Gå til innhold

Suicidalitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er mest "innafor" av å være suicidal pga miljøfaktorer som langvarig mobbing og trakassering og å være suicidal som et ledd i en psykdom? 

Jeg tipper at det siste er mest innafor, men hva når en har begge faktorer til stede? Da har man jo virkelig grunn til å være suicidal! Faen ta! 

Jeg har greid meg bra veldig lenge nå mtp sykdommen min siden jeg ikke har hatt noen bipolar episode på "evigheter". Men nå er jeg blitt syk igjen, denne gangen utløst av ytre faktorer som enormt press og stress. Jeg orker ikke mer! 

Anonymkode: 20dd3...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, kupton skrev:

Har aldri hørt om problemstillingen "innafor" eller "utafor" i sammenheng med suicidalitet.

Nei, sant det. Det har heller aldri jeg hørt om 😅 Men det ene kan være mer "forståelig" sett utenfra, enn det andre.

Anonymkode: 20dd3...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste gyldige grunnen til å være suicidal er hvis man er så virkelighetsfjern at man tror man kan gjenoppstå fra de døde. 

Alle andre grunner til å være suicidal bunner i den patetiske tankegangen at man ikke klarer mer.

Anonymkode: c795b...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den eneste gyldige grunnen til å være suicidal er hvis man er så virkelighetsfjern at man tror man kan gjenoppstå fra de døde. 

Alle andre grunner til å være suicidal bunner i den patetiske tankegangen at man ikke klarer mer.

Anonymkode: c795b...455

Ja, for det er veldig, veldig patetisk å være suicidal. Jadda, du har skjønt det! Ten points go to you! 

Anonymkode: 20dd3...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for det er veldig, veldig patetisk å være suicidal. Jadda, du har skjønt det! Ten points go to you! 

Anonymkode: 20dd3...42d

Javel

Anonymkode: c795b...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den eneste gyldige grunnen til å være suicidal er hvis man er så virkelighetsfjern at man tror man kan gjenoppstå fra de døde. 

Alle andre grunner til å være suicidal bunner i den patetiske tankegangen at man ikke klarer mer.

Anonymkode: c795b...455

Jeg vil nå heller si at alle grunner til å være suicidal bunner ned i at man er syk. Uansett om det er ytre eller indre faktorer som er årsaken. Det kan være akutt, impulsivt og plutselig fordi noe fælt har skjedd, eller det kan være noe som har utviklet seg over lang tid. Sykt er det uansett. 

Hilsen kronisk suicidal som er det både på grunn av oppvekst og traumer, og på grunn av psykisk sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Javel

Anonymkode: c795b...455

Du må ikke si "Javel", men takk! Jeg ga deg jo nettopp 10 poeng!

Anonymkode: 20dd3...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Glitter skrev:

Jeg vil nå heller si at alle grunner til å være suicidal bunner ned i at man er syk. Uansett om det er ytre eller indre faktorer som er årsaken. Det kan være akutt, impulsivt og plutselig fordi noe fælt har skjedd, eller det kan være noe som har utviklet seg over lang tid. Sykt er det uansett. 

Hilsen kronisk suicidal som er det både på grunn av oppvekst og traumer, og på grunn av psykisk sykdom. 

Du er ikke kronisk suicidal, da hadde du vært død for lenge siden. Suicidal er man ikke før man har bestemt seg for å gjennomføre et helhjertet selvmordsforsøk. De få som er kronisk suicidale sitter innelåst slik at de ikke kan drepe seg selv for suicidale mennesker lever ikke lenge uten at tvang blir brukt til å hindre dem i ta livet sitt. 

Anonymkode: c795b...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke si "Javel", men takk! Jeg ga deg jo nettopp 10 poeng!

Anonymkode: 20dd3...42d

Javel

Anonymkode: c795b...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du er ikke kronisk suicidal, da hadde du vært død for lenge siden. Suicidal er man ikke før man har bestemt seg for å gjennomføre et helhjertet selvmordsforsøk. De få som er kronisk suicidale sitter innelåst slik at de ikke kan drepe seg selv for suicidale mennesker lever ikke lenge uten at tvang blir brukt til å hindre dem i ta livet sitt. 

Anonymkode: c795b...455

Og hvem er du som setter deg over lærde som har definert hva suicidalitet og suicidal betyr? Interessant å se at du har så stor selvtillit at du mener at du vet bedre enn leger og psykologer.

Anonymkode: 20dd3...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du er ikke kronisk suicidal, da hadde du vært død for lenge siden. Suicidal er man ikke før man har bestemt seg for å gjennomføre et helhjertet selvmordsforsøk. De få som er kronisk suicidale sitter innelåst slik at de ikke kan drepe seg selv for suicidale mennesker lever ikke lenge uten at tvang blir brukt til å hindre dem i ta livet sitt. 

