girlinyellow Skrevet 12. august 2019 Skrevet 12. august 2019 Jeg har bp1 og kompleks PTSD. Sliter mye med symptomer på begge. - MEN, jeg vil ut i jobb. Samtidig er jeg veldig redd for å mislykkes. Redd for å skuffe en evt. arbeidsgiver. Og meg selv. I korte perioder fungerer jeg helt normalt. Når jeg er hypoman vil jeg også fungere godt i jobb. Det er maniene og depresjonene, samt korte perioder med psykose som er utfordringene. I tillegg gjør PTSD-en at jeg i blant får veldig sosial angst, eller at jeg får panikk og må stikke av og gjemme meg, og slike ting. Jeg ønsker å bestemme hvor jeg skal jobbe selv. Akkurat nå er jeg på AAP hos NAV, og jeg har inntrykk av at om jeg ikke melder meg ut av NAV, så har de makt til å bestemme hvor jeg skal jobbe. Har noen erfaringer med dette? Jeg har vokst opp med å bli kontrollert (og misbrukt), og jeg har et veldig stort behov for å ikke bli tvunget til å måtte være timesvis et sted jeg ikke trives, hvis dere skjønner. Lurer på om det er mulig å få til et samarbeid med NAV slik at vi kan finne et sted som også passer meg. I alle fall litt. Hvis ikke får jeg ta saken i egne hender. Uansett. Hvor jobber andre med liknende sykdomsbilde? Har dere funnet et sted som passer for dere? Et sted som ikke gjør dere sykere? Et sted dere trives? Har dere funnet balanse? Vet at det er store variasjoner her, men jeg synes det er interessant å høre likevel. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 Skrevet 12. august 2019 Jeg har fått mye hjelp av jobbspesialist og IPS programmet til NAV. Vil anbefale deg å sjekke opp om det finnes i din kommune og be om å bli søkt inn om du tenker det kan være noe for deg. Jeg har veldig god erfaring. Fikk bestemme helt selv hvor jeg ønsket å jobbe og jobbspesialisten var veldig hjelpsom både i forhold til å veilede meg innen valg av jobb, finne jobber og sette opp intervjuer og følge opp meg og arbeidsgiver samt alt det andre som trengtes i forhold til jobb. Oppfølgingen vil også forsette så lenge du ønsker etter at du har fått ordinær, lønnet jobb. Anonymkode: 4e4e5...4e5 1 Siter
girlinyellow Skrevet 12. august 2019 Forfatter Skrevet 12. august 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått mye hjelp av jobbspesialist og IPS programmet til NAV. Vil anbefale deg å sjekke opp om det finnes i din kommune og be om å bli søkt inn om du tenker det kan være noe for deg. Jeg har veldig god erfaring. Fikk bestemme helt selv hvor jeg ønsket å jobbe og jobbspesialisten var veldig hjelpsom både i forhold til å veilede meg innen valg av jobb, finne jobber og sette opp intervjuer og følge opp meg og arbeidsgiver samt alt det andre som trengtes i forhold til jobb. Oppfølgingen vil også forsette så lenge du ønsker etter at du har fått ordinær, lønnet jobb. Anonymkode: 4e4e5...4e5 Det hørtes jo veldig bra ut. Så fint at du fikk god hjelp! Jeg tenker ofte det verste, og synes det hele er litt skremmende. Er det slik at du fikk en prøveperiode på en arbeidsplass du synes var interessant, og at de visste om dine utfordringer, og så sjekket dere om det funket for begge parter? 0 Siter
Gjest Surrehuggu Skrevet 12. august 2019 Skrevet 12. august 2019 48 minutter siden, girlinyellow skrev: Jeg har bp1 og kompleks PTSD. Sliter mye med symptomer på begge. - MEN, jeg vil ut i jobb. Samtidig er jeg veldig redd for å mislykkes. Redd for å skuffe en evt. arbeidsgiver. Og meg selv. I korte perioder fungerer jeg helt normalt. Når jeg er hypoman vil jeg også fungere godt i jobb. Det er maniene og depresjonene, samt korte perioder med psykose som er utfordringene. I tillegg gjør PTSD-en at jeg i blant får veldig sosial angst, eller at jeg får panikk og må stikke av og gjemme meg, og slike ting. Jeg ønsker å bestemme hvor jeg skal jobbe selv. Akkurat nå er jeg på AAP hos NAV, og jeg har inntrykk av at om jeg ikke melder meg ut av NAV, så har de makt