Gå til innhold

eigere som lar sin lille aggressive hund bjeffe og vil angripe folk og eigeren bare sier "fy".…


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen

hva tenker dere om sånne hundeeigere? jeg møtte på to sånne damer som gikk tur med en hvit dvergpuddelaktig liten hund ned mot meg i dag når jeg fotograferte sommerfugler i en eng. de ble værende på enga for å si mer fy til den når den fortsatte å bjeffe på osd som var ute på dagtilbudet som er ved engen (enga er en plass for grilling, fotball og annen lek). den glefsebjeffet og knurret og bukset frem mot meg og fortsatte å trekke i båndet for å prøve å "ta meg". den ga seg ikke selvom jeg ikke trakk meg bort men bare fortsatte å gå. så gikk jeg på enga igjen for å plukke blomster til leiligheten min, og da var hunden der og jeg spurte damen om den beit, siden den hørtes så aggresiv ut. da svarte hun bare med å le av meg. hun trøstet hunden og hoødt den når den snerret og bjeffet etter meg, selvom hun sa fy med pekefingeren sin forran hundens snute. det hjalp ikke akkurat. ellers så får han bjeffe fritt døgnet runt mens han står ute hos eigerene. jeg hører ham hver dag, flere ganger daglig, gjerne i 15 minutter i strekk også. hva synes dere om sånne hundeeigere som lar hunden sin være aggressiv mot folk, og lar den bjeffe alt den bare vill?

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

hva synes dere om sånne hundeeigere som lar hunden sin være aggressiv mot folk, og lar den bjeffe alt den bare vill?

Så lenge de er i bånd er det ikke noe å bry seg om (nå snakker jeg om slike små fjollehunder, ikke større hunder!), om de går løse er det noe annet. Jeg traff en gang en dame med 3 sånne små hunder og ingen av dem var i bånd. Hun passerte meg og den ene hunden snudde og kom etter meg og knurret og da snudde jeg meg, så den inn i øynene og gjorde meg stor og knurret kraftig tilbake. Den fikk det travelt med å finne igjen matmor kan man trygt si! :D Det gjør man selvfølgelig ikke mot større hunder altså!

Men er den i bånd så er det beste bare å overse både hund og eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg traff digre bikkjer løse når jeg gikk med avisen. Det var skummelt det. En bikkje skjønner dessverre ikke forskjellen mellom en  kriminell og ett avisbud. Så lenge de er i bånd er det jo greit, men det finnes idioter som lar rottweileren sin gå løs når avisbudet/postbudet går ruten sin. Sånne folk er for dumme til å ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
9 minutter siden, Lillemus skrev:

Så lenge de er i bånd er det ikke noe å bry seg om (nå snakker jeg om slike små fjollehunder, ikke større hunder!), om de går løse er det noe annet. Jeg traff en gang en dame med 3 sånne små hunder og ingen av dem var i bånd. Hun passerte meg og den ene hunden snudde og kom etter meg og knurret og da snudde jeg meg, så den inn i øynene og gjorde meg stor og knurret kraftig tilbake. Den fikk det travelt med å finne igjen matmor kan man trygt si! :D Det gjør man selvfølgelig ikke mot større hunder altså!

Men er den i bånd så er det beste bare å overse både hund og eier.

den kom mot meg med eigerne. jeg hadde lyst å gjøre meg skremmende og knurre faktisk, men jeg var redd for at eigerne skulle kjefte på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
11 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg traff digre bikkjer løse når jeg gikk med avisen. Det var skummelt det. En bikkje skjønner dessverre ikke forskjellen mellom en  kriminell og ett avisbud. Så lenge de er i bånd er det jo greit, men det finnes idioter som lar rottweileren sin gå løs når avisbudet/postbudet går ruten sin. Sånne folk er for dumme til å ha hund.

de slapp den lille hunden løs på enga. og en akkurat lik nabbohund, brøt seg inn i hagen min i går og eigeren sa bare "kom, kom her" men hunden lystret ikke. tilslutt kom mannen i huset ut og plystret. hunden merket at jeg fulgte med på dette, og bjeffet knurrende før han gikk mot eiheren igjen. de nabohundene bjeffer riktignokk bare når de ser meg, og andre hunder. de er roligere når andre mennesker går forbi. jeg  har tisset i en kopp og hellt tisset i rhododendronbuskene mine ved inngangspartiet, der hunder går tur og snuser, i håp om at den store hvite labradoodelen som også som den lilke hvite og en fransk bulldog nabohund,  har bukset mot meg og knurret en gang når jeg gikk hjem fra dagtilbudet, når eigeren gikk tur med den.

