Gå til innhold

Valg av seng


 cilie

Anbefalte innlegg

1) Hvor mye samsvar er det mellom pris og kvalitet på seng?

Har en Jensen dyr modell og en Wonderland som er en av de billigste, men den ble dyr med gavl foran og bak. Jeg kjøpte den pga fargen og hvordan den passet inn og tenkte den var bra nok til meg, som må ligge på eget rom. Jeg synes imidlertid den nå bare minner om «skumgummi», mens den dyreste er hard, men samtidig bløt på en måte og mye bedre. 

Begge sengene har en medium og en hard madrass. Jeg veier mer nå enn da de ble kjøpt... så ligger på hard side på den billige. 

2) Hvordan velger man madrass ut i fra vekt?

3) Noen med gode sengemodeller / merke å anbefale? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, cilie skrev:

1) Hvor mye samsvar er det mellom pris og kvalitet på seng?

Har en Jensen dyr modell og en Wonderland som er en av de billigste, men den ble dyr med gavl foran og bak. Jeg kjøpte den pga fargen og hvordan den passet inn og tenkte den var bra nok til meg, som må ligge på eget rom. Jeg synes imidlertid den nå bare minner om «skumgummi», mens den dyreste er hard, men samtidig bløt på en måte og mye bedre. 

Begge sengene har en medium og en hard madrass. Jeg veier mer nå enn da de ble kjøpt... så ligger på hard side på den billige. 

2) Hvordan velger man madrass ut i fra vekt?

3) Noen med gode sengemodeller / merke å anbefale? 

Ja, som på mye annet får du hva du betaler for, selv om det er individuelt hva man liker å ligge på.

Vi har rammemadrasser fra Jysk, oppå der 12 cm (?) skumgummimadrasser fra Jysk og på toppen en 7 el 9 cm vidunderlig overmadrass også fra Jysk (den former seg etter kroppen) og vi elsker sengen vår! Myk og god og helt vidunderlig! Men det ble ikke bra med bare rammemadrassene og overmadrassen så vi måtte ha skumgummi mellom og vi føler oss som prinsessen på erten der vi ligger. :D Hva med å kjøpe en tykk og god overmadrass til den billige sengen og se om det hjelper? De koster nok litt de også, vår kostet et par tusen tror jeg, men er verdt hvert eneste øre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lillemus skrev:

Hva med å kjøpe en tykk og god overmadrass til den billige sengen og se om det hjelper? De koster nok litt de også, vår kostet et par tusen tror jeg, men er verdt hvert eneste øre!

Det er en ide ja! Jeg har byttet på madrassene nå, så jeg ligger på medium igjen. Fast er hardere på den billige enn på den dyrere. Jeg kan sjekke madrasser på Jysk. Det hadde vært deilig å slippe å kjøpe ny dyr seng, merker jeg, all den tid jeg trenger mye annet også, men har bare lyst til å dra på ferie til varmt sted😑

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cilie skrev:

1) Hvor mye samsvar er det mellom pris og kvalitet på seng?

Har en Jensen dyr modell og en Wonderland som er en av de billigste, men den ble dyr med gavl foran og bak. Jeg kjøpte den pga fargen og hvordan den passet inn og tenkte den var bra nok til meg, som må ligge på eget rom. Jeg synes imidlertid den nå bare minner om «skumgummi», mens den dyreste er hard, men samtidig bløt på en måte og mye bedre. 

Begge sengene har en medium og en hard madrass. Jeg veier mer nå enn da de ble kjøpt... så ligger på hard side på den billige. 

2) Hvordan velger man madrass ut i fra vekt?

3) Noen med gode sengemodeller / merke å anbefale? 

Jeg har nå min andre Jensen seng og er kjempe fornøyd. Jeg sover innimellom borte og der har de madrasser fra IKEA. Sover brukbart på den, men vet ikke hvordan den hadde vært over tid å ligge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg har nå min andre Jensen seng og er kjempe fornøyd. Jeg sover innimellom borte og der har de madrasser fra IKEA. Sover brukbart på den, men vet ikke hvordan den hadde vært over tid å ligge på.

Jeg har kikket på nettet nå, og det fins så mange ulike - og gjerne dyre - modeller. Akkurat søvn og fravær av rygg- og nakkevondt er superviktig, men jammen ikke lett å vite hvor jeg må legge lista. Jeg får prøve min litt til nå når jeg har byttet til medium igjen og ev kjøpe en overmadrass til da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, cilie skrev:

Jeg har kikket på nettet nå, og det fins så mange ulike - og gjerne dyre - modeller. Akkurat søvn og fravær av rygg- og nakkevondt er superviktig, men jammen ikke lett å vite hvor jeg må legge lista. Jeg får prøve min litt til nå når jeg har byttet til medium igjen og ev kjøpe en overmadrass til da. 