til å bestemme hvor jeg skal jobbe. Har noen erfaringer med dette? Jeg har vokst opp med å bli kontrollert (og misbrukt), og jeg har et veldig stort behov for å ikke bli tvunget til å måtte være timesvis et sted jeg ikke trives, hvis dere skjønner. Lurer på om det er mulig å få til et samarbeid med NAV slik at vi kan finne et sted som også passer meg. I alle fall litt. Hvis ikke får jeg ta saken i egne hender. Uansett. Hvor jobber andre med liknende sykdomsbilde? Har dere funnet et sted som passer for dere? Et sted som ikke gjør dere sykere? Et sted dere trives? Har dere funnet balanse? Vet at det er store variasjoner her, men jeg synes det er interessant å høre likevel. Sykdomsbildet ditt ligner litt på mitt, og jeg er ufør. Jeg ønsker også å finne en jobb jeg kan mestre, og stå i over tid. Så langt har det derimot vært umulig bare å tenke tanken. Men i likhet med ab 4e5 er planen på sikt (hvis jeg blir stabil nok) at jeg skal få hjelp på omtrent samme måte til å komme tilbake til arbeidslivet. 0 Siter
Gjest elina777 Skrevet 12. august 2019 Skrevet 12. august 2019 Jeg har bp1 og er ufør, men er søkt inn til jobbspesialisten som skal skaffe meg ordinær jobb med lønn 0 Siter
girlinyellow Skrevet 12. august 2019 Forfatter Skrevet 12. august 2019 20 minutter siden, Surrehuggu skrev: Sykdomsbildet ditt ligner litt på mitt, og jeg er ufør. Jeg ønsker også å finne en jobb jeg kan mestre, og stå i over tid. Så langt har det derimot vært umulig bare å tenke tanken. Men i likhet med ab 4e5 er planen på sikt (hvis jeg blir stabil nok) at jeg skal få hjelp på omtrent samme måte til å komme tilbake til arbeidslivet. Takk for respons. Jeg har også vurdert å søke ufør i perioder, men jeg har ikke gjort det. Som du sikkert kan relatere til, så endres motivasjonen/muligheten for jobb med svingningene i sykdommen. Deprimert = absolutt uaktuelt å jobbe. Manisk = jeg kan jobbe med hva som helst (føles det som). Det er veldig uforutsigbart, og jeg forstår godt at enkelte blir uføre. Behandleren min har foreslått ufør et par ganger, men jeg er ganske ung, og jeg sliter også med frykten for hva andre tenker. Det er selvfølgelig teit, men det er i alle fall ærlig. 0 Siter
girlinyellow Skrevet 12. august 2019 Forfatter Skrevet 12. august 2019 18 minutter siden, elina777 skrev: Jeg har bp1 og er ufør, men er søkt inn til jobbspesialisten som skal skaffe meg ordinær jobb med lønn Oppdater meg gjerne om hvordan det går. Jeg er så redd for å ikke bli forstått, og for å bare bli "putta" et sted. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 Skrevet 12. august 2019 1 time siden, girlinyellow skrev: Det hørtes jo veldig bra ut. Så fint at du fikk god hjelp! Jeg tenker ofte det verste, og synes det hele er litt skremmende. Er det slik at du fikk en prøveperiode på en arbeidsplass du synes var interessant, og at de visste om dine utfordringer, og så sjekket dere om det funket for begge parter? Slik det ble gjort i mitt tilfelle kontaktet jobbspesialisten først arbeidsgiver og fortalte kort om meg, tidligere erfaring og at jeg var interessert i å jobbe der med spørsmål om de hadde behov for folk. Hun fortalte også kort om IPS og hva det går ut på. Så var jeg på et uformelt intervju der jobbspesialist var med. Fikk en del typiske spørsmål som hvorfor jeg ønsket å jobbe der, om jeg kunne fortelle litt om meg selv osv. Var ærlig om diagnose og utfordringer og ble enig om å ha en to ukers prøveperiode der NAV betalte lønn. Etter at prøveperioden var over fikk jeg tilbud om fast, ordinær stilling. Anonymkode: 4e4e5...4e5 1 Siter
