Gå til innhold

er autisme en type nedsatt funksjonsevne?


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, frosken skrev:

Begrepet funksjonsnedsettelse er ikke en diagnosegruppe, men kun et uttrykk for nedsatt funksjon som følge av sykdom. Det finnes veldig mange sykdommer som kan gi stor eller liten funksjonsnedsettelse. 

En utviklingsforstyrrelse vil ofte gi nedsatt funksjon på enkelte områder - sammenlignet med funksjonsnivået til en uten funksjonsnedsettelse. Derfor kan en si at mennesker med en utviklingsforstyrrelse ofte også vil ha nedsatt funksjonsnivå - men det er ikke alltid sånn. Noen mennesker med utviklingsforstyrrelser kompenserer så godt for sine vansker, at de totalt sett fungerer så godt at det ikke er rimelig å si at de har funksjonsnedsettelse. 

Gjennomgripende utviklingsforstyrrelse gir nedsatt funksjon på alle områder.

Anonymkode: 38eb0...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blomsterfluen
1 minutt siden, frosken skrev:

Begrepet funksjonsnedsettelse er ikke en diagnosegruppe, men kun et uttrykk for nedsatt funksjon som følge av sykdom. Det finnes veldig mange sykdommer som kan gi stor eller liten funksjonsnedsettelse. 

En utviklingsforstyrrelse vil ofte gi nedsatt funksjon på enkelte områder - sammenlignet med funksjonsnivået til en uten funksjonsnedsettelse. Derfor kan en si at mennesker med en utviklingsforstyrrelse ofte også vil ha nedsatt funksjonsnivå - men det er ikke alltid sånn. Noen mennesker med utviklingsforstyrrelser kompenserer så godt for sine vansker, at de totalt sett fungerer så godt at det ikke er rimelig å si at de har funksjonsnedsettelse. 

ok. er utviklingsforatyrrelse da en "paraplybetegnelse" på mennesker med autisme, adhd og andre psykiske eller fysiske vansker, og kan gjelde både utviklingshemmede og de uten utviklingshemmede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blomsterfluen skrev:

ok. er utviklingsforatyrrelse da en "paraplybetegnelse" på mennesker med autisme, adhd og andre psykiske eller fysiske vansker, og kan gjelde både utviklingshemmede og de uten utviklingshemmede?

Nei, jeg tror heller at paraplybetegnelsen på alle typer lidelser er nedsatt funksjonsnivå, på ett eller flere områder. 

Anonymkode: 38eb0...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjennomgripende utviklingsforstyrrelse gir nedsatt funksjon på alle områder.

Anonymkode: 38eb0...990

Det er flere mennesker som er diagnostisert med feks Asperger som har høyere funksjonsnivå totalt sett enn mange av de såkalt friske jeg kjenner, så variasjonen er svært stor innenfor gruppen. 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om en kan stole på svenskene, men en doktorgradstudie om disse 50 guttene med asperger henviser til noe av tematikken i side 8 av studien sin, henviser de til noen andre studier om temaet  https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/42343/1/gupea_2077_42343_1.pdf 

 

Many have higher education, but few have meaningful employment or independent living and most do not have a social belonging (Szatmari et al., 1989; Engstrom, Ekstrom, & Emilsson, 2003; Howlin et al., 2004; Cederlund et al., 2008; Eaves & Ho, 2008).

 There are, however, studies that show that adults with ASD report lower QoL (Saldana et al., 2009; van Heijst & Geurts, 2015).

 Individuals with ASD have been shown to Adam Helles - 9 - report lower ratings of HRQoL than healthy controls (Kamp-Becker, Schroder, Remschmidt, & Bachmann, 2010).

 

(QOL = quality of life (self reported in this example ^,  HRQOL = health releated quality of life )

Anonymkode: d3bc3...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjennomgripende utviklingsforstyrrelse gir nedsatt funksjon på alle områder.

Anonymkode: 38eb0...990

Det gjør det slettes ikke. Det kommer helt an på alvorlighetsgraden.

Anonymkode: e61c4...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Noen, men det gjelder også øvrig befolkning.  Fleste er ikke riktig.

Anonymkode: 348ff...009

Flere en "normalen". I følge Autismeforeningen har langt flere autister alvorlige psykiske problemer enn normal befolkningen (3 ganger så mange?). Da ligger nok også livskvaliteten også lavere enn snittet.

Anonymkode: 367d6...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flere en "normalen". I følge Autismeforeningen har langt flere autister alvorlige psykiske problemer enn normal befolkningen (3 ganger så mange?). Da ligger nok også livskvaliteten også lavere enn snittet.

Anonymkode: 367d6...0e4

Vanligvis bruker man ikke begrepet autist.  Man er ikke diagnose.  Det riktige er å si mennesker med autisme eller som befinner seg i autismespekteret.

Anonymkode: 348ff...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanligvis bruker man ikke begrepet autist.  Man er ikke diagnose.  Det riktige er å si mennesker med autisme eller som befinner seg i autismespekteret.

