Gå til innhold

Ærlighet i terapi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det alltid lurt å være helt ærlig i terapi? Bør man i noen tilfeller holde noen tanker og følelser tilbake? 

Anonymkode: bff6c...6ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det alltid lurt å være helt ærlig i terapi? Bør man i noen tilfeller holde noen tanker og følelser tilbake? 

Det er avhengig av om det er relatert til noe du strever med og ønsker hjelp til. 

Anonymkode: f8b8d...051

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er avhengig av om det er relatert til noe du strever med og ønsker hjelp til. 

Det er ting jeg har hatt et stort ønske om å lære meg og endre, nemlig relasjoner. Men jeg tør ikke være ærllg, og da er det nytteløst. Men jeg kan konsentrere meg om andre ting jeg strever med. 

stjernestøv
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg burde holdt det åndelige tilbake,det er jo ikke det som er problemet mitt. 

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ting jeg har hatt et stort ønske om å lære meg og endre, nemlig relasjoner. Men jeg tør ikke være ærllg, og da er det nytteløst. Men jeg kan konsentrere meg om andre ting jeg strever med. 

Det er da en ting du kan ta opp og få hjelp med.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg burde holdt det åndelige tilbake,det er jo ikke det som er problemet mitt. 

Hva er problemet ditt?

Anonymkode: f9dcd...f19

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er du redd for skal skje om du er ærlig? Kommer behandleren til å skyte deg?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er du redd for skal skje om du er ærlig? Kommer behandleren til å skyte deg?

Nei. Jeg er nok bare ikke moden for dette enda. Skal heller konsentrere meg om andre ting og forsøke å ta opp tråden senere, når jeg er sterkere. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg er nok bare ikke moden for dette enda. Skal heller konsentrere meg om andre ting og forsøke å ta opp tråden senere, når jeg er sterkere. 

🙂 

Skrevet (endret)

Jeg var ærlig med psykologen min og fortalte at jeg hadde enkelte ting som jeg syntes var vanskelig å snakke om og at på enkelte ting fortalte jeg ikke hele sannheten uten at jeg direkte var uærlig, litt selvsensur altså. Etter at jeg fortalte dette ble det enklere for meg å nærme meg det vanskelige fordi han visste om hvordan det var for meg å snakke om det. 

Gikk 4 år hos psykolog og har fortalt det mest relevante.

Endret av Fionys
Skrevet

Jeg mener at dersom man ikke er ærlig i terapi, er terapien om ikke meningsløs, så lite givende for deg selv siden terapeuten ikke er tankeleser. Du kan aldri få virkelig god hjelp for det du virkelig strever med dersom du ikke er ærlig overfor deg selv og terapeuten. Den du kanskje lurer mest av alt er deg selv?

En fremgangsmåte jeg selv har brukt når jeg skal snakke om vanskelige ting, er å begynne å snakke om hvorfor det er vanskelig å snakke om det. Da kommer vi gjerne frem til at mine forestillinger rett og slett er feil og at det ikke er så farlig likevel å være ærlig.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

🙂 

Er det håp for meg på et senere tidspunkt, når jeg er sterkere? Relasjoner er svært vanskelig for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler meg utrygg. 

Jeg gir opp terapien nå. Det er ikke mer håp for meg. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som i så mange andre sammenhenger, så avhenger dette av hva man mener med "ærlig". Dersom man med "ærlig" mener å fortelle sannheten, så er det opplagt at ærlighet er en nødvendig forutsetning for at terapi skal fungere godt. Noen forveksler imidlertid det å si sannheten med det å utagere følelser. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, frosken skrev:

Som i så mange andre sammenhenger, så avhenger dette av hva man mener med "ærlig". Dersom man med "ærlig" mener å fortelle sannheten, så er det opplagt at ærlighet er en nødvendig forutsetning for at terapi skal fungere godt. Noen forveksler imidlertid det å si sannheten med det å utagere følelser. 

Takk for svar. Har uansett gitt opp nå. Ser ikke mer håp. 

stjernestøv
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet ditt?

Anonymkode: f9dcd...f19

At jeg er dårlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg avslutter denne tråden nå. Det har ingen hensikt å bruke mer energi på det, med mindre andre har nytte av det. Jeg føler min behandler har vært ganske tydelig på at det ikke er mer håp for meg, og det er ikke noen vits å lete etter håp mer. 

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, frosken skrev:

Ps. Jeg har etter beste evne forsøkt å være ærllg og ikke bare utagert i terapi. Jeg har jobba virkellg hardt og stått på. Kanskje mer enn mange andre. Jeg har gått gjennom mye smerte og lært på den harde måten. Jeg har også forsøkt å lære av mine reaksjoner og bruke dem konstruktivt i behandlingen. Jeg har hatt en enorm utvikling. 

Jeg mener jeg har vært ærlig, så er kjempevondt for meg lese svaret ditt. Men jeg vet at svaret ditt er konstruktivt ment og et forsøk på å hjelpe, ikke ment som negativ kritikk.

Nå vet jeg dessuten at det jeg har trodd er å vise mine følelser ses på som utagering. Jeg skal aldri gjøre det mer, det var tøft nok å gjøre det, og jeg har trosset masse angst og skam ved å gjøre det. Det er ingen andre som har fått se mine følelser, jeg skjuler dem godt og spiller uberørt hele tiden fordi jeg ikke klarer å vise noen mine føleser og ikke vil være noen belastning for andre. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ps. Jeg har etter beste evne forsøkt å være ærllg og ikke bare utagert i terapi. Jeg har jobba virkellg hardt og stått på. Kanskje mer enn mange andre. Jeg har gått gjennom mye smerte og lært på den harde måten. Jeg har også forsøkt å lære av mine reaksjoner og bruke dem konstruktivt i behandlingen. Jeg har hatt en enorm utvikling. 

Jeg mener jeg har vært ærlig, så er kjempevondt for meg lese svaret ditt. Men jeg vet at svaret ditt er konstruktivt ment og et forsøk på å hjelpe, ikke ment som negativ kritikk.

Nå vet jeg dessuten at det jeg har trodd er å vise mine følelser ses på som utagering. Jeg skal aldri gjøre det mer, det var tøft nok å gjøre det, og jeg har trosset masse angst og skam ved å gjøre det. Det er ingen andre som har fått se mine følelser, jeg skjuler dem godt og spiller uberørt hele tiden fordi jeg ikke klarer å vise noen mine føleser og ikke vil være noen belastning for andre. 

Jeg tror du her misforstår Froskens svar litt. Mange følelser er OK å vise i terapi, men det handler kanskje litt om hvordan de kommer til uttrykk? Det er f.eks. helt OK og mange ganger nødvendig å få lov til å gråte, men å utaggere med fysisk sinne mot seg selv eller møbler er ikke hensiktsmessig.

Skrevet

I prinsippet er det to typer hjerner. De som evner å tenke og forstå generelt og abstrakt, og de som kun oppfatter ting enkelt og konkret. 

Froskens utsagn var generelt, og hun påsto ikke noe om noen. Klok som hun er, vet hun at hun ikke vet noe om hvordan ts eller andre har oppført seg i terapi. Derfor kommer hun med et klokt, generelt svar. Så får det være opp til hver enkelt å vurdere sin egen adferd i lys av dette svaret. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...