Gå til innhold

Er det vanlig med natta-hallusinasjoner?


Elektronet

Anbefalte innlegg

Klokken er ti over ett, jeg sto opp klokken syv i dag. Det er 18 våken timer og nå begynner synet å bli litt bølgete har ikke sett stort til hallusinasjoner ennå bortsett fra en humle på tastaturet som forduftet når jeg tok på den. Hvis jeg sitter oppe et par timer til kommer jeg til å se mye rart, det er som om drømmeland kommer til meg hvis jeg ikke legger meg. Men hvorfor er det sånn? Har lest en del om at folk begynner å hallusinere hvis de er våken i flere dager i strekk, mens for meg holder det å bare sitte litt over leggetid før showet begynner. Er det egentlig normalt og at folk ikke snakker om det fordi det er helt vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Elektronet skrev:

Klokken er ti over ett, jeg sto opp klokken syv i dag. Det er 18 våken timer og nå begynner synet å bli litt bølgete har ikke sett stort til hallusinasjoner ennå bortsett fra en humle på tastaturet som forduftet når jeg tok på den. Hvis jeg sitter oppe et par timer til kommer jeg til å se mye rart, det er som om drømmeland kommer til meg hvis jeg ikke legger meg. Men hvorfor er det sånn? Har lest en del om at folk begynner å hallusinere hvis de er våken i flere dager i strekk, mens for meg holder det å bare sitte litt over leggetid før showet begynner. Er det egentlig normalt og at folk ikke snakker om det fordi det er helt vanlig?

En natt uten søvn holder for meg, da blir jeg veldig åpen og ser alt mulig og verden blir svevende og fargerik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Elektronet skrev:

Klokken er ti over ett, jeg sto opp klokken syv i dag. Det er 18 våken timer og nå begynner synet å bli litt bølgete har ikke sett stort til hallusinasjoner ennå bortsett fra en humle på tastaturet som forduftet når jeg tok på den. Hvis jeg sitter oppe et par timer til kommer jeg til å se mye rart, det er som om drømmeland kommer til meg hvis jeg ikke legger meg. Men hvorfor er det sånn? Har lest en del om at folk begynner å hallusinere hvis de er våken i flere dager i strekk, mens for meg holder det å bare sitte litt over leggetid før showet begynner. Er det egentlig normalt og at folk ikke snakker om det fordi det er helt vanlig?

nei det er ikke normalt.

Anonymkode: d4dfb...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Elektronet skrev:

 

Har lest en del om at folk begynner å hallusinere hvis de er våken i flere dager i strekk, mens for meg holder det å bare sitte litt over leggetid før showet begynner. Er det egentlig normalt og at folk ikke snakker om det fordi det er helt vanlig?

Det er ikke normalt.

Anonymkode: c0620...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

nei det er ikke normalt.

Anonymkode: d4dfb...edd

Okei.

 

2 timer siden, stjernestøv skrev:

En natt uten søvn holder for meg, da blir jeg veldig åpen og ser alt mulig og verden blir svevende og fargerik. 

Intressant, vet du hva det kommer av? Blir synet ditt kornete?

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke normalt.

Anonymkode: c0620...a5d

Godt å vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Elektronet skrev:

 

 

Intressant, vet du hva det kommer av? Blir synet ditt kornete?

 

 

Jeg tror det kommer av at hvis man sover for lite får man åpne kanaler mot astralplanet, det skjer med meg ihvertfall. Er veldig avhengig av å sove godt, ellers kommer det. Hva mener du med kornete? Jeg kan se snø i rommet,noen kaller det prikkesyn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Jeg tror det kommer av at hvis man sover for lite får man åpne kanaler mot astralplanet, det skjer med meg ihvertfall. Er veldig avhengig av å sove godt, ellers kommer det. Hva mener du med kornete? Jeg kan se snø i rommet,noen kaller det prikkesyn. 

