double Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 Den 26.02.02 gikk jeg på eget initiativ til Trygdekontoret for å fortelle at jeg hadde fått for mye trygd utbetalt. Jeg fortalte at jeg hadde begynt å jobbe halv tid og hva inntekten var på. Jeg ønsket å få vite hvor mye jeg måtte betale tilbake og få et kontonummer for tilbakebetalingen. I dag, den 12.03.02 får jeg brev fra Trygdekontoret der det står at Trygdekontoret var i kontakt med meg på telefon den 26.02 02 og at det under samtalen kom frem at jeg var begynt å jobbe. Videre står det at Trygdekontoret i påvente av inntektsopplysninger har stanset utbetalingen av overgangsstønad fra 01.03.02. Brevet er datert den 07.03.02. Hva i alle dager er dette slags behandling å få? Her er man ærlig og tar turen til Trygdekontoret for å fortelle at en har fått for mye penger og ønsker å betale dette tilbake. Også blir jeg behandlet som om jeg har prøvd å snylte til meg penger urettmessig, og utbetalingen stanses umiddelbart! Hva galt har jeg gjort da? Er dette vanlig måte å behandle folk på når en selv gir beskjed? Jeg fikk en gang for mye i barnetilsyn. Den gang ga jeg også selv beskjed og betalte beløpet tilbake på et kontonummer jeg fikk. Denne gangen føles det som jeg har gjort noe kriminelt, og det frister ikke å være ærlig flere ganger. Opplysningene i brevet stemmer jo heller ikke. Der var ingen telefonsamtale som fant sted - jeg møtte opp personlig. Det var heller ikke sånn at dette "kom frem" under samtalen - jeg var jo der i ens ærend for å gi beskjed om dette. Skal jeg klage på behandlingen? Eller skal jeg finne meg i å bli behandlet som en kriminel sau? Hilsen en for øyeblikket sint 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44946-jeg-er-sjokkert-over-behandlingen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 jeg tror den som skrev brevet til deg har måttet gått samme skriveskolen som hun som skrev brevet til datteren min - som vi fikk i går. SOm dere vet, så har hun nettopp flyttet til meg, etter å ha bodd hos faren sin i 3 år (rett oppi veien for oss). Midt oppi dette med fødsel og sånt, så ble flyttemeldingen hengende på tavla på kjøkkenet. Men på fødeavdelingen og sånn så skrev hun vår adresse som sin, - for hun skulle jo ordne dette med det samme hun skulle ordne med alle andre papirer etter fødselen, -ikke lett å huske alt i ammetåka da!...om lørdagen sendte vi inn flyttemeldingen - og var glad for at vi hadde fått ordnet alt. I går kom det et meget vemmelig lydende brev fra Ligningskontoret - de hadde fått melding fra Fødeavdelingen om at hun hadde flyttet, men ikke mottatt noen flyttemelding -og det SKULLE meldes innen 8 dager etter flytting, skikkelig surt og laaaaangt var brevet. Så rart synes jeg, på et sånt lite sted som vi bor. Hadde jeg jobbet på Trygdekontoret hadde jeg skrevet slik: Gratulerer med jenta!...og husk å melde flytting, så vi får riktig imformasjon om både deg og datteren din. Vedlagt finner du skjemaet du kan bruke. KAN det være nødvendig å skrive så surt? JEG vet at det er saklig og riktig det som stod i brevet hun fikk, men hun er ikke vant til slikt og var nesten på gråten da hun leste det opp for meg, hun trodde hun var kriminell omtrent..... Noe å tenke på for offentlig ansatte????? eller de som forfatter disse standardbrevene????? HUFFF! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44946-jeg-er-sjokkert-over-behandlingen/#findComment-169370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 12. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2002 jeg tror den som skrev brevet til deg har måttet gått samme skriveskolen som hun som skrev brevet til datteren min - som vi fikk i går. SOm dere vet, så har hun nettopp flyttet til meg, etter å ha bodd hos faren sin i 3 år (rett oppi veien for oss). Midt oppi dette med fødsel og sånt, så ble flyttemeldingen hengende på tavla på kjøkkenet. Men på fødeavdelingen og sånn så skrev hun vår adresse som sin, - for hun skulle jo ordne dette med det samme hun skulle ordne med alle andre papirer etter fødselen, -ikke lett å huske alt i ammetåka da!...om lørdagen sendte vi inn flyttemeldingen - og var glad for at vi hadde fått ordnet alt. I går kom det et meget vemmelig lydende brev fra Ligningskontoret - de hadde fått melding