Gå til innhold

Vaske vaske vaske hviske viske


cathlin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vasker på sykehus, der det er høye krav til hygiene. 

Sprit (og rengjøringsmidler) blir faktisk sjelden brukt i det daglige renholdet, bortsett fra på operasjonsavdelingen (der brukes det også kun sprit og vann). Desinfisering skjer når det er snakk om såkalt «smitterom» der pasienten har vært isolert pga smitte. 

Vi rengjør med rene mikrofibermopper og mikrofiberkluter, som vi bytter ut når de er skitne. Mikrofiberkluten har med sine små fibre egenskaper som gjør at vi ikke trenger å bruke såpe med mindre det er snakk om flekker som ikke lar seg fjerne uten (som feks fett og olje) - den trekker til seg og fjerner skitten, samtidig som den polerer. 

Til deg: 

Kjøp deg mikrofiberkluter som du bytter ut jevnlig (eller engangskluter på rull som du kaster når de er skitne).  Bruk zalo på kjøkkenet - men husk - kun en dråpe er nok! Overdosering av såpe skader mer enn det gavner, og det kan faktisk også føre til bakterievekst. 

Hold det rent på kjøkken og bad/wc  hver dag (da snakker vi om overflatene som kjøkkenbenker og servant og toalett - ikke gulv). Bytt hånduker på bad/do ofte - hver dag om dere er mange. 

For å beskytte deg selv (og andre) er det viktig med god håndhygiene - utover det og å holde overflatene på kjøkken og bad rene trenger du ikke gjøre noe annet enn den ukentlige helgerengjøringen. 

Men om du føler deg tryggere ved å bruke sprit, så gjør gjerne det. Men det er ikke billlg, og det er heller ikke nødvendig. 

https://www.europris.no/klut-pa-rull-50-stk-20x40-cm-181831.htm

 

Anonymkode: 2e667...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Synes dette høres litt OCD ut. Seriøst er det mange folk som ikke vasker seg på henda, ekkelt som bare det. Men jeg tror de ikke blir mer syke enn de som har litt bakteriefobi. Folk som snuser tar inn og ut snus uten å vaske seg på hendene ute blandt folk, snus virker ved å irritere slimhinnene i munnen.

 Folk griller kylling ute, og vasker seg ikke selv om de har tatt i den rå, før de spiser osv. For ikke å nevne de millioner av mennesker som spiser på fast food steder som mcDonalds ol hver dag, uten å vaske seg, og uten bestikk.....

 

Da jeg jobbet som renholder hadde han som lærte meg opp ikke på seg handsker når han fjernet mensblod fra toalettseter, eller skrubbet pissoar. Du skulle bare visst :P

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, frosken skrev:

Hva slags mat er det snakk om? Mange bakterier forsvinner jo ved varmebehandling. Hvis du vil være proff, så spriter du det området som det lages mat på daglig- men jeg vet ikke hvor du får tak i slik "sprit" som brukes til dette. Kan spørre en jeg kjenner som benytter det selv. 

Jeg vil ha sånn sprit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vasker på sykehus, der det er høye krav til hygiene. 

Sprit (og rengjøringsmidler) blir faktisk sjelden brukt i det daglige renholdet, bortsett fra på operasjonsavdelingen (der brukes det også kun sprit og vann). Desinfisering skjer når det er snakk om såkalt «smitterom» der pasienten har vært isolert pga smitte. 

Vi rengjør med rene mikrofibermopper og mikrofiberkluter, som vi bytter ut når de er skitne. Mikrofiberkluten har med sine små fibre egenskaper som gjør at vi ikke trenger å bruke såpe med mindre det er snakk om flekker som ikke lar seg fjerne uten (som feks fett og olje) - den trekker til seg og fjerner skitten, samtidig som den polerer. 

Til deg: 

Kjøp deg mikrofiberkluter som du bytter ut jevnlig (eller engangskluter på rull som du kaster når de er skitne).  Bruk zalo på kjøkkenet - men husk - kun en dråpe er nok! Overdosering av såpe skader mer enn det gavner, og det kan faktisk også føre til bakterievekst. 

Hold det rent på kjøkken og bad/wc  hver dag (da snakker vi om overflatene som kjøkkenbenker og servant og toalett - ikke gulv). Bytt hånduker på bad/do ofte - hver dag om dere er mange. 

For å beskytte deg selv (og andre) er det viktig med god håndhygiene - utover det og å holde overflatene på kjøkken og bad rene trenger du ikke gjøre noe annet enn den ukentlige helgerengjøringen. 

