Gå til innhold

Legetime og blodprøver. Er redd prøvene ikke vil vise utslag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har opplevd parestesi en stund. Virket som legen synes det var unødvendig med timen. Tok heldigvis blodprøver likevel, som jeg får svar på i løpet av en ukes tid. Er redd for at prøvene ikke vil vise utslag på noe da 1) jeg vil ikke få noe svar (og vil fortsette å bekymre meg etc)  og 2) det var virkelig unødvendig, pluss at legen vil sikkert være skeptisk neste gang jeg eventuelt skulle trenge time.

Noen som har noen gode råd? Vet jo at jeg egentlig bare må vente til jeg får svar og at det ikke hjelper å bekymre seg før det er reelt, men klarer ikke helt å være rasjonell i forhold til dette. 

Anonymkode: e07b9...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, kupton skrev:

Hvilke blodprøver er relevante ved parestesier?

Hb, SR, TSH, HbA1c, ALAT og LPK i følge legen. 

Anonymkode: e07b9...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hb, SR, TSH, HbA1c, ALAT og LPK i følge legen. 

Anonymkode: e07b9...423

Hvis man mistenker at årsaken er alt fra anemi til diabetes til alkoholisme ja. 

Synes dette er typisk rar bruk av helsevesenets ressurser, eventuelt at legen er vel opptatt av å dekke egen ræv i tilfelle alle mulige eventualiteter. Mye kan vel utelukkes uten å ta blodprøver for all mulig «fandens oldemor»? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hvis man mistenker at årsaken er alt fra anemi til diabetes til alkoholisme ja. 

Synes dette er typisk rar bruk av helsevesenets ressurser, eventuelt at legen er vel opptatt av å dekke egen ræv i tilfelle alle mulige eventualiteter. Mye kan vel utelukkes uten å ta blodprøver for all mulig «fandens oldemor»? 

Mener du det er "rar bruk av resurser" fra min side eller legens? Hvordan mener du at legen burde undersøkt meg uten å ta blodprøver? Hva mener du med "fandens oldemor"? Er du lege selv siden du har så sterke meninger om dette?

Anonymkode: e07b9...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mener du det er "rar bruk av resurser" fra min side eller legens? Hvordan mener du at legen burde undersøkt meg uten å ta blodprøver? Hva mener du med "fandens oldemor"? Er du lege selv siden du har så sterke meninger om dette?

Anonymkode: e07b9...423

Fra legens side.

Jeg er ikke lege selv, men jeg mener man skal ta blodprøver ut fra klinisk mistanke. Ikke undersøke enhver ting, uansett hvor lite sannsynlig det er. Hvis du f.eks har en anelse høyt stoffskifte er det på ingen måte gitt at det er årsaken til parestesiene, og man kan vel så gjerne lete seg helt ut på viddene.

Hvis du som frisk person tok 20 random blodprøver, ville statistisk sett en av de være utenfor normalområdet uten at det trenger å ha noen verdens betydning bortsett fra å lage bekymring og føre til masse utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Fra legens side.

Jeg er ikke lege selv, men jeg mener man skal ta blodprøver ut fra klinisk mistanke. Ikke undersøke enhver ting, uansett hvor lite sannsynlig det er. Hvis du f.eks har en anelse høyt stoffskifte er det på ingen måte gitt at det er årsaken til parestesiene, og man kan vel så gjerne lete seg helt ut på viddene.

 Hvis du som frisk person tok 20 random blodprøver, ville statistisk sett en av de være utenfor normalområdet uten at det trenger å ha noen verdens betydning bortsett fra å lage bekymring og føre til masse utredning.

Nå kan jo faktisk alle disse blodprøvene avvike ved sykdommer og tilstander som fører til parestesi da, så helt ut på viddene er det vel ikke? 

Anonymkode: e07b9...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS er vel du som sliter med helseangst? Ref tråd Håper ikke dere blir lei av meg nå da.....

Der beskrives det ihvertfall parestesier, noe som er likt i begge tråder. 

Anonymkode: 91267...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS er vel du som sliter med helseangst? Ref tråd Håper ikke dere blir lei av meg nå da.....

Der beskrives det ihvertfall parestesier, noe som er likt i begge tråder. 

Anonymkode: 91267...ba4

Nei, det er ikke meg. 

Anonymkode: e07b9...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Worrysome plenty skrev:

Parestier har jeg hatt i mange år. Aldri tatt noen blodprøver pga det. Min forrige fastlege var ikke bekymret.

Virkelig? Hva begrunnet han det med? Vet at det det ikke nødvendigvis kommer av underliggende sykdom, men med tanke på at det kan være det tenker jeg at det er greit å i alle fall utelukke det om ikke mindre. 

Anonymkode: e07b9...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke meg. 

Anonymkode: e07b9...423

Det er det nok, siden problemstillingen er helt lik! 😁

Anonymkode: 91267...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Hvis man mistenker at årsaken er alt fra anemi til diabetes til alkoholisme ja. 

Synes dette er typisk rar bruk av helsevesenets ressurser, eventuelt at legen er vel opptatt av å dekke egen ræv i tilfelle alle mulige eventualiteter. Mye kan vel utelukkes uten å ta blodprøver for all mulig «fandens oldemor»? 

Er du ikke vel kritisk nå? Antallet blodprøver er jo ikke stort, og så sant de samme prøvene ikke nettopp er tatt, så tenker jeg at dette er innafor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har opplevd parestesi en stund. Virket som legen synes det var unødvendig med timen. Tok heldigvis blodprøver likevel, som jeg får svar på i løpet av en ukes tid. Er redd for at prøvene ikke vil vise utslag på noe da 1) jeg vil ikke få noe svar (og vil fortsette å bekymre meg etc)  og 2) det var virkelig unødvendig, pluss at legen vil sikkert være skeptisk neste gang jeg eventuelt skulle trenge time.