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
13 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg traff digre bikkjer løse når jeg gikk med avisen. Det var skummelt det. En bikkje skjønner dessverre ikke forskjellen mellom en  kriminell og ett avisbud. Så lenge de er i bånd er det jo greit, men det finnes idioter som lar rottweileren sin gå løs når avisbudet/postbudet går ruten sin. Sånne folk er for dumme til å ha hund.

ok. sån var den hunden mot meg i dag. den brummet dype brummknurr som om jeg var hans verste fiende. han bjeffet tillogmed noe verrw aggresivt enn denne hunden på youtube gjør, og i bjeffene så kom det dype aggresive hatefulle  gurrgh lyder, som sån som doberman/rottveilere i angrepsmodus vakthunder i filmer ofte gjør:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

ok. sån var den hunden mot meg i dag. den brummet dype brummknurr som om jeg var hans verste fiende. han bjeffet tillogmed noe verrw aggresivt enn denne hunden på youtube gjør, og i bjeffene så kom det dype aggresive hatefulle  gurrgh lyder, som sån som doberman/rottveilere i angrepsmodus vakthunder i filmer ofte gjør:

Hvis du ser den inn i øynene så tar den det som en trussel og kan gå til angrep på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
5 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvis du ser den inn i øynene så tar den det som en trussel og kan gå til angrep på deg.

jeg såg den ikke inn i øynene før den ble sån sint. den bare bukset og bjeffet plutselig. jeg bare gikk å tenkte på sommerfuglene jeg hadde tatt bilde av, da den såg meg og "klikket". flrst da, såg jeg på den og han var vill i fjeset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen

uansett, så syns jeg at å le istedefor å svare meg når jeg spør om hunden biter, siden den er så sint, er frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også erfaring med ulike hundeiere med manglende forståelse for at ikke alle deler deres begeistring for hunden. Husker en gang jeg var ute og jogget og en liten hund bjeffet og glefset etter buksebena mine. "Han bare leker!", ropte eieren. 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg har også erfaring med ulike hundeiere med manglende forståelse for at ikke alle deler deres begeistring for hunden. Husker en gang jeg var ute og jogget og en liten hund bjeffet og glefset etter buksebena mine. "Han bare leker!", ropte eieren. 

Det er da man skulle vært så tøff at man går bort til eieren, biter denne i armen og sier søtt:"Jeg bare leker!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Lillemus skrev:

Så lenge de er i bånd er det ikke noe å bry seg om (nå snakker jeg om slike små fjollehunder, ikke større hunder!), om de går løse er det noe annet. Jeg traff en gang en dame med 3 sånne små hunder og ingen av dem var i bånd. Hun passerte meg og den ene hunden snudde og kom etter meg og knurret og da snudde jeg meg, så den inn i øynene og gjorde meg stor og knurret kraftig tilbake. Den fikk det travelt med å finne igjen matmor kan man trygt si! :D Det gjør man selvfølgelig ikke mot større hunder altså!

Men er den i bånd så er det beste bare å overse både hund og eier.

Pappa gjorde det mot en schäfer som glefset og knurret etter meg. Eller kanskje den bare knurret, jeg var så liten at jeg ikke husker episoden. Tror jeg satt i vogn da også. Men ihvertfall, det funker mot store hunder også 😂 Men det er klart at man bør være litt mer forsiktig der. Selv om det er en cairn terrier som utvilsomt har gjort mest skade på meg, er jeg veldig glad det ikke var en stor hund som høgg til på innsiden av låret mitt. Han mente ikke å ta meg altså, men han og hunden jeg hadde da, fikk det plutselig for seg at de skulle krangle ved maten. Søsteren min tok min hund, jeg tok terrieren (dårlig valg av meg 😅 ), også dro vi dem fra hverandre. Hissigproppen reagerte først og tenkte etterpå. Først det ene låret. Men da han for

