Gå til innhold

Savner gamle DOL


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Den tiden vi fikk svar på omtrent absolutt alt, ikke bare i forum for psykiatri...

At vi kunne få folk revne med under slags tema, både seriøse og useriøse. Le sammen. Og uten å stadig bli ofre for usaklig ‘trolling.

Den tiden hvor vi faktisk kunne risikere å bli gjenkjent på gata om vi ikke anonymiserte godt, nok fordi ‘alle’ var på DOL i perioder. Bare lot være å snakke om det😅

Hva skjedde egentlig? Var det det nye utseende DOL ikke tålte? Eller ble konkurransen fra sosiale medier for stor?

Slik det er nå er det nesten rart forumet fortsatt eksisterer. Men fungerer på et vis, slik jeg ser det, utelukkende fordi et par gamle trofaste dol’ere fortsatt smeller til innimellom med sine gode og stødige svar. Takke være dere hadde det ikke vært noe DOL. Dere burde nesten tatt dere betalt😊

Andre her som har tanker om DOL før og nå? Kanskje dere vet noe ikke jeg vet? som har vært borte fra dol noen år..pga sykdom, mann og barn.

Egentlig spent på om det i det hele tatt vil bli noen respons på dette innlegget😜

 

Anonymkode: b05e6...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå er der bare ultrakonservative overalt tror jeg. Har ikke vært her så lenge og var ukjent med at sånne ting eksisterte.  Var helt oppslukt av jobben inntil oljeprisen sank og vi ble satt på gaten.

Anonymkode: c4b2b...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjedde egentlig? Var det det nye utseende DOL ikke tålte? Eller ble konkurransen fra sosiale medier for stor? 

DOL var tidlig ute. Bl.a. var det jo intens trafikk på forumene for graviditet, barn og familie. Etter hvert kom BarnIMagen og andre temasider som var naturlige å bruke for de som ville ha råd i en ny fase av livet, så de havnet på slike steder i stedet for på DOL. Jeg mener også å huske at en aktiv gjeng fra DOLs aller første periode startet et nytt forum med "sterkere" medlemskap (man måtte søke eller inviteres) og flyttet dit i samlet flokk. Dessuten forsvant nesten alle fagpersonene herfra, man fikk jo raskt og gratis svar her tidligere fra allmennlege, barnelege, gynekolog, psykiater osv. Det spesielle DOL-oppsettet gjorde også at det var enkelt å følge diskusjonene over flere dager.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den tiden hvor vi faktisk kunne risikere å bli gjenkjent på gata om vi ikke anonymiserte godt, nok fordi ‘alle’ var på DOL i perioder.

Det tror jeg er en overdrivelse. Men det som stemmer, er at folk var slappere med å anonymisere, fordi hvermansen ikke var så mye på nett og fordi det gikk langsomt å ta et ubegrenset søk, slik at innleggene her ikke ble funnet av alle som søkte på en sykdom eller et annet tema. Noen la ut navn på både seg selv og barna her, andre kjente hverandre utenom og visste hva nicket til vennene var.

Jeg var nesten bare på forumene for graviditet, småbarn og ufrivillig barnløshet den gangen. Flere av brukerne som fikk barn på slutten av 90-tallet, har fulgt hverandre siden da. Jeg savner ikke krangletrådene om politikk, livssyn og etikk, men jeg har ikke så mye å bidra med innen psykisk helse, så jeg henger her mest av gammel vane.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

...som har vært borte fra dol noen år pga sykdom, mann og barn.

Hvis du hadde fast nick, hadde det vært hyggelig å få vite hvem du var / er. Det hender at Dorthe, Flisa og noen andre gamle travere stikker innom for en kort stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vurderer å slutte.

Igjen?

2 hours ago, AnonymBruker said:

 

Alt trenger man ikke av ultrakonservativisme heller.

Hva det har med DOL å gjøre er jeg litt usikker på?

Anonymkode: 77786...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke mange sosiale forummer som overlevde facebook. Hvor er nettby, blink osv?

 

Synes da ikke det er så dårlig her. Folk klager fælt uten grunn. Att .com bølgen sprakk ødela også endel, så facebook.

 

Dette forummet har overlevd fordi helse er sensitivt og må være anonymt. Dessuten var det ikke så lenge siden siste lege forsvant. Gynekologi og Psykiatri hadde lenge leger. Men det er klart en gratis svartjeneste er ikke så lønnsom.

 

Lommelegen har valgt en annen "approach".

