Gå til innhold

18 åring snart på rømmen, hvordan overleve ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en 18 åring som snart skal rømme til nabolandet Sverige av ulike grunner, men de er så private at jeg ikke ønsker å dele de hær. Jeg trenger bare tips slik at jeg kan overleve når vinteren kommer. 

Økonomi: når jeg skal stikke av så vil stipend forsvinne og da sitter jeg igjen med 0 kr ( hvordan få tak i penger til mat ) tigging går sikkert ant, men hvor er det trygt å tigge ? hvor er det lov osv ? i (Sverige)

Jobb: Hvordan skal jeg få jobb ? er det ikke nesten umulig å få seg jobb hvis man ligger i gata ? jeg vil jo ha en jobb på lang sikt!

Bo: Hvordan få tak over hodet ? jeg er klar over at jeg må sove ute noen netter før jeg får jobb, men finnes det ingen tiltak i Sverige, et sted man kan sove trygt for uteliggere osv på vinteren ?  hvis ikke hvor kan jeg sove uten å fryse ihjæl. 

 

Hva er det første jeg bør gjøre når jeg kommer til Sverige ? Er det noen jeg kan ta kontakt med eller skal jeg bare sette meg midt i sentrum og tigge der midlertidig til hjelpa kommer ? 

Jeg er skikkelig fortvilet, trenger råd og hjelp slik at jeg kan få et hjem å bo og en jobb å gå til på lang sikt. 

 

 

 

 

Anonymkode: 2f417...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en 18 åring som snart skal rømme til nabolandet Sverige av ulike grunner, men de er så private at jeg ikke ønsker å dele de hær. Jeg trenger bare tips slik at jeg kan overleve når vinteren kommer. 

Økonomi: når jeg skal stikke av så vil stipend forsvinne og da sitter jeg igjen med 0 kr ( hvordan få tak i penger til mat ) tigging går sikkert ant, men hvor er det trygt å tigge ? hvor er det lov osv ? i (Sverige)

Jobb: Hvordan skal jeg få jobb ? er det ikke nesten umulig å få seg jobb hvis man ligger i gata ? jeg vil jo ha en jobb på lang sikt!

Bo: Hvordan få tak over hodet ? jeg er klar over at jeg må sove ute noen netter før jeg får jobb, men finnes det ingen tiltak i Sverige, et sted man kan sove trygt for uteliggere osv på vinteren ?  hvis ikke hvor kan jeg sove uten å fryse ihjæl. 

 

Hva er det første jeg bør gjøre når jeg kommer til Sverige ? Er det noen jeg kan ta kontakt med eller skal jeg bare sette meg midt i sentrum og tigge der midlertidig til hjelpa kommer ? 

Jeg er skikkelig fortvilet, trenger råd og hjelp slik at jeg kan få et hjem å bo og en jobb å gå til på lang sikt. 

 

 

 

 

Anonymkode: 2f417...8fb

Går du på skole nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cilie skrev:

Går du på skole nå? 

Ja, men jeg er nødt til å avslutte skolegangen nå, er det mulighet for å få lov til å fortsette i Sverige ? for hvis det er mulig så får jeg fortsette på skolen der istedenfor å slutte

Anonymkode: 2f417...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel søke asyl da, som alle andre som er på rømmen. Men jeg ser ikke hvorfor Sverige skal bry med å ta seg av en norsk statsborger. Du bør vel kanskje finne en jobb før du drar og søke om arbeidstilatelse, dersom det er påkrevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg er nødt til å avslutte skolegangen nå, er det mulighet for å få lov til å fortsette i Sverige ? for hvis det er mulig så får jeg fortsette på skolen der istedenfor å slutte

Anonymkode: 2f417...8fb

Skolen din har rådgivere? Kan du snakke med noen der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trine skrev:

Du får vel søke asyl da, som alle andre som er på rømmen. Men jeg ser ikke hvorfor Sverige skal bry med å ta seg av en norsk statsborger. Du bør vel kanskje finne en jobb før du drar og søke om arbeidstilatelse, dersom det er påkrevd.