sto at det ikke var en hund, snudde han hodet og tok det andre låret. Jeg klarte nesten ikke sitte etterpå. Begynte ikke å blø, men ble skikkelig blå og jeg tror jeg fortsatt har tannmerker i det ene låret 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de aller fleste tilfeller hvor en hund er aggressiv, er det fryktaggresjon. Det er veldig få som bare er sinte. Hunder blir ikke sure og sinte slik som oss mennesker. Knurring/glefsing/biting er måter en hund kommuniserer på, som regel fordi den vil ha noe på avstand. Den begynner med knurring (med mindre eieren har vært dum nok til å fjerne dette signalet). Dersom knurringen ikke hjelper, kan den finne på å bite, selv om de fleste hunder har bitevegring. Av og til begynner mine to å krangle. Det høres ut som de skal drepe hverandre, men det er bare kjefting opp i ansiktet på hverandre. De biter ikke. Tisper kan forresten være litt raskere med å bite, istedenfor å bare kjefte. Men sett fra naturens side, kan det få fatale følger dersom man blir skadet, det er derfor en viss sperre hos hunder nettopp for å unngå å bli bitt selv. Litt usikker på om små veskehunder fortsatt har dette i seg 😅 Å korrigere knurring er ikke så lurt. Jeg har gjort det selv fordi man kan bli litt irritert over at bikkja ikke klarer å oppføre seg i en situasjon som for oss virker veldig enkel. Men man risikerer å i beste fall få en hund som knurrer mer, eller i verste fall en hund som ikke knurrer, men som heller går rett til angrep. Det hjelper ikke å si fy til en hund som har hengt seg opp. Men lar man hunden stå der og knurre og glefse, forsterker man bare atferden. Disse damene er neppe interessert i å trene hundene sine til å mestre situasjonen på en akseptabel måte. Men hunden er ganske tydelig på at den vil ha deg på avstand og da burde faktisk eieren flytte seg til en avstand som hunden takler, rose, belønne og gradvis flytte seg nærmere, men ikke så nære at hunden gjør utfall. Det er jo ikke noe hyggelig for hunden heller, å være i den situasjonen.

Det kan også hende at damene har dikket og dullet og "korrigert" på en veldig positiv måte. Jeg ser liksom litt for meg den der "nei, lille, du må ikke knurre...hihi". Da har de jo belønnet atferden med ros. Det er ingen grunn for at små hunder skal være mer gneldrete enn andre hunder, men "siden den er så liten, er det jo ikke farlig". Nei, eller, de kan bite hardt, men det er jo ikke bra for hunden heller. De tenker jo ikke over at den aldri får slappe av, når den skal utagere på alt mulig. Jeg tipper disse hundene er sånn fordi eierene egentlig ikke vil ha en hund, men noe lite og søtt som de kan styre og stelle med.

Med det sagt, det er ikke så enkelt som å ikke la hunden bjeffe. Han ene min begynner å bjeffe dersom noen vi møter på tur, sier hei. Liker de i tillegg hunder, tar han fullstendig av. Alle andre mennesker, går han bare rett forbi. Men jeg får ikke stoppet kjeften hans med en enkel kommando. Når det verste har gitt seg, begynner han bli mottakelig for hva jeg sier til han. Før det, er øra tette. Dessverre er det da endel som tror han er aggressiv, og han er flink til å få folk til å skvette. Så må jo jeg få stoppet kjeften hans før jeg får forklart at de egentlig bør ta det som et kompliment for han bjeffer bare på folk han liker. En gang har han faktisk kommet med et skikkelig grovt bjeff mot en fyr vi passerte på tur. Det var egentlig litt guffent, for det var ikke sånn happy-bjeff, så den fyren var det et eller annet skummelt med.

Happy-bjeff mot hyggelige folk er nå en ting, men han utagerer også på de aller fleste hunder vi skal passere, og det er som regel vanskelig å komme på en avstand han takler. Dette er ren frykt-aggresjon. Han har blitt flydd på litt for mange ganger og er i utgangspunktet en noe bekymret sjel. Litt trist når folk mener han er sint og jeg vet at dersom folk bare hadde hatt kontroll på hundene sine, hadde problemet vært så veldig mye mindre nå. Men sånn er det bare. Han høres gal ut når vi passerer hunder og jeg jobber med det så godt jeg kan.