Anonymkode: 2d0e4...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg forundres over er at DOLs eiere ikke så verdien av den store trafikken som var tidligere (ja, nå er jeg langt tilbake). En skulle tro det lå stort annonseringspotensiale der. Ellers har vel det meste vært sagt om før og nå, også av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igjen?

Hva det har med DOL å gjøre er jeg litt usikker på?

Anonymkode: 77786...f77

Hva er egentlig behovet ditt for å kommentere slik? Blir du oppgitt over enkelte brukere, er det vel bare til å "la det gå inn det ene øret og ut det andre". Her hvor vi kun leser og skriver får du bytte ut ordet øre med øye. Tuller, men du skjønner jo hva jeg mener. ;)

Jeg kunne også bli litt oppgitt tidligere, men nå er jeg liksom blitt litt glad i vedkommende. Hun er søt og alltid snill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Facebook tok jo over mye av behovet til mange. DOL er jo annerledes, og dekker noe annet hos meg.

Det var gøyere da vi ikke var så himla nøye med anonymiteten,  og delte mye mer av privatlivet vårt - men tidene forandrer seg, mange flere bruker nettet aktivt, søkemotorene er mer effektive og det er lettere å samle informasjon som legges ut og dermed gjenkjenne personer.

Jeg liker DOL, og prøver å gjøre mitt for at det er litt aktivitet på Åpent også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igjen?

Hva det har med DOL å gjøre er jeg litt usikker på?

Anonymkode: 77786...f77

Bare at mange som er her nå virker veldig konservative men det er bare mitt inntrykk. Jeg fikk forståelse av at det var menneskene som var her nå som liksom ikke var som i tidligere tider. En annen grunn kan kanskje være at jeg tror fler som ofte er innom er mer syke en de pleier og derfor driver med annet. Alle har ofte  så nok med sitt tror jeg. Ting er ofte så situasjonsavhengig.

Anonymkode: c4b2b...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Xtra skrev:

Det jeg forundres over er at DOLs eiere ikke så verdien av den store trafikken som var tidligere (ja, nå er jeg langt tilbake). En skulle tro det lå stort annonseringspotensiale der. Ellers har vel det meste vært sagt om før og nå, også av meg.

Man så verdien og hadde planer om å satse stort, men ikke alle valg var like vellykkede. Husker du da dol ekspanderte til både Sverige og Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, laban skrev:

DOL var tidlig ute. Bl.a. var det jo intens trafikk på forumene for graviditet, barn og familie. Etter hvert kom BarnIMagen og andre temasider som var naturlige å bruke for de som ville ha råd i en ny fase av livet, så de havnet på slike steder i stedet for på DOL. Jeg mener også å huske at en aktiv gjeng fra DOLs aller første periode startet et nytt forum med "sterkere" medlemskap (man måtte søke eller inviteres) og flyttet dit i samlet flokk. Dessuten forsvant nesten alle fagpersonene herfra, man fikk jo raskt og gratis svar her tidligere fra allmennlege, barnelege, gynekolog, psykiater osv. Det spesielle DOL-oppsettet gjorde også at det var enkelt å følge diskusjonene over flere dager.

Det tror jeg er en overdrivelse. Men det som stemmer, er at folk var slappere med å anonymisere, fordi hvermansen ikke var så mye på nett og fordi det gikk langsomt å ta et ubegrenset søk, slik at innleggene her ikke ble funnet av alle som søkte på en sykdom eller et annet tema. Noen la ut navn på både seg selv og barna her, andre kjente hverandre utenom og visste hva nicket til vennene var.

Jeg var nesten bare på forumene for graviditet, småbarn og ufrivillig barnløshet den gangen. Flere av brukerne som fikk barn på slutten av 90-tallet, har fulgt hverandre siden da. Jeg savner ikke krangletrådene om politikk, livssyn og etikk, men jeg har ikke så mye å bidra med innen psykisk helse, så jeg henger her mest av gammel vane.

Hvis du hadde fast nick, hadde det vært hyggelig å få vite hvem du var / er. Det hender at Dorthe, Flisa og noen andre gamle travere stikker innom for en kort stund.

Jeg synes du har mye å bidra med på psykiatri. Jeg føler meg trygg her pga deg og frosken. 

Anonymkode: a4d4e...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, frosken skrev:

Man så verdien og hadde planer om å satse stort, men ikke alle valg var like vellykkede. Husker du da dol ekspanderte til både Sverige og Danmark?

Nei , det husker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tøffe@

Ikke så mange leger og apotekansatte lenger som var hardnakkede forsvarere av  det nye helsejournalsystemet og ikke tålte det minste kritisk tenkning.Kanskje sommerferieavvikling også for dem.

