Gå til innhold

Angst? Psykolog?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på videregående nå, og har lenge strevd med å bli kjent med folk. I starten av VGS tok det en hel måned før jeg fikk noen å sitte med i friminuttet, og enda lengre før jeg endelig hadde noen gode venner å finne ting på med i fritiden. På ungdomsskolen snakket jeg kun med 4 faste mennesker, og nå har jeg mistet kontakten med 2 av de siden de viste seg å ikke egentlig være ordentlige venner. Jeg har da ganske vansker for å stole på folk helt. Nå har jeg gode venner, men noe jeg legger merke til er at i klassa mi så går alle overens. Absolutt alle kan snakke med hverandre, og alle er venner. Så er det meg. Når jeg skal prate med nye folk så vil jeg ikke virke kjedelig, men jeg klarer det ikke. Jeg vet aldri hva jeg skal si, og jeg er alltid redd for at hvis jeg sier noe så hørtes det dumt eller teit ut. Jeg er også redd for at hvis jeg plutelig begynner å prate med noen så tror de at jeg vil noe, eller prøver å presse meg på. Jeg har så vansker for å bli kjent med folk til punktet hvor jeg kan gå bort til dem og bare begynne å prate, og dette har jeg strevd med hele livet. Merker at akkurat det tærer veldig på selvtilliten min, og jeg har gått til helsesøster med dette, men hun sier det er normalt.. Ikke mye hjelp der. Noe jeg ønsker er en psykolog, siden jeg har absolutt ingen jeg kan diskutere problemer med som jeg stoler på eller som kan hjelpe meg. Jeg merker jeg blir gal av å ha så mange tanker i hodet uten å kunne dele det med noen. Vil vite om jeg har angst, eller hva som skjer, for å ha det sånn kan umulig være ''normalt''... Hvordan kommer jeg i kontakt med en psykolog, og er det noen som vet hva jeg kan gjøre for at å snakke med folk i klassa ikke skal være så utrolig vanskelig..

Anonymkode: 0eba0...3a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje er du bare en sjenert og introvert person, og det er verken unormalt eller farlig. Folk er forskjellige.

Men til det andre du tar opp, bør du kanskje ta en tur til fastlegen med. All hjelp starter der. Lykke til

Anonymkode: e0972...994

FjellOgDalar
Skrevet

Sosial angst?

En hver lege kan henvise til psykolog. Fastlegen er gjerne første go to, men om du ikke er komfortabel med det er det en mulighet å snakke med lege på helsestasjon for ungdom. Rådgiver ved skolen er og et sted du kan henvende deg for å ta opp problemstillingen. 

Skrevet
På 6.8.2019 den 15.47, AnonymBruker skrev:

Jeg går på videregående nå, og har lenge strevd med å bli kjent med folk. I starten av VGS tok det en hel måned før jeg fikk noen å sitte med i friminuttet, og enda lengre før jeg endelig hadde noen gode venner å finne ting på med i fritiden. På ungdomsskolen snakket jeg kun med 4 faste mennesker, og nå har jeg mistet kontakten med 2 av de siden de viste seg å ikke egentlig være ordentlige venner. Jeg har da ganske vansker for å stole på folk helt. Nå har jeg gode venner, men noe jeg legger merke til er at i klassa mi så går alle overens. Absolutt alle kan snakke med hverandre, og alle er venner. Så er det meg. Når jeg skal prate med nye folk så vil jeg ikke virke kjedelig, men jeg klarer det ikke. Jeg vet aldri hva jeg skal si, og jeg er alltid redd for at hvis jeg sier noe så hørtes det dumt eller teit ut. Jeg er også redd for at hvis jeg plutelig begynner å prate med noen så tror de at jeg vil noe, eller prøver å presse meg på. Jeg har så vansker for å bli kjent med folk til punktet hvor jeg kan gå bort til dem og bare begynne å prate, og dette har jeg strevd med hele livet. Merker at akkurat det tærer veldig på selvtilliten min, og jeg har gått til helsesøster med dette, men hun sier det er normalt.. Ikke mye hjelp der. Noe jeg ønsker er en psykolog, siden jeg har absolutt ingen jeg kan diskutere problemer med som jeg stoler på eller som kan hjelpe meg. Jeg merker jeg blir gal av å ha så mange tanker i hodet uten å kunne dele det med noen. Vil vite om jeg har angst, eller hva som skjer, for å ha det sånn kan umulig være ''normalt''... Hvordan kommer jeg i kontakt med en psykolog, og er det noen som vet hva jeg kan gjøre for at å snakke med folk i klassa ikke skal være så utrolig vanskelig..

Anonymkode: 0eba0...3a8

Hvis du bare går bort til noen og prøver å ta kontakt, hva tror du kommer til å skje da?Det er vel ikke alt som de andre prater om som er like spennende og interessant heller?

I begynnelsen av et vennskapsforhold så prater man vel bare om helt dagligdagse ting, kanskje noe dere har til felles, f.eks synes du matteprøven vi hadde i forrige uke var vanskelig du?  Hvem av lærerene liker du best?...osv

Men du føler kanskje at samtalen må være på et visst nivå?

En annen ting er at det er lettere å komme i kontakt med noen andre som står alene, det er litt vanskeligere å skulle nærme seg en gruppe av mennesker.

dr.mcstuffins
Skrevet

Du er veldig usikker, men ikke sikkert det er angst, kanskje bare mangel på selvtillit...  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...