Dersom du blir usikker når hundene bjeffer mot deg, kan hundene også bli usikre. De merker om du er usikker og i en hunds øyne, er du da noe de ikke kan stole på, og de får et behov for å forsvare seg (det kan virke som at enkelte hunder syns det er gøy å skremme redde folk også, men det har jeg kun ut av personlig erfaring). Det er ikke så lett å bare slutte å være usikker. Men kanskje det hjelper dersom du klarer å tenke at hunden er usikker på deg og trenger at du er den trygge og stabile, og trenger at du holder en viss avstand (noe eieren selvfølgelig burde sørge for). Vanskelig egentlig, å gi råd uten å ha sett situasjonen. Men du kan være relativt trygg på at du har med en meget feig hund å gjøre. Den kommer ikke til å tørre å fly på deg. Blir som mine det. Det er dritkult å bjeffe på sauene for da løper de som faen, men når sauen ikke gidder løpe, er det best å bare komme seg fortest mulig forbi. Og kommer sauen imot, selv om de bjeffer, blir det veldig stille. Tøffe på avstand, men feige når det andre dyret ikke reagerer som de mener det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blomsterfluen
22 minutter siden, Trine skrev:

I de aller fleste tilfeller hvor en hund er aggressiv, er det fryktaggresjon. Det er veldig få som bare er sinte. Hunder blir ikke sure og sinte slik som oss mennesker. Knurring/glefsing/biting er måter en hund kommuniserer på, som regel fordi den vil ha noe på avstand. Den begynner med knurring (med mindre eieren har vært dum nok til å fjerne dette signalet). Dersom knurringen ikke hjelper, kan den finne på å bite, selv om de fleste hunder har bitevegring. Av og til begynner mine to å krangle. Det høres ut som de skal drepe hverandre, men det er bare kjefting opp i ansiktet på hverandre. De biter ikke. Tisper kan forresten være litt raskere med å bite, istedenfor å bare kjefte. Men sett fra naturens side, kan det få fatale følger dersom man blir skadet, det er derfor en viss sperre hos hunder nettopp for å unngå å bli bitt selv. Litt usikker på om små veskehunder fortsatt har dette i seg 😅 Å korrigere knurring er ikke så lurt. Jeg har gjort det selv fordi man kan bli litt irritert over at bikkja ikke klarer å oppføre seg i en situasjon som for oss virker veldig enkel. Men man risikerer å i beste fall få en hund som knurrer mer, eller i verste fall en hund som ikke knurrer, men som heller går rett til angrep. Det hjelper ikke å si fy til en hund som har hengt seg opp. Men lar man hunden stå der og knurre og glefse, forsterker man bare atferden. Disse damene er neppe interessert i å trene hundene sine til å mestre situasjonen på en akseptabel måte. Men hunden er ganske tydelig på at den vil ha deg på avstand og da burde faktisk eieren flytte seg til en avstand som hunden takler, rose, belønne og gradvis flytte seg nærmere, men ikke så nære at hunden gjør utfall. Det er jo ikke noe hyggelig for hunden heller, å være i den situasjonen.

Det kan også hende at damene har dikket og dullet og "korrigert" på en veldig positiv måte. Jeg ser liksom litt for meg den der "nei, lille, du må ikke knurre...hihi". Da har de jo belønnet atferden med ros. Det er ingen grunn for at små hunder skal være mer gneldrete enn andre hunder, men "siden den er så liten, er det jo ikke farlig". Nei, eller, de kan bite hardt, men det er jo ikke bra for hunden heller. De tenker jo ikke over at den aldri får slappe av, når den skal utagere på alt mulig. Jeg tipper disse hundene er sånn fordi eierene egentlig ikke vil ha en hund, men noe lite og søtt som de kan styre og stelle med.

Med det sagt, det er ikke så enkelt som å ikke la hunden bjeffe. Han ene min begynner å bjeffe dersom noen vi møter på tur, sier hei. Liker de i tillegg hunder, tar han fullstendig av. Alle andre mennesker, går han bare rett forbi. Men jeg får ikke stoppet kjeften hans med en enkel kommando. Når det verste har gitt seg, begynner han bli mottakelig for hva jeg sier til han. Før det, er øra tette. Dessverre er det da endel som tror han er aggressiv, og han er flink til å få folk til å skvette. Så må jo jeg få stoppet kjeften hans før jeg får forklart at de egentlig bør ta det som et kompliment for han bjeffer bare på folk han liker. En gang har han faktisk kommet med et skikkelig grovt bjeff mot en fyr vi passerte på tur. Det var egentlig litt guffent, for det var ikke sånn happy-bjeff, så den fyren var det et eller annet skummelt med.

