Gå til innhold

Skjønner ikke dette om ensomhet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Flere ganger i media har jeg lest om "ensomme" personer som er ensomme selv om de har både mann/kone og barn. Er ikke dette en utvanning av ensomhetsbegrepet? Synes det er merkelig att majoriteten til de som står fram som "ensomme" har både familie og venner.

 

Merkelig.

Anonymkode: f17f7...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tøffe@

Det er jo bare en overveldende følelse som rammer noen så mye mer enn andre. Kanskje på et tidspunkt i livet man minst venter. Noe vet man aldri.❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere ganger i media har jeg lest om "ensomme" personer som er ensomme selv om de har både mann/kone og barn. Er ikke dette en utvanning av ensomhetsbegrepet? Synes det er merkelig att majoriteten til de som står fram som "ensomme" har både familie og venner.

 

Merkelig.

Anonymkode: f17f7...601

Mange kan føle seg ensomme selv om de har familie og venner. Ikke vanskelig å forstå i det hele tatt. Ensomhet defineres ikke av hvor mange mennesker en har rundt seg. Jeg tror det har med det indre tanke- og følelsesliv å gjøre. Om en ikke vil eller kan dele sine tanker og følelser med noen, er det lett føle seg ensom. 

 

Anonymkode: b9713...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"sorry" folkens, du er IKKE ensom om du har kjæreste du er glad i, venner som (kanskje er på ferie), barn osv.

 

Det blir som å si att du er fattig hvis du har det litt småtrangt fordi det er ekstram mange regninger denne måneden.

Anonymkode: f17f7...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere ganger i media har jeg lest om "ensomme" personer som er ensomme selv om de har både mann/kone og barn. Er ikke dette en utvanning av ensomhetsbegrepet? Synes det er merkelig att majoriteten til de som står fram som "ensomme" har både familie og venner.

 

Merkelig.

Anonymkode: f17f7...601

Det er ikke en utvanning av begrepet fordi ensomhet er fullt mulig å kjenne selv om man er omgitt med andre mennesker. 

Anonymkode: 16d56...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en utvanning av begrepet fordi ensomhet er fullt mulig å kjenne selv om man er omgitt med andre mennesker. 

Anonymkode: 16d56...22c

Nettopp. En kan bo i en høyblokk med hundrevis av mennesker rundt seg, men likevel være svært ensom. 

En kan være i forhold, ha familie og venner, og likevel være ensom. En årsak til det har jeg nevnt ovenfor. Det finnes sikkert flere.

Anonymkode: b9713...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"sorry" folkens, du er IKKE ensom om du har kjæreste du er glad i, venner som (kanskje er på ferie), barn osv.

 

Det blir som å si att du er fattig hvis du har det litt småtrangt fordi det er ekstram mange regninger denne måneden.

Anonymkode: f17f7...601

Du tar feil.

Anonymkode: b9713...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Jeg tar ikke feil. 

 

"Nettopp. En kan bo i en høyblokk med hundrevis av mennesker rundt seg, men likevel være svært ensom. "

 

Dette har ikke noe med det jeg sier å gjøre. Jeg snakker om folk med kjæreste de er glad i, som har barn, og venner. Hvor man bor har ikke noe praktisk betydning. Har man venner og kjærlig familie er man da pokker ikke ensom. Man er ensom hvis man ikke har venner, ikke har familie, ikke har kjæreste eller noen å snakke med. Å være litt småsulten er ikke det samme som å ha bulimi!!!

Anonymkode: f17f7...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg tar ikke feil. 

 

"Nettopp. En kan bo i en høyblokk med hundrevis av mennesker rundt seg, men likevel være svært ensom. "

 

Dette har ikke noe med det jeg sier å gjøre. Jeg snakker om folk med kjæreste de er glad i, som har barn, og venner. Hvor man bor har ikke noe praktisk betydning. Har man venner og kjærlig familie er man da pokker ikke ensom. Man er ensom hvis man ikke har venner, ikke har familie, ikke har kjæreste eller noen å snakke med. Å være litt småsulten er ikke det samme som å ha bulimi!!!

Anonymkode: f17f7...601

Du har rett i at en ikke er ensom i betydningen alene, men en kan likevel føle seg ensom (som var det jeg skrev og mente) selv om en har kjæreste, familie og venner rundt seg. 

Anonymkode: b9713...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg tar ikke feil. 

 

"Nettopp. En kan bo i en høyblokk med hundrevis av mennesker rundt seg, men likevel være svært ensom. "

 

Dette har ikke noe med det jeg sier å gjøre. Jeg snakker om folk med kjæreste de er glad i, som har barn, og venner. Hvor man bor har ikke noe praktisk betydning. Har man venner og kjærlig familie er man da pokker ikke ensom. Man er ensom hvis man ikke har venner, ikke har familie, ikke har kjæreste eller noen å snakke med. Å være litt småsulten er ikke det samme som å ha bulimi!!!

