Gå til innhold

Livet


Gjest Surrehuggu

Anbefalte innlegg

Gjest Surrehuggu

Hvordan er det med deg, lever du mest for egen eller andres skyld? 

Jeg tror jeg aldri har hatt så mye av livslyst. Å leve er bare noe jeg har vært nødt til å gjøre -for andres skyld. Visst kan jeg ha glede av livet og ha det bra i både korte og lange perioder, men så ender det alltid opp med disse tunge tankene til slutt: Hvorfor skal jeg leve kun fordi andre trenger meg? 

Å leve både for egen og andres skyld er vel det normale. Synd at jeg mange ganger kommer dit at jeg ikke ser noe poeng i å leve for egen skyld. 

Jeg vet at jeg må finne noe å leve for, og svaret blir alltid barna mine. Men nå er de voksne og klarer seg fint selv, så hva blir igjen å leve for da? Fremdeles barna? Øvrig familie? Venner? Hobbyer? Noen ganger er jeg så langt nede at jeg ikke greier å se at det er viktig verken å leve for andres eller egen skyld. 

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er lurt å leve for barna, de ville helt sikkert ha savnet deg om du ble borte. Men det er meningen du skal leve for deg selv også,livet skal ikke bare være vondt. Man må finne seg noe å glede seg over, f.eks at solen skinner og man kan sitte ute. Små ting finnes det å glede seg over i hverdagen, f.eks jeg klarte å ta en dusj. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
39 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er lurt å leve for barna, de ville helt sikkert ha savnet deg om du ble borte. Men det er meningen du skal leve for deg selv også,livet skal ikke bare være vondt. Man må finne seg noe å glede seg over, f.eks at solen skinner og man kan sitte ute. Små ting finnes det å glede seg over i hverdagen, f.eks jeg klarte å ta en dusj. 

Ja, jeg er heldigvis i stand til å se at jeg tross alt har det veldig godt og bra. Jeg er fantastisk heldig og takknemlig for at jeg bor i Norge, har tak over hodet, mat på bordet, og klær å ha på meg. Jeg er takknemlig og glad for at det ikke er krig her, og at vi derfor kan leve i fred og fordragelighet. Jeg er takknemlig for familie og venner, og masse annet. Men likevel har jeg det i meg at jeg noen ganger ikke orker å leve. 

Vet at jeg må jobbe med saken fordi selvmord er ingen god løsning for noen. Heldigvis er det stor forskjell på tanker og handling, så det kommer nok aldri til å skje at jeg tar livet av meg. Er for pysete, og så har jeg heller ikke samvittighet til det pga barna mine. Men tankene om selvmord som løsning på problemer, må jeg som sagt jobbe med. For de er innmari plagsomme! 

Endret av Surrehuggu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Surrehuggu skrev:

Ja, jeg er heldigvis instans til å se at jeg tross alt har det veldig godt og bra. Jeg er fantastisk heldig og takknemlig for at jeg bor i Norge, har tak over hodet, mat på bordet, og klær å ha på meg. Jeg er takknemlig og glad for at det ikke er krig her, og at vi derfor kan leve i fred og fordragelighet. Jeg er takknemlig for familie og venner, og masse annet. Men likevel har jeg det i meg at jeg noen ganger ikke orker å leve. 

Vet at jeg må jobbe med saken fordi selvmord er ingen god løsning for noen. Heldigvis er det stor forskjell på tanker og handling, så det kommer nok aldri til å skje at jeg tar livet av meg. Er for pysete, og så har jeg heller ikke samvittighet til det pga barna mine. Men tankene om selvmord som løsning på problemer, må jeg som sagt jobbe med. For de er innmari plagsomme! 

Ja mange får de tankene, at det bare ville vært lettere å dø og få slippe. Når jeg har slike tanker blir jeg redd, for jeg mener alt begynner med en tanke og det kan bli virkelig. Har du tenkt det, har du gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leve for de jeg er glad i er en del av det å leve for meg selv, som jeg ser det. Jeg lever best når jeg har dem rundt meg og vet de har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Jeg ville gitt blanke i å finne grunner til å leve når livet er ganske dritt. 

2. Finn noe som gir dagen mening, ikke hele livet. Det blir for abstrakt og for heavy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Har du tenkt det, har du gjort det. 

Utsagn som dette tror jeg ikke bringer noe godt med seg. Særlig når det kommer til selvmord er det ekstremt stor forskjell på tanker og handling. Nesten alle mennesker får tanker om selvmord en eller annen gang i livet, men heldigvis er det totalt sett ytterst få som tar livet sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Utsagn som dette tror jeg ikke bringer noe godt med seg. Særlig når det kommer til selvmord er det ekstremt stor forskjell på tanker og handling. Nesten alle mennesker får tanker om selvmord en eller annen gang i livet, men heldigvis er det totalt sett ytterst få som tar livet sitt. 