Anonymkode: 348ff...009

Nå kverulerer du bare. Selv Autismeforeningen bruker begrepet "autist".

Anonymkode: 8b657...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå kverulerer du bare. Selv Autismeforeningen bruker begrepet "autist".

Anonymkode: 8b657...b37

Autismeforeningen har gått med på dette, men ikke alle bruker det.  Det er logisk når man tenker seg om.  Hvis du leser på hjemmesiden til autismeforeningen så ser du at noen har tilegnet seg dette.

Anonymkode: 348ff...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2019 den 21.12, frosken skrev:

Har du sett studier på livskvalitet hos mennesker med autisme siden du er sikker på at de fleste ikke er ensomme og ulykkelige?

Arbeidsstedet mitt har problemer med det tekniske og jeg kan ikke bruke søkemotorene.  Problemene det gir meg er større enn kun å finne studier til frosken.  Hvis jeg husker dette fremdeles når det blir greit igjen skal jeg lete etter dette.  Jeg har ikke sett norske eller skandinaviske studier og jeg husker ikke hvilken variabler eller kriterier ble brukt for livskvalitet.

Jeg som har hatt og har mange rundt meg som befinner seg i autismespekteret kan si at jeg har ikke grunn til å tro at de er ulykkelige.  Mange av dem har venner i cyberspace og det viser seg nå at det er et godt vennskap.  Om det har vært forsket på den type vennskap vet jeg ikke, men flere og flere foreldre står frem og forteller om sine overraskelser i bryllup og begravelser.

Anonymkode: 348ff...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Autismeforeningen har gått med på dette, men ikke alle bruker det.  Det er logisk når man tenker seg om.  Hvis du leser på hjemmesiden til autismeforeningen så ser du at noen har tilegnet seg dette.

Anonymkode: 348ff...009

Ingen ting galt med begrepet "autist".

Anonymkode: 8b657...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsstedet mitt har problemer med det tekniske og jeg kan ikke bruke søkemotorene.

 

 

Så beleilig.

Anonymkode: 8b657...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsstedet mitt har problemer med det tekniske og jeg kan ikke bruke søkemotorene.  Problemene det gir meg er større enn kun å finne studier til frosken.  Hvis jeg husker dette fremdeles når det blir greit igjen skal jeg lete etter dette.  Jeg har ikke sett norske eller skandinaviske studier og jeg husker ikke hvilken variabler eller kriterier ble brukt for livskvalitet.

Jeg som har hatt og har mange rundt meg som befinner seg i autismespekteret kan si at jeg har ikke grunn til å tro at de er ulykkelige.  Mange av dem har venner i cyberspace og det viser seg nå at det er et godt vennskap.  Om det har vært forsket på den type vennskap vet jeg ikke, men flere og flere foreldre står frem og forteller om sine overraskelser i bryllup og begravelser.

Anonymkode: 348ff...009

Aldri hørt om eric før, men tok sjangsen og prøvde websiden :P 

https://eric.ed.gov/?q=autism+quality+of+life&pr=on

https://eric.ed.gov/?q=autism+quality+of+life

åpnet en 20 tals av lenkene og skumleste (ikke alle gikk på qol for barna noen så kun på foreldre), og konsensus virker være ganske klar  :

barn med autisme har lavere livskvalitet

og foreldre av barn med autisme har trolig enda værre livskvalitet

 

Ingen av studiene indikerte det du har opplevd basert på personlige erfaringer. Det betyr ikke at dine erfaringer er feil, men at de trolig ikke er representative for gruppen som helhet

Håper dette var oppklarende :) 

Anonymkode: d3bc3...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om eric før, men tok sjangsen og prøvde websiden :P 

https://eric.ed.gov/?q=autism+quality+of+life&pr=on

https://eric.ed.gov/?q=autism+quality+of+life

åpnet en 20 tals av lenkene og skumleste (ikke alle gikk på qol for barna noen så kun på foreldre), og konsensus virker være ganske klar  :

barn med autisme har lavere livskvalitet

og foreldre av barn med autisme har trolig enda værre livskvalitet

 

Ingen av studiene indikerte det du har opplevd basert på personlige erfaringer. Det betyr ikke at dine erfaringer er feil, men at de trolig ikke er representative for gruppen som helhet

Håper dette var oppklarende :) 

Anonymkode: d3bc3...e52

Som man trodde.

 

image.jpeg

Anonymkode: 8b657...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autisme er en undergruppe av gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. I følge ICD-10 er gjennomgripende utviklingsforstyrrelse en "Gruppe lidelser kjennetegnet ved kvalitative avvik i sosialt samspill og kommunikasjonsmønster, og ved et begrenset, stereotypt og repetitivt repertoar av interesser og aktiviteter. Disse kvalitative avvikene er gjennomgripende trekk i individets fungering ved alle typer situasjoner." Autisme, eller barneautisme, er " Gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som defineres ved: a) avvikende eller forstyrret utvikling som er manifest før tre års alder, og b) karakteristisk unormal fungering som ytrer seg ved forstyrrelser i sosialt samspill og kommunikasjon samt begrenset, stereotyp, repetitiv atferd. I tillegg til disse spesifikke diagnostiske trekkene er det vanlig med en rekke andre ikke-spesifikke problemer, som fobier, søvn- og spiseforstyrrelser, raserianfall og selvdestruktiv atferd. Asperger skiller seg fra barneautisme ved at det ikke foreligger generell forsinkelse, hemming av språket eller kognitiv utvikling. 