Happy-bjeff mot hyggelige folk er nå en ting, men han utagerer også på de aller fleste hunder vi skal passere, og det er som regel vanskelig å komme på en avstand han takler. Dette er ren frykt-aggresjon. Han har blitt flydd på litt for mange ganger og er i utgangspunktet en noe bekymret sjel. Litt trist når folk mener han er sint og jeg vet at dersom folk bare hadde hatt kontroll på hundene sine, hadde problemet vært så veldig mye mindre nå. Men sånn er det bare. Han høres gal ut når vi passerer hunder og jeg jobber med det så godt jeg kan.

Dersom du blir usikker når hundene bjeffer mot deg, kan hundene også bli usikre. De merker om du er usikker og i en hunds øyne, er du da noe de ikke kan stole på, og de får et behov for å forsvare seg (det kan virke som at enkelte hunder syns det er gøy å skremme redde folk også, men det har jeg kun ut av personlig erfaring). Det er ikke så lett å bare slutte å være usikker. Men kanskje det hjelper dersom du klarer å tenke at hunden er usikker på deg og trenger at du er den trygge og stabile, og trenger at du holder en viss avstand (noe eieren selvfølgelig burde sørge for). Vanskelig egentlig, å gi råd uten å ha sett situasjonen. Men du kan være relativt trygg på at du har med en meget feig hund å gjøre. Den kommer ikke til å tørre å fly på deg. Blir som mine det. Det er dritkult å bjeffe på sauene for da løper de som faen, men når sauen ikke gidder løpe, er det best å bare komme seg fortest mulig forbi. Og kommer sauen imot, selv om de bjeffer, blir det veldig stille. Tøffe på avstand, men feige når det andre dyret ikke reagerer som de mener det skal.

ok. men jeg gikk opp stien mot parkeringsplassen, da eigerene kom med hunden. jeg såg ikke hunden før den hoppet mot meg med rasende bjeff. har aldri hørt værre bjeffing. det var minst 5 bjeff i sekundet og han drog i båndet og snerret. eigerne såg nokk meg på forrhånd, fordr de kom ovenfra og både jeg og personaldamen gikk opp den lille stiveien. eigerne stoppet bare, når han bjeffet som en djevel. jeg gikk forbi hunden med raske skritt, for å vise at jeg ikke var redd den. men hunden virket ikke redd, for om den ikke hadde vært i bånd, hafde den bukset på meg. det var en sån bizon frizee aktig hund. den sto litt i høyden og jeg såg den rett i fjeset (var lavere enn den) i bakken. litt etterpå da jeg plukket blomster på engen (på jobben min) så klikket den i armene på eigeren, som kooooste med den når den sprellet og ville ut armene og ta meg.

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, Lillemus skrev:

Så lenge de er i bånd er det ikke noe å bry seg om (nå snakker jeg om slike små fjollehunder, ikke større hunder!), om de går løse er det noe annet. Jeg traff en gang en dame med 3 sånne små hunder og ingen av dem var i bånd. Hun passerte meg og den ene hunden snudde og kom etter meg og knurret og da snudde jeg meg, så den inn i øynene og gjorde meg stor og knurret kraftig tilbake. Den fikk det travelt med å finne igjen matmor kan man trygt si! :D Det gjør man selvfølgelig ikke mot større hunder altså!

Men er den i bånd så er det beste bare å overse både hund og eier.

Definer ‘fjollehund’ ;)!

Anonymkode: de166...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Definer ‘fjollehund’ ;)!

Anonymkode: de166...019

Også kalt veskehund. Sånne bittesmå. Liker hunder jeg, ikke forvokste rotter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

ok. men jeg gikk opp stien mot parkeringsplassen, da eigerene kom med hunden. jeg såg ikke hunden før den hoppet mot meg med rasende bjeff. har aldri hørt værre bjeffing. det var minst 5 bjeff i sekundet og han drog i båndet og snerret. eigerne såg nokk meg på forrhånd, fordr de kom ovenfra og både jeg og personaldamen gikk opp den lille stiveien. eigerne stoppet bare, når han bjeffet som en djevel. jeg gikk forbi hunden med raske skritt, for å vise at jeg ikke var redd den. men hunden virket ikke redd, for om den ikke hadde vært i bånd, hafde den bukset på meg. det var en sån bizon frizee aktig hund. den sto litt i høyden og jeg såg den rett i fjeset (var lavere enn den) i bakken. litt etterpå da jeg plukket blomster på engen (på jobben min) så klikket den i armene på eigeren, som kooooste med den når den sprellet og ville ut armene og ta meg.