Når det gjelder rygg og nakke er puta også kjempeviktig!!! Jeg tok med meg puta jeg hadde trivdes godt med i sengen hjemme hos meg selv da jeg flyttet til kjæresten tidligere i sommer og begynte å bruke den her hos ham. Tok ikke lang tid før nakken begynte å verke og det ble bare verre og verre. Til slutt gikk lyset opp for meg og jeg byttet den ut med en noe mindre og mykere pute som samboeren mener det er magneter i trekket på. Jeg er ikke helt sikker på det, det er flere år siden han kjøpte den og for ham var den for høy, men jeg elsker den! Smertene forsvant etter første natt med denne puta og jeg sover kjempegodt på den!

Edit: det er ikke magneter i puta, men den er i et sånt memoryskum som er ganske så mykt (mykere enn tempur sitt) og den har et tykt og deilig ulltrekk, men jeg har vanlig putevar utenpå da,kan kanskje være varmen fra ulltrekket som gjør underverker? Aner ikke, men jeg elsker puta! :) 

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du ha en seng som varer noen år så må du opp i pris. Ofte så blir billige senger ganske raskt nedsunket og du får en grop etter et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Lillemus skrev:

Når det gjelder rygg og nakke er puta også kjempeviktig!!! Jeg tok med meg puta jeg hadde trivdes godt med i sengen hjemme hos meg selv da jeg flyttet til kjæresten tidligere i sommer og begynte å bruke den her hos ham. Tok ikke lang tid før nakken begynte å verke og det ble bare verre og verre. Til slutt gikk lyset opp for meg og jeg byttet den ut med en noe mindre og mykere pute som samboeren mener det er magneter i trekket på. Jeg er ikke helt sikker på det, det er flere år siden han kjøpte den og for ham var den for høy, men jeg elsker den! Smertene forsvant etter første natt med denne puta og jeg sover kjempegodt på den!

Edit: det er ikke magneter i puta, men den er i et sånt memoryskum som er ganske så mykt (mykere enn tempur sitt) og den har et tykt og deilig ulltrekk, men jeg har vanlig putevar utenpå da,kan kanskje være varmen fra ulltrekket som gjør underverker? Aner ikke, men jeg elsker puta! :) 

Hva heter den puta? Jeg har tempur og har en stund tenkt at den bør byttes ut. Den begynner bli noen år også, men det er et eller annet som ikke er helt 100%. Bedre enn vanlig pute, men ikke bra nok, føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine kjøpte en svindyr seng engang. Husker ikke merket, men et eller annet kjent. Det tok ikke så lang tid før den var nedligget. De fant ut at det var bedre å kjøpe noe billig(ere), for det holdt minst like lenge. Jeg har rammemadrass fra Ikea. Mener de har svinlang garanti på senger. Jeg har en fjær som stikker ut på siden, men det er ikke noe om påvirker madrassen, så jeg har ikke brydd med å reklamere. Har hatt madrassen i, hmm, litt usikker, 8-9 år kanskje. Da jeg kjøpte, hadde de også noe sånn sov godt garanti, eller noe sånn. Man kunne liksom prøve senga en stund og reurnere om den ikke var god å sove i. Vet ikke om de har det fortsatt. På ikea har de en tabell over hvordan madrass man bør ha mtp vekt og lengde. Også må man jo bare prøve og sjekke at madrassen gir tilstrekkelig støtte i ryggen, eller i siden, hvis man ligger på siden. Det er også litt avgjørende for hvor hard madrass man bør ha. Ligger man på magen, bør den være hardere enn om man ligger på ryggen/siden. For et par år siden, kjøpte jeg ny overmadrass. En Wellpur fra Jysk. Foreldrene mine har noe tilsvarende fra Ikea, som de er fornøyd med. Jeg valgte Jysk, fordi de tempur-lignende putene på ikea, blir steinharde når det begynner å nærme seg 0 grader på soverommet. Ville helst ikke ha en madrass som var steinhard å legge seg på. Jeg er veldig fornøyd med den fra Jysk.

