Gå til innhold

er autisme en type nedsatt funksjonsevne?


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Trine skrev:

Men nedsatt funksjonsevne er ikke synonymt med å være trist og ensom.

Det er helt riktig og derfor er det viktig med utgangspunktet når en studie blir gjort.  

Anonymkode: 348ff...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kom du deg inn på studiene?  Dette er kun link til abstractene.  Jeg trodde heller ikke det var mulig å google seg inn på Eric.  Man trenger abonnement.

Anonymkode: 348ff...009

Abstractet holder vel det. Her er hva de 20 første artiklene som kommer opp på https://eric.ed.gov/?q=autism+quality+of+life sier. Forsøker bruke spoiler funksjonen og legger utdrag fra studiene der, men noe usikker på om dette vil fungere, vet ikke om teknologien er kommet så langt enda, er jo bare 2019 lizzom, men jeg forsøker å bruke spoiler funksjonen, og blir innlegget rotete/ødelagt, så var det ikke min skyld... 

TL.DR:  de 20 første studiene, indikerer at QOL for personer med autisme, er signifikant lavere enn for "normale" folk. En kan sikkert finne en og annen studie som mener noe annet om en leter lenge nok, slik du kan finne studier som hevder at klimaendringene ikke er ekte, men det er lite hensiktsmessigt å jakte etter studier som bekrefter ens egen bias

1. *
2. Reports of 96 children with autism spectrum disorder, 211 controls and their parents were included in the analyses. Compared with controls, children with autism spectrum disorder had lower means on all quality of life dimensions
3. *
4. The meta-analysis showed that quality of life is lower for people with autism compared to people without autism, and that the mean effect is large (Cohen's d = -0.96)
5. *
6. Individuals with high-functioning autism spectrum disorder who progressed into post-secondary higher education (N = 75) were compared to a typical peer control group (N = 28) based on behavioral self-report questionnaires. The results indicated that individuals with high-functioning autism spectrum disorder reported significantly lower subjective quality of life than typical controls
7. *
8. *
9.  Children with high-functioning autism had significantly poorer health-related quality of life than peers whether reported by themselves (p < 0.001) or their parents (p < 0.001)
10. *
11. *
12. Denne studien hevder at folk med autisme og utviklingshemming, ikke har dårligere qol totalt sett enn de som "bare" er utviklingshemmede, men sosiale/personmessige forhold og fysisk helse var dårligere for autister 
13. *
14. Results indicated that adults with autism spectrum disorder reported significantly lower levels of social support and quality of life than matched typical community volunteers.
15. *
16. *
17. *
18. *
19. The majority of the group with autism remained dependent on parents/caregivers for support in education, accommodation and occupational situations. In spite of this, the estimation of the study group's general quality of life was encouragingly positive
20. *

på studie 19. tror jeg at når de sier "encouragingly positive"mener de "mindre ille", enn forventet, ikke faktisk positivt i normal forstand/bokstavelig talt

* relativt urelevant, mer hva foreldre føler om sin egen eller mer diffust hva forleldre mener om "familiens qol" QOL (ja den var ganske dårlig den også ikke overraskende, men det er jo en annen sak)

Anonymkode: d3bc3...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Abstractet holder vel det. Her er hva de 20 første artiklene som kommer opp på https://eric.ed.gov/?q=autism+quality+of+life sier. Forsøker bruke spoiler funksjonen og legger utdrag fra studiene der, men noe usikker på om dette vil fungere, vet ikke om teknologien er kommet så langt enda, er jo bare 2019 lizzom, men jeg forsøker å bruke spoiler funksjonen, og blir innlegget rotete/ødelagt, så var det ikke min skyld... 

TL.DR:  de 20 første studiene, indikerer at QOL for personer med autisme, er signifikant lavere enn for "normale" folk. En kan sikkert finne en og annen studie som mener noe annet om en leter lenge nok, slik du kan finne studier som hevder at klimaendringene ikke er ekte, men det er lite hensiktsmessigt å jakte etter studier som bekrefter ens egen bias

 

  Skjul innhold

 