Anonymkode: c795b...455

Merkelig da at jeg fra psykiatriens side har status som kronisk suicidal. At det skrives på hver selvmordsrisikovurdering. Jeg lever med kroniske selvmordstanker og prøver å stå i mot. Tidvis blir det akutt og jeg har flere alvorlige forsøk bak meg. Sist lå jeg i koma på sykehuset. Som de også skriver, at jeg kan komme til å ta livet mitt er en risiko de må ta da jeg ikke blir varig bedre av å være innlagt. Derimot har jeg formelt lavterskeltilbud på akuttinnleggelse slik at jeg skal klare å be om hjelp før jeg mister kontrollen og forsøker å ta livet mitt. Og ellers blir jeg tvangsinnlagt når jeg blir oppfattet som akutt suicidal, men ikke vil ha innleggelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Glitter skrev:

Merkelig da at jeg fra psykiatriens side har status som kronisk suicidal. At det skrives på hver selvmordsrisikovurdering. Jeg lever med kroniske selvmordstanker og prøver å stå i mot. Tidvis blir det akutt og jeg har flere alvorlige forsøk bak meg. Sist lå jeg i koma på sykehuset. Som de også skriver, at jeg kan komme til å ta livet mitt er en risiko de må ta da jeg ikke blir varig bedre av å være innlagt. Derimot har jeg formelt lavterskeltilbud på akuttinnleggelse slik at jeg skal klare å be om hjelp før jeg mister kontrollen og forsøker å ta livet mitt. Og ellers blir jeg tvangsinnlagt når jeg blir oppfattet som akutt suicidal, men ikke vil ha innleggelse. 

Du har nok ikke det fra psykatriens side, kanskje det er noe du har innbillt deg. Hadde du vært kronisk suicidal hadde du vært død. 

 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvem er du som setter deg over lærde som har definert hva suicidalitet og suicidal betyr? Interessant å se at du har så stor selvtillit at du mener at du vet bedre enn leger og psykologer.

Anonymkode: 20dd3...42d

Du burde lese deg opp på hva det å være suicidal går ut så lærer du noe nytt. 

Anonymkode: c795b...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok ikke det fra psykatriens side, kanskje det er noe du har innbillt deg. Hadde du vært kronisk suicidal hadde du vært død. 

 

Du burde lese deg opp på hva det å være suicidal går ut så lærer du noe nytt. 

Anonymkode: c795b...455

https://www.lvh.no/symptomer_og_sykdommer/psykiske_lidelser/selvmord/suicidal_atferd

Bare å google (hvis du greier, da) så finner du flere beskrivelser for hva suicidalitet er for noe. 

For å hjelpe deg litt med denne, så må du scrolle litt nedover siden for å komme til saken. 

Anonymkode: 20dd3...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok ikke det fra psykatriens side, kanskje det er noe du har innbillt deg. Hadde du vært kronisk suicidal hadde du vært død. 

 

Du burde lese deg opp på hva det å være suicidal går ut så lærer du noe nytt. 

Anonymkode: c795b...455

Kronisk suicidalitet brukes i psykiatrien om personer som stadig søker hjelp og suicidalitet er en del av symptomene. Kronisk betyr ikke livslang men er en motsetning til episoder.

 

 

Anonymkode: cb720...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok ikke det fra psykatriens side, kanskje det er noe du har innbillt deg. Hadde du vært kronisk suicidal hadde du vært død. 

 

Du burde lese deg opp på hva det å være suicidal går ut så lærer du noe nytt. 

Anonymkode: c795b...455

Idiot. Jeg har nøyaktig 2201 journalnotater i journalen i løpet av tre år. Det siste året har jeg vært i rusbehandling hvor det journalføres et annet sted, så flesteparten av de over 2000 notatene kom på litt over to år. Fra september 2016 til oktober 2018. Jeg har lest hvert eneste notat og hver eneste epikrise. Jeg vet meget godt hva slags "status" jeg har hva angår både diagnoser, vurderinger og suicidalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Glitter skrev:

Idiot. Jeg har nøyaktig 2201 journalnotater i journalen i løpet av tre år. Det siste året har jeg vært i rusbehandling hvor det journalføres et annet sted, så flesteparten av de over 2000 notatene kom på litt over to år. Fra september 2016 til oktober 2018. Jeg har lest hvert eneste notat og hver eneste epikrise. Jeg vet meget godt hva slags "status" jeg har hva angår både diagnoser, vurderinger og suicidalitet. 

Enig med deg i at av 455 er en idiot! En besserwisser.

Anonymkode: 20dd3...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.lvh.no/symptomer_og_sykdommer/psykiske_lidelser/selvmord/suicidal_atferd

Bare å google (hvis du greier, da) så finner du flere beskrivelser for hva suicidalitet er for noe. 

For å hjelpe deg litt med denne, så må du scrolle litt nedover siden for å komme til saken. 

Anonymkode: 20dd3...42d

Her er det mye du kan lese ja, lykke til med det. 

Anonymkode: c795b...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...