Gå til innhold

Skjønner ikke dette om ensomhet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro at han kan oppleve ensomhet i forholdet også.

Anonymkode: d19ac...480

?

Kan du begrunne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

nei, ikke nødvendigvis

Anonymkode: 16d56...22c

Det henger ikke på greip det du sier nå.

Anonymkode: 23465...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Kayia skrev:

?

Kan du begrunne?

Hvis dette er praksisen at de lager mat til seg selv og sine gjester så for alt jeg vet kan han ha sittet der og spist sin egen mat mens hun spiste sammen med sine venner og familie.  Det virker som dette paret er helt fjernt fra hverandre og jeg kan godt tenke meg at de er ensomme begge to.

Anonymkode: d19ac...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dette er praksisen at de lager mat til seg selv og sine gjester så for alt jeg vet kan han ha sittet der og spist sin egen mat mens hun spiste sammen med sine venner og familie.  Det virker som dette paret er helt fjernt fra hverandre og jeg kan godt tenke meg at de er ensomme begge to.

Anonymkode: d19ac...480

Slik hun framstiller det er det hans valg å gjøre det sånn, mens hun ønsker å dele og å være sammen. Om hennes framstilling er korrekt er det ingen grunn til å tro at han er ensom, men hun kan fort bli det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg er enig med alle her, selv om dere er uenige med hverandre 😉

Man kan føle seg ensom i et forhold. Det er gjerne mye verre å være ensom i et forhold enn å være alene hjemme.

Samtidig er det tross alt noe helt annet å overhodet ikke ha venner eller kjæreste. Jeg vil påstå det er et dypere problem. Det er altså en stor forskjell i graden av ensomhet-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terskelen for hva vi klager over og er misfornøyde med blir stadig lavere. Legg også merke til at en stadig større del av året er "vanskelig": Jul, nyttår, vinteren, vinterferien, påsken, 17. mai, pinsen, sommeren, sommerferien, høsten, adventstiden, mørketiden og perioder med godvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Terskelen for hva vi klager over og er misfornøyde med blir stadig lavere. Legg også merke til at en stadig større del av året er "vanskelig": Jul, nyttår, vinteren, vinterferien, påsken, 17. mai, pinsen, sommeren, sommerferien, høsten, adventstiden, mørketiden og perioder med godvær.

Er dette noe du vet gjennom din karriere som behandler og fra dol?

Anonymkode: 152c8...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Kayia skrev:

Slik hun framstiller det er det hans valg å gjøre det sånn, mens hun ønsker å dele og å være sammen. Om hennes framstilling er korrekt er det ingen grunn til å tro at han er ensom, men hun kan fort bli det. 

Jeg er ikke så sikker på denne framstillingen, eller tolkningen her på dol av den.  Det finnes ikke noe korrekt i slike beskrivelser av situasjoner som er fargede av følelser.

Anonymkode: d19ac...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere ganger i media har jeg lest om "ensomme" personer som er ensomme selv om de har både mann/kone og barn. Er ikke dette en utvanning av ensomhetsbegrepet? Synes det er merkelig att majoriteten til de som står fram som "ensomme" har både familie og venner.

 

Merkelig.

Anonymkode: f17f7...601

Dette medieoppslaget er et eksempel på det du beskriver: https://www.nrk.no/buskerud/christina-_24_-er-ensom_-_-sommeren-er-verst-1.14630220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg reagerte på det. Hun har ingen å være sammen med, men har samboer og barn. Hallo?

Anonymkode: f17f7...601

Bare syting fra hennes side.

Anonymkode: 23465...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette noe du vet gjennom din karriere som behandler og fra dol?

Anonymkode: 152c8...14f

Mest fra media, men også fra DOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hun der har jo ingen venner...

Anonymkode: 5b8b2...1c8

Hun har ihvertfall barn og familie.

Anonymkode: 23465...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hun der har jo ingen venner...

Anonymkode: 5b8b2...1c8

Det står _nesten_ ingen. Og det refereres til mennesker hun vanligvis treffer. Det jeg synes er litt rart med avisoppslaget er når hun snakker om å sitte og se på tv-serier fordi hun ikke har noen å gjøre ting sammen med. Det høres ganske trist ut når hun har samboer og barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, kupton skrev:

Terskelen for hva vi klager over og er misfornøyde med blir stadig lavere. Legg også merke til at en stadig større del av året er "vanskelig": Jul, nyttår, vinteren, vinterferien, påsken, 17. mai, pinsen, sommeren, sommerferien, høsten, adventstiden, mørketiden og perioder med godvær.

Du glemte våren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, frosken skrev:

Det står _nesten_ ingen. Og det refereres til mennesker hun vanligvis treffer. Det jeg synes er litt rart med avisoppslaget er når hun snakker om å sitte og se på tv-serier fordi hun ikke har noen å gjøre ting sammen med. Det høres ganske trist ut når hun har samboer og barn. 

Det høres jo ganske trist ut ja. For alt vi vet er de hun treffer til vanlig kun bekjente som ikke har noe annet enn ett overfladisk forhold til. Det er jo ikke noe ulikt barn som møter andre barn på skolen, men likevel ikke har noen venner de "kan snakke og le og dele" med. 

Samboeren har kanskje ikke helt de samme interessene som hun. Mener å huske Kupton en gang sa at det var en fint med par som ikke delte alle interesser, men har noe for seg selv. Men da er det ofte vanskelig hvis det betyr at man må gjøre alt alene. 

Om hun skulle bruke barna som venne-erstatning... kanskje ikke så bra...

Anonymkode: 5b8b2...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke lest alle svarene. Men begrepet ensomhet er nok ganske vidt og med mange grader og variasjoner. Det er altså ikke synonymt med å føle seg alene og mistrives med det.

Jeg har vært singel og bodd alene det meste av mitt voksne liv. Men følte meg aldri ensom selv om jeg var enslig. Trivdes i eget selskap. Følte/føler meg derimot ofte lett svært ensom i selskap med mange folk. Dette fordi jeg ofte føler jeg ikke passer inn og dermed føler meg utenfor. Selv om jeg er en del av felleskapet og ikke opplever å bli utstøtt på noen måte.

Ellers har vi jo begrepet ‘tosomhet’. Noen bruker utrykket som at de kun har EN kjær person de forholder seg til. Feks kjæresten. Og trives gjerne med det. Men det kan også bety at man lever i et forhold hvor man mistrives fordi man ikke har tid eller mulighet til å omgås andre enn partneren. Man føler seg da ensom i forholdet til partneren og kaller det derfor tosomhet. 

Ensomhet er uansett et negativt ladet ord, til forskjell fra enslig/alene.

Anonymkode: bb68e...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...