1. *
2. Reports of 96 children with autism spectrum disorder, 211 controls and their parents were included in the analyses. Compared with controls, children with autism spectrum disorder had lower means on all quality of life dimensions
3. *
4. The meta-analysis showed that quality of life is lower for people with autism compared to people without autism, and that the mean effect is large (Cohen's d = -0.96)
5. *
6. Individuals with high-functioning autism spectrum disorder who progressed into post-secondary higher education (N = 75) were compared to a typical peer control group (N = 28) based on behavioral self-report questionnaires. The results indicated that individuals with high-functioning autism spectrum disorder reported significantly lower subjective quality of life than typical controls
7. *
8. *
9.  Children with high-functioning autism had significantly poorer health-related quality of life than peers whether reported by themselves (p < 0.001) or their parents (p < 0.001)
10. *
11. *
12. Denne studien hevder at folk med autisme og utviklingshemming, ikke har dårligere qol totalt sett enn de som "bare" er utviklingshemmede, men sosiale/personmessige forhold og fysisk helse var dårligere for autister 
13. *
14. Results indicated that adults with autism spectrum disorder reported significantly lower levels of social support and quality of life than matched typical community volunteers.
15. *
16. *
17. *
18. *
19. The majority of the group with autism remained dependent on parents/caregivers for support in education, accommodation and occupational situations. In spite of this, the estimation of the study group's general quality of life was encouragingly positive
20. *

på studie 19. tror jeg at når de sier "encouragingly positive"mener de "mindre ille", enn forventet, ikke faktisk positivt i normal forstand/bokstavelig talt

* relativt urelevant, mer hva foreldre føler om sin egen eller mer diffust hva forleldre mener om "familiens qol" QOL (ja den var ganske dårlig den også ikke overraskende, men det er jo en annen sak)

 

 

Anonymkode: d3bc3...e52

Jeg jobber med forskning og abstracter holder ikke for meg.  Jeg vet at det finnes studier som viser signifikans i både den ene og den andre retningen.  Nordmenn er ikke særlig glade i kvantitativ forskning om menneskelige relasjoner så å regne ut signifikans sier ikke særlig mye.  

Som Trine skriver så er det ikke synonymt å ha nedsatt funksjonsemne og være ensom og ulykkelig.  Så vidt jeg kan se av de studiene som blir presentert her så er nedsatt livskvalitet vurdert ut fra variabler som jobb, fritidsaktiviteter, mengde venner etc. (jeg kan ta feil).  Det sier ingenting om ensomhet.  Studiene bør ta utgangspunkt i menneskene selv, ikke omgivelsene.  Det er ganske provoserende å påstå at de som er uføretrygdet ikke kan ha godt liv og være lykkelige.

Jeg har mistet lysten til å delta mer i denne diskusjonen.  Jeg husker altfor godt hvordan noen med asperger og autisme "tråkket" på meg på forum for psykiatri for noen år siden da jeg var alvorlig deprimert, og det fikk de lov til fra andre brukere og til og med den fjotten av en psykiater som da var der.  At de ikke hadde innlevelsesevne og empati var kanskje ikke overraskende, men de andre som diltet med skulle ha visst bedre.

Anonymkode: 348ff...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med forskning og abstracter holder ikke for meg. 

Jeg har mistet lysten til å delta mer i denne diskusjonen.  Jeg husker altfor godt hvordan noen med asperger og autisme "tråkket" på meg på forum for psykiatri for noen år siden da jeg var alvorlig deprimert

Anonymkode: 348ff...009

Nei er greit for meg å avslutte diskusjonen her, men var ikke meningen å tråkke på noen, bare deler min mening, godt mulig jeg er ensrettet selv (ettersom jeg har autisme), studiene bekrefter dog min og min families erfaring med tematikken (var ingen happy ending for oss, eller meg, for å si det mildt..), men det er n=1 selvsagt.

Uansett lykke til videre, og har du det bra er det bra ! :) 

Anonymkode: d3bc3...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei er greit for meg å avslutte diskusjonen her, men var ikke meningen å tråkke på noen, bare deler min mening, godt mulig jeg er ensrettet selv (ettersom jeg har autisme), studiene bekrefter dog min og min families erfaring med tematikken (var ingen happy ending for oss, eller meg, for å si det mildt..), men det er n=1 selvsagt.

Uansett lykke til videre, og har du det bra er det bra ! :) 

Anonymkode: d3bc3...e52

Jeg har ikke autisme, men har venner og nære familiemedlemmer som har det.  Jeg jobber med og forsker på mennesker og deriblant autisme.  Jeg leser abstracter til å finne ut om artikkelen er interessant eller ikke, men må lese selve artikkelen for å finne ut analysen.  Analysen er gjort av forskerne og det er naivt å tro at den er fullstendig objektiv.

Det finnes forskere med autisme slik som i mange andre yrker.  Jeg opplevde meg ikke tråkket på i denne tråden, men jeg husker den gangen jeg følte det.  Det var i en periode hvor man dillet og dallet rundt dolere med autisme og var veldig snill mot dem. Det er en nedlatende holdning.

