Gå til innhold

Alvorlig lyst til å ta livet mitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva bør jeg gjøre? 

Jeg orker bare ikke mer. Livet er for tøft, rett og slett. Jeg har tenkt nøye over dette, veiet for og imot. 

Anonymkode: 491e3...674

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å gi råd etter 2 linjer tekst...

Alt jeg kan si er att mange som er deprimerte blir friskere igjen.

Anonymkode: 560dd...be1

AnonymBruker
Skrevet

Siden du spør om dette, tenker jeg at du innerst inne ikke ønsker å ta livet ditt, at det er et rop om hjelp.

Får du noen hjelp?

Anonymkode: ed9ff...69e

Skrevet

All helsehjelp starter hos fastlegen. Ring denne i morgen.

Om det ikke kan vente, er legevakten riktig instans.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden du spør om dette, tenker jeg at du innerst inne ikke ønsker å ta livet ditt, at det er et rop om hjelp.

Får du noen hjelp?

Anonymkode: ed9ff...69e

Ja, det er nok et rop om hjelp. Jeg kan ikke dø pga andre. Men hvorfor må jeg leve kun pga andre?

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, kupton skrev:

All helsehjelp starter hos fastlegen. Ring denne i morgen.

Om det ikke kan vente, er legevakten riktig instans.

Tar kontakt i morgen med riktig hjelpeinstans. 

AnonymBruker
Skrevet

Men helt ærlig så vet jeg at jeg ikke orker dette livet i lengden. Livet er ikke for alle. Jeg har en plikt jeg må gjøre førstkommende helg, men etter det så kan jeg nok dra videre. Da har jeg gjort mitt. 

FjellOgDalar
Skrevet

Snakk med noen om ikke annet. Det er forferdelig å sitte aleine med sånt. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, FjellOgDalar skrev:

Snakk med noen om ikke annet. Det er forferdelig å sitte aleine med sånt. 

Tenkte i sta at jeg bør snakke med legen i morgen. På den annen side tror jeg ikke at det er så lurt likevel siden en stor del av meg ikke vil ha hjelp. Det er bare en liten del av meg som vil det, og det er pga hensynet til andre.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte i sta at jeg bør snakke med legen i morgen. På den annen side tror jeg ikke at det er så lurt likevel siden en stor del av meg ikke vil ha hjelp. Det er bare en liten del av meg som vil det, og det er pga hensynet til andre.

Sånn er det å ha et hjerte, dessverre. Sikkert mange som ville forlatt livet hvis de visste at ingen faktisk brydde seg. Jeg VET at min bortgang vil såre andre mennesker. Derfor er jeg fanget i dette livet. Fordi jeg kan ikke gjøre det mot dem. Det høres ut som du også er fanget. Men jeg tror det egentlig er en bra ting. Det gir deg muligheten til å la tida gjøre sitt underverk. Noe kan skje som gjør at livet plutselig gir mer mening. Det er ikke sikkert, men det skjer med mange at livet snur. Det at du bryr deg om andre, er nok din egen redning. Selv om det føles pyton og urettferdig. 

Anonymkode: 8d316...6ee

Gjest Surrehuggu
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper at den delen av deg som vil leve, selv om det bare er for andre, kan vokse seg større sånn at den til slutt inkluderer at du også vil leve for din egen skyld. 

Vanskelig å gi noen råd i tillegg til det som allerede er sagt. Men jeg kan jo gjenta det: Snakk med noen og søk hjelp. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Denne typen innlegg synes jeg det er hensynsløst å skrive i et forum som dette. Det er mange her inne som sliter med selvmordstanker, og slike antydninger er egnet til å uroe andre. 

Kontakt fastlegen i morgen. Som du vet, så er det rett instans, noe dol ikke er. 

Gjest Surrehuggu
Skrevet (endret)
1 time siden, frosken skrev:

Denne typen innlegg synes jeg det er hensynsløst å skrive i et forum som dette. Det er mange her inne som sliter med selvmordstanker, og slike antydninger er egnet til å uroe andre. 

Kontakt fastlegen i morgen. Som du vet, så er det rett instans, noe dol ikke er. 

TS kunne nok ha formulert seg annerledes, og heller spurt om råd for hvordan å leve for sin egen del og ikke bare for andres. Jeg oppfatter det i alle fall sånn at det er det TS egentlig vil ha hjelp til. 

Når det gjelder å diskutere selvmordstanker på et psykiatriforum, så tenker jeg motsatt av deg. Jeg tenker heller at et slikt forum er en god arena for å ta opp vanskelige ting, selv om det er selvmordsrelatert. Siden dette er en såpass kjent problemstilling hos så mange, tror jeg det gir en gjenklang i form av gjenkjennelse med påfølgende sympati, heller enn at det trigger ens egne vansker ift dette. Jeg tror det kan kjennes meningsfylt for andre som har vært i, eller er i samme situasjon, å kunne gi råd, trøst, og oppmuntring, og kanskje også selv fortelle om erfaringer som tidligere har hjulpet dem gjennom lignende kriser. Det kan altså fungere som såkalt Hjelp til selvhjelp -for begge parter.