Du har gjort det på et annet plan, det er det jeg mener.Et plan som er mer virkelig en virkeligheten vi tror vi lever i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
42 minutter siden, stjernestøv skrev:

Du har gjort det på et annet plan, det er det jeg mener.Et plan som er mer virkelig en virkeligheten vi tror vi lever i. 

Det er ikke sånn jeg tenker. Tror det er en veldig smal og marginal gruppe mennesker som tenker slik du tenker.

Endret av Surrehuggu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
1 time siden, XbellaX skrev:

2. Finn noe som gir dagen mening, ikke hele livet. Det blir for abstrakt og for heavy.

Tror dette er nøkkelen. Å finne mening i hver dag. Nå har jeg vært ute med mannen min og gått tur og lufta meg litt, og så stoppet vi innom Burger King på vei hjem. (Og jeg som egentlig er på slanker'n 😅)

Men det var hyggelig å gjøre det, og det ga en liten følelse av at livet slett ikke er så verst! 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
52 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Utsagn som dette tror jeg ikke bringer noe godt med seg. Særlig når det kommer til selvmord er det ekstremt stor forskjell på tanker og handling. Nesten alle mennesker får tanker om selvmord en eller annen gang i livet, men heldigvis er det totalt sett ytterst få som tar livet sitt. 

Ja, heldigvis er det ekstremt stor forskjell på tanker og handling. Jeg kommer nok aldri til å ta livet mitt! Men tankene er plagsomme, og de må jeg jobbe med. De er så automatiske hos meg, så jeg må finne andre tanker/mestringsstrategier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og. Jeg føler jeg har både retning og mening i livet og at jeg har ting å utrette som jeg bare kan selv.

Tror det er viktig å huske at livet er mest vanlige mennesker og vanlige dager. Prøve å være mer fornøyd med de tingene som man klarer og som går bra.

Nå går det jo snart imot høst så det om gjøre å passe å være litt ute i luft og natur. Kanskje ting man vil gjøre før is og snø gjør det mer komplisert.

Dere yngre er ofte så bekymret over å ikke se bra nok ut og sånne ting tror jeg. Men alle unge er naturlig smarte og pene. Sånn er det bare.

Man må bare prøve å tenke positivt og ta godt vare på seg selv tror jeg. 😊😊😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, stjernestøv skrev:

Du har gjort det på et annet plan, det er det jeg mener.Et plan som er mer virkelig en virkeligheten vi tror vi lever i. 

Du har kun tenkt en tanke inne i hodet. Intet annet.

Anonymkode: e6f90...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stjernestøv skrev:

Du har gjort det på et annet plan, det er det jeg mener.Et plan som er mer virkelig en virkeligheten vi tror vi lever i. 

Jeg mener det er greit å lufte alternative teorier i mange diskusjoner, men når det gjelder alvorlige tema som selvmord er det fordelaktig om vi diskuterer vitenskapelige fakta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er de små gleder i hverdagen det viktigste, uten dem er livet dødt. Jeg prøver å leve for meg selv også, men i perioder lever jeg bare for barna og de nærmeste rundt meg, det er viktig å føle seg verdsatt og nyttig, de er gull verdt så det er verdt å leve for dem. Jeg har det best når jeg lever både for meg selv og de rundt meg.

Jeg tror at det er viktig å uttrykke seg riktig når man snakker om selvmord. Måter som å si nå har jeg fått nok nå tar jeg selvmord blir feil i mine øyne. Man når lengere hvis man klarer å utdype selvmordstanker og selvmordsplaner hvis man skal dele det med andre.

Endret av Fionys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har kun tenkt en tanke inne i hodet. Intet annet.

Anonymkode: e6f90...625

Det er ikke det jeg har lest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Jeg mener det er greit å lufte alternative teorier i mange diskusjoner, men når det gjelder alvorlige tema som selvmord er det fordelaktig om vi diskuterer vitenskapelige fakta. 

OMG! Det er jo det alternative som er sannheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er ikke det jeg har lest. 

Du skal ikke tro alt du leser, og ikke forstår jeg at du absolutt skal tro på så mye rart som bare ødelegger for deg selv!

Anonymkode: e6f90...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

OMG! Det er jo det alternative som er sannheten!

Nei, vitenskapen forholder seg til fakta, det alternative er bare åndssvakt sludder.

Anonymkode: e6f90...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...