Gå til innhold

Muslimsk mannlig lege


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg pleier ikke å tenke noe særlig negativt over våre muslimske medborgere. Jeg er politisk rød, og er for inkludering og mangfold. 

MEN: Jeg var på legevakta nå i sta for å få undersøkt og dokumentert skadene mine etter å ha blitt banket opp av et mannlig familiemedlem. På vakt var det en muslimsk lege. I tillegg til å snakke dårlig norsk, var han veldig likegyldig og uinteressert i hva som hadde skjedd meg, og hvorfor det hadde skjedd. Han gikk gjennom en liste med punkter han er nødt til å gjennomføre som prosedyre i voldssaker. Spurte meg spørsmål ut i fra den lista. Ett av punktene var nok å lytte på brystet, fordi han tok opp stetoskopet og holdt den runde dingsen maks to sekunder oppå kragebeinet mitt. Så sa han "ok". Så spurte han meg hvor jeg hadde vondt, og han sa "ok" for hver ting jeg nevnte. Så spurte han meg om jeg ville vise ham det. Så jeg begynte å blenge av meg genseren for å vise ryggen min. Etter å ha sett maks to sek sa han bare "ok" igjen. Hvor andre steder, spurte han. Så dro jeg ned buksa for å vise ham låret og rompa og hofta på høyre side. Nok en gang bare to sek sjekk hvorpå han igjen sa "ok"  Så bra han meg om å kle på meg igjen, enda jeg hadde flere ting jeg ville vise frem. 

Da "undersøkelsen" var over, så sa han noe som dette: Sånne ting skjer. Ingentting å ta på vei for. God bedring og ha en fin dag videre.

Jeg er målløs. I følge retningslinjene skal han undersøke bedre enn som så, og i tillegg ta bilder av blåmerker og skader. Men det gjorde han altså ikke. Bare liksom "Shit hspoens, ha en fin dag videre"!

Så har jeg nå begynt å få tanker om at grunnen til at han ikke syntes at dette var noen stor sak, er at det i hans kultur er vanlig med dårlig kvinnesyn og at det også er vanlig å banke kvinner i hans kultur. 

Hva tenker du?

Anonymkode: 4c1df...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier ikke å tenke noe særlig negativt over våre muslimske medborgere. Jeg er politisk rød, og er for inkludering og mangfold. 

MEN: Jeg var på legevakta nå i sta for å få undersøkt og dokumentert skadene mine etter å ha blitt banket opp av et mannlig familiemedlem. På vakt var det en muslimsk lege. I tillegg til å snakke dårlig norsk, var han veldig likegyldig og uinteressert i hva som hadde skjedd meg, og hvorfor det hadde skjedd. Han gikk gjennom en liste med punkter han er nødt til å gjennomføre som prosedyre i voldssaker. Spurte meg spørsmål ut i fra den lista. Ett av punktene var nok å lytte på brystet, fordi han tok opp stetoskopet og holdt den runde dingsen maks to sekunder oppå kragebeinet mitt. Så sa han "ok". Så spurte han meg hvor jeg hadde vondt, og han sa "ok" for hver ting jeg nevnte. Så spurte han meg om jeg ville vise ham det. Så jeg begynte å blenge av meg genseren for å vise ryggen min. Etter å ha sett maks to sek sa han bare "ok" igjen. Hvor andre steder, spurte han. Så dro jeg ned buksa for å vise ham låret og rompa og hofta på høyre side. Nok en gang bare to sek sjekk hvorpå han igjen sa "ok"  Så bra han meg om å kle på meg igjen, enda jeg hadde flere ting jeg ville vise frem. 

Da "undersøkelsen" var over, så sa han noe som dette: Sånne ting skjer. Ingentting å ta på vei for. God bedring og ha en fin dag videre.

Jeg er målløs. I følge retningslinjene skal han undersøke bedre enn som så, og i tillegg ta bilder av blåmerker og skader. Men det gjorde han altså ikke. Bare liksom "Shit hspoens, ha en fin dag videre"!

Så har jeg nå begynt å få tanker om at grunnen til at han ikke syntes at dette var noen stor sak, er at det i hans kultur er vanlig med dårlig kvinnesyn og at det også er vanlig å banke kvinner i hans kultur. 

Hva tenker du?

Anonymkode: 4c1df...7db

Jeg tenker du kanskje har rett. Eller kanskje han er en dårlig likeglad lege. Eller bare sliten etter en lang vakt.

Anonymkode: 0c4fc...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du hvilken religion han tilhører?

Anonymkode: 394d9...344

Det skal man ha liten kunnsy om for å ikke skjønne. Om du ikke greier det, er du sterkt uvitende/mangler kunnskap om de mest elementære ting, eller så er du dum. Rett og slett dum.

Anonymkode: 4c1df...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal man ha liten kunnsy om for å ikke skjønne. Om du ikke greier det, er du sterkt uvitende/mangler kunnskap om de mest elementære ting, eller så er du dum. Rett og slett dum.