Selv om man ligger på en madrass fra f.eks Ikea når man er borte og ikke syns den er god, betyr ikke at det er en dårlig madrass, eller at de ikke også har gode madrasser. Gjestesenger er jo også sjeldent de mest behagelige. Kan nesten like gjerne ligge på feltseng 😅 Da jeg gikk på ungdomsskolen, altså før det var normalt for meg å våkne med stiv kropp, sov jeg over hos ei venninne og fikk sove på en svane-madrass. Det skulle liksom være det mest fantastiske å sove på. Jeg våknet med skikkelig stiv rygg. Madrassen var jo altfor myk og jeg ligger på magen. Så jeg kan jo si at Svane-madrass er noe dritt, men det var akkurat den madrassen som var dritt, og den var dritt for meg, ikke for venninna mi.

Mitt inntrykk er at pris og kvalitet slett ikke alltid samsvarer. Rammemadrassen fra Ikea er ikke i nærheten av nedliggi og det var ikke av den dyreste sorten, for jeg tenker at madrassen bare skal ha riktig fasthet og beholde den fastheten over tid, også er det overmadrassen som skal sørge for at jeg ligger godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fionys skrev:

Skal du ha en seng som varer noen år så må du opp i pris. Ofte så blir billige senger ganske raskt nedsunket og du får en grop etter et par år.

Ja, jeg skjønner det har relevans, samtidig kanskje det varierer litt fra merke til merke. Det er jo så mange modeller. Må sikkert bare prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trine skrev:

Hva heter den puta? Jeg har tempur og har en stund tenkt at den bør byttes ut. Den begynner bli noen år også, men det er et eller annet som ikke er helt 100%. Bedre enn vanlig pute, men ikke bra nok, føler jeg.

Det var det da... Kjæresten kjøpte den på nettet for flere år siden og den eneste merkingen er at det står Nobel på lappen på siden av ulltrekket. Den er litt mindre enn en vanlig pute (50x60 cm kanskje?) og som sagt mykere enn Tempur (som jeg også har hatt). Han mener den er kjøpt på en dansk nettside, men husker slett ikke hva den het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lillemus skrev:

Det var det da... Kjæresten kjøpte den på nettet for flere år siden og den eneste merkingen er at det står Nobel på lappen på siden av ulltrekket. Den er litt mindre enn en vanlig pute (50x60 cm kanskje?) og som sagt mykere enn Tempur (som jeg også har hatt). Han mener den er kjøpt på en dansk nettside, men husker slett ikke hva den het.

Kanskje denne https://www.purowool.com/no/vores-produkter/puter/whisko-bio-pute/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Lillemus skrev:

Det var det da... Kjæresten kjøpte den på nettet for flere år siden og den eneste merkingen er at det står Nobel på lappen på siden av ulltrekket. Den er litt mindre enn en vanlig pute (50x60 cm kanskje?) og som sagt mykere enn Tempur (som jeg også har hatt). Han mener den er kjøpt på en dansk nettside, men husker slett ikke hva den het.

Hmm, ser ut som jeg kan få litt detektivarbeid da, hvis ikke jeg er heldig og Xtra gjorde jobben for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg må ha en annen seng!! Nå kanaliserer jeg all søvn-frustrasjon på den j senga... Og blir enda mer frustrert over å se på alle mulige alternativ. Hva i all verden skal jeg velge? Og hvor høyt opp i pris må jeg?

Det er under 4 år siden denne dritt-senga kostet meg bort i 20 000, men det eneste bra med den er utseendet. Så selve sengen er kun verdt 10 000. På daværende tidspunkt veide jeg mindre og hadde aldri hatt noe ryggproblemer, så var dum nok til å prioritere gavl foran og bak og den ønskede fargen. Og det var seng nr 2 i husstanden. Nå blåser jeg i alt bortsett fra madrassen. 

Er det virkelig vanlig å ha senger bort i 50 000? Jeg tenker at da er det helt krise å bomme på fasthet osv. Jeg ser mest på Jensen Ambassadør nå, men aner ikke om det blir riktig, og den ligger på pluss/minus 30000. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, cilie skrev:

Jeg må ha en annen seng!! Nå kanaliserer jeg all søvn-frustrasjon på den j senga... Og blir enda mer frustrert over å se på alle mulige alternativ. Hva i all verden skal jeg velge? Og hvor høyt opp i pris må jeg?

Det er under 4 år siden denne dritt-senga kostet meg bort i 20 000, men det eneste bra med den er utseendet. Så selve sengen er kun verdt 10 000. På daværende tidspunkt veide jeg mindre og hadde aldri hatt noe ryggproblemer, så var dum nok til å prioritere gavl foran og bak og den ønskede fargen. Og det var seng nr 2 i husstanden. Nå blåser jeg i alt bortsett fra madrassen. 

