Gå til innhold

Unnskyld dumme spørsmål.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er så mange mennesker som dør i dag synes jeg det virker som både ute og hjemme. Finnes det noe lett tilgjengelig statistikk på hva som er " det vanlige".

Anonymkode: 7c0c5...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mange mennesker som dør i dag synes jeg det virker som både ute og hjemme.

Det er jo ikke så underlig, i og med at stadig flere også blir født?

I Norge har vi full kontroll på både fødsler og dødsfall. Det skyldes både at vi ikke er så forferdelig mange og at vi har et unikt fødselsnummer som alle de store, offentlige registrene bruker. Den eneste bittelille feilmarginen er nordmenn som dør i utlandet - det hender at de ikke kommer i Dødsårsaksregisteret. Der havner alle vi andre før eller senere. Her er norske data: https://www.ssb.no/befolkning 

Jeg skal love deg at hvis dødstallene begynte å stige utover det som er statistisk naturlig i forhold til levealder, levealder etc., ville det bli fanget opp. Da mener jeg altså her i landet.

I andre land er det høyst varierende hvor grundig sånt blir registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, laban skrev:

Det er jo ikke så underlig, i og med at stadig flere også blir født?

I Norge har vi full kontroll på både fødsler og dødsfall. Det skyldes både at vi ikke er så forferdelig mange og at vi har et unikt fødselsnummer som alle de store, offentlige registrene bruker. Den eneste bittelille feilmarginen er nordmenn som dør i utlandet - det hender at de ikke kommer i Dødsårsaksregisteret. Der havner alle vi andre før eller senere. Her er norske data: https://www.ssb.no/befolkning 

Jeg skal love deg at hvis dødstallene begynte å stige utover det som er statistisk naturlig i forhold til levealder, levealder etc., ville det bli fanget opp. Da mener jeg altså her i landet.

I andre land er det høyst varierende hvor grundig sånt blir registrert.

Skal si det var tydelig i den tabellen hvor effektiv informasjonen om tiltak mot krybbedød var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk nok en gang. Ikke lett å finne frem i jungelen av info.

Hvorfor registreres dødsfall korrigert for gjennomsnittlig levealder i normalbefolkningen mon tro. Hvofor ikke sosial status eller inntekt og formue eller innbetalt skatt direkte og indirekte. Hvor produktiv man var liksom. Eller antall barn.

Små barn skal ligge på siden og aldri på magen. Tror de visste det allerede da jeg var liten egentlig. Men klart alt må testes ut.

Selv barnløse  har hørt om forferdelige ulykke.

Unge foreldre i dag blir kurset blir de ikke? Hørt på radio.man må betale selv kanskje.

Anonymkode: 7c0c5...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Små barn skal ligge på siden og aldri på magen. Tror de visste det allerede da jeg var liten egentlig. Men klart alt må testes ut.

Nesten nederst i denne artikkelen står det mye om historikken: https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/100-aar-med-redusert-spedbarnsdodelighet

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unge foreldre i dag blir kurset blir de ikke?

Det er et gratis, frivillig helsestasjonstilbud til alle foreldre, enten de er unge eller mer voksne. Allerede under svangerskapet får man mye informasjon fra faglig hold. (Dessuten er det mange som venter barn, som leser halve internett i løpet av graviditeten og pådrar seg et skyhøyt bekymringsnivå, men det er en annen sak.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare ❤ takk gjen for svar. Veldig forståelig at unge foreldre bekymrer seg. Ikke minst for hva alt vil koste. Husker da jeg selv vokset opp så sponset butikkene dem som hadde tvillinger eller fler med gratis barnnevogn og klær ofte. Har jeg hørt. Muligens rykter.

Rart men en lite historie fra eget liv og erfaring. I barndomshjemmet mitt og i omkringliggende miljø var tradisjonen slik at vi stanset  alle klokkene i huset eller leiligheten i en time når noen vi kjente var død. Alltid slik. Gjorde akkurat det samme jeg da jeg ble alene. Alle har sitt i dag tror jeg av erfaringer.

 

Anonymkode: 7c0c5...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

"Den kommer til å vite hva den vil "sa vistnok leieeboren til min filletante dengang jeg ble født. Om hun flyttet eller døde det vet jeg ikke. Jeg kjenner henne bare av omtale.

Det er ofte så mye rart man tenker på.😊

Anonymkode: 7c0c5...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Den blir dyr" hadde leieboeren sagt om det lille barnet( altså meg) sikkert til de unge foreldre.

Hørte historier i barndommen at der hun bodde  denne leieboeren måtte totalrenoveres da hun ble borte denne leieboeren på grunn av veggelus. Men man skal høre mye før ørene detter av. Men jeg tar mye med e  klype salt selv. Man kan ikke vente alt av et barn.

Men artig historie. Ikke sant.😊

Anonymkode: 7c0c5...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, laban skrev:

Nesten nederst i denne artikkelen står det mye om historikken: https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/100-aar-med-redusert-spedbarnsdodelighet

Det er et gratis, frivillig helsestasjonstilbud til alle foreldre, enten de er unge eller mer voksne. Allerede under svangerskapet får man mye informasjon fra faglig hold. (Dessuten er det mange som venter barn, som leser halve internett i løpet av graviditeten og pådrar seg et skyhøyt bekymringsnivå, men det er en annen sak.)

Igjen. Tusen takk.😊

Det er mye komplisert i dag få en si.

Anonymkode: 7c0c5...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...