Anonymkode: 4c1df...7db

Det er noe med måten du svarer og skriver på som gjør at jeg får en følelse av at det er noe ved hele greia/historien din som skurrer . 

 

Anonymkode: 394d9...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du hvilken religion han tilhører?

Anonymkode: 394d9...344

Det samme sier jeg. Hvordan vet du hvilke religion han tilhører, trådstarter? Tipper du pga nasjonalitet? 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe med måten du svarer og skriver på som gjør at jeg får en følelse av at det er noe ved hele greia/historien din som skurrer . 

 

Anonymkode: 394d9...344

Samme tenkte jeg. Men skal kanskje være forsiktig med å si det når det gjelder en som tydeligvis har det veldig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Xtra skrev:

Samme tenkte jeg. Men skal kanskje være forsiktig med å si det når det gjelder en som tydeligvis har det veldig vanskelig.

Tviler ikke på at han/hun har det vanskelig, men når en person fremstår som at det er om å gjøre å ære vanskelig så blåser jeg ærlig talt litt i skjørhetsfaktoren. 

Anonymkode: 394d9...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske lett å finne ut hva slags religion folk heter. Heter man Christian Olsen er det lite trolig man er muslimsk, eller noe. Heter man Muhammed Bhatti er det ganske lett. Heter man Sing er han feks en sikh oftest osv. Det er da ikke noe muffens med det?

Anonymkode: f7054...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror deg.Men tror også hele legesystemet er for overbelastet. Tror også det er ting vi alle vet nå uten at det er å diskriminere noen. Rart han ikke henviste til Krisemottaket for voldsutsatte i kommunen. Tror de kan hjelpe eller gå direkte til Politiet og fortell alt som er skjedd. Ta godt vare på deg selv.

Anonymkode: a390a...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler ikke på at han/hun har det vanskelig, men når en person fremstår som at det er om å gjøre å ære vanskelig så blåser jeg ærlig talt litt i skjørhetsfaktoren. 

Anonymkode: 394d9...344

Du fremstår som en med særdeles lite empati.

Anonymkode: 57916...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe med måten du svarer og skriver på som gjør at jeg får en følelse av at det er noe ved hele greia/historien din som skurrer . 

 

Anonymkode: 394d9...344

Hva skulle skurre her i dine ører? Det er spesielt en person her på forumet som pleier å svare folk dette når hen ikke selv greier å forstå ting. Har mine mistanker om hvem du er, og du burde ta deg kraftig sammen! 

Anonymkode: 57916...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror deg også, ts! Ikke bry deg om dumme kommentarer fra andre. De som kommenterer slik greier ikke helt å forstå visse ting. Så ingenting å bry seg om! Jeg støtter deg og heier på deg! Du må ikke gi opp! Gå til fastlegen i morgen og gjør et nytt forsøk på å få dette dokumentert. Masse lykke til! 

Anonymkode: 57916...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig dumt å dømme en lege utfra navn og utseende som peker i retning av at han har røtter i et muslimsk land.  Jeg har hatt muslimske fastleger, og en av dem snakket med aksent.  Ja jeg vet at de var muslimer.

Jeg har møtt mange leger og de dummeste av dem alle har har hatt navn som Svein og Nils og etternavn som Birkeskog og Vannland.  En kvinnelig lege hadde navnet Svartland el., og hun var definitivt den som var den verste av alle leger.  Jeg tror ikke de var så dumme pga. navn og utseende.

Jordmoren som tok imot min datter for mer enn tretti år siden var fra et afrikansk land og mørk i huden.  Jeg har aldri spekulert i hvilken religion hun tilhørte, eller om hun var uten religiøse samfunn.

Hvis du mener legen var inkompetent så klager du på han som person, ikke bakgrunnen hans.

Anonymkode: ae806...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier ikke å tenke noe særlig negativt over våre muslimske medborgere. Jeg er politisk rød, og er for inkludering og mangfold. 

MEN: Jeg var på legevakta nå i sta for å få undersøkt og dokumentert skadene mine etter å ha blitt banket opp av et mannlig familiemedlem. På vakt var det en muslimsk lege. I tillegg til å snakke dårlig norsk, var han veldig likegyldig og uinteressert i hva som hadde skjedd meg, og hvorfor det hadde skjedd. Han gikk gjennom en liste med punkter han er nødt til å gjennomføre som prosedyre i voldssaker. Spurte meg spørsmål ut i fra den lista. Ett av punktene var nok å lytte på brystet, fordi han tok opp stetoskopet og holdt den runde dingsen maks to sekunder oppå kragebeinet mitt. Så sa han "ok". Så spurte han meg hvor jeg hadde vondt, og han sa "ok" for hver ting jeg nevnte. Så spurte han meg om jeg ville vise ham det. Så jeg begynte å blenge av meg genseren for å vise ryggen min. Etter å ha sett maks to sek sa han bare "ok" igjen. Hvor andre steder, spurte han. Så dro jeg ned buksa for å vise ham låret og rompa og hofta på høyre side. Nok en gang bare to sek sjekk hvorpå han igjen sa "ok"  Så bra han meg om å kle på meg igjen, enda jeg hadde flere ting jeg ville vise frem. 