Hva skjer når jeg søker asyl der får jeg et sted å bo ? ok skal sette meg litt inni det der med arbeidstillatelse osv. får bare finne info på nettet om det

Anonymkode: 2f417...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, cilie skrev:

Skolen din har rådgivere? Kan du snakke med noen der? 

situasjonen min er ganske håpløs, det er ikke noe skolen kan gjøre noe med. Jeg er på rømmen fra den norske staten, har opplevd så mye svikt at jeg tror det er best at jeg bare stikker. orker ikke å bli tråkket ned på av andre mer. Jeg vil ha en ny start, jeg vil få en ny sjanse og komme til et bedre miljø

Anonymkode: 2f417...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

situasjonen min er ganske håpløs, det er ikke noe skolen kan gjøre noe med. Jeg er på rømmen fra den norske staten, har opplevd så mye svikt at jeg tror det er best at jeg bare stikker. orker ikke å bli tråkket ned på av andre mer. Jeg vil ha en ny start, jeg vil få en ny sjanse og komme til et bedre miljø

Anonymkode: 2f417...8fb

Det høres ut som du nå går fra en håpløs situasjon til en ny håpløs situasjon... Det er veldig viktig for deg å få fullført vgs. Kan du ikke prøve å snakke med rådgiver, sosialfaglig rådgiver eller helsesøster og se om du kanskje kan få noe mer hjelp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige er kjent for å være raske til å ordne "alt" for innflyttere. På 80-tallet var det mange nordmenn som dro til Sverige fordi arbeidsmarkedet var bedre der, og det var mange historier i media om familier som fikk barnehageplasser, bolig og jobb i løpet av noen få dager. Det er lenge siden nå, men systemet er nok fortsatt ganske velfungerende.

https://www.socialstyrelsen.se/

Dette betyr ikke nødvendigvis at jeg råder deg til å dra, men du finner litt info vha. lenken. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

situasjonen min er ganske håpløs, det er ikke noe skolen kan gjøre noe med. Jeg er på rømmen fra den norske staten, har opplevd så mye svikt at jeg tror det er best at jeg bare stikker. orker ikke å bli tråkket ned på av andre mer. Jeg vil ha en ny start, jeg vil få en ny sjanse og komme til et bedre miljø

Anonymkode: 2f417...8fb

Hva mener du med at du er på rømmen fra den norske staten? Har du vært under barnevernets omsorg - eller hva er det du rømmer fra?

Det er lett å forstå at du kan ønske en ny start. Det finnes imidlertid andre - og mye bedre alternativer - enn å reise til Sverige uten penger og uten nettverk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, laban skrev:

Sverige er kjent for å være raske til å ordne "alt" for innflyttere. På 80-tallet var det mange nordmenn som dro til Sverige fordi arbeidsmarkedet var bedre der, og det var mange historier i media om familier som fikk barnehageplasser, bolig og jobb i løpet av noen få dager. Det er lenge siden nå, men systemet er nok fortsatt ganske velfungerende.

https://www.socialstyrelsen.se/

Dette betyr ikke nødvendigvis at jeg råder deg til å dra, men du finner litt info vha. lenken. 

 

Tusen takk! håper den nye starten blir bedre

Anonymkode: 2f417...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, frosken skrev:

Hva mener du med at du er på rømmen fra den norske staten? Har du vært under barnevernets omsorg - eller hva er det du rømmer fra?

Det er lett å forstå at du kan ønske en ny start. Det finnes imidlertid andre - og mye bedre alternativer - enn å reise til Sverige uten penger og uten nettverk. 

Svikt fra skolen. svikt fra barnevernet, svikt fra omsorgspersoner og svikt fra psykiatrien, nå er jeg lei. Håpe du forstår hvorfor jeg vil rømme. Alle kjenner meg hær, for den psykiske ustabile dritt ungen. Nå vil jeg ha en ny start, det er på tide at jeg får orden på livet mitt.

Anonymkode: 2f417...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Svikt fra skolen. svikt fra barnevernet, svikt fra omsorgspersoner og svikt fra psykiatrien, nå er jeg lei. Håpe du forstår hvorfor jeg vil rømme. Alle kjenner meg hær, for den psykiske ustabile dritt ungen. Nå vil jeg ha en ny start, det er på tide at jeg får orden på livet mitt.

