AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 Skrevet 29. juli 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du selv opplevd dette? Anonymkode: 00907...cb8 For et spørsmål. Han trenger da ikke privatisere svarene sine. Anonymkode: 9a494...410 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 Skrevet 29. juli 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du selv opplevd dette? Anonymkode: 00907...cb8 Alle har vel opplevd det i større eller mindre grad Anonymkode: 9a494...410 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 Skrevet 29. juli 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du selv opplevd dette? Anonymkode: 00907...cb8 Jeg tipper at han med «vi» kort og enkelt mener mennesker (noen av oss, ikke alle - som feks meg,TS). Anonymkode: 6d0b2...0b0 0 Siter
frosken Skrevet 29. juli 2019 Skrevet 29. juli 2019 13 timer siden, kupton skrev: Jeg beklager at jeg glemte å skrive om et meget viktig emne. Når vi kommer i emosjonelle kriser, uansett tema, enten det er en heftig krangel med partner eller noe annet som setter følelsene kraftig i sving, blir vår tenkning mindre avansert. Tenkningen primitiviseres, vi blir mindre nyanserte, verden tolkes mer sort/hvitt, vår evne til mentalisering svekkes osv. Jeg liker metaforen om å "smi mens jernet er lunkent" som ofte brukes av de som jobber med mentaliseringsbasert terapi. Man kan finne mange treff på dette; en kort kommentar er her: https://rop.no/aktuelt/smi-mens-jernet-er-lunkent/ 3 Siter
Madelenemie Skrevet 30. juli 2019 Skrevet 30. juli 2019 På 28.7.2019 den 15.06, AnonymBruker skrev: I prinsippet er det to typer hjerner. De som evner å tenke og forstå generelt og abstrakt, og de som kun oppfatter ting enkelt og konkret Anonymkode: 6d0b2...0b0 Hei jeg tror ikke det er så enkelt, mulig man generelt og på gruppenivå kan se slike mønstre, men på individnivå tror jeg ikke det stemmer. siden denne nettsiden ikke handler om randomiserte studier, men der mennesker snakker/ skriver sammen, og deler av sine egne erfaringer som enkeltindivider, kommer alle de interessante nyansene i folk frem. studier er nyttige til sitt, de nærere erfaringer vi gjør, og den viktige lærdommen man får av unntakene/ eller livet til folk der man kjenner bedre hverandre, gir det viktige mangfoldet. Det utvider den snevre forståelse man fort kan få om man behandler mennesker utelukkende på gruppenivå. selv har jeg både en konkret og enkel forståelse av mangt, mye pga av min medfødte autisme. Jeg har samtidig god evne til å tenke abstrakt. Å tenke generelt... har jeg vel øvd meg litt mer på, og det er ikke særlig vanskelig, det handlet for min del kun om å heve blikket i temaer som i utgangspunkter ikke var interessante for meg, av typen temaer innenfor de mellommenneskelige relasjoner. Når jeg forstod at dette var viktig for å fungere bedre og mer problemfritt blant andre medmennesker, syns jeg det var forholdsvis enkelt å tilegne meg kunnskap på dette felt for å øke min forståelse og mitt perspektiv på hvordan det er å være et menneske. det var her på Dol jeg traff så mange viktige personer, som uansett sykdom eller ikke, ble unike og lærte meg noe jeg trengte, aller mest ga det meg perspektiv. så perspektivtaking, kan man evne på noen områder, mens på atter andre kan man være analfabet nærmest på perspektivtaking. så det handler nok mest om på individnivå, å være mottakelig, lydhør , og det er vi mennesker ofte flørst når vi gjør oss egne erfaringer. på den måten er også miljøet man vokser opp i en viktig bidragsyter i evnen til perspektivtaking. iq handler det nok langt mindre om, så dette kan læres og øves inn, ikke vanskeligere enn andre ting man vil lære seg:-) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 Skrevet 31. juli 2019 På 29.7.2019 den 23.24, frosken skrev: Jeg liker metaforen om å "smi mens jernet er lunkent" som ofte brukes av de som jobber med mentaliseringsbasert terapi. Man kan finne mange treff på dette; en kort kommentar er her: https://rop.no/aktuelt/smi-mens-jernet-er-lunkent/ Det er godt å få forståelse for alt dette som dere skriver om. Endelig blir jeg forstått og tatt på alvor, liksom (D et sånn jeg føler det). Anonymkode: 6d0b2...0b0 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.