Gå til innhold

Følelser i terapi - Kupton

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det blir veldig kunstig, dette. Jeg mener at en må få lov til å vise så mye følelser en bare vil. Måten som beskrives over her er overmåte kunstig. Det blir som å spille skuespill, og ha på en maske. Hvordan kan terapeuten gjøre seg opp en mening om pasientens personlighet og problemer på den måten? 

Nei en må være seg selv, og gråte bli sint osv. Det er bare da terapeuten kan bli ordentlig kjent med pasienten sin og få et innblikk i evt diagnoser og viten om evt medisinering og annen type behandling.

Anonymkode: 9be4a...3d5

Enig. Det handler om å starte der man er. 

Anonymkode: 2ab6f...274

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det blir veldig kunstig, dette. Jeg mener at en må få lov til å vise så mye følelser en bare vil. Måten som beskrives over her er overmåte kunstig. Det blir som å spille skuespill, og ha på en maske. Hvordan kan terapeuten gjøre seg opp en mening om pasientens personlighet og problemer på den måten? 

Nei en må være seg selv, og gråte bli sint osv. Det er bare da terapeuten kan bli ordentlig kjent med pasienten sin og få et innblikk i evt diagnoser og viten om evt medisinering og annen type behandling.

Kanskje han mener at det finnes en grense? At det er «greit» så lenge det er konstruktivt/fører en fremover? Når det kommer til et punkt der det ikke lenger fører en videre, må en tenke i litt andre baner. 

Jeg tror kanskje at det i min terapi ikke lenger er konstruktivt. Dvs, det fører meg ikke lenger videre. Min behandler vet alt om meg. Han trenger ikke mere «informasjon», vi har brukt nok tid på det. Nå er det på tide å gå videre og jobbe med det en vet. Om du skjønner. Får ikke til å forklare det helt som jeg vil. ;) 

Anonymkode: 65045...020

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du lyst til å utdype?

Syns det hadde vært gode spørsmål å spørre din egen behandler, hvordan dere skal jobbe med følelser i terapi. 

Kupton henger litt fast i 1980-tallet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg takker for alle svar og avslutter for min del denne tråden nå. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det lov å vise følelser. Hvis jeg oppfattes som om det ikke er lov, er jeg misforstått. Det jeg mener er at det ikke er nødvendig for å få effekt av terapien. Pasientene måtte gjerne gråte en skvett i timer med meg, men det er ikke det som bringer en fremover/oppover. Det er den samtalen pasienten har med seg selv mellom timene og med terapeuten i timene som bringer en fremover.

Skrevet
3 timer siden, cathlin skrev:

Kupton henger litt fast i 1980-tallet. 

Du vet nok lite om hvordan det var på 1980-tallet :-) Den gang var det. "Hva ønsker du å snakke om i dag?"

Jeg skjønte tidlig at dersom en skulle oppnå fremgang, måtte en være fokusert. Nå er terapier fokuserte enten de er dynamiske eller kognitive.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, kupton skrev:

Selvsagt er det lov å vise følelser. Hvis jeg oppfattes som om det ikke er lov, er jeg misforstått. Det jeg mener er at det ikke er nødvendig for å få effekt av terapien. Pasientene måtte gjerne gråte en skvett i timer med meg, men det er ikke det som bringer en fremover/oppover. Det er den samtalen pasienten har med seg selv mellom timene og med terapeuten i timene som bringer en fremover.

Hva min konklusjon, er den på ville veier? 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva min konklusjon, er den på ville veier? 

Kanskje han mener at det finnes en grense? At det er «greit» så lenge det er konstruktivt/fører en fremover? Når det kommer til et punkt der det ikke lenger fører en videre, må en tenke i litt andre baner. 

Jeg tror kanskje at det i min terapi ikke lenger er konstruktivt. Dvs, det fører meg ikke lenger videre. Min behandler vet alt om meg. Han trenger ikke mere «informasjon», vi har brukt nok tid på det. Nå er det på tide å gå videre og jobbe med det en vet. Om du skjønner. Får ikke til å forklare det helt som jeg vil. ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Bare glem det dumme spørsmålet mitt, Kupton. Jeg avslutter tråden nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan man klare å ikke vise at man er stiv av skrekk og tom i hodet i terapitimene? 

Anonymkode: ee286...c81

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man klare å ikke vise at man er stiv av skrekk og tom i hodet i terapitimene? 

Hvorfor skal man skjule det?

stjernestøv
Skrevet

Jeg har funnet ut at det lønner seg ikke å vise følelser i terapi, dessuten får jeg inn sykepleierens energier og blir som han. 

AnonymBruker
Skrevet

Denne sommeren har satt dype spor i meg. Jeg kjemper og kaver, og kommer ikke videre. Jeg kommer aldri til å åpne meg for noen mer fordi det bare ødelegger for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne sommeren har satt dype spor i meg. Jeg kjemper og kaver, og kommer ikke videre. Jeg kommer aldri til å åpne meg for noen mer fordi det ødelegger for meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for at du tok deg tid til å gi et så godt og utfyllende svar i denne tråden, Kupton. Min behandler har med meget god grunn sannynligvis gitt meg opp, men jeg håper med hele mitt hjerte at andre vil ha nytte av svarene dine i tråden. 

Jeg vil takke for at du engasjerer deg på Dol, du betyr mye for mange. Jeg vil også takke for all hjelp jeg har fått av andre her inne.

stjernestøv
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne sommeren har satt dype spor i meg. Jeg kjemper og kaver, og kommer ikke videre. Jeg kommer aldri til å åpne meg for noen mer fordi det bare ødelegger for meg. 

Du må være en ekstremt følsom person. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...