Anonymkode: 2f417...8fb

Du skriver at du er 18 år, og dermed trenger du vel ikke egentlig "rømme"? Har du ikke rett til å ta dine egne valg?

Dessverre flytter nissen gjerne med på lasset, - dvs. at samme problemer gjentar seg selv om man flytter dersom man ikke har fått løst noen av disse problemene. Ideen din om å dra til Sverige uten penger og jobb, og uten andre løsninger enn å bo på gaten mens du leter etter jobb, virker ikke konstruktiv. Du bør samarbeide med de du føler deg sviktet av om å finne bedre løsninger. 

Kanskje kunne du gått et år på folkehøgskole etter hvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, frosken skrev:

Du skriver at du er 18 år, og dermed trenger du vel ikke egentlig "rømme"? Har du ikke rett til å ta dine egne valg?

Dessverre flytter nissen gjerne med på lasset, - dvs. at samme problemer gjentar seg selv om man flytter dersom man ikke har fått løst noen av disse problemene. Ideen din om å dra til Sverige uten penger og jobb, og uten andre løsninger enn å bo på gaten mens du leter etter jobb, virker ikke konstruktiv. Du bør samarbeide med de du føler deg sviktet av om å finne bedre løsninger. 

Kanskje kunne du gått et år på folkehøgskole etter hvert?

Det er ingen som kan hjelpe meg, jeg må hjelpe meg selv. Har man et alkoholproblem så må man kutte ut alkoholen, lever man med en voldelig mann så må man gå ifra han osv. Sånn er det med min sak. Jeg får ikke fred før jeg rømmer fra de som gjør at jeg ikke får det bra med meg selv. Jeg blir ikke forstått hær, ingen er villig til å forstå, når jeg først ber om hjelp så får jeg spark i ræva når jeg ligger nede. Nei nå vil jeg bare gå min vei. Orker ikke flere spark, orker ikke å bli tråkket ned på. Jeg vil starte live mitt på nytt igjen i et sted der ingen kjenner meg. Jeg får bare starte fra null, men jeg lover deg at jeg ikke kommer til å være tigger for bestandig! Jeg skal vise verden at jeg klarte meg👊🏼 jeg skal vise de at jeg fikk et bedre liv! Bare vent og se! 

Anonymkode: 2f417...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som kan hjelpe meg, jeg må hjelpe meg selv. Har man et alkoholproblem så må man kutte ut alkoholen, lever man med en voldelig mann så må man gå ifra han osv. Sånn er det med min sak. Jeg får ikke fred før jeg rømmer fra de som gjør at jeg ikke får det bra med meg selv. Jeg blir ikke forstått hær, ingen er villig til å forstå, når jeg først ber om hjelp så får jeg spark i ræva når jeg ligger nede. Nei nå vil jeg bare gå min vei. Orker ikke flere spark, orker ikke å bli tråkket ned på. Jeg vil starte live mitt på nytt igjen i et sted der ingen kjenner meg. Jeg får bare starte fra null, men jeg lover deg at jeg ikke kommer til å være tigger for bestandig! Jeg skal vise verden at jeg klarte meg👊🏼 jeg skal vise de at jeg fikk et bedre liv! Bare vent og se! 

Anonymkode: 2f417...8fb

Da må det vel være bedre å få hjelp til å fullføre skolen - om enn et annet sted i Norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som kan hjelpe meg, jeg må hjelpe meg selv. Har man et alkoholproblem så må man kutte ut alkoholen, lever man med en voldelig mann så må man gå ifra han osv. Sånn er det med min sak. Jeg får ikke fred før jeg rømmer fra de som gjør at jeg ikke får det bra med meg selv. Jeg blir ikke forstått hær, ingen er villig til å forstå, når jeg først ber om hjelp så får jeg spark i ræva når jeg ligger nede. Nei nå vil jeg bare gå min vei. Orker ikke flere spark, orker ikke å bli tråkket ned på. Jeg vil starte live mitt på nytt igjen i et sted der ingen kjenner meg. Jeg får bare starte fra null, men jeg lover deg at jeg ikke kommer til å være tigger for bestandig! Jeg skal vise verden at jeg klarte meg👊🏼 jeg skal vise de at jeg fikk et bedre liv! Bare vent og se! 