Altså, autisme er en utviklingsforstyrrelse som påvirker funksjonsevnen. Har man ingen funksjonsvansker, har man heller ikke en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Når man utredes for asperger (kan ikke uttale meg om autisme) får man som regel en rekke evnetester. Samme gjør man når man utredes for adhd. Har man overhode ingen avvik på disse testene, får man heller ikke diagnosene. Spesielt de eksekutive funksjonene er berørt ved både autisme og adhd. Jeg husker ikke spesifikt mine avvik, annet enn at det var avvik på alle testområdene og at jeg har en elendig prosesseringshastighet og store problemer med oppmerksomhet/konsentrasjon. Det blir feil å si at noen med autisme/asperger ikke har nedsatt funksjonsevne. Man kan gjerne tro at personen ikke har det, nettopp pga kompensering. Men denne kompenseringen "stjeler" hjernekapasitet, som gjør an man blir mer sliten og tåler mindre. Noen har også en god evne til å late som at funksjonsnivået er høyere enn hva det faktisk er, man må nesten være med personen over en veldig lang periode før man kan uttale seg om funksjonsnivået. De jeg trener hund med f.eks, tror at mitt funksjonsnivå er helt normalt. De ser meg to timer én gang i uka. Og de ser meg mens jeg gjør noe jeg faktisk kan. Lett å virke oppegående da.

Man har nedsatt funksjonsevne når man har autism, men å forklare autisme som en nedsatt funksjonsevne, blir veldig upresist. Jeg har skadet kneet. Skulle trene det opp, det gikk bra en stund, også gikk det skikkelig dårlig. Nå får jeg ikke trene det på 1-2 uker. Pga smerter og hevelse har jeg en nedsatt funksjonsevne i kneet. Det fungerer ikke optimalt. Jeg kan ikke bruke det slik som jeg bruker det andre kneet, eller slik som jeg brukte det før. Nå er det vanskelig å se funksjonsnedsettelsen fordi jeg har lært meg å gå normalt igjen, men selv om andre ikke ser funksjonstapet, kjenner jeg den veldig godt, omtrent hele tiden. Nedsatt funksjonsevne kan altså dreie seg om både psykisk/kognitiv og fysisk nedsettelse. Men nedsatt funksjonsevne er ikke synonymt med å være trist og ensom.

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om eric før, men tok sjangsen og prøvde websiden :P 

https://eric.ed.gov/?q=autism+quality+of+life&pr=on

https://eric.ed.gov/?q=autism+quality+of+life

åpnet en 20 tals av lenkene og skumleste (ikke alle gikk på qol for barna noen så kun på foreldre), og konsensus virker være ganske klar  :

barn med autisme har lavere livskvalitet

og foreldre av barn med autisme har trolig enda værre livskvalitet

 

Ingen av studiene indikerte det du har opplevd basert på personlige erfaringer. Det betyr ikke at dine erfaringer er feil, men at de trolig ikke er representative for gruppen som helhet

Håper dette var oppklarende :) 

Anonymkode: d3bc3...e52

Jeg har lest studier om livskvalitet hos voksne mennesker med autisme.  De kommer ikke opp når jeg googler, men jeg skal prøve å finne dem.  Det er seriøse studier som motsier det som bl.a. blir fremholdt før.  Det er viktig å være kritisk til forskningsartikler.

Hvis dolere vil tro at det er slik eller sånn så gjerne for meg.  Det endrer ikke min eller andres livskvalitet

Anonymkode: 348ff...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om eric før, men tok sjangsen og prøvde websiden :P 

https://eric.ed.gov/?q=autism+quality+of+life&pr=on

https://eric.ed.gov/?q=autism+quality+of+life

åpnet en 20 tals av lenkene og skumleste (ikke alle gikk på qol for barna noen så kun på foreldre), og konsensus virker være ganske klar  :

barn med autisme har lavere livskvalitet

og foreldre av barn med autisme har trolig enda værre livskvalitet

 

Ingen av studiene indikerte det du har opplevd basert på personlige erfaringer. Det betyr ikke at dine erfaringer er feil, men at de trolig ikke er representative for gruppen som helhet

Håper dette var oppklarende :) 

Anonymkode: d3bc3...e52

Hvordan kom du deg inn på studiene?  Dette er kun link til abstractene.  Jeg trodde heller ikke det var mulig å google seg inn på Eric.  Man trenger abonnement.

Anonymkode: 348ff...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Trine skrev:

Disse kvalitative avvikene er gjennomgripende trekk i individets fungering ved alle situasjoner."

Helt riktig, Trine. Det var det jeg sa til frosken, men som vanlig tror hun at hun vet best...

Anonymkode: 38eb0...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...