Gå til innhold

Håper ikke dere blir lei meg nå da...


Millee89

Anbefalte innlegg

Beklager at det er mitt 3 innlegg her inne angående helseangst. 

Men jeg opplever at noen av de som svarer klarer roe med ned iblant. Og det er Jeg så takknemlig for.  

Min historie:

Jeg har hatt brystsmerter, prikkinger, leamus, trykk i hodet i flere mnd (noen dager ikke noe særlig trykk i hodet.) Har ikke tatt Paracet på 2-3 mnd nå. De dagene jeg kjenner det i hodet er det mer som et det er et slags lokk på hodet/Det strammer seg. 
Startet i April i år, men hadde også helseangst i 2015. Jeg har vært hos lege på Volvat 7 ganger (senest forrige uke Og selv om jeg oppga disse symptomene sendte ikke han meg videre), skrevet til leger på nett og vært hos fastlege 5-6 ganger for denne redselen. 
Jeg har de siste 3 ukene hatt prikking i høyre fot og venstre fingre. Kan komme og gå litt, men kjenner det stort sett. Legen på Volvat har ment det er typisk angst tegn og det har fastlege sagt. Jeg går i samtaler hos fastlegen hver 14 dag pga angst og tar da opp nye symptomer. Fortalte idag om prikkingen og leamusen på nytt. Idag snudde det helt og etter legetimen har jeg omtrent ikke klart å fungere. Jeg ser for meg at nå får jeg dødsdommen, For først nå vil alle se at jeg hadde rett i at det var svulst, ms, als eller annen alvorlig diagnose. For idag sa legen at ho trodde ikke jeg fikk det bedre før de hadde utelukket noe alvorlig. Så jeg får henvisning til MR av hode og til nervolog for sjekk av nevrologi. Elektroder eller noe sånt. 
Nå er jeg så livredd og iallfall syk av angst. Kan tillgmed føle at foten som prikker føles svak. Antakelig fordi jeg er så redd ALS osv. Ikke klart å spise i hele dag. Legen tok også langtidsblodsukker og stoffskifteprøver. Ho så jeg ble redd og sa at ho sendte ikke hastehenvisning. Men ho sender henvisning fordi ho trodde ikke jeg ble bedre uten å få utelukket. Men tidligere har jo både ho og han på Volvat sagt nei til videre henvisning. 
Hva tror dere prikking i høyre fot og venstre hånd kan være tegn nå? Svulst? Leamus som flytter seg? ALS? Er det ofte damer i min alder får det?? (30 år) Tror dere legen egentlig frykter noe alvorlig, men ville ikke fortelle meg det? 
Hva kan dette være? 
Hvordan skal jeg overleve denne ventetiden? Har aldri vært så dårlig av angst som idag. Bare gråter og er så redd. Ser for meg at jeg dør fra barna mine.. grusomt. 
En annen lege skrev jo: 
"Hei! ALS er helt usannsynlig og det er ingen grunnlag for å utrede deg for denne sykdommen ut fra de symptomene du beskriver. Leamus, sutringet eller vibrering er vanlige plager som alle opplever i livet sitt flere ganger. Det gir ikke grunnlag for noen mistanke eller videre undersøkelser. Jeg forstår at du er plaget med helseangst, men behandlingen for dette er ikke unødvendige undersøkelser. Det vil tvert imot vedlikeholde angsten. Jeg er enig med legen din at symptomene kan forklares med angst." 
Hvorfor henviser da fastlegen videre? 
Da er ho kanskje veldig bekymret for noe likevel? 

Jeg er så redd...Bare gråter nå... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er rart at fastlegen din ikke først forsøker medisiner mot angst på deg, i stedet for henvisninger til (mest sannsynlig) unødvendige videre undersøkelser. Muligens burde du også hatt en liten dose antipsykotika, siden helseangst jo er en slags paranoia. 

Anonymkode: 98e0a...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er rart at fastlegen din ikke først forsøker medisiner mot angst på deg, i stedet for henvisninger til (mest sannsynlig) unødvendige videre undersøkelser. Muligens burde du også hatt en liten dose antipsykotika, siden helseangst jo er en slags paranoia. 