fra Fødeavdelingen om at hun hadde flyttet, men ikke mottatt noen flyttemelding -og det SKULLE meldes innen 8 dager etter flytting, skikkelig surt og laaaaangt var brevet. Så rart synes jeg, på et sånt lite sted som vi bor. Hadde jeg jobbet på Trygdekontoret hadde jeg skrevet slik: Gratulerer med jenta!...og husk å melde flytting, så vi får riktig imformasjon om både deg og datteren din. Vedlagt finner du skjemaet du kan bruke. KAN det være nødvendig å skrive så surt? JEG vet at det er saklig og riktig det som stod i brevet hun fikk, men hun er ikke vant til slikt og var nesten på gråten da hun leste det opp for meg, hun trodde hun var kriminell omtrent..... Noe å tenke på for offentlig ansatte????? eller de som forfatter disse standardbrevene????? HUFFF! Hei flisa Har roet meg ned litt nå, men var temmelig forbanna da jeg først leste brevet fra Trygdekontoret. Får vel endelig føle hvordan vanlige folk blir behandlet der. Til nå har de vært ekstra snille og hyggelige mot meg, siden jeg har jobbet som oppfølgingslesder/brukerkontakt for enslige forsørgere og hatt mye med dem å gjøre i jobbsammenheng. Det hører og med til historien at jeg tok kontakt med saksbehandleren min i god tid før jeg begynte å jobbe. Det var usikkert hvor mye jeg kom til å tjene, så vi skulle ha en "prøveperiode" de tre første månedene. Når jeg hadde begynt skulle jeg bare gi beskjed om inntekten, også fikk vi justere underveis. Temmelig ufint å sende meg et brev en uke før trygdeutbetalingen og si den ble stoppet for to uker siden! Så får jeg vel ingenting denne måneden da.. Måneden før jeg fikk første lønning presterte forresten Trygdekontoret å tregge skatt av overgangsstønaden, så det ble smått med penger den måneden - 1.900 mindre enn normalt. Skal ta med meg brevet + lønnsslippen min og stikke innom der i mårra. Så er det bare å krysse fingrene og håpe jeg får penger den 20. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44946-jeg-er-sjokkert-over-behandlingen/#findComment-169397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 Hei flisa Har roet meg ned litt nå, men var temmelig forbanna da jeg først leste brevet fra Trygdekontoret. Får vel endelig føle hvordan vanlige folk blir behandlet der. Til nå har de vært ekstra snille og hyggelige mot meg, siden jeg har jobbet som oppfølgingslesder/brukerkontakt for enslige forsørgere og hatt mye med dem å gjøre i jobbsammenheng. Det hører og med til historien at jeg tok kontakt med saksbehandleren min i god tid før jeg begynte å jobbe. Det var usikkert hvor mye jeg kom til å tjene, så vi skulle ha en "prøveperiode" de tre første månedene. Når jeg hadde begynt skulle jeg bare gi beskjed om inntekten, også fikk vi justere underveis. Temmelig ufint å sende meg et brev en uke før trygdeutbetalingen og si den ble stoppet for to uker siden! Så får jeg vel ingenting denne måneden da.. Måneden før jeg fikk første lønning presterte forresten Trygdekontoret å tregge skatt av overgangsstønaden, så det ble smått med penger den måneden - 1.900 mindre enn normalt. Skal ta med meg brevet + lønnsslippen min og stikke innom der i mårra. Så er det bare å krysse fingrene og håpe jeg får penger den 20. Håper du blir enig med TK vedr dette. Når det gjelder feilutbetalinger, så har faktisk ikke trygdekontore lov å be deg betale noe som helst før de har behandlet saken som en feilutbetalingssak og fattet vedtak om hvor mye du skal betale tilbake. At standardbrevene er strenge og "ekle" i ordlyden er selvsagt et stort problem, men det er forferdelig vanskelig å skrive korrekte og juridisk holdbare vedtak i slike saker uten å provosere. Det er mye kjappere å bruke standardbrev enn å forfatte et brev på egenhånd, så du kan jo legge inn et forslag om at de lager i stand et standardbrev for dem som ikke har gjort noe galt men likevel får feil. Når det er sagt, så vil jeg poengtere at dersom du har gjort det du skal, og gitt de beskjeder du skal og trygdekontoret likevel utbetaler feil til deg, så skal du som oftest bare betale tilbake halvparten og bare dersom pengene er i behold. Det kan jo være et lite plaster på såret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44946-jeg-er-sjokkert-over-behandlingen/#findComment-169449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.