Kan hende han tolket det som at du var redd og ville fort forbi, som den sauen som kom mot oss. Tøff som få, vil jeg vel mene. Hun var fast bestemt på at hun skulle forbi. Hun passerte hundene med en meter og akkurat i det hun var på linje med oss, nøkket hundene fram og bjeffet. Da fikk hun litt fart på bena. Egentlig litt dumt, for da trodde nok hundene at de klarte jage henne bort tilslutt. Samme trodde nok denne bichon'en også, da du gikk forbi. Men det er jo ikke din oppgave å trene hunden til å ikke reagere som den gjør, så det er jo helt naturlig at du bare går forbi.

Det kan også hende at hunden ikke så deg slik at den syns du kom litt brått på. Det er ikke sikkert den hadde reagert i det heletatt om den hadde vært løs. Båndet fungerer ofte som en trygghet for dem, da har de liksom kontakt med eieren. Men når båndet er av, må de passe på seg selv. Men uansett, en hund som reagerer slik i bånd, bør ikke gå løs. Og det glemte jeg å skrive i sta, tror jeg, skjønner ikke hvorfor hun lo da du spurte om den beit. Små hunder kan da virkelig bite de også. Virker som er en av de som absolutt ikke burde ha hund. Man står ikke bare stille og lar hunden knurre og bjeffe mot folk som går forbi. Da må man jo enten jobbe med å få den til å slutte eller gå unna. Uansett størrelse på hunden, er det ikke trivelig å skulle gå forbi en hund det høres ut som har mest lyst til å ta livet av deg. Hun høres ganske ansvarsløs ut. Og hun tror vel sikkert at oppførselen til hunden bare er søt og morsom, siden den er liten. Hun burde nok heller funnet en hund i lekebutikken, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Også kalt veskehund. Sånne bittesmå. Liker hunder jeg, ikke forvokste rotter. 

😂

Ikke at jeg er så begeistret for forvokste rotter selv, men de som blir behandlet som hunder, er egentlig som andre hunder, bare små. Det er eierene som ødelegger dem. Bestevennene til mine to, er små. Vi var på fjelltur og fleipet med at dersom de ble slitne, kunne vi jo bare legge dem i kløven til en av mine. Men det hadde blitt i overkant tungt for dem. Småttisene klarer fint å gå i fjellet, til folks store overraskelse. De tror seriøst at små hunder ikke kan gå på fjelltur. Ikke rart hundene (eller de forvokste rottene) blir som de blir. Jeg syns likevel det er greit å ha en hund som kan kalles en hund. Hver gnag jeg har hatt valp, har jeg tenkt at jeg aldri skal ha en liten hund. Blir jo gal i ryggen når man trener. Det er langt å bøye seg for å få gitt en godbit 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Definer ‘fjollehund’ ;)!

Anonymkode: de166...019

Jeg bruker å kalle dem Kveiteagn. Havfiskeklubben aler opp slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, Trine skrev:

I de aller fleste tilfeller hvor en hund er aggressiv, er det fryktaggresjon. Det er veldig få som bare er sinte. Hunder blir ikke sure og sinte slik som oss mennesker. Knurring/glefsing/biting er måter en hund kommuniserer på, som regel fordi den vil ha noe på avstand. Den begynner med knurring (med mindre eieren har vært dum nok til å fjerne dette signalet). Dersom knurringen ikke hjelper, kan den finne på å bite, selv om de fleste hunder har bitevegring. Av og til begynner mine to å krangle. Det høres ut som de skal drepe hverandre, men det er bare kjefting opp i ansiktet på hverandre. De biter ikke. Tisper kan forresten være litt raskere med å bite, istedenfor å bare kjefte. Men sett fra naturens side, kan det få fatale følger dersom man blir skadet, det er derfor en viss sperre hos hunder nettopp for å unngå å bli bitt selv. Litt usikker på om små veskehunder fortsatt har dette i seg 😅 Å korrigere knurring er ikke så lurt. Jeg har gjort det selv fordi man kan bli litt irritert over at bikkja ikke klarer å oppføre seg i en situasjon som for oss virker veldig enkel. Men man risikerer å i beste fall få en hund som knurrer mer, eller i verste fall en hund som ikke knurrer, men som heller går rett til angrep. Det hjelper ikke å si fy til en hund som har hengt seg opp. Men lar man hunden stå der og knurre og glefse, forsterker man bare atferden. Disse damene er neppe interessert i å trene hundene sine til å mestre situasjonen på en akseptabel måte. Men hunden er ganske tydelig på at den vil ha deg på avstand og da burde faktisk eieren flytte seg til en avstand som hunden takler, rose, belønne og gradvis flytte seg nærmere, men ikke så nære at hunden gjør utfall. Det er jo ikke noe hyggelig for hunden heller, å være i den situasjonen.