Eneste jeg har merket. Pluss de som er opptatt av politikk da. Men det er ferietid for så mange og mye som lokker og mye annet å finne på som er mer givende og interessant kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tøffe@ skrev:

Ikke så mange leger og apotekansatte lenger som var hardnakkede forsvarere av  det nye helsejournalsystemet og ikke tålte det minste kritisk tenkning.Kanskje sommerferieavvikling også for dem.

Eneste jeg har merket. Pluss de som er opptatt av politikk da. Men det er ferietid for så mange og mye som lokker og mye annet å finne på som er mer givende og interessant kanskje.

🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2019 den 8.43, laban skrev:

DOL var tidlig ute. Bl.a. var det jo intens trafikk på forumene for graviditet, barn og familie. Etter hvert kom BarnIMagen og andre temasider som var naturlige å bruke for de som ville ha råd i en ny fase av livet, så de havnet på slike steder i stedet for på DOL. Jeg mener også å huske at en aktiv gjeng fra DOLs aller første periode startet et nytt forum med "sterkere" medlemskap (man måtte søke eller inviteres) og flyttet dit i samlet flokk. Dessuten forsvant nesten alle fagpersonene herfra, man fikk jo raskt og gratis svar her tidligere fra allmennlege, barnelege, gynekolog, psykiater osv. Det spesielle DOL-oppsettet gjorde også at det var enkelt å følge diskusjonene over flere dager.

Det tror jeg er en overdrivelse. Men det som stemmer, er at folk var slappere med å anonymisere, fordi hvermansen ikke var så mye på nett og fordi det gikk langsomt å ta et ubegrenset søk, slik at innleggene her ikke ble funnet av alle som søkte på en sykdom eller et annet tema. Noen la ut navn på både seg selv og barna her, andre kjente hverandre utenom og visste hva nicket til vennene var.

Jeg var nesten bare på forumene for graviditet, småbarn og ufrivillig barnløshet den gangen. Flere av brukerne som fikk barn på slutten av 90-tallet, har fulgt hverandre siden da. Jeg savner ikke krangletrådene om politikk, livssyn og etikk, men jeg har ikke så mye å bidra med innen psykisk helse, så jeg henger her mest av gammel vane.

Hvis du hadde fast nick, hadde det vært hyggelig å få vite hvem du var / er. Det hender at Dorthe, Flisa og noen andre gamle travere stikker innom for en kort stund.

Jeg var vel rett og slett litt DOL-avhengig fra 1997/98 og noen år framover. Jeg var derimot ganske anonym av meg. Både da og nå. Jeg likte at det gikk an å skifte nick og varierte vel mellom forskjellige. Brukte bare det ordinære nicket i spørsmål som var lite sensitive. Men siden temaene jeg tok opp og svarte i ofte var det, foretrakk jeg å være anonym/ha anonymt nick. Dette fordi jeg blant annet avslørte folk jeg kjente her. De la frem historiene sine uten å anonymisere noe særlig, så det var lett å skjønne det var dem. Og det var da jeg innså hvor populært DOL faktisk var. Bare mange ikke ville snakke om det. Særlig hvis de brukte det ifm følsomme tema. Slik som meg. Senere ble det jo saker også hvor folk opplevde at spørsmålene de stilte her ble brukt fritt rundt på nettet og havnet i magasiner o.l. Husker et av svarene /rådene mine ble brukt😶 Var nok ubehagelig for dem som kanskje havnet i et populært nettblad og i tillegg ble gjenkjent av folk.

For å være helt ærlig så husker jeg faktisk ikke det vanligste nicket mitt selv fra den gang, så jeg rakk aldri å bli noen DOL-kjendis😅 Men var (er) glad i forumet. Det har vært givende, både ift de mange gode og vise svarene fra de faste og trofaste dol’erne her (inkl,deg) Men det har også vært givende å kunne gi gode og nyttige svar selv. Kunne nesten føle det som et kall om jeg visste jeg kunne bidra med kunnskap eller rådgivning som kunne være til god hjelp for noen. Følte meg betydningsfull i gamle DOL. Selv om ingen visste hvem jeg var.

Når jeg ser mimrings linken fra anonym over her, innser jeg hvor mye bedre DOL faktisk var før. Og det e vel bare de ansatte i DOL den gang som vet hva som virkelig skjedde. For det var vel først og fremst den nye uoversiktlige lay-outen som virkelig fikk folk til å rømme. Inkl meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...