girlinyellow Skrevet 12. august 2019 Forfatter Skrevet 12. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik det ble gjort i mitt tilfelle kontaktet jobbspesialisten først arbeidsgiver og fortalte kort om meg, tidligere erfaring og at jeg var interessert i å jobbe der med spørsmål om de hadde behov for folk. Hun fortalte også kort om IPS og hva det går ut på. Så var jeg på et uformelt intervju der jobbspesialist var med. Fikk en del typiske spørsmål som hvorfor jeg ønsket å jobbe der, om jeg kunne fortelle litt om meg selv osv. Var ærlig om diagnose og utfordringer og ble enig om å ha en to ukers prøveperiode der NAV betalte lønn. Etter at prøveperioden var over fikk jeg tilbud om fast, ordinær stilling. Anonymkode: 4e4e5...4e5 Fantastisk. Det kunne jeg ønsket meg 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 Skrevet 12. august 2019 Hvilke type jobber har dere fått/vært til til intervju da? Anonymkode: e17a1...ef4 0 Siter
XbellaX Skrevet 12. august 2019 Skrevet 12. august 2019 2 timer siden, girlinyellow skrev: Fantastisk. Det kunne jeg ønsket meg Gjør slik anonym4e5 sier, sjekk ut om IPS finnes på ditt NAV-kontor. Det anbefales på det sterkeste: https://www.napha.no/content/20131/Individuell-jobbstotte-IPS 1 Siter
Gjest Surrehuggu Skrevet 12. august 2019 Skrevet 12. august 2019 3 timer siden, girlinyellow skrev: Takk for respons. Jeg har også vurdert å søke ufør i perioder, men jeg har ikke gjort det. Som du sikkert kan relatere til, så endres motivasjonen/muligheten for jobb med svingningene i sykdommen. Deprimert = absolutt uaktuelt å jobbe. Manisk = jeg kan jobbe med hva som helst (føles det som). Det er veldig uforutsigbart, og jeg forstår godt at enkelte blir uføre. Behandleren min har foreslått ufør et par ganger, men jeg er ganske ung, og jeg sliter også med frykten for hva andre tenker. Det er selvfølgelig teit, men det er i alle fall ærlig. Skjønner at du tenker sånn når du er så ung, og jeg synes at det er flott at du vil jobbe så lenge som mulig. Det gjorde jeg også, men kastet til slutt inn håndkleet da jeg var i begynnelsen av 30-årene. Ja, jeg kan relatere veldig godt til de svingningene. På det mørkeste kan jeg føle meg så dårlig at jeg tror jeg trenger å være pleiepasient/terminalpasient (😂), og på det lyseste kan jeg føle meg så frisk at jeg står i fare for å si ifra meg trygden. En supert at det finnes muligheter for andre løsninger, og noe av det vil jeg gjerne prøve ut. Ønsker deg lykke til videre med alt, og håper at ting løser seg på beste måte for deg. 0 Siter
girlinyellow Skrevet 12. august 2019 Forfatter Skrevet 12. august 2019 45 minutter siden, Surrehuggu skrev: Skjønner at du tenker sånn når du er så ung, og jeg synes at det er flott at du vil jobbe så lenge som mulig. Det gjorde jeg også, men kastet til slutt inn håndkleet da jeg var i begynnelsen av 30-årene. Ja, jeg kan relatere veldig godt til de svingningene. På det mørkeste kan jeg føle meg så dårlig at jeg tror jeg trenger å være pleiepasient/terminalpasient (😂), og på det lyseste kan jeg føle meg så frisk at jeg står i fare for å si ifra meg trygden. En supert at det finnes muligheter for andre løsninger, og noe av det vil jeg gjerne prøve ut. Ønsker deg lykke til videre med alt, og håper at ting løser seg på beste måte for deg. Tusen takk 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 Skrevet 12. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Slik det ble gjort i mitt tilfelle kontaktet jobbspesialisten først arbeidsgiver og fortalte kort om meg, tidligere erfaring og at jeg var interessert i å jobbe der med spørsmål om de hadde behov for folk. Hun fortalte også kort om IPS og hva det går ut på. Så var jeg på et uformelt intervju der jobbspesialist var med. Fikk en del typiske spørsmål som hvorfor jeg ønsket å jobbe der, om jeg kunne fortelle litt om meg selv osv. Var ærlig om diagnose og utfordringer og ble enig om å ha en to ukers prøveperiode der NAV betalte lønn. Etter at prøveperioden var over fikk jeg tilbud om fast, ordinær stilling. Anonymkode: 4e4e5...4e5 Så bra! Har du deltids eller full jobb? Anonymkode: e17a1...ef4 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.