Kornete som hvis man zoomer for langt inn med et kamera. Astralplanet finnes jo ikke i virkeligheten så det er hvertfall ikke noe derifra jeg ser. Blir det for mange hallusinasjoner så sover jeg og det blir mindre hallusinasjoner hvis jeg drikker kaffe, er det noe du kjenner deg igjen i? Har du noen diagnoser forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Elektronet skrev:

Kornete som hvis man zoomer for langt inn med et kamera. Astralplanet finnes jo ikke i virkeligheten så det er hvertfall ikke noe derifra jeg ser. Blir det for mange hallusinasjoner så sover jeg og det blir mindre hallusinasjoner hvis jeg drikker kaffe, er det noe du kjenner deg igjen i? Har du noen diagnoser forresten?

Ja kjenner igjen å ha sånt syn, jeg syns alt virker umatrealistisk. Drikker mest pepsi max jeg, men tror ikke det har noe med synene å gjøre. Har schizoaffektiv nå, men vet jo ikke om det stemmer helt. Har hatt "psykose problemer" siden jeg var veldig ung. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja kjenner igjen å ha sånt syn, jeg syns alt virker umatrealistisk. Drikker mest pepsi max jeg, men tror ikke det har noe med synene å gjøre. Har schizoaffektiv nå, men vet jo ikke om det stemmer helt. Har hatt "psykose problemer" siden jeg var veldig ung. 

Oja, for min del er det bare vanskligere å se detaljer i synsfeltet. Synene mine er matrealistiske så vel som umatrealistiske. Alt fra tåkeskjeletter til tomme colabokser og fjellkjeder. Kaffe eller pepsi/cola fjerner synene mine veldig effektivt så jeg tror vi har forskjellige problemer. Har ingen diagnoser, vet ikke om jeg har noe udiagnostisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Elektronet skrev:

Oja, for min del er det bare vanskligere å se detaljer i synsfeltet. Synene mine er matrealistiske så vel som umatrealistiske. Alt fra tåkeskjeletter til tomme colabokser og fjellkjeder. Kaffe eller pepsi/cola fjerner synene mine veldig effektivt så jeg tror vi har forskjellige problemer. Har ingen diagnoser, vet ikke om jeg har noe udiagnostisert. 

Ok. Du kan jo snakke med en lege om det plager deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mennesker kan bli psykotiske ved for stor belastning. Vi har ulike terskler for dette. For noen er kanskje ei dårlig natt nok, mens andre (de fleste) vil aldri oppleve store nok belastninger til at de blir psykotiske. En kan tenke seg sammenhengen mellom sårbarhet og støttende faktorer. Ved høy sårbarhet trengs mer støtte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pragmatikeren skrev:

Alle mennesker kan bli psykotiske ved for stor belastning. Vi har ulike terskler for dette. For noen er kanskje ei dårlig natt nok, mens andre (de fleste) vil aldri oppleve store nok belastninger til at de blir psykotiske. En kan tenke seg sammenhengen mellom sårbarhet og støttende faktorer. Ved høy sårbarhet trengs mer støtte. 

Har du hørt sånn tull? Psykose er jo en psykisk utløst tilstand med vrangforestillinger det er det ikke alle som kan få. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Elektronet skrev:

Har du hørt sånn tull? Psykose er jo en psykisk utløst tilstand med vrangforestillinger det er det ikke alle som kan få. 

Jo, alle mennesker kan bli psykotiske. De fleste blir det aldri. 

Anonymkode: c595e...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, alle mennesker kan bli psykotiske. De fleste blir det aldri. 

Anonymkode: c595e...8dd

Ikke alle kan bli det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Elektronet skrev:

Har du hørt sånn tull? Psykose er jo en psykisk utløst tilstand med vrangforestillinger det er det ikke alle som kan få. 

Det jeg har lært, er at hvem som helst kan bli psykotisk hvis en går flere døgn uten søvn (tror det var snakk om 5 døgn)

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Pragmatikeren skrev:

Hvor har du det fra? Tenker du ikke at alle kan bli deprimert heller? 

Nei, det kreves anlegg for depresjon. 

7 minutter siden, emilie321 skrev:

Det jeg har lært, er at hvem som helst kan bli psykotisk hvis en går flere døgn uten søvn (tror det var snakk om 5 døgn)

Man kan bli gal av det ja, men psykose er psykisk utløst galskap. Galskap som kommer av 5 døgn uten søvn skyldes ikke psykose, men søvnmangel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...