Gå til innhold

Kupton: hallusinasjoner uten psykose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man ikke ha hallusinasjoner uten å være psykotisk?

Jeg har hatt hallusinasjoner noen ganger, men jeg har ikke tenkt på det som å være i psykose. 

Legen sa til meg at man IKKE kunne ha hallusinasjoner uten å være psykotisk. Siden jeg ikke virket psykotisk, trodde legen ikke at jeg hadde hallusinasjoner heller. Men det hadde jeg. Ikke akkurat da jeg var hos legen, da. Jeg har aldri hatt hallusinasjoner i timesvis i strekk. Mer i korte stunder nå og da.

Jeg er veldig forvirret. 

Anonymkode: f9611...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest elina777

Før avatarfilmen kom ut så jeg en diger, blå avatar hoppe på meg som en bølge før den forsvant inn i vegggen

 

jeg var ikke psykotisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan definitivt hallusinere uten å være psykotisk. En ikke-psykotisk person vil skjønne at dette er hallusinasjoner. En psykotisk person vil som regel ha vrangforestillinger tilknyttet disse hallusinasjonene. 

Anonymkode: 09b47...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo på en måte at det går an, men jeg ble litt forvirret da legen sa at det ikke gikk an. Som om han ikke trodde meg. 

Det sitter ganske langt inne for en voksen, oppegående person å innrømme at man har hallusinasjoner. Det er ganske sårende å ikke bli møtt med respekt og forståelse, men heller med en slags skjennepreken om at det går ikke an. Litt som en voksen til et barn. 

Dette svei litt.

Anonymkode: f9611...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pragmatikeren

Jeg hallusinerer innimellom, både hørsel og syn. Jeg er ikke psykotisk, og skjønner at jeg hallusinerer. Kan allikevel være slitsomt å måtte sjekke ut om det er reelt eller ikke. For eksempel når noen roper på meg ute, så snur jeg meg jo. Vet jo ikke om det er noen eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Pragmatikeren skrev:

Jeg hallusinerer innimellom, både hørsel og syn. Jeg er ikke psykotisk, og skjønner at jeg hallusinerer. Kan allikevel være slitsomt å måtte sjekke ut om det er reelt eller ikke. For eksempel når noen roper på meg ute, så snur jeg meg jo. Vet jo ikke om det er noen eller ei. 

Kjenner meg igjen.

Vet du noe om hvorfor du hallusinerer?

Anonymkode: f9611...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg igjen.

Vet du noe om hvorfor du hallusinerer?

Anonymkode: f9611...9ad

Ja, det henger sammen med stress og nedstemthet hos meg. 

Anonymkode: 1afc2...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for svar. 

Jeg har bipolar lidelse, og hallusinasjonene kommer mest når jeg er oppe. En sjelden gang nede. Aldri når jeg er helt meg selv. 

Anonymkode: f9611...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man ikke ha hallusinasjoner uten å være psykotisk?

Jeg har hatt hallusinasjoner noen ganger, men jeg har ikke tenkt på det som å være i psykose. 

Legen sa til meg at man IKKE kunne ha hallusinasjoner uten å være psykotisk. Siden jeg ikke virket psykotisk, trodde legen ikke at jeg hadde hallusinasjoner heller. Men det hadde jeg. Ikke akkurat da jeg var hos legen, da. Jeg har aldri hatt hallusinasjoner i timesvis i strekk. Mer i korte stunder nå og da.

Jeg er veldig forvirret. 

Anonymkode: f9611...9ad

Det kan man,og jeg har sett masse lys og snø når sykepleieren er her...det de kaller hallusinasjoner. Likevel skriver han at jeg ikke er hallusinert under samtale, hvordan kan han vite hva jeg ser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Det kan man,og jeg har sett masse lys og snø når sykepleieren er her...det de kaller hallusinasjoner. Likevel skriver han at jeg ikke er hallusinert under samtale, hvordan kan han vite hva jeg ser?

Han antar nok det fordi du ikke sier noe om det?

Anonymkode: 21ab1...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han antar nok det fordi du ikke sier noe om det?

Anonymkode: 21ab1...535

Det har jo blitt endel av livet mitt, like naturlig som å se skyer og sol.Trenger ikke si noe om det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det har jo blitt endel av livet mitt, like naturlig som å se skyer og sol.Trenger ikke si noe om det da. 

For de fleste er det ikke slik.

Anonymkode: 21ab1...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For de fleste er det ikke slik.

Anonymkode: 21ab1...535

Ser mindre av det nå når jeg tar xeplion,bortsett fra hvis jeg sover lite og dårlig, da kommer det for fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ser mindre av det nå når jeg tar xeplion,bortsett fra hvis jeg sover lite og dårlig, da kommer det for fullt.

Men sykepleieren kan ikke vite du har det sånn hvis du ikke nevner det?

Anonymkode: 21ab1...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men sykepleieren kan ikke vite du har det sånn hvis du ikke nevner det?

Anonymkode: 21ab1...535

Han vet jeg ser snø og lys,det har jeg sagt. Men det er jo hele tiden, ikke når jeg er psykotisk når han ikke er her. Han skriver også at jeg ikke er psykotisk når han er her,men det jeg forteller om anses som vrangforestillinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror ting er der...alltid, selv om vi ikke kan oppleve eller se det. Har opplevd det og vil oppleve det igjen, tar en pause nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt som å diskutere pavens skjegg. Vanligvis bruker vi ikke å si at den person har en psykose om det kun er meget kortvarige episoder. Derfor vil mange si at du ikke har en psykoselidelse selv om du av og til har kortvarige hallusinasjoner.

På den annen side er du psykotisk (har mistet grepet på virkeligheten) i de korte episodene der du hallusinerer.

Som du skjønner, er det avhengig av hvordan en bruker ordet psykose og psykoselidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, kupton skrev:

Dette blir litt som å diskutere pavens skjegg. Vanligvis bruker vi ikke å si at den person har en psykose om det kun er meget kortvarige episoder. Derfor vil mange si at du ikke har en psykoselidelse selv om du av og til har kortvarige hallusinasjoner.

På den annen side er du psykotisk (har mistet grepet på virkeligheten) i de korte episodene der du hallusinerer.

Som du skjønner, er det avhengig av hvordan en bruker ordet psykose og psykoselidelse.

Så man kan gå inn og ut av psykose flere ganger daglig?

Anonymkode: 2e34b...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så man kan gå inn og ut av psykose flere ganger daglig?

Anonymkode: 2e34b...441

Ja, om absolutt vil bruke ordet slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis en hører stemmer sånn gjevt gjennom hele dagen da ,hver dag? Men bare stemmer som sier enkelte ord eller setninger. Ikke noe som betyr noe spesielt uten om å være litt plagsom. Jeg har det sånn på medisiner. Uten medisiner har jeg stemmer som befaler og jeg er nødt til å gjøre som de sier.

 

Anonymkode: 62cd5...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...