Gå til innhold

Klarer du å se folk i øynene? (kun for psykiatriske pas).

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke se folk lenge i øynene. Jeg var på legevakten og klarte ikke se legen i øynene, satt bare å så i veggen. Slik er jeg alttid. i det siste har jeg også hatt vondt for å snakke med folk. Det kommer liksom ikke luft ut når jeg skal svare på ett hei, eller "smakte maten" slike ting. Jeg var ikke sosial før heller, men nå er jeg jaggu redd folk. Hva med deg? Ser du fremmede eller folk du ikke kjenner godt i øynene? 

Henviser dette til psyk. Ettersom jeg regner med de i arbeid og med familie osv, ikke har dette problemet.

Anonymkode: 6f48f...19c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke se folk lenge i øynene. Jeg var på legevakten og klarte ikke se legen i øynene, satt bare å så i veggen. Slik er jeg alttid. i det siste har jeg også hatt vondt for å snakke med folk. Det kommer liksom ikke luft ut når jeg skal svare på ett hei, eller "smakte maten" slike ting. Jeg var ikke sosial før heller, men nå er jeg jaggu redd folk. Hva med deg? Ser du fremmede eller folk du ikke kjenner godt i øynene? 

Henviser dette til psyk. Ettersom jeg regner med de i arbeid og med familie osv, ikke har dette problemet.

Hvorfor skulle ikke folk i arbeid kunne ha problemer med øyekontakt?

Dersom du ikke ønsker at andre skal se at du unnviker øyekontakt, så kan løsningen være å se rett ovenfor øynene på folk. Det oppfattes av andre ofte som om du møter blikket deres. 

Anonymkode: 9bf75...b44

Skrevet

Jeg er psyk.pasient og greier ikke alltid å se legen eller behandler i øynene nei. Det varierer med dagsform og selvtillit. Har jeg en god dag greier jeg det uten problemer. Da ser jeg i øynene og smiler og prater og ler og oppfører meg normalt.

Er jeg dårlig ser jeg mest bort og ned og bare sjeldent i øynene, og da ikke lenge av gangen. 

Men til naboer venner og folk på butikken osb. går heilt fint selv om jeg er dårlig.

Anonymkode: d5d43...df2

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

6f48f...19c

Hvorfor skulle ikke folk i arbeid kunne ha problemer med øyekontakt?

Han sier jo hvorfor.Ikke vær så vanskelig da. Det er jo fordi han reiner folk i arbeid som friske. Veldig vanskelig å forstå.Not

Skrevet

Sjeldent noe problemer med det. Å se seg selv i speilet derimot er mere slitsomt.

Anonymkode: 1562f...f33

Gjest Surrehuggu
Skrevet (endret)

Sjeldent problemer med det. Må kanskje være hvis jeg i en terapisituasjon forteller om noe jeg synes er flaut, skammelig, eller veldig vanskelig. Da kan jeg nok kikke litt bort eller ned, men tror ikke det er så lenge av gangen. 

Endret av Surrehuggu
Skrevet

Har ingen problemer med å se folk i øynene,men hvis jeg merker at folk lyger kan jeg se litt bort. Liker ikke å bli løyet til. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

har du asperger ?

Anonymkode: 9b6a6...0f8

Gjest Surrehuggu
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da ser jeg i øynene og smiler og prater og ler og oppfører meg normalt

Er det normalt å smile og le i terapi så mye, da? Er terapeuten så morsom, eller er det du som pleier å tulle og tøyse fordi du ikke vil gå inn på alvorlige temaer? Dette er ikke ment som noe spydig, eller som angrep eller noe. Jeg har bare tenkt litt på dette etter at jeg leste det til morgenen i dag, for jeg har hørt om noen som tuller og ler mye fordi de ikke orker å gå dypere inn i samtalen. Det blir en slags unnamanøver, eller flukt/unnvikelse. Kanskje noe du bør tenke gjennom? 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

har du asperger ?

Anonymkode: 9b6a6...0f8

Nei, jeg har schizofreni.

Skrevet
1 time siden, Surrehuggu skrev:

Er det normalt å smile og le i terapi så mye, da? Er terapeuten så morsom, eller er det du som pleier å tulle og tøyse fordi du ikke vil gå inn på alvorlige temaer? Dette er ikke ment som noe spydig, eller som angrep eller noe. Jeg har bare tenkt litt på dette etter at jeg leste det til morgenen i dag, for jeg har hørt om noen som tuller og ler mye fordi de ikke orker å gå dypere inn i samtalen. Det blir en slags unnamanøver, eller flukt/unnvikelse. Kanskje noe du bør tenke gjennom? 

Oppfattet ikke svaret ditt ufint nei. Veit ikke helt,men kan prøve tenke på det om det er noe sånnt no.

Skrevet

Jeg har gjort et tiltak som jeg synes hjelper. Vi har diskutert dette med å dusje og kroppsvask tidligere og da var den en som svarte at han( hun)  dusjet seg daglig og brukte bare lunket vann. Jeg har begynt med det samme og føler meg mye mere vell. Jeg hadde problemer med det tidligere men synes nå går det bra. Faktisk begynt å glede meg til den daglige dusj. Man svetter jo så mye.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort et tiltak som jeg synes hjelper. Vi har diskutert dette med å dusje og kroppsvask tidligere og da var den en som svarte at han( hun)  dusjet seg daglig og brukte bare lunket vann. Jeg har begynt med det samme og føler meg mye mere vell. Jeg hadde problemer med det tidligere men synes nå går det bra. Faktisk begynt å glede meg til den daglige dusj. Man svetter jo så mye.

??? Øver du på øyenkontakt i dusjen ???

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

??? Øver du på øyenkontakt i dusjen ???

Her er det noe muffens vel?

Skrevet
På 29.8.2019 den 23.51, AnonymBruker skrev:

Jeg er psyk.pasient og greier ikke alltid å se legen eller behandler i øynene nei. Det varierer med dagsform og selvtillit. Har jeg en god dag greier jeg det uten problemer. Da ser jeg i øynene og smiler og prater og ler og oppfører meg normalt.

Er jeg dårlig ser jeg mest bort og ned og bare sjeldent i øynene, og da ikke lenge av gangen. 

Men til naboer venner og folk på butikken osb. går heilt fint selv om jeg er dårlig.

Akkurat som jeg har det.

Godt å se at jeg ikke er alene om det, for det er et stort problem jeg har. 

Skrevet

Vanligvis har jeg god øyekontakt med folk jeg snakker med.

Når jeg er hos en behandler, sliter jeg med det. Det må være fordi vi snakker om vanskelige ting, og i tillegg føler jeg meg alltid litt dum, mindreverdig, utilpass, skammer meg kanskje. Slike ting.  

Skrevet
På 29.8.2019 den 23.35, AnonymBruker skrev:

jeg klarer ikke se fremmede i øynene, for det er noe inni meg som sier at det er skummelt. jeg måtte ha særtrening i å se folk i øynene når jeg bodde på barnebolig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...