Gå til innhold

Hvor lenge kan kyllingfileer holde seg i fryseren ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Fant noen bortgjemte kyllingfileer i fryseren. Siste forbruksdato 22/10-18.

Prøver å være fornuftig og tømme fryseren, men disse var vel i overkant gamle ? 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Fant noen bortgjemte kyllingfileer i fryseren. Siste forbruksdato 22/10-18.

Prøver å være fornuftig og tømme fryseren, men disse var vel i overkant gamle ? 

Jeg hadde i hvert fall tint dem og skal vedde på at de er helt spisenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, Dorthe skrev:

Jeg hadde i hvert fall tint dem og skal vedde på at de er helt spisenes.

Ok, får prøve. Jeg er litt pysete når det gjelder datoer på mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Fant noen bortgjemte kyllingfileer i fryseren. Siste forbruksdato 22/10-18.

Prøver å være fornuftig og tømme fryseren, men disse var vel i overkant gamle ? 

Tja...  Kylling er jo magert så det harskner jo ikke, men 9 mnd over dato er lenge nok ja. Skjønt, vi har spist vilt som har ligget flere år i fryseren og det har vært like godt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Frossen kylling inneholder lite fett og blir ikke raskt bedervet. Fra frysedato til forbruk bør det ikke gå mer enn 12 måneder, husker jeg fra da jeg arbeidet i matindustrien. Men dette betinger at varen er nyprodusert når den blir fryst, samt optimale fryseforhold (fryselager). Hadde vært langt mer skeptisk hvis den først var produsert fersk og så fryst etter lang tid.

Enig i at du bør hive denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

 

2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Nå googlet jeg og fant at det er 4 måneder. Da går den rett i søpla 😃

Jøye, du var pysete 😄 Jeg fant noen i frysa fra august 2017. Bakte de i ovnen i fløte og chili. Smakte fortreffelig.  

Anonymkode: 6ce5e...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Jøye, du var pysete 😄 Jeg fant noen i frysa fra august 2017. Bakte de i ovnen i fløte og chili. Smakte fortreffelig.  

Anonymkode: 6ce5e...814

Da var du modig 😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville spise dem, men mulig at det begynner å gå utover smaken Når det er sagt så er det lang tid fra siste dato når smaken begynner å bli dårligere til kjøttet blir bedervet.

Anonymkode: 2941d...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
22 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Fant noen bortgjemte kyllingfileer i fryseren. Siste forbruksdato 22/10-18.

Prøver å være fornuftig og tømme fryseren, men disse var vel i overkant gamle ? 

De holder seg jo lenge i frysen. Hadde glatt spist noen som var fra oktober 2018. Sikkert fra oktober 2017 også 😁

Men jeg er nøye på rå kylling som ligger i kjøleskapet mer enn et par dager. Lukter alltid på det da. Er den dårlig, stinker det noe helt grusomt. Tror faktisk at bedervet kylling er det som lukter aller verst av bedervet mat, det slår alt av fisk og reker 😞 Det lukter dårlig lenge før det er farlig, så dersom lukt og konsistens er OK, er som regel kjøttet OK også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Vi sliter med å få spist opp noe viltkjøtt som ligger i frysen. Tror noe av det er fra 2016 eller 17...

Før hadde vi ikke kontroll i det hele tatt, men nå er det ganske oversiktlig i frysen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det er ingen bakterievekst når kyllingen er frosset, men den kan reagere med luft og bli harsk. Fete varer harskner mest. Det er lite fett i kyllingfilet, så den holder seg nok forholdsvis lenge i fryseren uten å smake dårlig. Det handler altså kun om smak. Det er ikke farlig.

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, påskelilje skrev:

Vi sliter med å få spist opp noe viltkjøtt som ligger i frysen. Tror noe av det er fra 2016 eller 17...

Før hadde vi ikke kontroll i det hele tatt, men nå er det ganske oversiktlig i frysen.

Vilt som er 2 år gammelt er null problem. :) Vi har spist vilt som er 4-5-6 år gammelt tror jeg, smakte like godt og ingen som ble dårlige. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Det ble til at jeg forholdt meg til dette :

Så lenge kan du ha maten i fryseren: 

I listen under ser du eksempler på hvor lenge forskjellige matvarer kan ligge i fryseren før kvaliteten avtar. 

  • Kyllingkjøttdeig: 2 måneder
  • Svinekjøtt med fett, pølser, medisterdeig og innmat: 3 måneder
  • Kylling, kjøttdeig og karbonadedeig: 4 måneder
  • Kalvekjøtt, spekemat og magert svinekjøtt: 6 måneder
  • Storfekjøtt og lammekjøtt: 10-12 måneder
  • Reinsdyrkjøtt: over 12 måneder
  • Kalkun: 1-2 år
  • Fet fisk: 3 måneder
  • Mager fisk: 6 måneder
  • Frukt, bær og grønnsaker: Ett år 
  •  
  • Her står det 4 måneder og kyllingen hadde ligget der i 9 måneder, så tror det var på tide å kaste den 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 31.7.2019 den 21.51, Nicklusheletida skrev:

Det ble til at jeg forholdt meg til dette :

Så lenge kan du ha maten i fryseren: 

I listen under ser du eksempler på hvor lenge forskjellige matvarer kan ligge i fryseren før kvaliteten avtar. 

  • Kyllingkjøttdeig: 2 måneder
  • Svinekjøtt med fett, pølser, medisterdeig og innmat: 3 måneder
  • Kylling, kjøttdeig og karbonadedeig: 4 måneder
  • Kalvekjøtt, spekemat og magert svinekjøtt: 6 måneder
  • Storfekjøtt og lammekjøtt: 10-12 måneder
  • Reinsdyrkjøtt: over 12 måneder
  • Kalkun: 1-2 år
  • Fet fisk: 3 måneder
  • Mager fisk: 6 måneder
  • Frukt, bær og grønnsaker: Ett år 
  •  
  • Her står det 4 måneder og kyllingen hadde ligget der i 9 måneder, så tror det var på tide å kaste den 🙂

 

Det er kun snakk om når kvaliteten avtar og ikke når det blir farlig å spise.  Jeg hadde glatt spist den kyllingfileten og tror ikke noen hadde merket noe som helst.  Om den så hadde ikke vært så god som en annen kyllingfilet jeg hadde spist en uke før, so what?

Anonymkode: 2941d...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Hæ ? 🙂

Det er det vi sier i vår familie når en ikke klarer å argumentere lenger for det en har sagt - altså at en på en måte innrømmer at slaget er tapt, men så har en ikke lyst til å si det... 😄 

Puff! 

Pfffff!

😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, påskelilje skrev:

Det er det vi sier i vår familie når en ikke klarer å argumentere lenger for det en har sagt - altså at en på en måte innrømmer at slaget er tapt, men så har en ikke lyst til å si det... 😄 

Puff! 

Pfffff!

😉

 

Åja :)

Det står jo bare at kvaliteten avtar da, så da er ikke slaget helt tapt 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...