Anonymkode: 98e0a...7a7

Ingen har nevnt medisiner. Selv om jeg har slitt i 6 mnd nå. Har lest bøker og gått til psykolog også. Men står om sykdom overalt og jeg blir dårlig igjen... skulle tro jeg ble glad for henvisning. Men jeg ble livredd! 😭😭😭😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er godt å høre at de har foretatt noen prøver for å bringe klarhet om alvorlig sykdom. Ikke det ,helsangst om det er hva det er du opplever ,er jo også alvorlig for den det rammer og stadig fler tror jeg. Tar ofte lang tid å få prøvesvar tror jeg. Men da jobbes det jo med dine ting nå. Kanskje kommer prøvesvarene snart. Prøv å holde ut og ikke tenke det aller værste.

Svarer kun utifra erfaringer som selv pasient eller klient for en del tid siden.

Lykke til.😊

Anonymkode: 87211...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke prøve å stole på hva legen din sier? Hun sa jo at hun bestilte disse undersøkelsene for at du skulle bli trygg på at det ikke feiler deg noe. Hvorfor i all verden skulle legen lyve for deg? 

Du ødelegger jo helt dine dager, som kunne ha vært mye bedre. Kan du ikke prøve å gjøre noe som er hyggelig for deg selv. Prøv å pensle tankene over på noe annet. Vet det er lett for meg å si, siden jeg ikke har helseangst. Men prøv. Du vil få det så utrolig mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, emilie321 skrev:

Kan du ikke prøve å stole på hva legen din sier? Hun sa jo at hun bestilte disse undersøkelsene for at du skulle bli trygg på at det ikke feiler deg noe. Hvorfor i all verden skulle legen lyve for deg? 

Du ødelegger jo helt dine dager, som kunne ha vært mye bedre. Kan du ikke prøve å gjøre noe som er hyggelig for deg selv. Prøv å pensle tankene over på noe annet. Vet det er lett for meg å si, siden jeg ikke har helseangst. Men prøv. Du vil få det så utrolig mye bedre.

Jo... sant... Men ho bestilte både nevrologisk undersøkelse OG MR. Det var liksom ikke bare bare heller... og det skremmer meg litt. 

Men den første var fordi jeg var redd for leamus og prikkingen. Den andre er fordi jeg har vært redd for hodepinen. Begge deler sa ho var for å utelukke, ikke fordi ho trodde noe var galt. 

Men jeg med helseangst ble bare livredd. 

Endret av Millee89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Millee89 skrev:

Jo... sant... Men ho bestilte både nevrologisk undersøkelse OG MR. Det var liksom ikke bare bare heller... og det skremmer meg litt. 

Men den første var fordi jeg var redd for leamus og prikkingen. Den andre er fordi jeg har vært redd for hodepinen. Begge dager sa ho var for å utelukke, ikke fordi ho trodde noe var galt. 

Men jeg med helseangst ble bare livredd. 

Jeg har og slitt med helseangst. Tok MR og CT og ble henvist til nevrolog...nevrologen sa jeg hadde trigeminusnevralgi. Det er jo for å utelukke ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg har og slitt med helseangst. Tok MR og CT og ble henvist til nevrolog...nevrologen sa jeg hadde trigeminusnevralgi. Det er jo for å utelukke ting. 

Hva er det? 

Det du hadde... 

Selv har jeg overbevist meg selv om als eller svulst. Så sånn sett bare skummelt å evt få det bekreftet.... huff.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Surrehuggu
5 minutter siden, Millee89 skrev:

Jo... sant... Men ho bestilte både nevrologisk undersøkelse OG MR. Det var liksom ikke bare bare heller... og det skremmer meg litt. 

Men den første var fordi jeg var redd for leamus og prikkingen. Den andre er fordi jeg har vært redd for hodepinen. Begge dager sa ho var for å utelukke, ikke fordi ho trodde noe var galt. 

Men jeg med helseangst ble bare livredd. 

Tror dessverre ikke at du blir noe bedre av helseangsten om du får utelukket sykdom i denne omgangen. Straks etterpå vil det være noe annet du vil bli engstelig for. Leit å si det, men siden du har helseangst vil du bare finne andre ting du oppfatter som symptomer på sykdom. Det ligger i helseangstens natur, og personlig tror jeg ikke fastlegens strategi vil fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Millee89 skrev:

Hva er det? 

