Gå til innhold

Valg av seng


 cilie

Anbefalte innlegg

40 minutter siden, cilie skrev:

Ja, hvis det var så enkelt. Har både fast og medium i senga mi. Myk kjenner jeg synker i korsryggen, og jeg får smerter i korsrygg, mens hard er bare hard og vond og virker «billig.» 

Men vet ikke om dette varierer fra modell til modell... ? Fikk anbefalt medium til meg på en annen seng, men da veide jeg mindre. Er senga for hard, får jeg vondt på hoftene. 
 

Jeg hadde håpet å få en god seng til maks 25 000 - gjerne da på tilbud - og som sagt kan jeg kjøpe «billigste» farge. 

Det er stor variasjon, så du må finne en måte å prøve deg litt fram på. Jeg har fast madrass og noe mykere overmadrass. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, cilie skrev:

Ja, hvis det var så enkelt. Har både fast og medium i senga mi. Myk kjenner jeg synker i korsryggen, og jeg får smerter i korsrygg, mens hard er bare hard og vond og virker «billig.»  

Du trenger nettopp en god (over)madrass med memoryskum! Den former seg der du trenger det! Og helt ærlig - å prøve med en madrass til 2000,- er da bedre enn å gå på nok et bomkjøp til ti ganger så  mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en minst 15 år gammel fantastisk (og dyr) seng fra Hästens. Kjøpte den på et tidspunkt man sparte mye på å bestille i Sverige. Den er helt fantastisk for ryggen; i motsetning til i andre senger føler jeg knapt behov for å snu på meg når jeg ikke får sove. Disse er veldig dyre, men kan likevel være verd å ta en tur til butikken like ved Rådhuset i Oslo. De gir bra service og du kan få gode tips du også vil ha nytte av når du ser på andre senger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Lillemus skrev:

Du trenger nettopp en god (over)madrass med memoryskum! Den former seg der du trenger det! Og helt ærlig - å prøve med en madrass til 2000,- er da bedre enn å gå på nok et bomkjøp til ti ganger så  mye?

Jo, sant det om jeg får en god en for et par tusen... Er bare redd det fortsatt ikke blir bløtt og samtidig fast nok.
 

Har imidlertid gjort om på madrassene i senga mi nå, og funnet ut at den andre, bedre senga, er Ambassadør. Så da har jeg noe å gå ut i fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også gjør det vanskelig å kjøpe er vekt. Da Ambassadør ble kjøpt, fikk jeg beskjed om å ta medium basert på vekt. Nå veier jeg, kremt, sikkert 20 kg mer. Det er jeg ikke fornøyd med, men har vel gitt opp å tenke på å varig veie mer enn 10-12 kg mindre. Ergo er jeg tilbake til at det er vanskelig å vite hva som er rett å kjøpe i lengden. 

Sengen jeg har sett meg ut, koster nå bort i 30 000, og det bør i hvert fall ikke bli et bomkjøp - har tusen andre ting jeg heller vil bruke de pengene på/ ting jeg trenger - samtidig som søvn er helt sinnsykt viktig. 
 

Haha, ny vektmotivasjon: Ned 10 kg til jul og handle på salg på nyåret.

Jeg skal i hvert fall tenke litt på alt og se om jeg ikke tar med meg en ny hodepute om ikke annet😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble litt bedre i natt etter at jeg omrokkerte på madrasser - i hvert fall 4,5 timer... Nå sitter jeg og ser på dyner og puter og ser at også her er det mulig å investere en god del tusen... Jeg har aldri følt på behovet for at verken dyne eller puter bør være av ypperste kvalitet, men jo mer jeg leser, desto mer frister det med den mykeste dun. Tenker litt på såkalt kule/vektdyne også, men vet ikke om det er noe for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt vilt å bruke flere titalls tusen på ei seng!!! Men det er min mening da.

Vi har en vanlig seng (kjøpt for ca 17 år siden), har byttet madrasser en gang, tror jeg. Tror det er Jensen vi har. Vi liker begge hard madrass, selv om selgeren ville at jeg skulle ha middels. Merker at madrassen er litt mykere nå enn tidligere, så vi må sikkert bytte i løpet av noen år igjen. Har en veldig god overmadrass, så det er undermadrassen som har gitt litt etter etter 8-9 år.

Vi har dundyner, kjøpt på salg. Veldig gode, men sikkert ikke de dyreste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig. Hadde dårlig erfaring med en dyr, avansert madrass som skulle være tilpasset kroppen. Rumpa sank som en stein, og det var ubehagelig uansett hvordan jeg lå. Neste gang gikk jeg motsatt vei og kjøpte hard madrass. Det var heller ikke bra, men ble litt bedre med myk overmadrass, og sånn har jeg ligget de siste ti årene. Det går bra så lenge jeg står opp i rett tid, ellers blir jeg stiv og støl. På hytta kjøpte jeg middels fast, og det er best for meg.

Jeg anbefaler å kjøpe madrass som er myk på den ene siden og hard på den andre. Jeg vet ikke om det er noe poeng i å kjøpe veldig dyrt. Da har man liksom ikke råd til å bytte selv om man ligger vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Jeg synes det er helt vilt å bruke flere titalls tusen på ei seng!!! Men det er min mening da.

Vi har en vanlig seng (kjøpt for ca 17 år siden), har byttet madrasser en gang, tror jeg. Tror det er Jensen vi har. Vi liker begge hard madrass, selv om selgeren ville at jeg skulle ha middels. Merker at madrassen er litt mykere nå enn tidligere, så vi må sikkert bytte i løpet av noen år igjen. Har en veldig god overmadrass, så det er undermadrassen som har gitt litt etter etter 8-9 år.

Vi har dundyner, kjøpt på salg. Veldig gode, men sikkert ikke de dyreste.

Det er jo ikke sengerammen som koster, men derimot madrassen. Jeg synes det er vel verd å bruke penger på denne, i hvertfall om man har dårlig sovehjerte og/eller rygg. I så fall er det vanvittig å bruke mer på sofa eller lenestol enn på seng/madrass, synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 01.09.2019 den 10:40 AM, Lillemus skrev:

Når det gjelder rygg og nakke er puta også kjempeviktig!!! Jeg tok med meg puta jeg hadde trivdes godt med i sengen hjemme hos meg selv da jeg flyttet til kjæresten tidligere i sommer og begynte å bruke den her hos ham. Tok ikke lang tid før nakken begynte å verke og det ble bare verre og verre. Til slutt gikk lyset opp for meg og jeg byttet den ut med en noe mindre og mykere pute som samboeren mener det er magneter i trekket på. Jeg er ikke helt sikker på det, det er flere år siden han kjøpte den og for ham var den for høy, men jeg elsker den! Smertene forsvant etter første natt med denne puta og jeg sover kjempegodt på den!

Edit: det er ikke magneter i puta, men den er i et sånt memoryskum som er ganske så mykt (mykere enn tempur sitt) og den har et tykt og deilig ulltrekk, men jeg har vanlig putevar utenpå da,kan kanskje være varmen fra ulltrekket som gjør underverker? Aner ikke, men jeg elsker puta! :)

 

Å ja God søvn er veldig viktig! Derfor må pute, teppe og madrass velges veldig nøye!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...