Gå til innhold

Intens øyekontakt med behandler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 17.10.2019 den 15.49, Kayia skrev:

du bryter etiske retningslinjer ved å legge an på meg, og jeg er nødt til å melde dette inn til fylkeslegen". 

Hvorfor blander du inn dette? 

Anonymkode: 38902...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blander du inn dette? 

Anonymkode: 38902...65f

Fordi han - ifølge deg har skapt denne situasjon overfor en pasient, og det er brudd på de etiske retningslinjene: 

«Han fortsatte og fortsatte - helt til jeg ble rød i ansiktet og litt rar. Hele situasjonen ble rar».

Nå er vel jeg litt i tvil om dette skjedde i virkeligheten eller bare i hodet ditt, men det er en helt annen sak ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 20.10.2019 den 12.34, Kayia skrev:

Fordi han - ifølge deg har skapt denne situasjon overfor en pasient, og det er brudd på de etiske retningslinjene: 

«Han fortsatte og fortsatte - helt til jeg ble rød i ansiktet og litt rar. Hele situasjonen ble rar».

Nå er vel jeg litt i tvil om dette skjedde i virkeligheten eller bare i hodet ditt, men det er en helt annen sak ;) 

Det skjedde virkelig. Det kan høres helt absurd ut, fordi han er lege. Men jeg fikk et langt blikk fra han, å alle vet jo at slike blikk i noen tilfeller kan smigre. 

Etter en vanlig legetime hos han, blunket han ute i gangen. Litt sånn, "takk for praten" lignende. 

Jeg har hele tiden følt på meg at syntes jeg er attraktiv. 🙈🙈

Anonymkode: 38902...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjedde virkelig. Det kan høres helt absurd ut, fordi han er lege. Men jeg fikk et langt blikk fra han, å alle vet jo at slike blikk i noen tilfeller kan smigre. 

Etter en vanlig legetime hos han, blunket han ute i gangen. Litt sånn, "takk for praten" lignende. 

Jeg har hele tiden følt på meg at syntes jeg er attraktiv. 🙈🙈

Anonymkode: 38902...65f

Jeg møter stadig vekk mennesker i jobbsituasjon jeg syns er attraktive, men jeg håper for guds skyld at jeg ikke får dem til å beskrive møtet med meg slik som du gjorde: "Hele situasjonen ble rar". 

Jeg holder på at dette bør innrapporteres dersom du fastholder på denne beskrivelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg møter stadig vekk mennesker i jobbsituasjon jeg syns er attraktive, men jeg håper for guds skyld at jeg ikke får dem til å beskrive møtet med meg slik som du gjorde: "Hele situasjonen ble rar". 

Jeg holder på at dette bør innrapporteres dersom du fastholder på denne beskrivelsen. 

En slik episoder er, etter min oppfatning, ikke egnet for "innrapportering". Tilsynsmyndighetene har ingenting å ta tak i. At en person mener hun har blitt utsatt for uvanlig mye blikkontakt, er altfor vagt. At en situasjon oppleves som "rar", trenger i prinsippet ikke å ha noe som helst med legens atferd å gjøre. 

Eneste grunnen til å klage som følge av en slik episode, måtte i så fall være om man mistenkte legen for å vise upassende atferd i forhold til pasienter generelt sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, frosken skrev:

En slik episoder er, etter min oppfatning, ikke egnet for "innrapportering". Tilsynsmyndighetene har ingenting å ta tak i. At en person mener hun har blitt utsatt for uvanlig mye blikkontakt, er altfor vagt. At en situasjon oppleves som "rar", trenger i prinsippet ikke å ha noe som helst med legens atferd å gjøre. 

Eneste grunnen til å klage som følge av en slik episode, måtte i så fall være om man mistenkte legen for å vise upassende atferd i forhold til pasienter generelt sett. 

Les mine andre innlegg i tråden, så skjønner du kanskje at jeg ikke tror TS har forstått situasjonen riktig.

TS fortsetter å insistere på at legen har flørtet med henne og gjennom det skapt en rar situasjon, og sånn er du vel enig i at leger ikke skal opptre.

Jeg tror fremdeles legen bare har vært vanlig høflig og imøtekommende, og utfordrer derfor TS på at _dersom_ (noe jeg ikke tror) legen _virkelig_ har vært på flørter'n og skapt en rar situasjon, så bør hun rapportere. 

Om ikke bør hun slutte å si at legen er på flørter'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kayia skrev:

Jeg møter stadig vekk mennesker i jobbsituasjon jeg syns er attraktive, men jeg håper for guds skyld at jeg ikke får dem til å beskrive møtet med meg slik som du gjorde: "Hele situasjonen ble rar". 

