil bare minne deg om at jeg reagerer mye bedre på Vival enn Sobril de FÅ gangene jeg bruker det. 

(Men nå er det bare å bruke Sobril eller ikke noe (ev bytte fastlege) all den tid min nye unge nekter å skrive ut Vival - til noen pasienter - ikke to pk i året til meg engang - så noe forskjell må det være på de tbl...?)

Ellers synes jeg du har fått mange gode råd her, og jeg skjønner godt at dette er tungt for både deg og moren din❤️

Endret av cilie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...