Gå til innhold

Autismespektrumlidelser og årsak


kupton

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i det? Hva mener du er årsaken? 

*De tomme påstandene mine* er forsøkt forklart over. Men gjengir det nå.

Autisme er medfødt. 

Anonymkode: 8820c...a50

At du mener det går fint, men autisme er ikke medfødt. 

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det ikke er genetisk, ikke miljø, da er det altså vaksiner?

Anonymkode: 467ec...785

Mener du det er vaksiner? Og i såfall hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Elektronet skrev:

At du mener det går fint, men autisme er ikke medfødt. 

 

Mener du det er vaksiner? Og i såfall hvordan?

Jeg spør hva du mener, da du kategorisk påstår det ikke er medfødt. Er dette forøvrig noe du kan dokumentere?

Anonymkode: 467ec...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

@Elektronet hvorfor sier du aldri hva DU tror autisme skyldes?

Anonymkode: 8820c...a50

Fordi vedkommende bare troller.

Anonymkode: 467ec...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faen ikke hva denne helvettes diagnosen skyldes?! Jeg har selv Asperger, men det er ikke miljø for da skulle også mine to halvsøsken blitt autister, da de har vokst opp med samme mor. Og på samme sted.

Jeg og helbror har samme far, og det er vi to som er "rare" i søskenflokken. Ikke rare slik at vi blir gjort narr av, men vi skiller oss likevel ut. 

Far deltok ikke i oppveksten vår.

helbroren min klarer seg likevel bedre enn meg, for han har ikke depresjoner i tillegg. Han skaffet seg jobb etter press fra mamma, for han var fornøyd med å gå på nav etter han var ferdig på videregående. Han har en jobb der han ikke trenger å treffe så mange mennesker, men sitter alene i leiligheten på fritiden. Og vil ikke ut blandt folk. 

Jeg sliter som bare det. Føler jeg tvinges til å leve et liv jeg ikke vil fordi omverdnen føles stengt. Ingenting er av interesse. 

Jeg husker ikke hvem som sa det, men jeg skal visst ha fått for lite oksygen under fødsel. Men har aldri hørt at broren min fikk det.... men han har andre typer trekk enn jeg. Han er generelt mer umoden i praten, bryr seg ikke om hva andre synes, engasjerer seg ikke i noe i samfunnet, eneste han bryr seg om er å ha en pc, mat pg sted å bo...og skjønte at det var lurt å få seg en jobb for dette. 

Jeg går bare og er bitter for at jeg blir så fort sliten. Føler meg innestengt i meg selv. Jeg når ikke ut til folk. Jeg har ingen fremtid. Usikker hvertfall. Har ingen utdannelse. 

Anonymkode: a7c6e...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet faen ikke hva denne helvettes diagnosen skyldes?! Jeg har selv Asperger, men det er ikke miljø for da skulle også mine to halvsøsken blitt autister, da de har vokst opp med samme mor. Og på samme sted.

Hvordan man påvirkes av miljø kommer an på personlighet og gener generelt.

Anonymkode: 467ec...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan man påvirkes av miljø kommer an på personlighet og gener generelt.

Anonymkode: 467ec...785

Mener du at Asperger er forårsaket av miljø? Hva ville du med dette? Jeg surte ikke

Anonymkode: a7c6e...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at Asperger er forårsaket av miljø? Hva ville du med dette? Jeg surte ikke

Anonymkode: a7c6e...162

Det kan ikke utelukkes. 

Anonymkode: 467ec...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at Asperger er forårsaket av miljø? Hva ville du med dette? Jeg surte ikke

Anonymkode: a7c6e...162

Slik du fremstilte det virket det som om du misforstår begrepene litt, var nok derfor han følte for å respondere til deg, la meg gi et eksempel:

 

La oss tenke oss at spiser du 1 gram kvikksølv er det 25% sannsynlighet for å få kreft innen 20 år

4 søsken spiser 1 gram kvikksølv hver pga miljøet deres som er skadelig

20 år senere ha 1 av søskene fåt kreft 3 får ikke, noe som statistisk sett er det mest sannsynlige utfallet

Da kan ikke den ene søskenen si "jeg spiste 1 gram kvikksølv, men det kan ikke ha vært derfor jeg fikk kreft fordi mine 3 søsken spiste også 1 gram kvikksølv og de fikk ikke kreft" Å spise kvikksølv fører dermed ikke til kreft !

Det er tilfeldigheter og sannsynligheter, ting er komplisert, så en kan ikke trekke veldig mye ut fra personlig erfaring

At miljøet fører til noe, betyr ikke at alle i miljøet må få noe, det kan være 1% eller 5% eller 20% eller alt mulig av % som får skadelig effekt av en ting

Håper dette var oppklarende, mener ikke å avspore men følte dette var vesentlig å få frem :) 

Anonymkode: d33fe...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik du fremstilte det virket det som om du misforstår begrepene litt, var nok derfor han følte for å respondere til deg, la meg gi et eksempel:

 

La oss tenke oss at spiser du 1 gram kvikksølv er det 25% sannsynlighet for å få kreft innen 20 år

4 søsken spiser 1 gram kvikksølv hver pga miljøet deres som er skadelig

20 år senere ha 1 av søskene fåt kreft 3 får ikke, noe som statistisk sett er det mest sannsynlige utfallet

Da kan ikke den ene søskenen si "jeg spiste 1 gram kvikksølv, men det kan ikke ha vært derfor jeg fikk kreft fordi mine 3 søsken spiste også 1 gram kvikksølv og de fikk ikke kreft" Å spise kvikksølv fører dermed ikke til kreft !

