Gå til innhold

Klimaforandringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke an å kjøre bil til Amerika f.eks.  Nå viser det seg at noen skal fly dit for å bli mannskap på båten til Greta Thunberg på hjemveien, og da antageligvis flyr noen tilbake som er med over dit.  Hva er vitsen med dette da?

Hvis jeg ligger våken om natta så er det av andre grunner enn flyskam. 

Anonymkode: c1082...6b0

Båten skulle vel over til USA uansett. Det sto ihvertfall at hun fikk sitte på over. Da har det jo ikke noe å si om hun er med eller ikke. Men jeg lurer på hvordan hun har tenkt å komme seg tilbake til europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kan bare firedoble prisene på flybilletter, så er det få som trenger å føle på flyskam. Nordmenn flyr jo som gærninger bare fordi det er så billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, tonie skrev:

De kan bare firedoble prisene på flybilletter, så er det få som trenger å føle på flyskam. Nordmenn flyr jo som gærninger bare fordi det er så billig.

Det er billig for oss, men vi er ikke mange i verdensbildet.  Tror ikke det løser mye å firedoble norske flybilletter.

Anonymkode: c1082...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er billig for oss, men vi er ikke mange i verdensbildet.  Tror ikke det løser mye å firedoble norske flybilletter.

Anonymkode: c1082...6b0

De må selvsagt gjøre det samme i resten av verden hvis det skal monne, men jeg leste nylig at 5,1 millioner nordmenn flyr like mye som 50 millioner EU-borgere. Det er helt sykt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, tonie skrev:

De må selvsagt gjøre det samme i resten av verden hvis det skal monne, men jeg leste nylig at 5,1 millioner nordmenn flyr like mye som 50 millioner EU-borgere. Det er helt sykt. 

Vi som bor i Norge er nødt til å fly.  Hvis du kjører fra Hammerfest til Roma er du halvveis når du kommer til Oslo.  Det er noe helt annet enn kjøre eller ta tog fra Berlin.

Løsningen er ikke å tvinge nordmenn til å slutte å fly.

Anonymkode: c1082...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Vi som bor i Norge er nødt til å fly.  Hvis du kjører fra Hammerfest til Roma er du halvveis når du kommer til Oslo.  Det er noe helt annet enn kjøre eller ta tog fra Berlin.

Løsningen er ikke å tvinge nordmenn til å slutte å fly.

Anonymkode: c1082...6b0

Vi er ikke nødt til å fly til varmere strøk hver ferie, og det er tøvete å fly landet rundt på møter og kurs når det er fullt mulig å møtes og kurses via internett. Syketransport og nødvendig flyving er noe annet, og det må selvsagt være som det er, men luksusflyvingen har tatt helt av, og der trenger vi å skjerpe oss. Vi er verstinger der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, tonie skrev:

Vi er ikke nødt til å fly til varmere strøk hver ferie, og det er tøvete å fly landet rundt på møter og kurs når det er fullt mulig å møtes og kurses via internett. Syketransport og nødvendig flyving er noe annet, og det må selvsagt være som det er, men luksusflyvingen har tatt helt av, og der trenger vi å skjerpe oss. Vi er verstinger der også.

Det er ikke alle nordmenn som flyr til varmere strøk hver ferie. Å holde alle møter via internett er ikke mulig og blir aldri det samme. Dette flyskam fokuset har tatt helt av.  Jeg kommer ikke til å ta tog hver gang jeg må reise. Det finnes mange flere ting som forurenser og bruker opp ressursene våre.  Det er f.eks. altfor lite fokus på billige klær som kastes ofte uten å bli brukt i det hele tatt, eller bare en sjelden gang.  Det ødelegger på samme nivå som fly og bruker opp ressurser.  Skal vi da skru opp prisene, eller tenke før vi kaster?

Jeg tror ikke verden går under om 100 år.

 

Anonymkode: c1082...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg har kuttet voldsomt i antall flyvninger på jobb, og har mange nettbaserte møter hver uke. Hittil i denne uken har det vært fire slike møter, og jeg har enda to i dag. Det er ikke fullt så bra som å møtes ansikt til ansikt, men man slipper å stå opp kl 5 og bruke en hel dag på å møtes i to timer.