Jeg holder på at dette bør innrapporteres dersom du fastholder på denne beskrivelsen. 

Rar/fin/deilig, ikke vær så detaljert på akkurat den. Ja, du møter attraktive folk ofte sier du. Jeg mener ikke han gjorde noe galt, overhodet ikke. Jeg likte det  

Såklart rapporter man ikke slike ting. 

Anonymkode: 38902...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rar/fin/deilig, ikke vær så detaljert på akkurat den. Ja, du møter attraktive folk ofte sier du. Jeg mener ikke han gjorde noe galt, overhodet ikke. Jeg likte det  

Såklart rapporter man ikke slike ting. 

Anonymkode: 38902...65f

Nei, og kanskje ikke på dol heller? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kayia skrev:

Nei, og kanskje ikke på dol heller? ;) 

Rapporterer ikke heller, informerer om hendelsen ;)

Anonymkode: 38902...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rapporterer ikke heller, informerer om hendelsen ;)

Anonymkode: 38902...65f

Litt vanskelig for meg å få tak på hvorfor. Hva ville du med innlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 27.9.2019 den 15.21, AnonymBruker skrev:

Jeg var hos vikarlegen forrige uke. Har han kun midlertidig imens min fastlege er i perm. Jeg har akkurat passert 6 uker etter en fødsel. Er i kjempefin form og alt ser bra ut. Legen skulle sjekke magen min, så han ba meg legge meg ned på benken. Da han sjekket og trykket meg på magen, fanget han blikket mitt med en helt intens øyekontakt samtidig. Han fortsatte og fortsatte - helt til jeg ble rød i ansiktet og litt rar. Hele situasjonen ble rar. Han begynte plutselig å prate om noe helt annet. Kan blikket bety noe? Likte han deg han så? 😇😇 (Ja han er lege... men likevel....) 

Anonymkode: 38902...65f

Jeg regner med at også leger er mennesker som kan like det de ser, selv om de ikke har noe ønske eller intensjon om å gjøre noe med det. Det kan også hende at blikket hans betyr ingen ting, eller noe helt annet enn hva du tror. Det spiller egentlig ingen rolle. Du har akkurat fått en baby og er uansett ingen potensiell parter for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg regner med at også leger er mennesker som kan like det de ser, selv om de ikke har noe ønske eller intensjon om å gjøre noe med det. Det kan også hende at blikket hans betyr ingen ting, eller noe helt annet enn hva du tror. Det spiller egentlig ingen rolle. Du har akkurat fått en baby og er uansett ingen potensiell parter for ham.

 

Det vet vi for så vidt ingenting om. TS kan være alenemor og ikke ha noen partner akkurat nå, så kan man jo synes hva man vil om ressursbruken til en som ble mor for 6 uker siden. Men legen har uansett ikke lov til å inngå et forhold med en som han har hatt som en av sine pasienter så vidt jeg vet. Leste en artikkel om det i Dagens Medisin og ganske strenge regler for leger, men husker ikke detaljene her og nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Eva Sofie skrev:

Men legen har uansett ikke lov til å inngå et forhold med en som han har hatt som en av sine pasienter så vidt jeg vet. Leste en artikkel om det i Dagens Medisin og ganske strenge regler for leger, men husker ikke detaljene her og nå.

Akkurat den er jeg helt 100% for. Jeg vet at det ikke er lov å onnlede et forhold til nåværende pasient/vikarlege etc. Det står i de etiske reglene. Spm er, om det går lang tid - flere år, om det da er lov å finne tonen med tidligere pasient? Altså i en helt annen setting? På fest eller tilfeldig? 

Jeg ser ikke noe fremtid med han. Men hva vet man? Julie Strømsvåg falt for sin kiropraktor. Altså vi er alle mennesker, ingenting er umulig. Jeg følte jeg fikk et herlig blikk fra han. Ikke negativt, bare positivt.  

Ts

Anonymkode: 38902...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2019 den 15.21, Kayia skrev:

Litt vanskelig for meg å få tak på hvorfor. Hva ville du med innlegget?

Jeg ville bare lufte tankene jeg hadde da han sjekket magen min. Det var et spesiellt, fint øyeblikk. Tro det eller ei!☺

Anonymkode: 38902...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 28.10.2019 den 14.34, girlinyellow skrev:

Kanskje han bare skulle observere ansiktsuttrykkene dine mens han klemte på magen?🧐

Det var helt sikkert bare det. Men guri for et langt og herlig blikk vi holdt. 

Anonymkode: 38902...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...