Det er tilfeldigheter og sannsynligheter, ting er komplisert, så en kan ikke trekke veldig mye ut fra personlig erfaring

At miljøet fører til noe, betyr ikke at alle i miljøet må få noe, det kan være 1% eller 5% eller 20% eller alt mulig av % som får skadelig effekt av en ting

Håper dette var oppklarende, mener ikke å avspore men følte dette var vesentlig å få frem :) 

Anonymkode: d33fe...5be

Jeg skjønte dette.

Men mener noen virkelig at autismen kan utvikles eller reduseres? Jeg kom "galt" ut allerede i bhg. Husker ikke slt selv, men har snakket med mamma og hørt hva hun sa i samtaler med psykolog. 

Jeg hatet når hun dro fra meg. Jeg likte ikke berøring. Jeg ble møtt med lite respekt fra jevnaldrede. Ikke noe temperament. Vi kunne gå bra 2 sammen, men i 80% av tilfellene hvor vi ble mer enn 2, ble jeg hakkekyllingen. Hvordan kan ikke dette gjøre noe med en? Det må da være en grunn til at jeg alltid ble den svakeste? 

Skolealder:

Jeg kunne leke fint med ei av de mer populære, bare meg og henne. Men jeg følte meg alltid underlegen og kunne ikke si imot. Når hennes venninne kom så løp de fra meg og låste seg inn i lekehuset hennes. Dro foran gardinene og. 

Besøkte ei venninne. Moren hennes var mammas venninne. Vi pleide å leke fint sammen, men denne gangen var ei av de populære jentene der. De låste døra til soverommet hennes, altså, de låste seg inne så ikke jeg skulle få være med. 

Til og med kusina mi kunne være slem. Den eldste av de. Jeg og hun kunne ha det fint bare oss to, men så kom andre kusina på besøk (de to var ikke søstre altså, men vi 3 er kusiner), og da sørget eldste for at jeg ikke ble med på ting. Latet som vi skulle leke hjemsel, for så å ta med yngste kusine inn og se på film. Bestemor sa vi skulle få gå og kjøpe oss godteri på butikken om vi gjorde en tjenste. I det jeg skulle gjøre det så kastet kusina mi fra seg det jeg skulle rydde med og sa "bare for st du skal få noe". 

Ikke mer om dette, men jeg føler fremdeles jeg befinner meg nederst på denne sosiale skalaen. De fleste andre er nå i fast jobb, har kjæreste, noen også fått barn...de har dannet et eget liv. Jeg vet fremdeles ikke hva jeg vil.

Anonymkode: a7c6e...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør hva du mener, da du kategorisk påstår det ikke er medfødt. Er dette forøvrig noe du kan dokumentere?

Anonymkode: 467ec...785

Det finnes ingen troverdig dokumentasjon på at det skyldes vaksiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Elektronet skrev:

Det finnes ingen troverdig dokumentasjon på at det skyldes vaksiner. 

Det er ikke arvelig, skyldes ikke miljø og ikke vaksiner, eksisterer autisme overhodet?

Anonymkode: 4e47b...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Elektronet skrev:

At du mener det går fint, men autisme er ikke medfødt. 

Absurd å påstå at denne autistiske kvinnens tilstand ikke er medfødt. 

https://www.nrk.no/hordaland/randi-fortvilar-over-dottera-sin-nye-kvardag-_-regjeringa-vil-ha-meir-nordsjoturnus-i-helsevesenet-1.14717605

Anonymkode: 3edaf...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Elektronet skrev:

At du mener det går fint, men autisme er ikke medfødt. 

Hvis det ikke er medfødt, hvorfor kan det ikke stoppes / begrenses når de første symptomene melder seg - eventuelt kureres eller forebygges?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2019 den 10.36, kupton skrev:

Hei!

Takk for linken.

Det kom også en annen studie i sommer, bupgenstudien, som bekrefter noe av det samme.

Vi deltok i den og syns funnene var interessante.

https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nevsom/de-forste-vanlige-genvarianter-som-forer-til-autisme-er-funnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, laban skrev:

Hvis det ikke er medfødt, hvorfor kan det ikke stoppes / begrenses når de første symptomene melder seg - eventuelt kureres eller forebygges?

Det finnes mange sykdommer som ikke kan kureres eller forebygges når de første symtomene melder seg da uten at de er medfødt av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke arvelig, skyldes ikke miljø og ikke vaksiner, eksisterer autisme overhodet?

Anonymkode: 4e47b...101

Mener du det ikke eksisterer? 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å svare og gå i videre diskusjon med @Elektronet om disse tingene. Han/hun er bare ute etter å erte på seg folk. Hun/han har ingenting å komme med selv, stiller bare motspørsmål. 

Jeg for min del gidder i hvertfall ikke å bidra til mer underholdning for Elektronet. Ikke gratis i hvertfall! 😉

Anonymkode: 8820c...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: 467ec...785

Det der er ikke autisme! Men en eller annen psykisk lidelse må det jo være... 😂

Anonymkode: 8820c...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...