Det du hadde... 

Selv har jeg overbevist meg selv om als eller svulst. Så sånn sett bare skummelt å evt få det bekreftet.... huff.. 

Det er nervesmerter i halve fjeset,det var ganske tydelig at det var det det var. 

Jeg og trodde jeg hadde svults på hjernen,da var det betryggende å få vite at jeg ikke hadde det. Men var veldig nervøs før undersøkelsen, og før svaret kom. Jeg er nesten alltid overbevist om at jeg er dødssyk for jeg er så mye dårlig. Sist tok legen masse blodprøver og der ville det vise om jeg hadde kreft sa han, men jeg tror ikke på han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Det er nervesmerter i halve fjeset,det var ganske tydelig at det var det det var. 

Jeg og trodde jeg hadde svults på hjernen,da var det betryggende å få vite at jeg ikke hadde det. Men var veldig nervøs før undersøkelsen, og før svaret kom. Jeg er nesten alltid overbevist om at jeg er dødssyk for jeg er så mye dårlig. Sist tok legen masse blodprøver og der ville det vise om jeg hadde kreft sa han, men jeg tror ikke på han. 

Glad for å høre du ikke hadde svulst!

 

Da er det godt for meg å snakke litt med deg som iallfall forstår dette med å være redd. 

Jeg har innsett at angsten min er sterk iallfall. Kjenner prikking i foten..... blir redd for als. Leser om symptomene. Som sier at ved als blir kanskje ene beinet svakere. En dag eller to etterpå føles beinet svakere.... selv om jeg er redd for ALS, så ser jeg også at sjansen er stor for at det er angst. Skremmer meg selv mye... dessverre... blir bare så redd når angsten fullstendig tar meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Millee89 skrev:

Jo... sant... Men ho bestilte både nevrologisk undersøkelse OG MR. Det var liksom ikke bare bare heller... og det skremmer meg litt. 

Men den første var fordi jeg var redd for leamus og prikkingen. Den andre er fordi jeg har vært redd for hodepinen. Begge deler sa ho var for å utelukke, ikke fordi ho trodde noe var galt. 

Men jeg med helseangst ble bare livredd. 

Da bør du slå deg til ro med det legen har sagt. Hun har ingen grunn til å lyve for deg. Men vil du bli beroliget når undersøkelsene viser at ingenting er galt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Millee89 skrev:

Glad for å høre du ikke hadde svulst!

 

Da er det godt for meg å snakke litt med deg som iallfall forstår dette med å være redd. 

Jeg har innsett at angsten min er sterk iallfall. Kjenner prikking i foten..... blir redd for als. Leser om symptomene. Som sier at ved als blir kanskje ene beinet svakere. En dag eller to etterpå føles beinet svakere.... selv om jeg er redd for ALS, så ser jeg også at sjansen er stor for at det er angst. Skremmer meg selv mye... dessverre... blir bare så redd når angsten fullstendig tar meg. 

Ja det var en lettelse. Jeg forstår deg veldig godt. 

Jeg har mye prikking i ben og armer og noen ganger i hele kroppen, da mistenker jeg MS. Sykepleierene mine sier at det er angst. Jeg har vel trodd jeg har hatt alle mulige typer kreft,nå er det underlivskreft jeg er redd for. Bør gå å ta celleprøve men er redd for det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det var en lettelse. Jeg forstår deg veldig godt. 

Jeg har mye prikking i ben og armer og noen ganger i hele kroppen, da mistenker jeg MS. Sykepleierene mine sier at det er angst. Jeg har vel trodd jeg har hatt alle mulige typer kreft,nå er det underlivskreft jeg er redd for. Bør gå å ta celleprøve men er redd for det også. 

Huff... ikke sant...

Pappan til min mann døde av ALS. Så jeg er såklart redd jeg har dette! 

 

Skjønner deg.. celleprøve er aldri gøy. 

Gruet meg veldig, men tok det i mai i år.. har du en du kan ta der hos som du evt er mer trygg på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...