Anonymkode: 348ff...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mistet lysten til å delta mer i denne diskusjonen.  Jeg husker altfor godt hvordan noen med asperger og autisme "tråkket" på meg på forum for psykiatri for noen år siden da jeg var alvorlig deprimert, og det fikk de lov til fra andre brukere og til og med den fjotten av en psykiater som da var der.  At de ikke hadde innlevelsesevne og empati var kanskje ikke overraskende, men de andre som diltet med skulle ha visst bedre.

Anonymkode: 348ff...009

Så alt rælet du har skrevet de siste dagene (også i den andre tråden) om asperger/autisme er en slags hevn altså. Det forklarer det meste. Jeg tviler sterkt at du er forsker. Autisme/asperger har du absolutt ikke greie på. Lykke til.

Anonymkode: 8b657...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så alt rælet du har skrevet de siste dagene (også i den andre tråden) om asperger/autisme er en slags hevn altså. Det forklarer det meste. Jeg tviler sterkt at du er forsker. Autisme/asperger har du absolutt ikke greie på. Lykke til.

Anonymkode: 8b657...b37

Nå er du uforskammet og om du har autisme eller ikke så endrer det ingenting.  Slik oppførsel blir ikke godtatt i samfunnet og egoismen som skinner ut av det du skriver er grusom.

Jeg jobber ved en høgskole og mer opplysninger gir jeg ikke.  Jeg er fagperson med bl,a, autisme i mitt felt.  Om du tror det eller ikke er likegyldig.

Anonymkode: 348ff...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er du uforskammet og om du har autisme eller ikke så endrer det ingenting.  Slik oppførsel blir ikke godtatt i samfunnet og egoismen som skinner ut av det du skriver er grusom.

Jeg jobber ved en høgskole og mer opplysninger gir jeg ikke.  Jeg er fagperson med bl,a, autisme i mitt felt.  Om du tror det eller ikke er likegyldig.

Så mye rart du har skrevet om autisme/asperger er det lite som tyder på det.

Anonymkode: 8b657...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så mye rart du har skrevet om autisme/asperger er det lite som tyder på det.

Anonymkode: 8b657...b37

Nå blander du i en grøt anonyme brukere.  Du får ikke spesiell sympati pga. autisme hos meg på et anonymt nettsted.

Anonymkode: 348ff...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå blander du i en grøt anonyme brukere. 

Det gjør jeg nok ikke. Du er veldig lett å kjenne igjen.

Anonymkode: 8b657...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør jeg nok ikke. Du er veldig lett å kjenne igjen.

Anonymkode: 8b657...b37

Javel så i din fantasi verden så vet du navn og personnummer hos meg.  Hvis du vet det så kan du lett finne arbeidsstedet mitt, og kanskje til og med skonummer hvis det er av interesse for deg.  Finn deg et verdifullt liv med annet innhold enn henge ut anonyme brukere på et forum.  Jeg slutter å svare deg.

Anonymkode: 348ff...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 Jeg slutter å svare deg.

Anonymkode: 348ff...009

Vi får se.

Anonymkode: 8b657...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg husker altfor godt hvordan noen med asperger og autisme "tråkket" på meg på forum for psykiatri for noen år siden da jeg var alvorlig deprimert, og det fikk de lov til fra andre brukere og til og med den fjotten av en psykiater som da var der.

Wow. Kan du linke til den tråden?

Anonymkode: 09b52...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

På 26.8.2019 den 21.32, AnonymBruker skrev:

Jeg skal prøve å finne studiene som jeg har lest, men akkurat nå kommer jeg meg ikke inn i biblioteket hvor søkemotorene er som jeg bruker som Eric etc.  Skal prøve å finne dem i morgen siden dette har vekket opp interessen hos meg igjen.  Det hadde vært interessant å lage en studie om dette emnet.

Anonymkode: 348ff...009

Regner med at systemene er oppe og kjører igjen nå. Har du funnet de aktuelle studiene?

Anonymkode: e9d21...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
AnonymBruker
På 26.8.2019 den 21.32, AnonymBruker skrev:

Jeg skal prøve å finne studiene som jeg har lest, men akkurat nå kommer jeg meg ikke inn i biblioteket hvor søkemotorene er som jeg bruker som Eric etc.  Skal prøve å finne dem i morgen siden dette har vekket opp interessen hos meg igjen.  Det hadde vært interessant å lage en studie om dette emnet.

Anonymkode: 348ff...009

Har du fått logget deg inn nå?

Anonymkode: 8b657...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...