Gå til innhold

18 åring snart på rømmen, hvordan overleve ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 hours ago, AnonymBruker said:

Er ikke bare bare å få seg en jobb nå til dags som ufaglært, selv i Oslo er det 1000 søkere når kiwi lyser ut 4 stillinger, så kan du tenke deg selv hva kiwi svarer når du forteller at du er uteligger og snakker dårlig norsk. Tror du det ikke er noen sak å bli blant de 4 heldige ?

Tidene har endret seg, mye av det ufaglærte arbeidet nordmenn og svensker vil ha utført (f.eks sy en genser) gjøres av slaver i kina/andre uland til 10 kroner dagen, da sliter du for om du gjør som kinesiske slaver, og lager varer for 10 kroner dagen, men trenger f.eks 150 kroner dagen for å overleve, da er det plutselig ikke "ikke noen sak", dvs du må kjempe om de jobbene som det ikke kan importeres slaveproduserte varer i utlandet av, og de finnes ja men det er færre jobber, større konkurranse, dermed er det "mer" "en sak" enn da du var ung og slavedriften ikke var såpass satt i system at jobbene forsvant

 

Det ER en sak, det er derfor vi har Brexit, donald trump, najsonalisme/kommunisme etc som brer om seg.

Dette til orientering

Anonymkode: 350f8...991

Vanskelig, ja, men det er mulig hvis man står på, er aktiv og virkelig vil ha en jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, tonie skrev:

Vanskelig, ja, men det er mulig hvis man står på, er aktiv og virkelig vil ha en jobb.

Tidene har forandret seg og det er strengere nå.  For å få svensk personnummer må man ha et sted å bo og en jobb.  Det å dra dit uten noe som helst tror jeg kan være vanskelig.

Sverige og Norge har tett samarbeid så hvis man rømmer fra alt i et land så blir alle opplysninger raskt overflyttet f.eks. barnevern, politijournaler osv.  Det er ganske sannsynlig at noen blander seg i at en ungdom ligger på gata og har ikke et sted å bo.

Jeg ville anbefalt å søke jobb først, og hvorfor kun Sverige?  Det finnes mange andre land også.  Jeg ville heller ansatt en som søkte fra et annet land enn en som ikke bor noe sted. Det er ganske desperat å flytte rett på gata.

Anonymkode: f043d...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo myndig, og kan vel flytte hvor du vil? 

Jeg kjenner ikke til hva som trengs for å kunne få seg lovlig jobb i Sverige, vil tro at du kan jobbe der en periode (3 mnd? 6 mnd? 1 år?) uten noe problem, hvis du da er svinheldig og finner deg jobb.

Når det er sagt, så er det trolig lettere mht lønn, skatt, evt stønad fra NAV etc dersom du heller flytter til en helt ny plass i Norge.

Jeg har selv en datter på 18. Kan ikke se for meg henne på et helt nytt sted uten nettverk og uten noen som kan gi henne råd og støtte - selv om hun er myndig. Er det ingen du stoler på, som kan hjelpe deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, påskelilje skrev:

Du er jo myndig, og kan vel flytte hvor du vil? 

Jeg kjenner ikke til hva som trengs for å kunne få seg lovlig jobb i Sverige, vil tro at du kan jobbe der en periode (3 mnd? 6 mnd? 1 år?) uten noe problem, hvis du da er svinheldig og finner deg jobb.

Når det er sagt, så er det trolig lettere mht lønn, skatt, evt stønad fra NAV etc dersom du heller flytter til en helt ny plass i Norge.

Jeg har selv en datter på 18. Kan ikke se for meg henne på et helt nytt sted uten nettverk og uten noen som kan gi henne råd og støtte - selv om hun er myndig. Er det ingen du stoler på, som kan hjelpe deg?

Du kan jobbe så lenge du vil hvis du melder flytting.  Hvis du ikke melder flytting og vil beholde adresse i Norge kan du jobbe der i 6 mnd.

Anonymkode: f043d...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer når jeg søker asyl der får jeg et sted å bo ? ok skal sette meg litt inni det der med arbeidstillatelse osv. får bare finne info på nettet om det

Anonymkode: 2f417...8fb

Aner ikke. Ser litt for meg at de muligens ikke kommer til å ta deg veldig seriøst når du forteller at du må flykte fra den norske stat, og da blir du sendt rett tilbake til Norge. Men hvis de mener det kanskje er en reell mulighet for at du trenger asyl, blir søknaden behandlet grundigere og i den perioden får du bo på asylmottak.

Men du kan visst bo og jobbe i Sverige i et år, uten arbeidstillatelse og oppholdstilatelse. Tror du bør ha både arbeid og bolig i orden før du drar, alternativt kjøpe deg telt og en varm sovepose.

https://www.norden.org/no/info-norden/arbeidstillatelse-og-oppholdstillatelse-i-sverige

https://www.norden.org/no/info-norden/jobbsoking-i-sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige har høyere arbeidsløshet, og større sosiale problemer enn norge. Jeg vil ikke anbefale deg en storby i hvertfall. Og på småstedene er det ikke jobb å få. 

Anonymkode: db1b4...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer når jeg søker asyl der får jeg et sted å bo ? ok skal sette meg litt inni det der med arbeidstillatelse osv. får bare finne info på nettet om det

Anonymkode: 2f417...8fb

Du kan glemme å søke asyl i Sverige når du kommer fra Norge.  Har du en lærer på skolen du stoler på?  Hva med rådgiver, helsesøster, assisterende rektor,  PP-rådgiver ofl?  Du kan selv kontakte PP-tjenesten og be om hjelp uten at skolen vet det.  Noen av disse kan veilede deg hvordan du kan søke skole og jobb i Sverige hvis du ønsker det.