Er det virkelig vanlig å ha senger bort i 50 000? Jeg tenker at da er det helt krise å bomme på fasthet osv. Jeg ser mest på Jensen Ambassadør nå, men aner ikke om det blir riktig, og den ligger på pluss/minus 30000. 

Prøvde du med en skikkelig overmadrass? Har faktisk hatt Jensen Ambassadør en gang og den var vidunderlig, men jeg ligger like godt nå på madrasser fra Jysk tør jeg hevde. Mest pga en overmadrass på 9-10 cm med memoryskum og under der rammemadrasser og en skumgummimadrass på 9 cm. Å bruke 50.000.- på en seng er ikke aktuelt for meg nei, det er alt for mye, med mindre det er snakk om spesialseng med hev-og-senk-ordning og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, cilie skrev:

Jeg må ha en annen seng!! Nå kanaliserer jeg all søvn-frustrasjon på den j senga... Og blir enda mer frustrert over å se på alle mulige alternativ. Hva i all verden skal jeg velge? Og hvor høyt opp i pris må jeg?

Det er under 4 år siden denne dritt-senga kostet meg bort i 20 000, men det eneste bra med den er utseendet. Så selve sengen er kun verdt 10 000. På daværende tidspunkt veide jeg mindre og hadde aldri hatt noe ryggproblemer, så var dum nok til å prioritere gavl foran og bak og den ønskede fargen. Og det var seng nr 2 i husstanden. Nå blåser jeg i alt bortsett fra madrassen. 

Er det virkelig vanlig å ha senger bort i 50 000? Jeg tenker at da er det helt krise å bomme på fasthet osv. Jeg ser mest på Jensen Ambassadør nå, men aner ikke om det blir riktig, og den ligger på pluss/minus 30000. 

Jeg har en kronisk rygglidelse, men ville aldri ha brukt 50 000 på en seng. Da jeg flyttet i fjor, så fikk jeg bygd en ramme til å legge madrassen på. Prøvde først med en madrass fra JYSK, som jeg returnerte etter tre måneder. Deretter kjøpte jeg madrass (inkl. overmadrass) til ca 15 000,- fra Engelsson. 

Tror det viktigste er å vite om ryggen din liker fast eller myk madrass; min liker fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Lillemus skrev:

Prøvde du med en skikkelig overmadrass? Har faktisk hatt Jensen Ambassadør en gang og den var vidunderlig, men jeg ligger like godt nå på madrasser fra Jysk tør jeg hevde. Mest pga en overmadrass på 9-10 cm med memoryskum og under der rammemadrasser og en skumgummimadrass på 9 cm. Å bruke 50.000.- på en seng er ikke aktuelt for meg nei, det er alt for mye, med mindre det er snakk om spesialseng med hev-og-senk-ordning og slikt.

Jeg hadde tenkt til det, men det er jo som du skrev også ganske dyrt... Så redd for å bruke mer uten garanti for at det hjelper... Jeg synes dessuten at det er så vanskelig å prøve i butikk😅 

Ambassadør har vært i mange år, og Jensen er jo kjent... Den ligger vel i mellomklassen prismessig. Men så er det jo så mye å velge i da. Nå er det i hvert fall ikke snakk om noen fordyrende farge, stoff el gavler. Kun deilig madrass!

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frosken skrev:

Jeg har en kronisk rygglidelse, men ville aldri ha brukt 50 000 på en seng. Da jeg flyttet i fjor, så fikk jeg bygd en ramme til å legge madrassen på. Prøvde først med en madrass fra JYSK, som jeg returnerte etter tre måneder. Deretter kjøpte jeg madrass (inkl. overmadrass) til ca 15 000,- fra Engelsson. 

Tror det viktigste er å vite om ryggen din liker fast eller myk madrass; min liker fast. 

Ja, hvis det var så enkelt. Har både fast og medium i senga mi. Myk kjenner jeg synker i korsryggen, og jeg får smerter i korsrygg, mens hard er bare hard og vond og virker «billig.» 

Men vet ikke om dette varierer fra modell til modell... ? Fikk anbefalt medium til meg på en annen seng, men da veide jeg mindre. Er senga for hard, får jeg vondt på hoftene. 
 

Jeg hadde håpet å få en god seng til maks 25 000 - gjerne da på tilbud - og som sagt kan jeg kjøpe «billigste» farge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...