Gå til innhold

Hvor lenge kan kyllingfileer holde seg i fryseren ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

På 31.7.2019 den 21.51, Nicklusheletida skrev:

Det ble til at jeg forholdt meg til dette :

Så lenge kan du ha maten i fryseren: 

I listen under ser du eksempler på hvor lenge forskjellige matvarer kan ligge i fryseren før kvaliteten avtar. 

  • Kyllingkjøttdeig: 2 måneder
  • Svinekjøtt med fett, pølser, medisterdeig og innmat: 3 måneder
  • Kylling, kjøttdeig og karbonadedeig: 4 måneder
  • Kalvekjøtt, spekemat og magert svinekjøtt: 6 måneder
  • Storfekjøtt og lammekjøtt: 10-12 måneder
  • Reinsdyrkjøtt: over 12 måneder
  • Kalkun: 1-2 år
  • Fet fisk: 3 måneder
  • Mager fisk: 6 måneder
  • Frukt, bær og grønnsaker: Ett år 
  •  
  • Her står det 4 måneder og kyllingen hadde ligget der i 9 måneder, så tror det var på tide å kaste den 🙂

 

Denne listen er bare svada og vås.

Spekemat holder mer enn 6 måneder selv i romtemperatur og det er ingen grunn til at kylling skal holde 4 måneder og kalkun i 1-2 år. Det er i praksis samme kjøtt. 

Frossen mat blir aldri farlig å spise, såfremt den ikke er tint innimellom som følge av teknisk feil eller lignende. Men frossen mat med høyere fettinnhold harskner i fryseren. Magert kjøtt kan holde lenge, men jeg vil sette en generell grense på 12 mnd som nevnt over før kvaliteten avtar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...