Anonymkode: f043d...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som tok seg tid til å svare, jeg skal prøve å tenke litt på det🤔 Tenke på fordeler vs ulemper også tar jeg en avgjørelse etter det.

Anonymkode: 2f417...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en 18 åring som snart skal rømme til nabolandet Sverige

Dette høres desperat, altfor spontant og lite gjennomtenkt ut  Jeg skjønner at du har det vanskelig og har lyst til å starte på nytt, men du har vel lyst til at det nye livet skal bli mindre kaotisk og rotete enn det gamle? Om du flytter uten å ha en plan for hvordan du skal komme deg dit, hva du skal leve av/ få penger fra, og hvor du skal bo kan det ikke bli bra  livet som blakk hjemløs er ikke å ha et «fritt liv», tvert om. 

Gjør som andre sier - be om hjelp til å rydde opp i kaoset du lever i, og planlegg en ny start på litt lengre sikt. Jobb jevnt og trutt mot å realisere flytteplanene, dvs få på plass ny bolig, nye gjøremål og inntektskilde. 

Ps. En siste ting: Når du er 18 er du myndig, og da rømmer du ikke, du flytter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2019 den 19.26, AnonymBruker skrev:

Jeg er en 18 åring som snart skal rømme til nabolandet Sverige av ulike grunner, men de er så private at jeg ikke ønsker å dele de hær. Jeg trenger bare tips slik at jeg kan overleve når vinteren kommer. 

Økonomi: når jeg skal stikke av så vil stipend forsvinne og da sitter jeg igjen med 0 kr ( hvordan få tak i penger til mat ) tigging går sikkert ant, men hvor er det trygt å tigge ? hvor er det lov osv ? i (Sverige)

Jobb: Hvordan skal jeg få jobb ? er det ikke nesten umulig å få seg jobb hvis man ligger i gata ? jeg vil jo ha en jobb på lang sikt!

Bo: Hvordan få tak over hodet ? jeg er klar over at jeg må sove ute noen netter før jeg får jobb, men finnes det ingen tiltak i Sverige, et sted man kan sove trygt for uteliggere osv på vinteren ?  hvis ikke hvor kan jeg sove uten å fryse ihjæl. 

 

Hva er det første jeg bør gjøre når jeg kommer til Sverige ? Er det noen jeg kan ta kontakt med eller skal jeg bare sette meg midt i sentrum og tigge der midlertidig til hjelpa kommer ? 

Jeg er skikkelig fortvilet, trenger råd og hjelp slik at jeg kan få et hjem å bo og en jobb å gå til på lang sikt. 

 

 

 

 

Anonymkode: 2f417...8fb

Dra på wwoofing https://wwoofinternational.org/ Mat og tak over hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 17.51, AnonymBruker skrev:

Takk til alle som tok seg tid til å svare, jeg skal prøve å tenke litt på det🤔 Tenke på fordeler vs ulemper også tar jeg en avgjørelse etter det.

Anonymkode: 2f417...8fb

Hvordan går det med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2019 den 20.31, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare ta en annen kommune? Mye enklere med NAV, nødbolig, skole og ordninger, fremfor sverige

Anonymkode: db6a0...c84

Enig i dette. Må være tryggere og bedre å velge en annen kommune. Og uansett: skal det ikke være mulig å få det bra der du er nå? . Du er 18 år. Og din egen sjef uansett hvor du bor. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.9.2019 den 12.52, påskelilje skrev:

Hvordan går det med deg?

Jeg er fortsatt i tenk modus, har ikke bestemt meg enda, men jeg vurderer å kanskje flytte til en annen kommune etterhvert. Ikke nå men når jeg er ferdig med dette skoleåret. :) 

Anonymkode: 2f417...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fortsatt i tenk modus, har ikke bestemt meg enda, men jeg vurderer å kanskje flytte til en annen kommune etterhvert. Ikke nå men når jeg er ferdig med dette skoleåret. :) 

Anonymkode: 2f417...8fb

Bedre å flytte til en annen kommune i Norge enn Sverige. Vet at det skal være vanskelig å få jobb i Sverige.  Norge er et vakkert land å bo i. Fins mange flotte plasser å bo i Norge. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fortsatt i tenk modus, har ikke bestemt meg enda, men jeg vurderer å kanskje flytte til en annen kommune etterhvert. Ikke nå men når jeg er ferdig med dette skoleåret. :) 

Anonymkode: 2f417...8fb

Dette høres bra ut:)  For all del prøv å gjøre skolen ferdig uansett hvor du gjør det.  Ofte kan miljøskifte være bra, men ikke hvis man sliter med å tilfredsstille basic behovene som mat og holde varmen.

Anonymkode: f043d...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2019 den 14.45, AnonymBruker skrev:

Jeg er fortsatt i tenk modus, har ikke bestemt meg enda, men jeg vurderer å kanskje flytte til en annen kommune etterhvert. Ikke nå men når jeg er ferdig med dette skoleåret. :) 

Anonymkode: 2f417...8fb

Godt å høre!

Kanskje hadde det vært lurt å bli kjent med noen voksne som du kan få tillit til, som du kan diskutere fremtidsplanene dine med? Selv om vi er "eldgamle", kan vi har noen kloke erfaringer som du kan ha nytte av å få vite. Mine store ungdommer synes selvsagt at jeg er gammel, men de innser av og til at ikke de vet alt, selv om de er blitt myndige 🙂 

Er det en lærer du kan snakke med? Eller helsesøster? Evt fastlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...