Noen som har noen gode råd? Vet jo at jeg egentlig bare må vente til jeg får svar og at det ikke hjelper å bekymre seg før det er reelt, men klarer ikke helt å være rasjonell i forhold til dette. 

Anonymkode: e07b9...423

Du beskriver vel helseangst, gjør du ikke? I så fall er det neppe hensiktsmessig at du søker så mange forsikringer på nett. 

For øvrig synes det stort sett bare er folk med enten helseangst eller med ganske omfattende sykdomshistorie, som snakker om parestesier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det nok, siden problemstillingen er helt lik! 😁

Anonymkode: 91267...ba4

Du får tro det du vil, men vi er ikke samme person. Ja, vi har ett likt symptom, men jeg er sjeldent i kontakt med lege, har ikke fått noe som helst henvisning videre og har heller ikke de samme bekymringene. Var ikke en gang klar over tråden før du nevnte den. 

Anonymkode: e07b9...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frosken skrev:

Du beskriver vel helseangst, gjør du ikke? I så fall er det neppe hensiktsmessig at du søker så mange forsikringer på nett. 

For øvrig synes det stort sett bare er folk med enten helseangst eller med ganske omfattende sykdomshistorie, som snakker om parestesier. 

Kan godt være, men hovedgrunnen til at jeg valgte å bestille time hos lege var fordi jeg tenkte det kunne være greit å bare få avklart hva jeg burde gjøre videre. Om det er noe så enkelt som anemi er det jo greit å bare få begynt på jerntilskudd med en gang slik at jeg ikke trenger å gå med dette lengre enn nødvendig. Er jo selvfølgelig også greit å få utelukket alvorlig sykdom, men det er ikke noe jeg er spesielt engstelig for eller overbevist om at jeg har. 

Anonymkode: e07b9...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan godt være, men hovedgrunnen til at jeg valgte å bestille time hos lege var fordi jeg tenkte det kunne være greit å bare få avklart hva jeg burde gjøre videre. Om det er noe så enkelt som anemi er det jo greit å bare få begynt på jerntilskudd med en gang slik at jeg ikke trenger å gå med dette lengre enn nødvendig. Er jo selvfølgelig også greit å få utelukket alvorlig sykdom, men det er ikke noe jeg er spesielt engstelig for eller overbevist om at jeg har. 

Anonymkode: e07b9...423

Det jeg stusset over i hovedinnlegget ditt, var at du var så bekymret. Slike blodprøver tas jo nærmest rutinemessig, så jeg skjønner ikke hvorfor du blir så stresset? 

Hadde jeg plutselig opplevd nummenhet i deler av kroppen, så ville jeg sannsynligvis før eller senere nevnt det for fastlegen. Men jeg ville ikke stresset over resultatet av noen standard blodprøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, frosken skrev:

Det jeg stusset over i hovedinnlegget ditt, var at du var så bekymret. Slike blodprøver tas jo nærmest rutinemessig, så jeg skjønner ikke hvorfor du blir så stresset? 

 Hadde jeg plutselig opplevd nummenhet i deler av kroppen, så ville jeg sannsynligvis før eller senere nevnt det for fastlegen. Men jeg ville ikke stresset over resultatet av noen standard blodprøver. 

Det er vel mest det at det virket som at legen var lite interessert i å finne ut hva årsaken var og helst bare ønsket se det an, litt sånn type "du kan vel heller kanskje bra dra hjem og vurdere å ringe tilbake om du skulle bli så dårlig at du er døende" (satt på spissen). Fikk også litt inntrykk av at legen bare tok noen blodprøver litt for syns skyld, sånn om det tilfeldigvis skulle være et symptom på sykdom så har hun i det minste gjort sin side av jobben. Tenker derfor det hadde vert greit om blodprøvene som allerede er tatt ville vise noe, slik at jeg ikke trengte å forholde meg til det lengre. Også fordi jeg ikke har så lyst til å bestille ny time med mindre jeg faktisk blir ekstremt dårlig/får voldsomme smerter. Men så har jeg jo og helst lyst til å finne ut hva det er fordi det er såpass plagsomt. Håper det svarte på spørsmålet ditt? 

Anonymkode: e07b9...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, frosken skrev:

Er du ikke vel kritisk nå? Antallet blodprøver er jo ikke stort, og så sant de samme prøvene ikke nettopp er tatt, så tenker jeg at dette er innafor. 

Ja jo, men jeg tenker at dette er noe som gjøres for å betrygge, i lys av helseangst. 

Jeg synes det har blitt en trend i helsevesenet der legen i stedet for å bruke klinisk skjønn skal sørge for at resultatet er matematisk sikkert. Jeg tenker jo at man da i ytterste konsekvens ikke trenger leger. Man kan jo bare bestille selv de blodprøver som Google eller en automat foreslår :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, issomethingwrong skrev:

Ja jo, men jeg tenker at dette er noe som gjøres for å betrygge, i lys av helseangst

Jeg synes det har blitt en trend i helsevesenet der legen i stedet for å bruke klinisk skjønn skal sørge for at resultatet er matematisk sikkert. Jeg tenker jo at man da i ytterste konsekvens ikke trenger leger. Man kan jo bare bestille selv de blodprøver som Google eller en automat foreslår :) 

Kan jeg spørre hvordan du har kommet frem til at jeg har helseangst ut i fra det jeg har skrevet her? 

Anonymkode: e07b9...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...