AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 I prinsippet er det to typer hjerner. De som evner å tenke og forstå generelt og abstrakt, og de som kun oppfatter ting enkelt og konkret Anonymkode: 6d0b2...0b0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I prinsippet er det to typer hjerner. De som evner å tenke og forstå generelt og abstrakt, og de som kun oppfatter ting enkelt og konkret Anonymkode: 6d0b2...0b0 Handler det om IQ? Anonymkode: 5681f...2a4 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Handler det om IQ? Anonymkode: 5681f...2a4 Det er det jeg også lurer på. Anonymkode: 6d0b2...0b0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 Jeg har spurt en annen, og det handler om IQ. Anonymkode: 6d0b2...0b0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 De som er intelligente har større evner til å være fleksibel i sin tenkning enn de som er mindre smarte.Det handler om å kunne bruke den kunnskapen en har i nye situasjoner og å kunne tilegne seg ny informasjon og bruke denne til det beste for seg selv. Mindre smarte mangler disse egenskapene. Mener å huske at største delen av befolkningen ligger sånn midt på skalaen når det gjelder intelligens, så er det en del som er over det normale. Husker jeg syntes av det var en overraskende stor del av befolkningen som lå lavt på skalaen. Anonymkode: a67ba...703 0 Siter
kupton Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 Jeg kan utdype når jeg kommer til et skikkelig tastatur. 2 Siter
kupton Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 Jeg er ingen superspesialist på dette da jeg ikke har studert psykologi. Men jeg har jobbet med svært dyktige psykologer i mange år, og da snapper en opp ganske mye. Evnen til å tenke abstrakt, forstå generelle utsagn, samtidig å kunne vurdere for og mot, forutsetter selvsagt en viss IQ. Men det er ikke en funksjon der IQ alene er avgjørende. Mange har IQ høy nok, men ikke alle har den omtale evnen. Sannsynligvis er det noe en trenger å lære i oppveksten via foreldre, venner, skole og andre som står for læring. På jobb hadde vi den litt uærbødige beskrivelsen av samtalen rundt middagsbordet i enkelte familier som "Fotball, bingo og faen i helvete". De som skjønner hva dette betyr, forstår at et slikt ikke stimulerer til intellektuell modning og nyansert tenkning. De som dessverre ikke fikk den opplæring som skal til for en nyansert tenkning, kan likevel utvikle den ved stadig å spørre seg om et utsagn var konkret og evt myntet på dem, eller om det var et generelt utsagn med gyldighet for mange. Likeledes om utsagnet var bombastisk og absolutt, eller om det var nyanser i det. Kan saken ha flere sider? Hva er positivt og hva er negativt? Sykehussaker synes å få frem det mest primitive i mange. Særlig om fødetilbudet endres. Finnes det en sannhet i slike saker? Er det best med en fødestue i hver grend, eller er det best at flest mulig føder på sentalsykehuset der alle spesialister finnes? Er det gode argumenter på begge sider? Er det fordeler og ulemper med begge alternativer? Hvor mye skal folk få i trygd vs de som er i jobb? Hvilke fordeler har 100% sykelønn fra første dag? Hvilke ulemper har det? Hvem går de ulike alternativer ut over? Tilbake til hovedtema: Jeg hørte en gang et godt foredrag der det ble fortalt at det kun er 1 av 3 som kan følge en argumentasjon som "på den ene side, men på den annen side". Dette betyr ikke at 2 av 3 nordmenn har for lav IQ. Det er noe annet de mangler. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener å huske at største delen av befolkningen ligger sånn midt på skalaen når det gjelder intelligens, så er det en del som er over det normale. Husker jeg syntes av det var en overraskende stor del av befolkningen som lå lavt på IQ er normalfordelt slik det vises i en Gauss-kurve. IQ oppgir vanligvis som en score på en normalfordelt skala som har snitt og median på 100 og standardavvik på 15. Det innebærer at om lag 68 prosent av en normalbefolkning scorer mellom 85 og 115 og at om lag 96 prosent av en normalbefolkning scorer mellom 70 og 130. