AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 Skrevet 25. september 2019 Hva er det? Anonymkode: 047b9...a0e 0 Siter
kupton Skrevet 25. september 2019 Skrevet 25. september 2019 Skal prøve å forklare kort. Noen har delt inn personligheten vår i tre instanser: Overjeget (superego), jeget (ego) og detet (id). Superego er samvittigheten/moralen slik vi har utviklet det etter påvirkning fra foreldre, skole, NRK? osv og jeg-idealet (slik jeg ønsker at jeg skal være). Ego er fornuften, den resonerende og tenkende delen av oss. Id er impulsene - både de positive og de negative (som f.eks sinne/aggresjon). En egosterk person er i hovedsak styrt av sitt ego - dvs styres av rasjonalitet og fornuft. Jeg kan trekke frem seks områder: 1. Realitetsorientering. Evnen til å se, oppfatte og fortolke verden slik storparten av friske gjør det. 2. Evne til å utsette behovstilfredsstillelse der det er hensiktsmessig (impulskontroll). F.eks. å ikke kjøpe ting en egentlig ikke har råd til. Ikke drikke seg full kvelden før eksamen, stå opp om morgenen og gå på skole/arbeid selv om det er mer fristende å ligge i senga. 3. Evne til å bevare et stabilt selvbilde. Dvs ikke la siste tilbakemelding avgjøre hvordan en føler seg. Ikke bli knust om en får kritikk og ikke ta av om en får ros. 4. Frustrasjonstoleranse. Evne til å opprettholde en høy funksjon selv når det butter imot. 5. Intelligens. Studier viser at det går bedre med de som har høyere intelligens enn med de som har lavere (selvsagt på gruppenivå). Dette gjelder opp til ca 140. IQ ut over det har ikke betydning for generell fungering, selv om det kan ha klare fordele i visse situasjoner i livet. 6. Evne til å danne og opprettholde et stabilt, gjensidig og likeverdig kjærlighetsforhold til et annet voksent menneske (av motsatt kjønn lærte jeg den gang jeg var student). Her har jeg nevnt eksempler på egostyrke. Egosvakhet blir da mangel på egostyrke. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 Skrevet 25. september 2019 Tusen takk. Godt å forstå at jeg ikke er så egosvak som jeg trodde jeg var. Til og med punkt 3 kan jeg nå huke av for. Trodde jeg hadde ustabilt selvbilde, men jeg kan absolutt takle både ris og ros uten å ta av. Hmm.. da er jeg ikke så verst likevel. 😉 Anonymkode: 047b9...a0e 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.