Jeg mener at en bør kunne snakke åpent om selvmord, selvmordstanker og suicidalitet. Både i det offentlige rom blant hvermansen, i debatter på TV, og i alle fall på et nettforum for psykiatri. Å "tabuisere" slike temaer er nok ikke løsningen. Så... utelukkende negativt er ikke slike innlegg etter min mening. Og ikke nødvendigvis hensynsløst heller, slik du mener.

Men selvsagt kan jeg ta helt feil. :)

Endret av Surrehuggu
Gjest Surrehuggu
Skrevet (endret)
19 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Endret av Surrehuggu
Skrevet
8 timer siden, Surrehuggu skrev:

TS kunne nok ha formulert seg annerledes, og heller spurt om råd for hvordan å leve for sin egen del og ikke bare for andres. Jeg oppfatter det i alle fall sånn at det er det TS egentlig vil ha hjelp til. 

Når det gjelder å diskutere selvmordstanker på et psykiatriforum, så tenker jeg motsatt av deg. Jeg tenker heller at et slikt forum er en god arena for å ta opp vanskelige ting, selv om det er selvmordsrelatert. Siden dette er en såpass kjent problemstilling hos så mange, tror jeg det gir en gjenklang i form av gjenkjennelse med påfølgende sympati, heller enn at det trigger ens egne vansker ift dette. Jeg tror det kan kjennes meningsfylt for andre som har vært i, eller er i samme situasjon, å kunne gi råd, trøst, og oppmuntring, og kanskje også selv fortelle om erfaringer som tidligere har hjulpet dem gjennom lignende kriser. Det kan altså fungere som såkalt Hjelp til selvhjelp -for begge parter.

Jeg mener at en bør kunne snakke åpent om selvmord, selvmordstanker og suicidalitet. Både i det offentlige rom blant hvermansen, i debatter på TV, og i alle fall på et nettforum for psykiatri. Å "tabuisere" slike temaer er nok ikke løsningen. Så... utelukkende negativt er ikke slike innlegg etter min mening. Og ikke nødvendigvis hensynsløst heller, slik du mener.

Men selvsagt kan jeg ta helt feil. :)

Jeg mener også at det er ok å skrive om selvmordstanker på dol, - men ikke på en hvilken som helst måte. Jeg synes for eksempel at startinnlegget i denne tråden var helt ok, mens jeg reagerte på det konkrete innlegget jeg kommenterte på. 

Gjest Surrehuggu
Skrevet
8 minutter siden, frosken skrev:

Jeg mener også at det er ok å skrive om selvmordstanker på dol, - men ikke på en hvilken som helst måte. Jeg synes for eksempel at startinnlegget i denne tråden var helt ok, mens jeg reagerte på det konkrete innlegget jeg kommenterte på. 

Det forstår jeg :)

Likevel er dette noe ts tenker i den følte håpløse situasjonen, og da tenker jeg at vi kan imøtekomme vedkommende også på det. 

AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for tilbakemeldinger som jeg nå leser i lunchpausen. Skjønner nå hbor lite lurt det var å skrivedette så unskyld til alle som mulig ble støtt av det. Jeg tar det til meg

AnonymBruker
Skrevet

Selv om jeg skrev en unskyldning til de som kanskje følte deg støtt, så mener jeg  ikke at du frosken behøver å ha rett og Surrehuggu feil. Jeg skjønner hva dere mener begge, og er enig med begge.

Blomsterfluen
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

tenk på hvor ekkelt det er, å være et lik som råtner og du får ikke oppleve noe mer. er du død, så blir de som er glade i deg veldig triste og får det vondt. de tenker gjerne "hva har vi gjort galt, hvorfor kunne vi ikke gi hjelp før dette skjedde?" å leve betyr at man har fått en gave. den gaven, må man ta godt vare på. det kommer alltid en lys i tunellen i livet, bare man ber om å få hjelp til å fortsette livet.

dr.mcstuffins
Skrevet
På 5.8.2019 den 19.34, Blomsterfluen skrev:

tenk på hvor ekkelt det er, å være et lik som råtner og du får ikke oppleve noe mer. er du død, så blir de som er glade i deg veldig triste og får det vondt. de tenker gjerne "hva har vi gjort galt, hvorfor kunne vi ikke gi hjelp før dette skjedde?" å leve betyr at man har fått en gave. den gaven, må man ta godt vare på. det kommer alltid en lys i tunellen i livet, bare man ber om å få hjelp til å fortsette livet.

Du tenker helt feil. Jeg syntes ikke det å påprakke et menneske i nød dårlig samvittighet og makabre bilder er noe snilt i det hele tatt. Selvmord er desperat, ikke egoistisk. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...