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 Jeg vokste opp med fysisk og psykisk vold i hjemmet og levde under masse frykt. Jeg fikk også særdeles lite lærdom av mine foreldre fordi de var opptatt av seg og sitt. På skolen var jeg så fjern og sterkt preget av alt som skjedde hjemme at jeg gikk glipp av lærdom der også. Jeg ble også utestengt sosialt, slik at jeg gikk glipp av lærdom også der. Jeg var mye ensom, og jeg ble sett på som rar og annerledes. Kanskje ikke noe rart, siden jeg ikke hadde lært ting andre hadde lært som var en selvfølge for andre. Da jeg ble alvorlig syk/deprimert, måtte jeg lære meg mye på nytt som var en selvfølge for andre. Jeg har vært i en langvarig prosess og jobba masse med meg selv og livet mitt og gjort så godt jeg har kunnet for å tilegne meg kunnskap. Jeg har følt meg dum hele livet, og jeg klarte en periode å tro på at jeg ikke er dum/har lav iq. Anonymkode: 6d0b2...0b0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vokste opp med fysisk og psykisk vold i hjemmet og levde under masse frykt. Jeg fikk også særdeles lite lærdom av mine foreldre fordi de var opptatt av seg og sitt. På skolen var jeg så fjern og sterkt preget av alt som skjedde hjemme at jeg gikk glipp av lærdom der også. Jeg ble også utestengt sosialt, slik at jeg gikk glipp av lærdom også der. Jeg var mye ensom, og jeg ble sett på som rar og annerledes. Kanskje ikke noe rart, siden jeg ikke hadde lært ting andre hadde lært som var en selvfølge for andre. Da jeg ble alvorlig syk/deprimert, måtte jeg lære meg mye på nytt som var en selvfølge for andre. Jeg har vært i en langvarig prosess og jobba masse med meg selv og livet mitt og gjort så godt jeg har kunnet for å tilegne meg kunnskap. Jeg har følt meg dum hele livet, og jeg klarte en periode å tro på at jeg ikke er dum/har lav iq. Anonymkode: 6d0b2...0b0 Forklarer dette min manglende evne til å tenke abstrakt osv slik du skriver om, Kupton? Anonymkode: 6d0b2...0b0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vokste opp med fysisk og psykisk vold i hjemmet og levde under masse frykt. Jeg fikk også særdeles lite lærdom av mine foreldre fordi de var opptatt av seg og sitt. På skolen var jeg så fjern og sterkt preget av alt som skjedde hjemme at jeg gikk glipp av lærdom der også. Jeg ble også utestengt sosialt, slik at jeg gikk glipp av lærdom også der. Jeg var mye ensom, og jeg ble sett på som rar og annerledes. Kanskje ikke noe rart, siden jeg ikke hadde lært ting andre hadde lært som var en selvfølge for andre. Da jeg ble alvorlig syk/deprimert, måtte jeg lære meg mye på nytt som var en selvfølge for andre. Jeg har vært i en langvarig prosess og jobba masse med meg selv og livet mitt og gjort så godt jeg har kunnet for å tilegne meg kunnskap. Jeg har følt meg dum hele livet, og jeg klarte en periode å tro på at jeg ikke er dum/har lav iq. Anonymkode: 6d0b2...0b0 Så leit å lese. Men det at du har greid å jobbe godt med deg selv, og tilegne deg slike ferdigheter i ettertid vitner ikke akkurat om lav IQ. Du har vært flink og tøff! Anonymkode: 00907...cb8 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så leit å lese. Men det at du har greid å jobbe godt med deg selv, og tilegne deg slike ferdigheter i ettertid vitner ikke akkurat om lav IQ. Du har vært flink og tøff! Anonymkode: 00907...cb8 Jeg håper du har rett. Det siste jeg trengte var å få høre at jeg har lav iq. Anonymkode: 6d0b2...0b0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper du har rett. Det siste jeg trengte var å få høre at jeg har lav iq. Anonymkode: 6d0b2...0b0 Du har nok ikke det, og det var nok heller ikke deg spesielt som kupton tenkte