Anonymkode: 2f417...8fb

Hvis du trenger å skifte miljø, så vil du kunne få hjelp til det. Dette forutsetter at du er villig til å snakke med de som prøver å hjelpe deg, selv om du ikke føler at de forstår deg på en ok måte. Du kan hjelpe dem til å forstå deg bedre gjennom å kommunisere med ord om hvordan du har det og hva du ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en 18 åring som snart skal rømme til nabolandet Sverige av ulike grunner, men de er så private at jeg ikke ønsker å dele de hær. Jeg trenger bare tips slik at jeg kan overleve når vinteren kommer. 

Økonomi: når jeg skal stikke av så vil stipend forsvinne og da sitter jeg igjen med 0 kr ( hvordan få tak i penger til mat ) tigging går sikkert ant, men hvor er det trygt å tigge ? hvor er det lov osv ? i (Sverige)

Jobb: Hvordan skal jeg få jobb ? er det ikke nesten umulig å få seg jobb hvis man ligger i gata ? jeg vil jo ha en jobb på lang sikt!

Bo: Hvordan få tak over hodet ? jeg er klar over at jeg må sove ute noen netter før jeg får jobb, men finnes det ingen tiltak i Sverige, et sted man kan sove trygt for uteliggere osv på vinteren ?  hvis ikke hvor kan jeg sove uten å fryse ihjæl. 

 

Hva er det første jeg bør gjøre når jeg kommer til Sverige ? Er det noen jeg kan ta kontakt med eller skal jeg bare sette meg midt i sentrum og tigge der midlertidig til hjelpa kommer ? 

Jeg er skikkelig fortvilet, trenger råd og hjelp slik at jeg kan få et hjem å bo og en jobb å gå til på lang sikt. 

 

 

 

 

Anonymkode: 2f417...8fb

Hvorfor ikke bare ta en annen kommune? Mye enklere med NAV, nødbolig, skole og ordninger, fremfor sverige

Anonymkode: db6a0...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så trist å høre at du har det så vanskelig. Jeg vil råde deg til å prøve å åpne deg for den hjelpen som du kan få av de du allerede har kontakt med. Selv om det kanskje ikke oppleves sånn for deg nå, så trur jeg om du prøver å endre din egen innstilling til de du har rundt deg, så vil du kunne få det mye bedre. Ofte er det sånn at   Man ikke klarer å se at man selv er negativt innstilt og fordomsfull til andre mennesker som faktisk kan hjelpe deg. Dette kan være fordi man har opplevd noe fælt tidligere. Det å rømme til et annet land uten å ha en bolig, sysselsetting og inntekt vil ikke løse dine problemer, tvert imot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rømte til Sverige da jeg var på din alder, eller flyttet som jeg kalte det. Det var ingen sak. Bare å melde flytting, få svensk personnummer og finne en jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tonie skrev:

Det var ingen sak

Er ikke bare bare å få seg en jobb nå til dags som ufaglært, selv i Oslo er det 1000 søkere når kiwi lyser ut 4 stillinger, så kan du tenke deg selv hva kiwi svarer når du forteller at du er uteligger og snakker dårlig norsk. Tror du det ikke er noen sak å bli blant de 4 heldige ?

Tidene har endret seg, mye av det ufaglærte arbeidet nordmenn og svensker vil ha utført (f.eks sy en genser) gjøres av slaver i kina/andre uland til 10 kroner dagen, da sliter du for om du gjør som kinesiske slaver, og lager varer for 10 kroner dagen, men trenger f.eks 150 kroner dagen for å overleve, da er det plutselig ikke "ikke noen sak", dvs du må kjempe om de jobbene som det ikke kan importeres slaveproduserte varer i utlandet av, og de finnes ja men det er færre jobber, større konkurranse, dermed er det "mer" "en sak" enn da du var ung og slavedriften ikke var såpass satt i system at jobbene forsvant

 

Det ER en sak, det er derfor vi har Brexit, donald trump, najsonalisme/kommunisme etc som brer om seg.

Dette til orientering

Anonymkode: 350f8...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...