Gå til innhold

Legetime og blodprøver. Er redd prøvene ikke vil vise utslag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvordan du har kommet frem til at jeg har helseangst ut i fra det jeg har skrevet her? 

Anonymkode: e07b9...423

Du er redd for at prøvene.. (overskrift)

Du vil fortsette å bekymre deg.. (hovedinnlegg).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, issomethingwrong skrev:

Ja jo, men jeg tenker at dette er noe som gjøres for å betrygge, i lys av helseangst. 

Jeg synes det har blitt en trend i helsevesenet der legen i stedet for å bruke klinisk skjønn skal sørge for at resultatet er matematisk sikkert. Jeg tenker jo at man da i ytterste konsekvens ikke trenger leger. Man kan jo bare bestille selv de blodprøver som Google eller en automat foreslår :) 

Hvis det er fastslått at vedkommende har helseangst, så er jeg enig at det neppe bør tas prøver i tide og utide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Hva begrunnet han det med? Vet at det det ikke nødvendigvis kommer av underliggende sykdom, men med tanke på at det kan være det tenker jeg at det er greit å i alle fall utelukke det om ikke mindre. 

Anonymkode: e07b9...423

Jeg har jo tatt mange blodprøver. Jeg tar skikkelig blodprøver ca 2 ggr i året. Jeg er ikke 100% sikker jeg har parestesier, men prikking og dovning av hender og føtter. Dette er vanlig ved bruk av medisiner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, frosken skrev:

For øvrig synes det stort sett bare er folk med enten helseangst eller med ganske omfattende sykdomshistorie, som snakker om parestesier. 

Der tror jeg du er inne på noe. Jeg måtte søke på ordet - ante ikke hva det var eller at sånt hadde et spesielt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har opplevd parestesi en stund. Virket som legen synes det var unødvendig med timen. Tok heldigvis blodprøver likevel, som jeg får svar på i løpet av en ukes tid. Er redd for at prøvene ikke vil vise utslag på noe da 1) jeg vil ikke få noe svar (og vil fortsette å bekymre meg etc)  og 2) det var virkelig unødvendig, pluss at legen vil sikkert være skeptisk neste gang jeg eventuelt skulle trenge time.

Noen som har noen gode råd? Vet jo at jeg egentlig bare må vente til jeg får svar og at det ikke hjelper å bekymre seg før det er reelt, men klarer ikke helt å være rasjonell i forhold til dette. 

Anonymkode: e07b9...423

Jeg har opplevd sån, at jeg hadde i 2014 hyppige rykkningsanfall (rykkninger i høyre fot som spredte seg til arm og noenganger så spredte seg til hode så hodet vridde seg) , og gikk til legen og tok 2 EEG. 1 vanlig og en søvndeprivert EEG. De viste ingen utslag selvom jeg fikk rykkninger i arm på eegen. Nevrologen på sykehuset (ikke epilepsinevrolog og ikke på SSE og ikke i Bergen) sa at siden jeg ikke mistet bevissthheten, så var det ikke epilepsi, men kanskje noe vitaminmangel. og vi fant ut etter en blodprøve hoss fastlegen, at jeg  hadde høy d vitaminmangel. Rykkningene ga seg etter ca 2-3 dager med d vitamin tilskudd. Jeg var så flau etterpå, at jeg ikke visste hva jeg noengang skulle gjøre hoss lege/EEG mer, når jeg brukte all den lege/EEG tiden til staten, og så var det bare vitaminmangel. Men jeg har vært hos legen etterpå, og tar gjevnige d vitamin og andre vitamin blodprøver. 

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Du er redd for at prøvene.. (overskrift)

Du vil fortsette å bekymre deg.. (hovedinnlegg).

 

Det er ikke dermed sagt at TS har helseangst, fordi h*n skrev det derre der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Du er redd for at prøvene.. (overskrift)

Du vil fortsette å bekymre deg.. (hovedinnlegg).

 

Er det ikke normalt å være redd og bekymret når man opplever symptomer utenfor normalen/går til lege?

Anonymkode: e07b9...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke normalt å være redd og bekymret når man opplever symptomer utenfor normalen/går til lege?

Anonymkode: e07b9...423

Jo. Det er helt normalt. Issomethingwrong må hamissforstått litt, virker det som. Psykologen min fant ut at jeg ikke hadde helseangst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke normalt å være redd og bekymret når man opplever symptomer utenfor normalen/går til lege?

Anonymkode: e07b9...423

Tror svaret er basert på at det muligens er den samme vedkommende som beskrev en nesten identisk tråd for et par dager siden hvor hin innrømmer selv at hin har helseangst..

Anonymkode: 91267...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror svaret er basert på at det muligens er den samme vedkommende som beskrev en nesten identisk tråd for et par dager siden hvor hin innrømmer selv at hin har helseangst..

Anonymkode: 91267...ba4

Haha... nå bryter jeg litt inn her. 

JEG skrev det andre innlegget.

Og jeg har ekstrem helseangst. Men er redd mine fysiske symptomer. Ser ikke hvorfor jeg skulle skrevet denne tråden her og nekte for helseangst.

 

Så anonymbruker som lagde dette er altså ikke meg. Leit for den personen å bli beskyldt for det når vi faktisk er to ulike personer.. 

Jeg har forresten bare tatt vanlige blodprøver tidligere.. Og aldri spurt noe rundt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke normalt å være redd og bekymret når man opplever symptomer utenfor normalen/går til lege?

Anonymkode: e07b9...423

Jo, det er det nok. Men her handler det (bl.a.) om bekymring for at prøvene skal vise at alt er greit. Mange ville håpe på at prøvene skal være normale, ikke være redd for det.

Men dette fikk ekstra fokus pga. forveksling med en annen bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

Jo, det er det nok. Men her handler det (bl.a.) om bekymring for at prøvene skal vise at alt er greit. Mange ville håpe på at prøvene skal være normale, ikke være redd for det.

 Men dette fikk ekstra fokus pga. forveksling med en annen bruker.

Jeg ser poenget ditt, men håper du kanskje har forståelse for at årsaken til at jeg håper at prøvene vil vise noe galt. Grunnen til at jeg tenker slik er fordi jeg da kan få svar på disse symptomene som oppleves som veldig plagsomme og til tider direkte vonde. Hvis ikke blodprøvene viser noe vil det si at jeg ikke får gjort noe med plagene og må leve med dette til det enten går over av seg selv eller at det blir såpass alvorlig at legen kanskje vil ta meg på alvor og gjøre videre undersøkelser. 

Anonymkode: e07b9...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser poenget ditt, men håper du kanskje har forståelse for at årsaken til at jeg håper at prøvene vil vise noe galt. Grunnen til at jeg tenker slik er fordi jeg da kan få svar på disse symptomene som oppleves som veldig plagsomme og til tider direkte vonde. Hvis ikke blodprøvene viser noe vil det si at jeg ikke får gjort noe med plagene og må leve med dette til det enten går over av seg selv eller at det blir såpass alvorlig at legen kanskje vil ta meg på alvor og gjøre videre undersøkelser. 

Anonymkode: e07b9...423

Jeg tenker at du svartmaler situasjonen. De fleste leger vil starte med å undersøke om det finnes enkle og vanlige årsaker til de plagene du har - samt vurdere om man skal la det gå lenger tid for å se om ting går over av seg selv. Dersom nå blodprøvene ikke viser noe galt og du i tiden som kommer stadig er plaget, så er det jo bare å gå tilbake til legen og be om en ny vurdering. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...