på. Han tenkte nok mer generelt. Anonymkode: 00907...cb8 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har nok ikke det, og det var nok heller ikke deg spesielt som kupton tenkte på. Han tenkte nok mer generelt. Anonymkode: 00907...cb8 Vet at han tenkte generelt Anonymkode: 6d0b2...0b0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 Takk for at du tok deg tid til å forklare, Kupton. Setter pris på det. Anonymkode: 6d0b2...0b0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 Skrevet 29. juli 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Forklarer dette min manglende evne til å tenke abstrakt osv slik du skriver om, Kupton? Anonymkode: 6d0b2...0b0 Skulle ønske jeg fikk svar på dette. Anonymkode: 6d0b2...0b0 0 Siter
kupton Skrevet 29. juli 2019 Skrevet 29. juli 2019 Jeg beklager at jeg glemte å skrive om et meget viktig emne. Når vi kommer i emosjonelle kriser, uansett tema, enten det er en heftig krangel med partner eller noe annet som setter følelsene kraftig i sving, blir vår tenkning mindre avansert. Tenkningen primitiviseres, vi blir mindre nyanserte, verden tolkes mer sort/hvitt, vår evne til mentalisering svekkes osv. 2 Siter
kupton Skrevet 29. juli 2019 Skrevet 29. juli 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Forklarer dette min manglende evne til å tenke abstrakt osv slik du skriver om, Kupton? Anonymkode: 6d0b2...0b0 Nå har ikke jeg sagt at du har en manglende evne (du er anonym). Men en slik oppvekst, som jeg antar faller inn under fotball, bingo og faen i helvete, stimulerer ikke til intellektuell utvikling og modning. I tillegg må du lese det jeg skrev om emosjonelle kriser og dets påvirkning på tankeprosesser. Igjen tillater jeg meg å påpeke at dersom en har en tenkning der både den indre samtalen, og det en ytrer seg utad med, er preget av absolutter, så hemmer det nyansert tenkning. Alltid, aldri, ødelagt, dum/ikke dum er slike "ytterpunktsord" som jeg mener er hemmende. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 Skrevet 29. juli 2019 Takk for oppklaring, kupton. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. I emosjonelle kriser endres min tankegang, og jeg kunne lett fått diagnosen eupf under mine kriser. Når det kommer til andre ting som ikke går på meg som person, berøres jeg ikke på samme måte. Jeg føler at jeg er en fornuftig person og er i stand til å tenke abstrakt osv når jeg ikke er i en emosjonell krise. Jeg får jobbe med min tankegang som jeg har under kriser når jeg ikke er i en. Anonymkode: 6d0b2...0b0 1 Siter
påskelilje Skrevet 29. juli 2019 Skrevet 29. juli 2019 38 minutter siden, kupton skrev: Jeg beklager at jeg glemte å skrive om et meget viktig emne. Når vi kommer i emosjonelle kriser, uansett tema, enten det er en heftig krangel med partner eller noe annet som setter følelsene kraftig i sving, blir vår tenkning mindre avansert. Tenkningen primitiviseres, vi blir mindre nyanserte, verden tolkes mer sort/hvitt, vår evne til mentalisering svekkes osv. Dette kjenner jeg meg igjen i. Anser meg selv som ganske nyansert og reflektert i det daglige, når jeg har mentalt overskudd og har det godt (selv om det selvsagt finnes mange som er det i større grad enn meg) - men når jeg har det vanskelig, er det mye større utfordring å klare å se nyansene. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 Skrevet 29. juli 2019 55 minutter siden, kupton skrev: Jeg beklager at jeg glemte å skrive om et meget viktig emne. Når vi kommer i emosjonelle kriser, uansett tema, enten det er en heftig krangel med partner eller noe annet som setter følelsene kraftig i sving, blir vår tenkning mindre avansert. Tenkningen primitiviseres, vi blir mindre nyanserte, verden tolkes mer sort/hvitt, vår evne til mentalisering svekkes osv. Har du selv opplevd dette? Anonymkode: 00907...cb8 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.