Da "undersøkelsen" var over, så sa han noe som dette: Sånne ting skjer. Ingentting å ta på vei for. God bedring og ha en fin dag videre.

Jeg er målløs. I følge retningslinjene skal han undersøke bedre enn som så, og i tillegg ta bilder av blåmerker og skader. Men det gjorde han altså ikke. Bare liksom "Shit hspoens, ha en fin dag videre"!

Så har jeg nå begynt å få tanker om at grunnen til at han ikke syntes at dette var noen stor sak, er at det i hans kultur er vanlig med dårlig kvinnesyn og at det også er vanlig å banke kvinner i hans kultur. 

Hva tenker du?

Anonymkode: 4c1df...7db

Hvis han sa at det er "sånt som skjer" må du bytte lege og klage på ham. 

Det spiller ingen rolle om det har med kulturen hans å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gargamel skrev:

Hvis han sa at det er "sånt som skjer" må du bytte lege og klage på ham. 

Det spiller ingen rolle om det har med kulturen hans å gjøre.

Helt enig.  Kultur spiller ingen rolle.  Hvis en lege er klar over hva som har skjedd og sier kun "sånn skjer" så er det eneste riktige å klage på han.  Spekulasjoner om kulturbakgrunn og at muslimske menn synes det er en selvfølge å banke kvinner henger ikke på greip i denne sammenhengen.

Anonymkode: ae806...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier ikke å tenke noe særlig negativt over våre muslimske medborgere. Jeg er politisk rød, og er for inkludering og mangfold. 

MEN: Jeg var på legevakta nå i sta for å få undersøkt og dokumentert skadene mine etter å ha blitt banket opp av et mannlig familiemedlem. På vakt var det en muslimsk lege. I tillegg til å snakke dårlig norsk, var han veldig likegyldig og uinteressert i hva som hadde skjedd meg, og hvorfor det hadde skjedd. Han gikk gjennom en liste med punkter han er nødt til å gjennomføre som prosedyre i voldssaker. Spurte meg spørsmål ut i fra den lista. Ett av punktene var nok å lytte på brystet, fordi han tok opp stetoskopet og holdt den runde dingsen maks to sekunder oppå kragebeinet mitt. Så sa han "ok". Så spurte han meg hvor jeg hadde vondt, og han sa "ok" for hver ting jeg nevnte. Så spurte han meg om jeg ville vise ham det. Så jeg begynte å blenge av meg genseren for å vise ryggen min. Etter å ha sett maks to sek sa han bare "ok" igjen. Hvor andre steder, spurte han. Så dro jeg ned buksa for å vise ham låret og rompa og hofta på høyre side. Nok en gang bare to sek sjekk hvorpå han igjen sa "ok"  Så bra han meg om å kle på meg igjen, enda jeg hadde flere ting jeg ville vise frem. 

Da "undersøkelsen" var over, så sa han noe som dette: Sånne ting skjer. Ingentting å ta på vei for. God bedring og ha en fin dag videre.

Jeg er målløs. I følge retningslinjene skal han undersøke bedre enn som så, og i tillegg ta bilder av blåmerker og skader. Men det gjorde han altså ikke. Bare liksom "Shit hspoens, ha en fin dag videre"!

Så har jeg nå begynt å få tanker om at grunnen til at han ikke syntes at dette var noen stor sak, er at det i hans kultur er vanlig med dårlig kvinnesyn og at det også er vanlig å banke kvinner i hans kultur. 

Hva tenker du?

Anonymkode: 4c1df...7db

Det jeg reagerer sterkest på av det du forteller er utsagnet "ingenting å ta på vei for", det oppfatter jeg som en svært uprofesjonell tilnærming til en pasient som har vært utsatt for vold. Hva som er bakgrunnen for hans utsagn, tenker jeg det er unødvendig å spekulere på. Uprofesjonelle utsagn kan dessverre komme fra folk med svært ulik bakgrunn. 

Foreslår at du oppsøker fastlegen i morgen. Jeg får inntrykk av at dette ikke er første gangen du utsettes for vold? I så fall må du snakke med noen om hvordan du skal kunne klare å beskytte deg i fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig.  Kultur spiller ingen rolle.  Hvis en lege er klar over hva som har skjedd og sier kun "sånn skjer" så er det eneste riktige å klage på han.  Spekulasjoner om kulturbakgrunn og at muslimske menn synes det er en selvfølge å banke kvinner henger ikke på greip i denne sammenhengen.

Anonymkode: ae806...2a7

Det er naivt å tro kultur ikke spiller noen rolle. Halvparten av dømte i familievoldssaker er innvandrere (flest fra Afghanistan og Pakistan). Det er en stor overrepresentasjon.

 

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...