Gå til innhold

Klimaforandringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke tenkt å slutte og fly.  Det er valg om tre uker og media spiller med i valgkampen.  Jeg er fornøyd med Erna Solberg da hun sa at vi nordmenn er nødt til å fly i et land som våres.

Jeg ønsker mer måtehold og mer tekniske fremskritt.  Mer forskning på sol- og vannenergi og mer bevissthet rundt forurensning.  Å si at alle skal slutte å fly er galt.  Det ville skape en krise av dimensjoner.  Datautviklingen har gått enormt fort og jeg er sikker på at teknikken rundt det å finne nye alternativer til å drive fly vil gå raskt fremover.

Det står veldig respekt av tiltakene til Greta Thunberg, og at hun viser i praksis hva hun står på.  Hun kommer til å bli husket som en som bevisstgjorde sin generasjon, men det er veldig spesielt at verden mister pusten av en sekstenåring.

Vi skal tenke igjennom før vi kaster, men ikke slutte å kaste.  Vi skal tenke igjennom når vi handler klær og heller kjøpe dyrere klær som varer lenger.  Vi skal heller ikke tro at det løser problemet å gi klærne til veldedighet.  Mesteparten blir kastet uansett.  Jeg tror at utviklingen fortsetter og at det blir funnet løsninger i stedenfor plast.  Handleposer, bleier og slikt blir av oppløsbart materiale i fremtiden.  Vi skal spise mindre kjøtt, men ikke slutte helt å spise kjøtt.  I krigsårene var det mangel på kjøtt og det tok lang tid før det ble vanlig å spise rent kjøtt daglig igjen.

Anonymkode: c1082...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke tenkt å slutte og fly.  Det er valg om tre uker og media spiller med i valgkampen.  Jeg er fornøyd med Erna Solberg da hun sa at vi nordmenn er nødt til å fly i et land som våres.

Jeg ønsker mer måtehold og mer tekniske fremskritt.  Mer forskning på sol- og vannenergi og mer bevissthet rundt forurensning.  Å si at alle skal slutte å fly er galt.  Det ville skape en krise av dimensjoner.  Datautviklingen har gått enormt fort og jeg er sikker på at teknikken rundt det å finne nye alternativer til å drive fly vil gå raskt fremover.

Det står veldig respekt av tiltakene til Greta Thunberg, og at hun viser i praksis hva hun står på.  Hun kommer til å bli husket som en som bevisstgjorde sin generasjon, men det er veldig spesielt at verden mister pusten av en sekstenåring.

Vi skal tenke igjennom før vi kaster, men ikke slutte å kaste.  Vi skal tenke igjennom når vi handler klær og heller kjøpe dyrere klær som varer lenger.  Vi skal heller ikke tro at det løser problemet å gi klærne til veldedighet.  Mesteparten blir kastet uansett.  Jeg tror at utviklingen fortsetter og at det blir funnet løsninger i stedenfor plast.  Handleposer, bleier og slikt blir av oppløsbart materiale i fremtiden.  Vi skal spise mindre kjøtt, men ikke slutte helt å spise kjøtt.  I krigsårene var det mangel på kjøtt og det tok lang tid før det ble vanlig å spise rent kjøtt daglig igjen.

Anonymkode: c1082...6b0

Jeg tenker du er naiv og ikke forstår hvile utfordringer vi står overfor. Teknologien kommer ikke til å redde oss. Det beste er å leve som i Roms siste dager så lenge det går.

Anonymkode: 0dda2...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke bare godta at isen bare smelter mener mange.

Anonymkode: 42cfc...368

Vi er nødt til å godta at isen smelter for det gjør den uansett hva vi foretar oss her og nå.  Det har skjedd før og kommer til å skje igjen.  Selvfølgelig skal vi tenke oss om, men ikke overdrive.  Klimaforandringer har forekommet i hele jordens historie, og nå er vi mennesker med på å påvirke det.  Dermed har vi ansvar for å snu sakte men sikkert og ikke overdrive.

Anonymkode: c1082...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker du er naiv og ikke forstår hvile utfordringer vi står overfor. Teknologien kommer ikke til å redde oss. Det beste er å leve som i Roms siste dager så lenge det går.

Anonymkode: 0dda2...1a8

Kan ikke du tåle at jeg har en annen mening enn du?

Anonymkode: c1082...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Vi er nødt til å godta at isen smelter for det gjør den uansett hva vi foretar oss her og nå.  Det har skjedd før og kommer til å skje igjen.  Selvfølgelig skal vi tenke oss om, men ikke overdrive.  Klimaforandringer har forekommet i hele jordens historie, og nå er vi mennesker med på å påvirke det.  Dermed har vi ansvar for å snu sakte men sikkert og ikke overdrive.

Anonymkode: c1082...6b0

Du bør være mer opptatt av forurensing, og ikke minst resurs- og energimangel enn klimaendringer.

Anonymkode: 0dda2...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør være mer opptatt av forurensing, og ikke minst resurs- og energimangel enn klimaendringer.

Anonymkode: 0dda2...1a8

Jeg sier det igjen at vi skal være bevisste på miljøet rundt oss.  Jeg kan si til deg at du bør la være å drive med profeti om verdens undergang.  Det finnes mange historier om slikt.  Mennesket har klart seg og vil gjøre det videre.  Å være en pessimist og tro på dommens dag fører ikke frem til noe.