Men om du føler deg tryggere ved å bruke sprit, så gjør gjerne det. Men det er ikke billlg, og det er heller ikke nødvendig.  

https://www.europris.no/klut-pa-rull-50-stk-20x40-cm-181831.htm

 

Anonymkode: 2e667...de6

Takk for tips! Jeg har brukt Zalo på kjøkkenet til nå. De klutene på rull så veldig kjekke ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Surrehuggu
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi rengjør med rene mikrofibermopper og mikrofiberkluter, som vi bytter ut når de er skitne. Mikrofiberkluten har med sine små fibre egenskaper som gjør at vi ikke trenger å bruke såpe med mindre det er snakk om flekker som ikke lar seg fjerne uten (som feks fett og olje) - den trekker til seg og fjerner skitten, samtidig som den polerer

Jeg har alltid (de siste årene etter at slik rengjøring ble vanlig), stusset veldig på.om gulvene faktisk blir rene av den metoden. De som vasker gulvet på institusjoner (f.eks. skoler og sykehus), spruter et par ganger med vann fra en flaske og går så over gulvet med tørr mopp. Jeg testet derfor gulvet i etterkant av slik rengjøring ved å ta en vått papir og gni litt på gulvet. Skal si dem papirbiten ble skitten! Så jeg forstår ikke hvordan slik rengjøring er er hygienisk i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Surrehuggu skrev:

Jeg har alltid (de siste årene etter at slik rengjøring ble vanlig), stusset veldig på.om gulvene faktisk blir rene av den metoden. De som vasker gulvet på institusjoner (f.eks. skoler og sykehus), spruter et par ganger med vann fra en flaske og går så over gulvet med tørr mopp. Jeg testet derfor gulvet i etterkant av slik rengjøring ved å ta en vått papir og gni litt på gulvet. Skal si dem papirbiten ble skitten! Så jeg forstår ikke hvordan slik rengjøring er er hygienisk i det hele tatt.

Samme erfaring på jobben her. Om noen unger søler noe og jeg tar en klut eller tørkepapir med litt vann på for å tørke opp så er det jo gromøkkete! Men neeeeeeida, hevder renholderne hardnakket, det blir såååå rent så med microfiber og vann...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Surrehuggu skrev:

Jeg har alltid (de siste årene etter at slik rengjøring ble vanlig), stusset veldig på.om gulvene faktisk blir rene av den metoden. De som vasker gulvet på institusjoner (f.eks. skoler og sykehus), spruter et par ganger med vann fra en flaske og går så over gulvet med tørr mopp. Jeg testet derfor gulvet i etterkant av slik rengjøring ved å ta en vått papir og gni litt på gulvet. Skal si dem papirbiten ble skitten! Så jeg forstår ikke hvordan slik rengjøring er er hygienisk i det hele tatt.

I de gamle lokalene våre så ikke golvbelegget på spiserommet ut og renholderne sa bare "Nei, det går ikke bort, det er så slitt." Til jeg en dag tok meg på tak, brukte varmt vann, Jif skurekrem og en sånn skuresvamp. Golvet var ikke til å kjenne igjen etterpå! Rent med tørr micrfibermopp og litt vann? Ikke pokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt vaskespørsmål, men siden jeg hadde en tråd her:

Er det trygt å spise fra en kjøttgryte som har stått i romtemperatur et døgn? Ble laget i går og skal varmes opp igjen i dag. I utgangspunktet syns jeg det er helt nei, men er jeg for bekymra og overopptatt av at matrester bør oppbevares i kjøleskap hvis de skal spares på og varmes opp igjen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, cathlin skrev:

Ikke helt vaskespørsmål, men siden jeg hadde en tråd her:

Er det trygt å spise fra en kjøttgryte som har stått i romtemperatur et døgn? Ble laget i går og skal varmes opp igjen i dag. I utgangspunktet syns jeg det er helt nei, men er jeg for bekymra og overopptatt av at matrester bør oppbevares i kjøleskap hvis de skal spares på og varmes opp igjen?

 

Jeg tror det skal gå bra,her har vi hatt fårikål ute over natten og det gikk fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg tror det skal gå bra,her har vi hatt fårikål ute over natten og det gikk fint. 

Ok. Takk! Jeg er kanskje litt for hysterisk på sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cathlin skrev:

Ok. Takk! Jeg er kanskje litt for hysterisk på sånt. 

Det er sikkert mange som setter det i kjøleskapet og, så vil ikke kalle deg hysterisk heller :) Men det er vel pasta og ris som ikke skal stå ute mer enn to timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...