Det vakre med det er at latskap om miljøvern går hand i hånd😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tonie skrev:

Vi er ikke nødt til å fly til varmere strøk hver ferie, og det er tøvete å fly landet rundt på møter og kurs når det er fullt mulig å møtes og kurses via internett. Syketransport og nødvendig flyving er noe annet, og det må selvsagt være som det er, men luksusflyvingen har tatt helt av, og der trenger vi å skjerpe oss. Vi er verstinger der også.

Veldig enig med deg. Det brukes enormt mye fly i forbindelse med møter og kurs, og mye av dette er unødvendige. Vi har blitt mye mer innstilt på telefonmøter og nettmøter hos oss de siste årene, og vi holder på å lage en reisepolicy der jeg håper utfallet blir at tog/buss skal foretrekkes fremfor fly, også dersom det medfører flere timer i reisetid (det er nemlig det ledelsen er litt sidrumpa på - at det blir for mange timer å betale for dem, evt en ekstra hotelovernatting dersom vi velger tog når vi skal reise).

Men det er en stor endring i dette nå, opplever jeg, der flere og flere prøver å redusere på antall møter vi må reise til, og heller ta mest mulig på avstand gjennom teknologiske løsninger.

Syketransport er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg har kuttet voldsomt i antall flyvninger på jobb, og har mange nettbaserte møter hver uke. Hittil i denne uken har det vært fire slike møter, og jeg har enda to i dag. Det er ikke fullt så bra som å møtes ansikt til ansikt, men man slipper å stå opp kl 5 og bruke en hel dag på å møtes i to timer.

Det vakre med det er at latskap om miljøvern går hand i hånd😍

Det er jo bra på alle måter der det går an.  Det sparer jo enormt med tid også.  Det er bare ikke alltid som det er så enkelt.  Selv har jeg en del nettbaserte møter med utlandet, men noen ganger er det ikke nok.

Anonymkode: c1082...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg har kuttet voldsomt i antall flyvninger på jobb, og har mange nettbaserte møter hver uke. Hittil i denne uken har det vært fire slike møter, og jeg har enda to i dag. Det er ikke fullt så bra som å møtes ansikt til ansikt, men man slipper å stå opp kl 5 og bruke en hel dag på å møtes i to timer.

Det vakre med det er at latskap om miljøvern går hand i hånd😍

Haha - ja, det er sant! Jeg foretrekker absolutt heller å ta toget til Oslo en ettermiddag, overnatte på et enkelt hotel og så ha kurset/møtet dagen etter, og så hjem om ettermiddagen/kvelden, enn å stå opp grytidlig og ta fly. Men, som jeg skrev til Tonie, er det ikke alltid ledelsen synes det er OK å betale meg for de ekstra timene jeg da er på reise, eller betale meg for en ekstra hotelovernatting, og det jobber jeg nå med å få dem med på - at vi må kunne velge tog, selv når det evt kanskje blir noe dyrere pga lengre reisetid og en ekstra overnatting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tonie skrev:

De må selvsagt gjøre det samme i resten av verden hvis det skal monne, men jeg leste nylig at 5,1 millioner nordmenn flyr like mye som 50 millioner EU-borgere. Det er helt sykt. 

Ja, i gjennomsnitt flyr vi veldig mye her i landet. Mange flyr aldri eller ekstremt sjelden (mange år mellom hver gang) - men altfor mange flyr mange ganger per år, og de "ivrigste" flyr mange ganger per måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi som bor i Norge er nødt til å fly.  Hvis du kjører fra Hammerfest til Roma er du halvveis når du kommer til Oslo.  Det er noe helt annet enn kjøre eller ta tog fra Berlin.

Løsningen er ikke å tvinge nordmenn til å slutte å fly.

Anonymkode: c1082...6b0

Vi er ikke mer nødt til å fly enn andre. Vi har ingen rett til å fortsette å forbruke og forurense mens andre fattige land skal ta hele ansvaret. Det er ikke nødvendig å fly til langweekend i Europa to-tre ganger i året, fly til andre siden av kloden på sommerferie og stadig fly i jobbsammenheng når man kan ha nettmøter. 

Anonymkode: c0e08...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...