Det kan også hende at damene har dikket og dullet og "korrigert" på en veldig positiv måte. Jeg ser liksom litt for meg den der "nei, lille, du må ikke knurre...hihi". Da har de jo belønnet atferden med ros. Det er ingen grunn for at små hunder skal være mer gneldrete enn andre hunder, men "siden den er så liten, er det jo ikke farlig". Nei, eller, de kan bite hardt, men det er jo ikke bra for hunden heller. De tenker jo ikke over at den aldri får slappe av, når den skal utagere på alt mulig. Jeg tipper disse hundene er sånn fordi eierene egentlig ikke vil ha en hund, men noe lite og søtt som de kan styre og stelle med.

Med det sagt, det er ikke så enkelt som å ikke la hunden bjeffe. Han ene min begynner å bjeffe dersom noen vi møter på tur, sier hei. Liker de i tillegg hunder, tar han fullstendig av. Alle andre mennesker, går han bare rett forbi. Men jeg får ikke stoppet kjeften hans med en enkel kommando. Når det verste har gitt seg, begynner han bli mottakelig for hva jeg sier til han. Før det, er øra tette. Dessverre er det da endel som tror han er aggressiv, og han er flink til å få folk til å skvette. Så må jo jeg få stoppet kjeften hans før jeg får forklart at de egentlig bør ta det som et kompliment for han bjeffer bare på folk han liker. En gang har han faktisk kommet med et skikkelig grovt bjeff mot en fyr vi passerte på tur. Det var egentlig litt guffent, for det var ikke sånn happy-bjeff, så den fyren var det et eller annet skummelt med.

Happy-bjeff mot hyggelige folk er nå en ting, men han utagerer også på de aller fleste hunder vi skal passere, og det er som regel vanskelig å komme på en avstand han takler. Dette er ren frykt-aggresjon. Han har blitt flydd på litt for mange ganger og er i utgangspunktet en noe bekymret sjel. Litt trist når folk mener han er sint og jeg vet at dersom folk bare hadde hatt kontroll på hundene sine, hadde problemet vært så veldig mye mindre nå. Men sånn er det bare. Han høres gal ut når vi passerer hunder og jeg jobber med det så godt jeg kan.

Dersom du blir usikker når hundene bjeffer mot deg, kan hundene også bli usikre. De merker om du er usikker og i en hunds øyne, er du da noe de ikke kan stole på, og de får et behov for å forsvare seg (det kan virke som at enkelte hunder syns det er gøy å skremme redde folk også, men det har jeg kun ut av personlig erfaring). Det er ikke så lett å bare slutte å være usikker. Men kanskje det hjelper dersom du klarer å tenke at hunden er usikker på deg og trenger at du er den trygge og stabile, og trenger at du holder en viss avstand (noe eieren selvfølgelig burde sørge for). Vanskelig egentlig, å gi råd uten å ha sett situasjonen. Men du kan være relativt trygg på at du har med en meget feig hund å gjøre. Den kommer ikke til å tørre å fly på deg. Blir som mine det. Det er dritkult å bjeffe på sauene for da løper de som faen, men når sauen ikke gidder løpe, er det best å bare komme seg fortest mulig forbi. Og kommer sauen imot, selv om de bjeffer, blir det veldig stille. Tøffe på avstand, men feige når det andre dyret ikke reagerer som de mener det skal.

Kan ikke forestille meg at du har asperger.. her viser du blant annet at du har god evne til å se ting fra andres perspektiv og forstår deg på non-verbal kommunikasjon. Men diagnosen er jo grei å dra frem i diskusjoner hvor folk er uenige med deg....

Anonymkode: a70f1...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...