Anonymkode: c1082...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg sier det igjen at vi skal være bevisste på miljøet rundt oss.  Jeg kan si til deg at du bør la være å drive med profeti om verdens undergang.  Det finnes mange historier om slikt.  Mennesket har klart seg og vil gjøre det videre.  Å være en pessimist og tro på dommens dag fører ikke frem til noe.

Anonymkode: c1082...6b0

Du kan lese deg opp på hva Steven Hawkings sa for et par år siden. Han hevdet menneskeheten må kolonisere andre planeter innen hundre år for å overleve.

Anonymkode: 0dda2...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Tar man seg en flytur hvert tiår eller noe så er det noe man kan gjøre med god samvittighet. Men å reise langt ofte med xuperforurensende fly, det er ikke bra.

Anonymkode: c14d6...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg tror ikke på at alle plutselig vil "ta seg sammen" og forbruke mindre. Jeg tror kjefting og flyskskam har veldig begrenset effekt. Kjefter man for mye begynner folk bare å lytte til andre. 

Da tror jeg tross alt mer tro på teknologi og politiske løsninger.

Jeg er enig i at det kanskje er litt ensidig fokus på klima, men selv om man ser på ressursbruk blir det samme konklusjon. Vi må over på fornybar energi før eller siden, om det er 10 år eller 1000 år. Like greit å starte nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg tror ikke på at alle plutselig vil "ta seg sammen" og forbruke mindre. Jeg tror kjefting og flyskskam har veldig begrenset effekt. Kjefter man for mye begynner folk bare å lytte til andre. 

Da tror jeg tross alt mer tro på teknologi og politiske løsninger.

Jeg er enig i at det kanskje er litt ensidig fokus på klima, men selv om man ser på ressursbruk blir det samme konklusjon. Vi må over på fornybar energi før eller siden, om det er 10 år eller 1000 år. Like greit å starte nå.

Helt enig i det du skriver her.

Anonymkode: c1082...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at  mange politikere nok ikke er bosatt på denne jord. Men man skal selvsagt være forsiktig å ikke skjære alle over en kam.

Prøver å tenke på positive ting selv. Man må tenke på helsa si. Teorier og vitenskap har snudd opp ned på ting igjen i tidligere tider.

Håper det går bra for deg.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du forstår hva jeg mener. Man kan jo alltid tenke sitt ,men noe bør man bare overlate til " sluggerene" de som har studert sakene føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke  alt som er så lett i dag for lille Norge heller tror jeg. Klart Norge må følge med og konkurrerte om oppsatte målsetti her synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2019 den 17.02, AnonymBruker skrev:

Vi er nødt til å godta at isen smelter for det gjør den uansett hva vi foretar oss her og nå.  Det har skjedd før og kommer til å skje igjen.  Selvfølgelig skal vi tenke oss om, men ikke overdrive.  Klimaforandringer har forekommet i hele jordens historie, og nå er vi mennesker med på å påvirke det.  Dermed har vi ansvar for å snu sakte men sikkert og ikke overdrive.

Anonymkode: c1082...6b0

Jeg er veldig enig med deg at vi må tenke langsiktig. Enedte rette som jeg også opplever. Men jeg føler mye bekymringstanker da det virker som alt er i ferd med å bryte sammen nå tror jeg  på grunn av menneskeskapte ting.

Anonymkode: 42cfc...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke flydd siden 2011, da trenger jeg vel ikke ha flyskam? Kjører desto mer bil da, ikke så mye annet valg når man bor på landet. Så lenge samfunnet er bygget på vekst vil energiforbruket øke og CO2 utslippet vil ihvertfall ikke gå ned. Fler folk krever mer naturressurser. Vi må ta mer av skogen (den nordlige granskogen spesielt), som faktisk har en unik evne til å ta opp CO2. Men å oppfordre folk til å produsere færre folk er vel kanskje ikke sosialt akseptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2019 den 17.21, AnonymBruker skrev:

Du kan lese deg opp på hva Steven Hawkings sa for et par år siden. Han hevdet menneskeheten må kolonisere andre planeter innen hundre år for å overleve.

Anonymkode: 0dda2...1a8

Jeg vet hva han sa.  Jeg trenger ikke være enig med han.  Du trenger ikke å snakke til meg som uvitende selv om jeg har andre meninger enn du har.

Anonymkode: c1082...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Jeg har ikke flydd siden 2011, da trenger jeg vel ikke ha flyskam? Kjører desto mer bil da, ikke så mye annet valg når man bor på landet. Så lenge samfunnet er bygget på vekst vil energiforbruket øke og CO2 utslippet vil ihvertfall ikke gå ned. Fler folk krever mer naturressurser. Vi må ta mer av skogen (den nordlige granskogen spesielt), som faktisk har en unik evne til å ta opp CO2. Men å oppfordre folk til å produsere færre folk er vel kanskje ikke sosialt akseptert.

Det går ikke an å kjøre bil til Amerika f.eks.  Nå viser det seg at noen skal fly dit for å bli mannskap på båten til Greta Thunberg på hjemveien, og da antageligvis flyr noen tilbake som er med over dit.  Hva er vitsen med dette da?

Hvis jeg ligger våken om natta så er det av andre grunner enn flyskam. 

Anonymkode: c1082...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...