Anonymkode: f17f7...601

Jeg har aldri vært så ensom som i tiden før jeg skilte meg.  For utenforstående så levde jeg et travelt og godt liv med familie og venner.  Jeg har ofte kjent på ensomheten i mitt liv, og tror jeg er født ensom.

Anonymkode: d19ac...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flere ganger i media har jeg lest om "ensomme" personer som er ensomme selv om de har både mann/kone og barn. Er ikke dette en utvanning av ensomhetsbegrepet? Synes det er merkelig att majoriteten til de som står fram som "ensomme" har både familie og venner.

Merkelig.

Anonymkode: f17f7...601

Syns du? 

I en annen tråd er det en bruker som forteller at samboeren er borte hele tiden, og at de ikke spiser sammen annet enn når de «inviterer» hverandre til bords. Når han har besøk av sin familie spiser ikke hun med resten i det heletatt. 

Dersom dette er sant vil jeg ikke bli overrasket om hun føler seg ensom i dette forholdet etterhvert, og jeg tror at det å føle seg ensom sammen med noen er værre enn å føle seg ensom alene faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Kayia skrev:

Syns du? 

I en annen tråd er det en bruker som forteller at samboeren er borte hele tiden, og at de ikke spiser sammen annet enn når de «inviterer» hverandre til bords. Når han har besøk av sin familie spiser ikke hun med resten i det heletatt. 

Dersom dette er sant vil jeg ikke bli overrasket om hun føler seg ensom i dette forholdet etterhvert, og jeg tror at det å føle seg ensom sammen med noen er værre enn å føle seg ensom alene faktisk. 

Jeg vil tro at han kan oppleve ensomhet i forholdet også.

Anonymkode: d19ac...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg tar ikke feil. 

 

"Nettopp. En kan bo i en høyblokk med hundrevis av mennesker rundt seg, men likevel være svært ensom. "

 

Dette har ikke noe med det jeg sier å gjøre. Jeg snakker om folk med kjæreste de er glad i, som har barn, og venner. Hvor man bor har ikke noe praktisk betydning. Har man venner og kjærlig familie er man da pokker ikke ensom. Man er ensom hvis man ikke har venner, ikke har familie, ikke har kjæreste eller noen å snakke med. Å være litt småsulten er ikke det samme som å ha bulimi!!!

Anonymkode: f17f7...601

Du må skille mellom følelsen av å være ensom, og det å fysisk være isolert.

Anonymkode: 16d56...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en vond og vanskelig følelse som ikke trenger å være altomfattende i vårt samfunn av i dag. Det motsatte er jo samhørighet og det er jo muligheter i våre samfunn for eksempel gjennom dyrking av en hobby eller yrkesperfeksjonering å oppnå kontakt og gjensidig respekt av andre. Ingen umulighet for de fleste  det. Ensomhet er  like vanskelig å forstå som at enkelte mennesker er som de er synes jeg. Vi mennesker innvirker mye på hverandre. Vi tror kanskje vi har møtt den rette for oss  men vedkommende er kanskje ikke det. Tar kanskje ikke frem det beste i oss.

Sykdom derimot og kriminalitet kan virke mye ensomhetsfremmende for mange også hele familier tror jeg.

Hvordan vi bygger og bor tror jeg betyr mest igrunnen  ,men det tror jeg at jeg er ganske ensom om å tenke i vår tid. Skal vel legges til at jeg er ikke samfunnsplanlegger eller arkitekt så jeg vet lite om hva som tenkes.

Anonymkode: 0d7e4...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men jeg har møtt mennesker i korte glimt i eget liv hvor jeg har tenkt tanken at " enkelte skal visst bare fratas alt i livet". Vanskelig å forstå bare. De fleste av oss tenker vel mest på å fungere i hverdagen. Litt overflatisk kanskje for enkelte andre.

Anonymkode: 0d7e4...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke dette med ensomhet er noe stort problem i samfunnet av i dag. Folk flest har så i overflod av familie ,venner og slekt og alt annet har jeg inntrykk av. I alle aldre.

Anonymkode: 0d7e4...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det sier selv selv det er større sannsynlighet for at den som ikke har familie, venner eller kollegaer er mer ensom enn de som har.

Anonymkode: 23465...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke dette med ensomhet er noe stort problem i samfunnet av i dag. Folk flest har så i overflod av familie ,venner og slekt og alt annet har jeg inntrykk av. I alle aldre.

Anonymkode: 0d7e4...82c

Det er et av de største problemene i dag, såpass stort at det av flere blir sett på som et samfunnsproblem. 

Anonymkode: 16d56...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det sier selv selv det er større sannsynlighet for at den som ikke har familie, venner eller kollegaer er mer ensom enn de som har.

Anonymkode: 23465...1fb

nei, ikke nødvendigvis

Anonymkode: 16d56...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...