frosken Skrevet 2. august 2019 Skrevet 2. august 2019 https://neurosciencenews.com/exercise-mental-health-14069/?fbclid=IwAR0URXgC2NDLIt8mOdIXPaHiWwSaNj-i-rQZKXkgvULSr0gM-9sdSWitMwk Jeg stusser imidlertid litt på hvorvidt dette er fullt så gjennomførbart som forfatterne ser ut til å mene i i en akuttpsykiatrisk setting. 0 Siter
Villanda Skrevet 2. august 2019 Skrevet 2. august 2019 (endret) 2 timer siden, frosken skrev: https://neurosciencenews.com/exercise-mental-health-14069/?fbclid=IwAR0URXgC2NDLIt8mOdIXPaHiWwSaNj-i-rQZKXkgvULSr0gM-9sdSWitMwk Jeg stusser imidlertid litt på hvorvidt dette er fullt så gjennomførbart som forfatterne ser ut til å mene i i en akuttpsykiatrisk setting. Ser for meg det ikke er så lett, men er så dårlig i engelsk at skjønner ikke at det handler om AKUTTpsykiatri. Det er ikke samme forfatterne som har skrevet forskningsartikkelen, eller? Finner ikke hvem forfatterne er. Synes forskningsartikkelen tegner et litt mer nøkternt bilde. Det med forhodet til medisiner bl.a. finner jeg ikke beskrevet likt i forskningsaryikkelen. Men jeg dårlig å lese engelsk da. Tror på at fysisk aktivitet og bra kosthold er bra, men det må være vanskelig å forske skikkelig på det. F.e., er det forskjell på pasientene som deltok og de som ikke deltok? Ble det testa hvordan annen aktivitet påvirka, om det var andre forhold enn selve den fysiske aktiviteten som spilte inn? I fjor, innlagt, var der få aktiviteter. Det var ferietid. Men én dag var det noe trening, sirkeltrening. Tenkte det ville føles godt etterpå om jeg pressa meg selv til å delta, men det ble heller motsatt. Var ekstra tappa for energi resten av den dagen. Ikke normal blant deprimerte en gang 😂 Den forskninga var sånn, før en trening og etter den treningen? Ikke på sikt, eller misforstod jeg? Endret 2. august 2019 av Villanda 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 4. august 2019 Skrevet 4. august 2019 (endret) På 2.8.2019 den 18.52, frosken skrev: https://neurosciencenews.com/exercise-mental-health-14069/?fbclid=IwAR0URXgC2NDLIt8mOdIXPaHiWwSaNj-i-rQZKXkgvULSr0gM-9sdSWitMwk Jeg stusser imidlertid litt på hvorvidt dette er fullt så gjennomførbart som forfatterne ser ut til å mene i i en akuttpsykiatrisk setting. Min sønn har gode og mindre gode perioder.. Det er spesielt før eksamensperioder han sliter nå. Når han er ute og løper, vet jeg at han har hatt angst. Han bruker denne metoden for å roe seg ned og dette tror jeg er noe han har funnet ut av selv. Selv for meg som ikke sliter med psyken, hjelper det på humør og velvære å trene. Samboeren sier det samme, så jeg har tro på dette. Endret 4. august 2019 av Nicklusheletida . 0 Siter
Trine Skrevet 4. august 2019 Skrevet 4. august 2019 Akkurat nå er trening mer deprimerende enn oppmuntrende. Men det er vel fordi jeg blir sur når det gjør vondt 😅 Klarte ikke lese hele artikkelen. Jeg tror ikke trening kan erstatte psykiatrisk behandling. Det er jo ganske vanlig å trene, likevel får folk angst og depresjon. Vi burde vært mye friskere i toppen dersom trening hadde vært så effektivt. At trening kan hjelpe på å roe ned folk, tror jeg på, men det gjør jo også en tur i skogen. Enig med Villanda, at det må være vanskelig å forske skikkelig på. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 Skrevet 5. august 2019 Kanskje er det som å «banne i kjerka», men jeg har aldri opplevd glede ved å trene. Jeg blir rett og slett nedfor av det. Føler meg fanget og deprimert. Skulle ønske det ikke var slik. Noen vil kanskje mene at dette er et overgangsfenomen, at det vil gå seg til, men det er ikke min erfaring. Når det er sagt tenker jeg også at det er et viktig tilskudd for bedring ved psykisk sykdom å være i aktivitet, men det er sikkert et spørsmål om hvor dårlig man er. Noen småturer vil sikkert være bra, men ved psykose synes det helt urealistisk å trene i klassisk forstand. Anonymkode: b9f46...3b9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 Skrevet 6. august 2019 https://forskning.no/om-forskning/resultatene-var-vridd-i-over-halvparten-av-studier-i-psykiatri-og-psykologi/1363274 Omtaler studie om forskning på nytten av trening ved psykisk helse Anonymkode: 28f99...c0f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 Skrevet 6. august 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://forskning.no/om-forskning/resultatene-var-vridd-i-over-halvparten-av-studier-i-psykiatri-og-psykologi/1363274 Omtaler studie om forskning på nytten av trening ved psykisk helse Anonymkode: 28f99...c0f Dette var visst ett tenkt eksempel Anonymkode: 28f99...c0f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 Skrevet 6. august 2019 Tror nok både trening og ulike former for avledning kan være nyttig ved angst og depresjon. Det fjerner dog ikke selve roten til problemene, om det eksempelvis er traumer og dysfunksjonelle, grunnleggende strategier som er opphavet til psykdom. Jeg tror aller mest på å komme til bunns i problematikken, ikke plastre over sårene med ulike strategier. Anonymkode: 3e714...27d 0 Siter
emilie321 Skrevet 6. august 2019 Skrevet 6. august 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror nok både trening og ulike former for avledning kan være nyttig ved angst og depresjon. Det fjerner dog ikke selve roten til problemene, om det eksempelvis er traumer og dysfunksjonelle, grunnleggende strategier som er opphavet til psykdom. Jeg tror aller mest på å komme til bunns i problematikken, ikke plastre over sårene med ulike strategier. Anonymkode: 3e714...27d Jeg liker veldig godt Ole Brumm. Ja takk, begge deler. Når en er sprekere så har en mer å gå på og en blir ikke så fort sliten. Kan en ha det litt bedre på noen områder, så får en mer overskudd til å jobbe med andre ting. Søvnen blir ofte bedre når en trener og det gir igjen overskudd til å stå i vanskelige ting. Lista er lang på hvilke fordeler fysisk aktivitet har. Jeg tror at ting henger mer sammen enn hva mange tror. Det handler om å snu en negativ spiral til en positiv. Og der tror jeg trening kan gjøre underverker. 3 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 Skrevet 6. august 2019 25 minutter siden, emilie321 skrev: Jeg liker veldig godt Ole Brumm. Ja takk, begge deler. Når en er sprekere så har en mer å gå på og en blir ikke så fort sliten. Kan en ha det litt bedre på noen områder, så får en mer overskudd til å jobbe med andre ting. Søvnen blir ofte bedre når en trener og det gir igjen overskudd til å stå i vanskelige ting. Lista er lang på hvilke fordeler fysisk aktivitet har. Jeg tror at ting henger mer sammen enn hva mange tror. Det handler om å snu en negativ spiral til en positiv. Og der tror jeg trening kan gjøre underverker. Fin nyansering og gode poeng. Anonymkode: 3e714...27d 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 7. august 2019 Skrevet 7. august 2019 Sitat: "Exercise is the new primary prescription for those with mental health problems" Er det ikke en ganske radikal påstand at trening bør er den primære behandlingen ved psykiske lidelser? Helt generelt? (Men hva vet vel jeg) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.